آرایه و لیست

 
00:00 / 00:00
2.0x
1.8x
1.4x
1.0x
0.7x
HD SD
HD
SD
اشتراک‌گذاری

×

گزارش خرابی

آرایه در سی شارپ


اگر تابه‌حال حداقل با یک زبان برنامه‌نویسی کار کرده باشید، حتماً با مفهوم آرایه آشنایی دارید. آرایه به‌طورکلی در همه زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند کاربرد بالایی دارند و همین کاربردی بودن باعث شد، باوجوداینکه سادگی زیادی در تعریف آن در سی شارپ وجود دارد، ما در قسمتی از دوره آموزشی سی شارپ در مکتب‌خونه، منحصراً به توضیح این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با آرایه در سی شارپ آشنا شوید. 

مفهوم آرایه در برنامه‌نویسی چیست؟


به طور کلی آرایه در برنامه‌نویسی به دنباله‌ای از اعداد، حروف یا کاراکتر اشاره دارد که می‌توان روی آن محاسبات و عملگرهایی را اجرا کرد. برای شرح بهتر آرایه ابتدا باید با انواع آرایه در زبان‌های برنامه‌نویسی اعم از سی شارپ آشنا شوید. 

انواع آرایه در سی شارپ


آرایه در سی شارپ انواع مختلفی  دارد که نوع آن براساس بعد آرایه مشخص می‌شود. پرکاربردترین آرایه‌هایی که ما در برنامه‌نویسی با آن روبه‌رو می‌شویم عبارتند از:

1.      آرایه یک‌بعدی (یا یک‌رشته از اعداد یا کاراکترها)

2.      آرایه دوبعدی (یا یک ماتریس از اعداد یا کاراکترها)

معمولاً نیازی به کار با آرایه‌های با بعد بالاتر به وجود نمی‌آید. 

حال که با انواع آرایه آشنا شدید، می‌توانید بهتر درک کنید که آرایه‌ها می‌توانند تأثیر زیادی در سرعت محاسبه داشته باشند.

نحوه تعریف آرایه در سی شارپ


برای تعریف آرایه در سی شارپ کافی است نوع داده آرایه‌ای را به همراه نوع آرایه در نظر بگیرید. مثلاً اگر فرض کنیم یک آرایه یک‌بعدی از اعداد صحیح داریم، به روش زیر در سی شارپ قابل‌تعریف است. 

Int [] X;

حال اگر بخواهیم همین داده‌های عددی را در یک آرایه دوبعدی در سی شارپ تعریف کنیم کافی است تعداد براکت‌ها را باتوجه‌به ابعاد آرایه تغییر دهیم یعنی برای آرایه دوبعدی خواهیم داشت:

Int [][] X;

البته مقداردهی آرایه‌ها در سی شارپ نیز در این آموزش تدریس شده است. 

کاربرد آرایه‌ها در سی شارپ


آرایه‌ها در سی شارپ به شما کمک می‌کنند تا سرعت محاسبات خود را افزایش داده و نحوه برنامه‌نویسی خود را بهینه کنید. فرض کنید قرار است به کمک سی شارپ یک سری اطلاعات جبر خطی (که معمولاً مملو از ماتریس و آرایه با مقادیر مختلف است) را آنالیز کرده یا محاسباتی روی آن انجام دهید. طبیعتاً اگر بخواهید دستی اعداد را در متغیرهای مختلف تعریف کنید، نه‌تنها حجم برنامه بسیار بالا می‌رود بلکه خوانایی آن کاهش‌یافته و شما را در انجام محاسبات روی کل آرایه به‌صورت متمرکز، منع می‌کند. ازاین‌رو توصیه می‌شود از آرایه‌ها در سی شارپ استفاده کرده تا بتوانید حداکثر استفاده را از محاسبات خود داشته باشید. 

به کمک آرایه‌ها در سی شارپ می‌توانید به‌صورت هم‌زمان مجموعه‌ای از داده‌ها را ضرب، تقسیم، جمع و یا تفریق کرده و حتی بین آرایه‌ها نیز محاسبه انجام دهید (یعنی اعمال عملگرها روی دو یا چند آرایه). 

امیدواریم این بخش از دوره آموزشی سی شارپ مکتب‌خونه برایتان مفید باشد. 

دانلود با کیفیت بالا دانلود
دانلود با حجم کم دانلود