مقدمه : چرا پایتون؟

 
00:00 / 00:00
2.0x
1.8x
1.4x
1.0x
0.7x
HD SD
HD
SD
اشتراک‌گذاری

×

گزارش خرابی

چرا پایتون یاد بگیریم؟

چه تعداد زبان برنامه نویسی وجود دارد و چه فرقی با هم دارند؟ چرا پایتون انتخاب مناسبی است؟

زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی دارند و هرکدام دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند. 

 

طبق آخرین رتبه بندی انجمن برنامه‌نویسی TIOBE، پایتون یکی از 10 زبان برنامه‌نویسی محبوب جهان است. Python یک زبان برنامه‌نویسی عمومی ‌و سطح بالا است. می توانید از پایتون برای توسعه برنامه‌های رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ، وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب استفاده کنید.

 

در بین این زبان‌ها پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان هاست. ولی چرا پایتون؟

1- یادگیری پایتون بسیار راحت است و غالبا به افرادی که می‌خواهند برنامه‌نویسی را شروع کنند، پایتون معرفی می‌شود.

2- پایتون زبان پرکاربردی است و در زمینه‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. برنامه‌نویسی وب با فریمورک جنگو، طراحی اپلیکیشن موبایل با فریمورک kivy، برای محاسبات علمی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین و کارهای آماری و . . . .

3- سومین ویژگی مهم پایتون کتابخانه‌های زیاد آن است که برنامه‌نویسی را بسیار راحت کرده و شما می‌توانید از کدهای افرادی دیگر استفاده کنید.

 

علاوه بر این، پایتون، به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، به شما اجازه می‌دهد تا در کنار توجه به وظایف برنامه‌نویسی رایج، بر روی عملکرد اصلی برنامه تمرکز کنید. قوانین نحوی ساده این زبان برنامه‌نویسی باعث می‌شود که بتوانید پایه و اساس کدها را خوانا بنویسید و برنامه را طوری بنویسید که قابلیت نگه داری و پشتیبانی آن حفظ شود. همچنین دلایل متعددی وجود دارد که چرا باید پایتون را به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی ترجیح دهید.

 

7 دلیل برای اینکه باید برنامه‌های نرم افزاریتان را در پایتون بنویسید

1) کدهای قابل خواندن و قابل نگهداری

اولین دلیل از دلایل انتخاب پایتون، برای برنامه نویسی، قابلیت نگه داری و خوانایی کدهاست. هنگام نوشتن یک برنامه نرم افزاری، باید روی کیفیت کد منبع آن تمرکز کنید تا نگهداری و به روز رسانی را ساده کنید. قوانین نحوی پایتون به شما امکان می‌دهد مفاهیم را بدون نوشتن کد اضافی بیان کنید.

در عین حال، پایتون برخلاف سایر زبان‌های برنامه‌نویسی، بر خوانایی کد تأکید می‌کند و به شما اجازه می‌دهد از کلمات کلیدی انگلیسی به جای علائم نگارشی استفاده کنید. از این رو، می‌توانید از پایتون برای ساخت برنامه‌های سفارشی بدون نوشتن کد اضافی استفاده کنید. پایه کد خوانا و تمیز به شما کمک می‌کند تا نرم افزار را بدون صرف زمان و تلاش اضافی، نگهداری و به روز رسانی کنید.


2) پارادایم‌های برنامه‌نویسی چندگانه

مانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن، پایتون نیز از چندین پارادایم برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. پایتون به طور کامل از برنامه‌نویسی شی گرا و ساخت یافته پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، ویژگی‌های زبان آن از مفاهیم مختلفی در برنامه‌نویسی کاربردی و جنبه گرا پشتیبانی می‌کند. در عین حال، پایتون همچنین دارای یک سیستم نوع پویا و مدیریت خودکار حافظه است. پارادایم‌های برنامه‌نویسی و ویژگی‌های زبان به شما کمک می‌کند تا از پایتون برای توسعه برنامه‌های کاربردی نرم افزاری بزرگ و پیچیده استفاده کنید.


3) سازگار با پلتفرم‌ها و سیستم‌های اصلی و بزرگ

در حال حاضر پایتون از بسیاری از سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کند. حتی می‌توانید از مفسرهای پایتون برای اجرای کد روی پلتفرم‌ها و ابزارهای خاص استفاده کنید. همچنین، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مفسری است. این ویژگی، به شما این امکان را می‌دهد که یک کد را بدون کامپایل مجدد بر روی چندین پلتفرم اجرا کنید. بنابراین نیازی نیست بعد از هر تغییر کوچکی، برنامه را مجددا کامپایل کنید. می‌توانید کد برنامه اصلاح شده را بدون کامپایل مجدد اجرا کنید و فوراً تأثیر تغییرات ایجاد شده در کد را بررسی کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه زمان توسعه ی کد بیشتر شود، تغییراتی در کد ایجاد کنید.

یک برنامه نویس ارزش این ویژگی را خیلی خوب متوجه می‌شود.


4) کتابخانه استاندارد قوی

کتابخانه استاندارد بزرگ و قوی آن باعث می‌شود پایتون نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برتری ویژه ای داشته باشد. کتابخانه استاندارد به شما این امکان را می‌دهد که امکانات و خواسته‌های مورد نظرتان را از بین طیف گسترده ای از ماژول‌ها مطابق با نیازهای دقیق خود انتخاب کنید. هر ماژول به شما امکان می‌دهد تا بدون نوشتن کد اضافی، عملکردی را به برنامه پایتون اضافه کنید. به عنوان مثال، هنگام نوشتن یک برنامه وب در پایتون، می‌توانید از ماژول‌های خاصی برای پیاده سازی خدمات وب، انجام عملیات رشته، مدیریت رابط سیستم عامل یا کار با پروتکل‌های اینترنتی استفاده کنید. شما حتی می‌توانید اطلاعات مربوط به ماژول‌های مختلف را با مرور اسناد کتابخانه استاندارد پایتون جمع آوری کنید.


5) بسیاری از چارچوب‌ها و ابزارهای منبع باز

متن باز بودن بسیاری از منابع، از دیگر دلایل انتخاب پایتون است. به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی متن باز، پایتون به شما کمک می‌کند تا هزینه توسعه نرم افزار را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. حتی می‌توانید از چندین چارچوب، کتابخانه و ابزارهای توسعه منبع باز پایتون برای کاهش زمان توسعه بدون افزایش هزینه آن استفاده کنید. شما حتی می‌توانید پایتون و ابزارهای توسعه ی مورد نظرتان را با توجه به نیازهای دقیق خود، از میان طیف گسترده ای از چارچوب‌های منبع باز انتخاب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از چارچوب‌های وب قوی پایتون مانند جنگو، فلاسک، پیرامید، بطری و Cherrypy، توسعه برنامه‌های تحت وب را ساده و سرعت ببخشید. به همین ترتیب، می‌توانید توسعه برنامه رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ را با استفاده از چارچوب‌ها و جعبه‌ابزارهای Python GUI مانند PyQT، PyJs، PyGUI، Kivy، PyGTK و WxPython تسریع کنید.


6) با پایتون، توسعه نرم افزارهای پیچیده را ساده کنید

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی عمومی ‌‌است. از این رو، می‌توانید از آن برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ و وب استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پایتون برای توسعه برنامه‌های پیچیده علمی و عددی استفاده کنید. پایتون با ویژگی‌هایی طراحی شده که تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها را تسهیل میکنند. شما می‌توانید از ویژگی‌های تجزیه و تحلیل داده‌های پایتون برای ایجاد راه حل‌های کلان داده سفارشی بدون صرف زمان و تلاش اضافی استفاده کنید. در عین حال، کتابخانه‌های تجسم داده‌ها و APIهای ارائه شده توسط پایتون به شما کمک می‌کنند تا داده‌ها را به شیوه‌ای جذاب‌تر و موثرتر تجسم و ارائه کنید. بسیاری از توسعه دهندگان پایتون حتی از پایتون برای انجام وظایف پردازش هوش مصنوعی و زبان طبیعی استفاده می‌کنند.


7) توسعه آزمایش محور را بپذیرید

می‌توانید از پایتون برای ایجاد سریع پروتوتایپ‌ها، استفاده کنید. همچنین، می‌توانید برنامه مورد نظرتان را مستقیماً از نمونه اولیه و به سادگی با بازآفرینی کد، بسازید. پایتون حتی با اتخاذ رویکرد توسعه مبتنی بر آزمایش، اجرای همزمان کدنویسی و آزمایش را برای شما آسان‌تر می‌کند. به راحتی می‌توانید قبل از نوشتن کد تست‌های مورد نیاز را بنویسید و از تست‌ها برای ارزیابی مداوم کد برنامه استفاده کنید. از این آزمایش‌ها می‌توان برای بررسی اینکه آیا برنامه بر اساس کد منبع آن نیازهای از پیش تعریف شده را برآورده می‌کند، استفاده کرد.

 

نتیجه‌گیری

با وجود تمام دلایل منطقی کار با پایتون، پایتون مانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دارای کاستی‌های خاص خودش هم هست. برخی از ویژگی‌های داخلی ارائه شده توسط سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن را ندارد. از این رو، اگر بخواهید یک نرم افزار سفارشی بسازید ممکن است لازم باشد برای تسریع توسعه ی آن، باید از کتابخانه‌ها، ماژول‌ها و چارچوب‌های پایتون استفاده کنید.

همچنین، چندین مطالعه نشان داده است که پایتون نسبت به چندین زبان برنامه‌نویسی پرکاربرد از جمله جاوا و C++ کندتر است. شما باید با ایجاد تغییراتی در کد برنامه یا استفاده از زمان اجرا سفارشی، سرعت برنامه را افزایش دهید. اما این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که می‌توانید از پایتون برای سرعت بخشیدن به توسعه نرم افزار و ساده سازی نگهداری نرم افزار استفاده کنید.

 

دانلود با کیفیت بالا دانلود
دانلود با حجم کم دانلود