آموزش درک مقدماتی شبکه

شبکه‌ها مجموعه‌ای از کامپیوتر‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها هستند که می‌توانند به شکل معناداری اطلاعات و داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. شبکه‌های کامپیوتری تنها مختص مهندسان کامپیوتر نیست. این رشته می‌تواند شاخه‌ای از مهندسی ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.5 (73 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  9 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 5 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

سرفصل‌های دوره آموزش درک مقدماتی شبکه

درک مقدماتی شبکه
  قسمت اول - معرفی مسیر و دوره
"13:56  
  قسمت دوم - راه اندازی لب و سوییچینگ
"36:55  
  کوئیز اول
 5%    
"05:00  
  قست سوم-گرفتن ip و dhcp
"34:28  
  کوئیز دوم
 5%    
"05:00  
  قسمت چهارم- ip و subnetmask
"21:19  
  کوئیز سوم
 5%    
"05:00  
  قسمت پنجم-روتینگ و مسیریابی 1
"16:51  
  قسمت ششم-روتینگ و مسیریابی 2
"22:36  
  کوئیز چهارم
 5%    
"05:00  
  قسمت هفتم-بحث تئوریک در مورد روتینگ
"19:07  
  پروژه اول: راه‌اندازی یک شبکه داخلی (الزامی)
 14%    
"60:00  
  کوئیز پنجم
 2%    
"02:00  
  پروژه دوم: سناریو شبکه LAN دانشگاه تهران (الزامی)
 15%    
"60:00  
  قسمت هشتم-DNS
"26:12  
  کوئیز ششم
 3%    
"03:00  
  پروژه سوم: DNS Caching (الزامی)
 14%    
"60:00  
  قسمت نهم-ابزار‌های عیب یابی در شبکه
"20:37  
  قسمت دهم-NAT
"25:12  
  کوئیز هفتم
 4%    
"04:00  
  قسمت یازدهم- TCP و UDP
"28:47  
  کوئیز هشتم
 3%    
"03:00  
  پروژه نهایی: ارتباط با Google Web Server (الزامی)
 25%    
"60:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

شبکه‌ها مجموعه‌ای از کامپیوتر‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها هستند که می‌توانند به شکل معناداری اطلاعات و داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. شبکه‌های کامپیوتری تنها مختص مهندسان کامپیوتر نیست. این رشته می‌تواند شاخه‌ای از مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، ارتباطات راه دور، علوم رایانه و حتی فناوری اطلاعات باشد.

 حوزه استفاده از شبکه‌های کامپیوتری بسیار گسترده است. تمام مکان‌های تجاری و غیرتجاری نیاز به شبکه دارند. تقریبا می‌توان گفت هیچ مکانی وجود ندارد که شبکه‌ها به آن راه نیافته باشد. موسسات، سازمان‌ها، شرکت‌ها، کارگاه‌ها، مراکز درمانی و آموزشی و همچنین فروشگاه‌ها از این فناوری بهره می‌برند.

در این دوره به یادگیری عمیق شبکه نمی‌پردازیم. تنها در طی 14 جلسه سعی می‌کنیم مسیر درک شبکه را برای شما هموار کنیم تا بتوانید گام‌های بعدی را خودتان بردارید. در واقع دوره درک شبکه جادی به توضیح دقیق دستورها، اسامی و سایر اطلاعات نمی‌پردازد. بلکه این دوره قصد دارد مفاهیم کاربردی شبکه‌های کامپیوتری را طوری به شما ارائه دهد که بتوانید به صورت عملی کار با این فناوری مهم را یاد بگیرید. 

شبکه یک مفهوم بسیار گسترده است. برای اینکه بتوانید آن را به خوبی یاد بگیرید، بهتر است از یک مدل لایه‌بندی شده استفاده کنید. مدل osi پردازش کامل شبکه را به چند وظیفه کوچک‌تر تقسیم می‌کند. سپس برای هر لایه وظایف خاص خودش را تعریف می‌کند. بدین ترتیب با یادگیری گام به گام لایه‌های شبکه می‌توانید به درک شبکه برسید.

در مدل osi هر لایه یک وظیفه منحصربه‌فرد دارد و تنها به لایه قبل و بعد خودش سرویس می‌دهد. در این دوره تا حد امکان به لایه‌های مهمی می‌پردازیم که مورد کاربرد هر برنامه‌نویسی می‌تواند باشد. لایه اول لایه فیزیکال است. این لایه همانطور که از اسمش پیداست با مشخصات فیزیکی محیط انتقال سروکار دارد. روتر، کابل، کامپیوتر و هر وسیله فیزیکی دیگری می‌تواند در این لایه قرار بگیرد.

لایه دوم دیتا لینک نام دارد. این لایه به انتقال اطلاعات و داده‌ها می‌پردازد. این لایه همچنین وظیفه تشخیص و اصلاح خطا را هم به عهده دارد. سوئیچ‌ها، پل‌ها، ایستگاه‌های اتصال بی‌سیم و همچنین اصطلاحاتی مانند ppp و Ethernet در این لایه قرار می‌گیرند.

لایه سوم از مدل osi لایه نتورک یا شبکه است. پروتکل معروف IP در این لایه قرار دارد که وظیفه مسیریابی را برعهده دارد. لایه چهارم که لایه انتقال یا transport نام دارد که این اتصال منطقی بین دو پایانه در شبکه ایجاد می‌کند. در مورد این لایه‌ها و کارهایی که می‌توان در هرکدام انجام داد، به طور مفصل‌تر در دوره آموزش رایگان درک شبکه مقدماتی می‌پردازیم. لایه‌های بعدی شامل session (نشست)، presentation (نمایش)و application (کابردی) می‌شود. این لایه‌ها مختص برنامه‌نویسان شبکه بوده و از  حوزه  این دوره خارج است.

سوئیچینگ در شبکه‌های کامپیوتری از دیگر مباحث مهم در این حوزه است که انتظار می‌رود هر مهندس کامپیوتر و برنامه‌نویسی با آن آشنایی داشته باشد. سوئیچینگ باارزش‌ترین دارایی یک شبکه کامپیوتری است. سوئیچینگ همان فرایند انتقال پکت‌ها از یک پورت به پورت دیگر به عنوان مقصد نهایی است.

به وضعیتی که داده‌ها به یک پورت وارد می‌شوند، ingress و هنگامی که آن‌ها از پورت خارج می‌شوند، egress می‌گویند. یک سیستم ارتباطی ممکن است شامل چندین سوئیچ و گره باشد. در سطح گسترده‌تر سوئیچینگ را به دو دسته عمده تقسیم می‌کنند؛ سوئیچینگ بدون اتصال و سوئیچینگ اتصال محور. دوره درک شبکه جادی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راه‌اندازی لب و سوئیچینگ را فرابگیرید.

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان درک شبکه چیست؟

  • آشنایی مقدماتی با شبکه 

دوره آموزش رایگان درک شبکه مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که قصد استفاده از شبکه‌های کامپیوتری را دارند.
  • برنامه‌نویسان و ادمین‌های سیستم که نیاز دارند شبکه یاد بگیرند.
  • کسانی که به یادگیری شبکه علاقه‌مندند.
  • کسانی که با شبکه آشنایی مقدماتی دارند، اما تمایل دارند اطلاعاتشان را تکمیل‌تر کنند.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان درک شبکه چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • راه‌اندازی لب و سوییچینگ
  • نحوه گرفتن اتوماتیک IP و DHCP
  • روتینگ و مسیریابی
  • آشنایی و نحوه کار با DNSها
  • آشنایی با ابزارهای ترابل شوتینگ و حل مشکلات مربوط به اینترنت و شبکه
  • آشنایی با nat
  • آشنایی با پروتکل‌های TCP و UDP و کار با آن‌ها

پیش‌نیازهای دوره آموزش رایگان درک شبکه چیست؟

این دوره به هیچ پیش‌نیاز خاصی نیاز ندارد. تنها آشنایی سطحی با دنیای کامپیوتر برای شرکت در دوره درک شبکه جادی کافی است.

منبع دوره: کانال یوتیوب جادی

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher جادی میرمیرانی

جادی به معنای حقیقی کلمه، یک گیک و یک هکر است، البته منظور از هکر، دزدی پسورد و ایمیل مردم نیست! بلکه به معنی عشق به دانستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی هست که می‌بینم و می‌شنویم. جادی بیشتر از ۲۰ سال است که به صورت حرفه‌ای برنامه‌نویسی می‌کند و تجربیات زیادی در این زمینه داره و در شرکت‌های بزرگی مثل نوکیا و مبین‌نت تجربه کاری موفق داشته است. کمتر کسی وجود داره که در زمینه فنی مرتبط با کامپیوتر فعالیت داشته باشد و جادی میرمیرانی را نشناسد.

جادی میرمیرانی فارغ‌التحصیل مهندسی مخابرات از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. تخصص اصلی ایشان، امنیت و شبکه است ولی در زمینه‌های مختلف دیگری از جمله تدریس برنامه‌نویسی پایتون، هک، لینوکس، بلاک‌چین و ساخت پادکست‌های مرتبط با تکنولوژی‌های روز نیز فعالیت بیش از 10 ساله دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
کیارش اکبری 1403-01-27
مثل همیشه نحوه بیان بسیار جذاب و گیرا و با صفر بودن تقریبی سطح شبکه خودم ، میخکوب میشم در مقابل صحبت ها ، البته بدونید این دوره صرفا آشنایی هست و مسئول شبکه آموزش نمیده ها!!!
مهدی ناصری گودرزی 1403-01-22
جادی بهترینه!
نیلوفر اسفندیاری 1403-01-19
عالیه
شیوا رحیمی 1403-01-15
خوب بود
آرمان حاتمی ناصروند 1403-01-10
تشکر از اقای جادی واقعا جذاب و روان .
حمید درویشی 1402-12-24
دوره بسیار عالی
آریا عباس زاده 1402-12-13
دوره بسیار عالی هست و برای فرستادن پروژه میشه ازفرمت pdf هم استفاده کرد
امیرحسین ملک پورقربانی 1402-11-28
با سلام و احترام، در مورد این دوره باید بهتون توصیه کنم که اگر تازه وارد دنیای برنامه نویسی شدین شاید براتون مسائلی رو مطرح کنه که الان نتونین به خوبی اونها رو درک کنین ولی اگر چند وقتی هستش که توی این حوزه فعالیت دارین و حالا میخواین که بیشتر راجع به شبکه بدونین و بتونین به درک بهتری برسین این دوره میتونه خیلی به شما کمک کنه. استاد جادی بسیار دانش فنی و تجربه بالایی داره که خیلی میتونه براتون مفید باشه. در مورد خودم باید بگم که من اولین بار وقتی این دوره رو دیدم هیچی از شبکه نمی دونستم و تجربه زیادی هم نداشتم اما وقتی دوره +Network رو گذروندم خیلی بهتر و کامل تر مسائل این دوره رو درک کردم و به بینش عمیق تری رسیدم. در آخر بهتون توصیه میکنم که برای ورود به دنیای شبکه و رسیدن به یک سطح درک قابل قبول، این دوره رو ببینین و اگر خوشتون اومد و دوست داشتین عمیق تر بشین بعد برین سراغ دوره های پیشرفته تر یا جامع تر مثل +Network یا CCNA.
کیان قوامی زروان 1402-10-15
لطفا منو در دوره قبول کنید تا اولین مدرکم رو از مکتب خونه بگیرم
علی لطافت 1402-08-13
دوره خیلی خوبی بود و به نظرم اگر کسی میخواد شبکه رو شروع کنه از اینجا شروع کنه.
امیرحسین مرادزاده 1402-08-06
به عنوان یک دوره مقدماتی و آشنایی با مفاهیم پایه عالی بود.
مهدی زهدی 1402-04-05
همونطور که خود استاد بارها میگه به چشم نتورک پلاس این دوره نباید دید ولی خیلی خلاصه و مفید با شبکه آشنا میشد برای من که ارزشمند بود
علی سیدپیران 1402-01-26
دوره بسیار کمک کننده و مفید بود. ممنون از جادی عزیز.
امیرعباس جدیدی 1402-01-22
یه دوره خیلی جمع و جور و خوبه و مقداری که یک کاربر عادی نیازداره بهتون اطلاعات میده
فرید امیراکبری آذربناب 1402-01-14
یک دوره جمع و جور و خیلی عالی بود. واقعا درک خوبی از شبکه به دانشجو میده. از جادی هم تشگر میکنم بابت تدریس عالی و انرژی و روحیه بالاش. امیدوارم همیشه جادی بمونه.
1
2
3

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  9 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 5 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام