آموزش طراحی مدار چاپی با نرم‌افزار Altium Designer

هدف از برگزاری دوره‌ی پیش‌رو، آشنایی با تکنولوژی طراحی و چاپ انواع فیبر‌های مدار چاپی است. مباحث این دوره، شامل مقدماتی بر برد‌های مدار چاپی (PCB)- طراحی نقشه در محیط شماتیک- طراحی کتابخانه‌های اختصاصی برای ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3.6 (27 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  20 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو - 14 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

این دوره، نیاز به پیش نیاز خاصی ندارد. تمامی مباحث اصلی در صورت نیاز، دوره خواهد شد. آشنایی اولیه‌ی دانشجویان با کارایی قطعات مختلف الکترونیکی، در یادگیری دوره، می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

سرفصل‌های دوره آموزش طراحی مدار چاپی با نرم‌افزار Altium Designer

فصل اول - مقدمه طراحی مدار های چاپی (PCB)

در این بخش مقدمه ای بر انواع فیبر های مدار چاپی و ساختار هر کدام ارایه می شود تا دانشپذیران آگاهی و دید کلی نسبت به چیزی که قرار است در نرم افزار Altium Designer  طراحی کنند داشته باشند. همچنین با نحوه چاپ دستی یک PCB آشنا می شوند. همچنین یک فایل برای آموزش نحوه نصب و فعال سازی نرم افزار قرار داده شده است.

  مقدمه
"07:08  
  انواع فیبر های مدار چاپی
"08:24  
  لغت شناسی PCB
"06:31  
  نحوه چاپ دستی PCB
"04:46  
فصل دوم - انواع بسته بندی(Packaging) تراشه ها

آشنایی اولیه با انواع Packaging  تراشه ها بخصوص برای کسانی که می خواهند در آینده کتابخانه های اختصاصی برای یک سری از قطعات طراحی کنند ضروری می باشد. در این قسمت انواع مختلف بسته بندی ها معرفی شده و ویژگی های آن ها با یکدیگر مقایسه می شود.

  انواع Packaging
"07:22  
  مقایسه THM و SMT
"07:27  
  انواع SMT
"06:01  
  کوییز سری اول
 100%    
"05:00  
فصل سوم - آشنایی با محیط کار نرم افزار و طراحی نقشه در محیط شماتیک

در این بخش در ابتدا منو های مختلف نرم افزار معرفی می شوند سپس به جزییات طراحی در محیط شماتیک مانند تغییر واحد ها و نحوه قرار دادن المان های مختلف در نقشه شماتیک پرداخته می شود. همچنین نحوه جست و جو و اضافه و حذف کردن کتابخانه های جدید به نرم افزار بررسی می شود تا دانشپذیران بتوانند با تسلط کاکل بر کتابخانه ها به طراحی برد خود بپردازند.

  آشنایی با محیط نرم افزار و نحوه ایجاد فایل های اصلی پروژه
"08:20  
فصل چهارم - طراحی برد در محیط PCB

آگاهی نسبت به تنظیمات محیط PCB پیشنیاز طراحی برد در این بخش میباشد به همین دلیل این فصل با این موضوع شروع می شود و در ادامه به انتقال بردی که در فصل قبل طراحی شد به محیط PCB می پردازد و دانشپذیر را با انواع روش های مختلف Routing آشنا می کند که در نهایت یک برد ساده را طراحی کند که به عبارتی می تواند اولین برد طراحی شده توسط شما باشد.

  آشنایی با محیط شماتیک و کار با کتابخانه ها
"14:15  
  طراحی در محیط شماتیک بخش اول
"11:43  
  طراحی در محیط شماتیک بخش دوم
"05:48  
  طراحی در محیط شماتیک بخش سوم
"08:53  
  طراحی در محیط شماتیک قسمت چهارم
"07:30  
  کوییز سری دوم
 100%    
"03:00  
فصل پنجم - طراحی کتابخانه اختصاصی برای قطعات مختلف

یکی از مهم ترین قابلیت هایی که هر طراح سخت افزار به آن نیاز دارد این است که بتواند زمانی که کتابخانه ای در خود نرم افزار موجود نبود آن را از روی دیتا شیت تراشه طراحی کند. در این بخش به طراحی یک سری از مهم تریت المان هایی که برای طراجی نقشه برد Arduino Nano  نیاز داریم می پردازیم تا در فصل آینده بتوانیم نقشه خود را کامل کنیم.

  طراحی در محیط PCB بخش اول
"08:55  
  طراحی در محیط PCB بخش دوم
"07:11  
  طراحی در محیط PCB بخش سوم
"11:54  
  طراحی در محیط PCB بخش چهارم
"07:23  
  پروژه میانی اول (الزامی)
 100%    
"360:00  
فصل ششم - طراحی شماتیک برد Arduino Nano

پس از طراحی کتابخانه های لازم نوبت به خواندن نقشه برد Arduino میباشد تا به کمک آن بتوان اولین گام از طراحی برد خود یعنی کشیدن شماتیک را پیش ببریم. در این بخش علاوه بر طراحی نقشه در محیط شماتیک به یک سری دیگر از گزینه های نرم افزار آلتیوم پرداخته می شود تا طراح بتواند برد خود را مرتب و در نهایت نقشه خوانا تری را ارایه کند.

  ایجاد پروژه برای طراحی کتابخانه
"05:18  
  طراحی شماتیک کتابخانه AtMega328 بخش اول
"08:05  
  طراحی شماتیک کتابخانه AtMega328 بخش دوم
"12:26  
  طراحی Footprint کتابخانه AtMega328 بخش اول
"10:10  
  طراحی Footprint کتابخانه AtMega328 بخش دوم
"05:47  
  طراحی کتابخانه Pin-Header
"11:00  
  طراحی کتابخانه Header-Box
"11:31  
  طراحی کتابخانه مقاومت SMD
"08:42  
  کوییز سری سوم
 25%    
"05:00  
  پروژه میانی دوم (الزامی)
 75%    
"120:00  
فصل هفتم - طراحی PCB برد Arduino Nano

به جرات میتوان گفت که این فصل مهم ترین فصل دوره و به عبارتی طراح میتواند حاصل کار خود را در این قسمت در نهایت مشاهده بکند. ما در اینجا نقشه طراحی شده از قسمت قبل را به محیط PCB انتقال داده و پس از قرار دادن و چیدمان صحیح المان ها به سیم کشی بین پایه ها میپردازیم و در نهایت سعی میکنیم اشکالات موجود در برد را رفع کنیم.

  طراحی نقشه شماتیک Arduino Nano بخش اول
"09:15  
  طراحی نقشه شماتیک Arduino Nano بخش دوم
"12:30  
  طراحی نقشه شماتیک Arduino Nano بخش سوم
"10:35  
  طراحی نقشه شماتیک Arduino Nano بخش چهارم
"10:14  
  طراحی نقشه شماتیک Arduino Nano بخش پنجم
"08:15  
  مرتب سازی و رفع اشکال نقشه شماتیک
"10:12  
فصل هشتم - اضافه نمودن حروف و تصاویر به مدار چاپی و نهایی سازی برد

در بخش پایانی به معرفی پلیگان و ویژگی های آن و اینکه چرا اصلا باید روی برد قرار داده شود میپردازیم. همچنین نحوه قرار دادن لوگو و یا تصویر و حتی نوشته فارسی بر روی برد را با یکدیگر بررسی میکنیم.

  طراحی PCB برد Arduino Nano بخش اول
"12:43  
  طراحی PCB برد Arduino Nano بخش دوم
"12:05  
  طراحی PCB برد Arduino Nano بخش سوم
"11:40  
  شیدن Routing بین قطعات بخش اول
"11:10  
  کشیدن Routing بین قطعات بخش دوم
"08:56  
  کشیدن Routing بین قطعات بخش سوم
"11:57  
  رفع اشکال و مرتب سازی PCB
"08:42  
فصل نهم - پروژه نهایی طراحی برد AVR USBasp Programmer

پروژه پایانی که باید دانشپذیران قادر باشند با توجه به اطلاعات آموخته شده در دوره به طراحی آن بپردازند. قطعا پس از پایان این دوره دانش و تسلط دانپذیران نسبت به طراحی انواع برد ها افزایش می یابد. نقشه شماتیک در غالب یک فایل PDF آپلود شده و باید فایل شماتیک و PCB آن در محیط نرم افزار Altium طراحی شود. این پروژه می تواند بسیار کاربردی باشند چون دانشپذیران پس از تکمیل پروژه میتواندد آن را چاپ و در پروژه های خود که نیاز به پروگرام کردن میکروکنترلر های AVR می باشد از آن استفاده کنند.

  افزودن لوگو و پلیگان به PCB بخش اول
"07:43  
  افزودن لوگو و پلیگان به PCB بخش دوم
"07:09  
  کوییز سری چهارم
 9.1%    
"05:00  
  پروژه پایانی (الزامی)
 90.9%    
"360:00  
فصل دهم - بخش های اضافه

در این فصل ، فایل هایی جهت مطالعه بیشتر علاقه مندان در اختیار شما قرار میگیرد .

  فایل های اضافه
"00:03  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

هدف از برگزاری دوره‌ی پیش‌رو، آشنایی با تکنولوژی طراحی و چاپ انواع فیبر‌های مدار چاپی است. مباحث این دوره، شامل مقدماتی بر برد‌های مدار چاپی (PCB)- طراحی نقشه در محیط شماتیک- طراحی کتابخانه‌های اختصاصی برای قطعات مختلف- طراحی PCB‌های دولایه- رفع اشکالات موجود در طراحی- افزودن اشکال مختلف و حروف فارسی به مدار چاپی و مقدمه‌ای بر طراحی برد‌های چند لایه است.

تمامی روند تدریس، در نهایت به طور کامل بر روی یک پروژه تحت عنوان طراحی برد Arduino Nano، پیاده‌سازی می‌شود تا دانش‌پذیران، علاوه بر مطالب تئوری، دانش تجربی نسبت به طراحی برد در دنیای امروزی پیدا کنند.

در طول این دوره‌ی آموزشی، علاوه بر آموزش نحوه‌ی کار با نرم‌افزار و طراحی مدارات چاپی، تمریناتی برای هر سری از فصل‌ها ارایه می‌شود که علاقه‌مندان را بیشتر با مباحث این دوره، درگیر کند و افراد بتوانند مهارت‌های آموزش داده شده را در عمل تمرین کنند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سروش پورقلی

سروش پورقلی دانش‌آموخته رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک از دانشگاه شهید بهشتی با معدل برتر می‌باشد. او دارای سابقه تدریس کارگاه‌های مختلف در زمینه‌های آموزش طراحی سخت‌افزار و روباتیک و در زمینه طراحی برد‌های مدار چاپی و طراحی سخت افزار بر روی FPGA و طراحی بردهای آموزشی در شرکت‌های معتبر مختلف می‌باشد. وی در حال حاضر مشغول به کار در استارتاپ مرتبط با تولید Medical IOT می‌باشد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
محمدجواد زندی 1403-01-11
دوره خوبی بود
زهرا پزشکی 1401-07-02
دورۀ بسیار خوبی بود و من از این دوره راضی بودم.
حامد طاهری 1399-05-10
سلام،عالی درس دادین ممنون
محسن فتحعلی 1401-12-22
دوره خوبی است و طریقه کار با نرم افزار آلتیوم دیزاینر و طراحی pcb تا سطح متوسط آموزش داده می شود. ولی یک اشکال اصلی این هست که ورژن نرم افزار موجود در فیلم های آموزشی قدیمی هست و در ورژن های جدید بعضی از منوها تغییر کرده است. بهتر است در یک ویدیو طریقه کار با ورژن جدید و تفاوت آن با ورژن های قدیمی آموزش داده شود. با این وجود هنوز هم این دوره قابل استفاده است و مطالب مفیدی قابل یادگیری است. یک مورد دیگر هم این هست که متاسفانه در انتهای این دوره طریقه گرفتن خروجی از pcb طراحی شده برای چاپ آن توضیح داده نمی شود که بهتر بود در یک ویدیو آموزش داده شود.
متین گلپایگانی 1399-12-07
سلام دوره خوبی بود یکسری اطلاعات گفته نشد که البته ضروری نبودن و با یه سرچ در اینترنت میشه اونارو بدست اورد در کل اگه میخواید در حد نهایتا متوسط التیوم یاد بگیرید دوره خوبیه
بنیامین فلاحی 1399-09-06
برای آغاز PCB مقدماتی دوره ی جالبی بود. برای من که هیچ تجربه ای ندارم آموزش مفیدی شد که کار با Altium Designer و کلیات PCB رو یادگرفتم. انتظار داشتم بیشتر راجع به کانکتورهای مختلف و انتخابشون و روتینگ‌های مخصوص منابع ولتاژ و زمین برای افزایش PSRR و کاهش تداخل هم بشنوم که خب شاید موضوع PCB پیشرفته باشه. در کل راضیم و ممنون.
مهدی صحافی 1399-08-20
کامل ندیدم ولی خوب بود
محبوبه کارگر برزی 1399-06-30
از گذراندن این دوره نسبتا راضی بودم .ولی اشکالاتی هم داشت.مثلا در تصحیح پروژه ها و تمرینات اصلا بازخوردی نمیگرفتم که نقاط ضعف و اشکالاتم چیست.توقع داشتم حداقل در چندکلمه عنوان کنند که کدوم قسمت تمرینهایم اشکال داشت. هم چنین خیلی دیر به سوالاتم در تالار گفتوگو پاسخ داده میشدکه عملا زمان زیادی میگذشت و دیگر برای تمرینها به درد نمیخورد. جدا ازاین اشکالات، نحوه ی تدریس خوبی داشتند.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
علی شیبانی 1399-06-19
عالی اما میتونه کامل تر و جامع تر باشه
پریسا پورپارس 1401-04-17
دوره خوبی هست ولی حداقل یک ویدیوی کوتاه برای آشنایی با محیط ورژن جدید قرار بدهید خیلی تفاوت وجود داره.
حسین سعادتی 1400-12-12
من وسط دوره هستم دوره خوبیه نسبتا ولی خیلی قدیمیه کاش آموزش آلتویم با آپدیت های جدیدش رو بزارید،قطعا به مراتب مفید تر خواهد بود. با تشکر
سجاد بهزادی پور 1400-12-04
ورژنش خیلی قدمیه و اصلا نمیشه ازش استفاده کرد فقط برای مدرکش خریدم
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
امیر جعفرپور 1399-02-11
این دوره اصلا کاربردی نیست و به چیز های اولیه برای یادگیری مهارت توجه نمیکند نگاه مدرس باید اینگونه باشد که دانشجو اصلا راجب این دوره اطالات ندارد.مثلا مدرس در این درس اصلا ورژن نرم افزار را نمی گوید و چیزهای دیگر درکل من این دوره را پهشنهاد نمیکنم بهتر است برای یادگیری مهارت از استادان با تجربه بالا در درس دادن استفاده کنید ودر مورد این ساینت اینگونه نمی باشد.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhoneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  20 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو - 14 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام