×
ribbon

آزمایشگاه مقاومت مصالح

یکی از آزمایشگاه‌های آموزشی که برای دانشجویان کارشناسی رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی عمران برگزار می‌شود، آزمایشگاه مقاومت مصالح است. این درس یک واحدی برای آشنایی دانشجویان به صورت عملی با مفاهیم گفته‌شده در درس ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
جمعی از اساتید
جمعی از اساتید
4.2 (4 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  8 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش مقاومت مصالح آزمایشگاهی

 آزمایشگاه مقاومت مصالح

 کمک به دانشجویان رشته عمران و مکانیک در درس آزمایشگاه مقاومت مصالح

 پوشش مباحث آزمایشگاه مقاومت مصالح

 کمک به دانشجویان در امتحان آزمایشگاه مقاومت مصالح

سرفصل‌های دوره آزمایشگاه مقاومت مصالح

فیلم های آموزشی
  جلسه اول - خمش تیرهای مستقیم
"35:35  
  جلسه دوم - خمش تیرهای خمیده
"26:52  
  جلسه سوم - بررسی پدیده کمانش در ستون‌ها و تیر-ستون‌ها
"23:39  
  جلسه چهارم - پیچش پلاستیک
"19:04  
  جلسه پنجم - پیچش الاستیک مقاطع جدار نازک تو خالی بسته
"14:32  
  جلسه ششم - فوتوالاستیسیته
"32:02  
  جلسه هفتم - کشش ساده
"48:59  
  جلسه هشتم - ضربه
"22:21  

درباره دوره

یکی از آزمایشگاه‌های آموزشی که برای دانشجویان کارشناسی رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی عمران برگزار می‌شود، آزمایشگاه مقاومت مصالح است. این درس یک واحدی برای آشنایی دانشجویان به صورت عملی با مفاهیم گفته‌شده در درس مقاومت مصالح ارائه خواهد شد. شما با شرکت در دوره آزمایشگاه مقاومت مصالح می‌توانید به دید بهتری نسبت به آزمایش‌ها و تجهیزات مرتبط با این درس دست پیدا کنید و اطلاعات کاملی برای انجام دادن پروژه‌های آزمایشگاهی خود به دست آورید.

معرفی دوره آموزش آزمایشگاه مقاومت مصالح

تهیه این دوره آموزش آزمایشگاه مقاومت مصالح زیر نظر آزمایشگاه مقاومت مصالح دانشکده مکانیک دانشگاه تهران انجام شده است و هم‌اکنون به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. کل زمان لازم برای گذراندن این دوره 4 ساعت خواهد بود و دانشجویان میتوانند با مشاهده محتوای دوره به نحو احسن درس آزمایشگاه مقاموت مصالح را پاس کنند. دوره نام برده به همت جمعی از اساتید برجسته رشته مهندسی مکانیک و عمران دانشگاه تهران گردآوری شده است.

اهداف برگزاری آزمایشگاه مقاومت مصالح

اغلب دستگاه‌های صنعتی، ماشین‌ها و سازه‌های مهندسی که در دنیای امروزی به کار برده می‌شوند دارای مقاومت و سختی‌های مختلفی هستند. از جمله این قطعات می‌توان به آرماتورها، فلنج‌ها و شفت‌ها اشاره کرد. مهندسین مکانیک و عمران وظیفه دارند میزان تحمل بار سازه‌های مختلف را اندازه‌گیری کنند تا تحمل قطعه در برابر نیروهای مختلف مشخص شود. در واقع بعد از این که مهندس طرح اولیه مربوط به یک سازه یا قطعه صنعتی را کشید و نیروهای وارد بر بخش‌های آن را موردمحاسبه قرار دارد، لازم است که میزان سختی و مقاومت قطعه موردنظر را اندازه‌گیری کند تا بفهمد که آیا این قطعه می‌تواند تنش‌ها و نیروهای وارد بر خود را تحمل کند؛ زیرا در صورت عدم تحمل نیروهای وارده بر یک سازه یا قطعه پایداری خود را از دست می‌دهد. 

در آزمایشگاه مقاومت مصالح تجهیزاتی وجود دارند که دانشجویان نحوه کار کردن با آن‌ها و اندازه‌گیری مقاومت و سختی قطعات مختلف را یاد می‌گیرند. در حالت کلی هدف برگزاری این دوره آموزش آزمایشگاه مقاومت مصالح این است که دانشجویان با جنبه عملی مبانی نظری گفته‌شده در درس مقاومت مصالح و آیین‌نامه این رشته آشنا شوند و یاد بگیرند که چگونه رفتار مواد را از جنبه‌های مختلف آزمایش کنند. 

در آزمایشگاه مقاومت مصالح چه آزمایش‌هایی انجام می‌شود؟

در آزمایشگاه مقاومت مصالح موارد زیر مورد بحث واقع خواهند شد:

  • کمانش
  • پیچش
  • مقاومت انواع تیرها
  • سختی به ‌روش برینل
  • پل معلق
  • خمش نامتقارن
  • کشش کابل
  • سختی به روش راکول
  • نیروی برشی و خط تأثیر این نیرو
  • فتوالاستیسیته
  • استوانه با پوسته جدار نازک

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher جمعی از اساتید

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
1402-09-11
خیلی خوب بود اگر باز هم از این جور محتوا ها درست بشه عالیه
1401-05-06
عالی
احسان دهشت مقدم 1400-01-09
خیلی خوب بود به خصوص در این دوره کرونا که آموزش به صورت مجازی هستش می تونه یک دید کلی و مناسبی رو نسبت به آزمایش ها و دستگاه ها بده. اگر برای سایر آزمایشگاه های تخصصی هم به همین شکل ویدیو تهیه بشه خیلی عالی میشه

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

معرفی مقاومت مصالح

زمانی که نیروهای خارجی به یک جسم وارد می‌شوند، با توجه به نوع نیرو و نحوه تأثیرگذاری آن، جسم مقاومت و سختی‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهد. در واقع با توجه به نوع نیروی وارده، جسم عکس‌العملی متناسب با آن نیرو را از خود نشان می‌دهد. مقاومت مصالح علمی است که نحوه اثر این نیروها و عکس‌العمل اجسام را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد قوای به هم چسبندگی اجسام و نسبت بین نیروهای خارجی صحبت می‌کند. 

در آزمایشگاه مقاومت مصالح چه مباحثی به‌صورت عملی بررسی می‌شود؟

دوره آزمایشگاه مقاومت مصالح برای بررسی تخصصی مسائل گفته‌ شده در درس مکانیک شکست، دروس مقاومت مصالح 1 و 2 و 3 و همچنین دروس طراحی اجزا 1 و 2 به منظور فهم بهتر دانشجویان برگزار می‌شود. با توجه به تجهیزات موجود در آزمایشگاه، دانشجویان یاد می‌گیرند که چگونه مسائل مربوط به کشش، خمش، پیچش، کمانش و موارد دیگر را موردمحاسبه قرار دهند. در واقع دوره آزمایشگاه مقاومت مصالح یک دوره فنی است که دانشجویان برای تبدیل شدن به یک مهندس همه‌فن‌حریف باید آن را بگذرانند. 

جمع‌بندی

شما با شرکت در دوره آزمایشگاه مقاومت مصالح می‌توانید روابط و مبانی نظری حاکم بر سازه‌ها و قطعات صنعتی را به صورت تجربی مورد بررسی قرار دهید. در واقع در این دوره یاد می‌گیرید که چگونه مشخصات مربوط به مقاومت و سختی اجسام را با صحیح‌ترین روش ممکن آزمایش کنید. همچنین نحوه کار با تجهیزات آزمایشگاهی مقاومت مصالح را آموزش خواهید دید.

poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  8 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)