×
ribbon

تحقیق در عملیات پیشرفته ۱

درس تحقیق در عملیات ( تحقیق در عملیات پیشرفته ) یکی از دروس اجباری رشته‌های مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی و مهندسی صنایع است و همچنین به عنوان درسی اختیاری برای دانشجویان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه صنعتی شریف  دانشگاه صنعتی شریف
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  23 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  31 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره تحقیق در عملیات پیشرفته ۱

فیلم های آموزشی
  جلسه اول - برنامه ریزی خطی:روش حل در صفحه و صورت کلی
"80:56  
  جلسه دوم - جدول سیمپلکس اولیه و دستگاه معادلات خطی
"85:36  
  جلسه سوم - الگوریتم سیمپلکس
"91:27  
  جلسه پنجم - روش سیمپلکس تجدید نظر شده
"83:26  
  جلسه ششم - محور گزینی و قاعده بلند برای اجتناب از دوران
"88:55  
  جلسه هفتم - نظریه دوگانی(قضایای ضعیف و قوی)
"83:16  
  جلسه هشتم - کاربردهایی از دوگانی(قضایای چاره ای،حل مسایل چندهدفه سلسله مراتبی
"93:07  
  جلسه نهم - الگوریتم سیمپلکس دوگان
"73:26  
  جلسه دهم - الگوریتم اولیه دوگان
"85:56  
  جلسه یازدهم - تحلیل حساسیت(تغییرات روی طرف راست و ماتریس ضرایب و بردار ضرایب هدف)
"82:31  
  جلسه دوازدهم - اضافه کردن قید جدید به مساله و برنامه ریزی صحیح(روش های شاخه و کران و صفحه های برشی)
"74:46  
  جلسه سیزدهم - الگوریتم صفحه برشی، مساله حمل و نقل، تخصیص و جریان ماکسیمال در شبکه
"84:13  
  جلسه چهاردهم - مساله جریان در شبکه
"66:16  
  جلسه پانزدهم - مسیرx-افزایشی و الگوریتم جریان ماکسیمال در شبکه
"69:35  
  جلسه شانزدهم - حل مساله تخصیص با جریان ماکسیمال در شبکه
"70:45  
  جلسه هفدهم - بهینه سازی غیرخطی:مقدمات و توابع محدب
"78:40  
  جلسه هجدهم - توابع محدب:خواص و بهینه کننده سراسری
"76:34  
  جلسه نوزدهم - قضیه تابع ضمنی و قضیه ضرایب لاگرانژی برای بهینه سازی با قیود تساوی
"81:53  
  جلسه بیستم - شرایط لازم مرتبه اول KKT ، توصیف قیدی منتظم بودن، مساله بهینه سازی مقید به قیود نامساوی
"84:39  
  جلسه بیست و یکم - شرایط لازم فریتز-جان و شرایط لازم مرتبه اولKKT(کروش-کیون-تاکر)
"85:14  
  جلسه بیست و دوم - شرایط لازم و کافی مرتبه اول و مرتبه دوم KKT برای مینیمم کننده موضعی مسائی مقید
"80:09  
  جلسه بیست وسوم - روش های نقطه درونی اولیه - دوگان
"80:23  
  جلسه بیست و چهارم - وجود مسیر مرکزی و ارتباط با تابع مانعی
"86:03  

درباره دوره

درس تحقیق در عملیات ( تحقیق در عملیات پیشرفته ) یکی از دروس اجباری رشته‌های مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی و مهندسی صنایع است و همچنین به عنوان درسی اختیاری برای دانشجویان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و آی تی، مهندسی برق، ریاضی و ... ارائه می‌شود.

از آنجاییکه مبانی تحقیق در عملیات، طیف وسیعی از مباحث را در بر می‌گیرند، در رشته‌های نام‌برده این درس تحت عناوین تحقیق در عملیات 1، تحقیق در عملیات 2، تحقیق در عملیات 3، تئوری صف، اصول شبیه‌سازی، تجزیه تحلیل و تصمیم‌گیری و ... در دروسی مجزا و مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان ارائه می‌شود.

همان‌طور که پیش از این گفته شد مبانی تحقیق در عملیات، طیف وسیعی از مباحث را در بر می‌گیرند. برنامه‌ریزی خطی، برنامه‌ریزی عدد صحیح، برنامه‌ریزی آرمانی، برنامه‌ریزی چند هدفه، برنامه‌ریزی فازی، برنامه‌ریزی غیرخطی، برنامه‌ریزی پویا، اصول شبیه‌سازی، تئوری صف، برنامه‌ریزی مارکوفی و ... همه از مباحثی هستند که در تحقیق در عملیات و تحقیق در عملیات پیشرفته به آن‌ها پرداخته می‌شود.

به فراخور دوره، دانشگاه و نظر استاد در هر دوره می‌توان یک یا چندتا از این مباحث را بررسی کرد و در آن‌ها عمیق شد.

تحقیق در عملیات پیشرفته چه تفاوتی با تحقیق در عملیات دارد؟

معمولا آموزش تحقیق در عملیات را با برنامه‌ریزی خطی و روش‌های حل این مسائل آغاز می‌کنند و سپس با توجه به مقطع تحصیلی، نیاز دانشجویان رشته و نظر استاد به مباحث دیگر پرداخته می‌شود که می‌توان به این مباحث تحقیق در عملیات پیشرفته گفت.

تحقیق در عملیات چیست و چه کاربردی دارد؟

در زندگی روزمره ما به ناچار با محدودیت‌های مختلفی مواجه می‌شویم و مجبوریم تا با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها انتخاب‌های مناسبی داشته باشیم. مثلا شما هنگام خرید منزل با محدودیت‌های مختلفی مواجه هستید. محدودیت بودجه، محدودیت نزدیکی به محل کار، محدودیت محله‌های مد نظر و محدودیت دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانند چندی از این محدودیت‌ها باشند.

در تحقیق در عملیات پایه، ما به دنبال این هستیم که تمام این محدودیت‌ها را لحاظ کنیم و بهترین حالت ممکن یا حالت بهینه را پیدا کنیم. که این کار را با برنامه‌ریزی خطی انجام داده و با روش‌هایی مثل سیمپلکس آن را حل می‌کنیم تا به حالت بهینه برسیم.

یک مرحله بالا‌تر برنامه‌ریزی عدد صحیح و برنامه‌ریزی پویا مطرح می‌شوند که برای هر کدام از این مباحث نیز روش‌های متعددی همانند روش شاخه و کران وجود دارد که شما را برای رسیدن به جواب بهینه یاری می‌کنند.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher نظام الدین مهدوی امیری

نظام الدین مهدوی امیری در سال 1331 در قائمشهر متولد شد. او دارای دکتری علوم ریاضی از دانشگاه جانزهاپکینز در سال ۱۳۶۰ است و در سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹ استاد علوم کامپیوتر دانشگاه یورک در کانادا بوده است. وی از سال 1369 به دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف پیوست و چندین دوره استاد ممتاز دانشکده بوده است. وی تا کنون 20 فارغ‌‌التحصیل دکتری و بیش از 170 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد داشته است. او در سال 1386 به عنوان چهره ماندگار استان مازندران و در سال های 1387، 1389 و 1391 به عنوان پژوهشگر برتر و در سال 1393 به عنوان استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف برگزیده شده است. وی از اعضای مؤسس "انجمن کامپیوتر ایران"، از اعضای منتخب هیأت اجرایی انجمن‌های "کامپیوتر ایران" و "ریاضی ایران"، نایب رئیس و اکنون رئیس "انجمن ایرانی تحقیق در عملیات" بوده و سال‌ها ویراستاری ارشد "بولتن انجمن ریاضی ایران" و "مجله ایرانی تحقیق در عملیات" و همچنین سردبیری مجله‌ی "فرهنگ و اندیشه ریاضی" و "مجله ایرانی تحقیق در عملیات" را به عهده داشته است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

در تحقیق در عملیات پیشرفته مباحث دیگری نظیر برنامه‌ریزی آرمانی، برنامه‌ریزی غیرخطی و ... مطرح می‌شوند که برای این مباحث هم روش‌های حل مختلفی مانند روش (کروش _ کیون _ تاکر) پیشنهاد می‌شود.

در مبانی تحقیق در عملیات مباحث دیگری مانند: تئوری صف، اصول شبیه‌سازی و ... نیز وجود دارند که به دلیل تخصصی شدن این مباحث، هرکدام تحت عنوان دوره‌ای جداگانه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند.

یکی دیگر از مباحثی که در دوره‌های تحقیق در عملیات پیشرفته می‌تواند مطرح شود بحث تصمیم‌گیری است. تحقیق در عملیات کلاسیک به دنبال جواب بهینه برای هر مسئله می‌گردد، اما در تحقیق در عملیات پیشرفته مطرح می‌شود که شما خیلی از اوقات برای رسیدن به جواب بهینه‌ی مسائل مختلف زمان بسیار زیادی را باید تخصیص دهید، در نتیجه به جای رسیدن به جواب‌ بهینه، حدی از مطلوبیت را مطرح می‌کنید و به دنبال جواب‌هایی مطلوب و یا رضایت‌بخش خواهید گشت.

بر فرض مثال در مسئله مطرح شده در رابطه با خرید خانه اگر شما بخواهید اطلاعات تمام خانه‌های موجود در تهران را استخراج کنید و سپس بر اساس اطلاعات تمام این خانه‌ها بهترین خانه را انتخاب کنید زمان بسیار زیادی نیاز است و عملا نشدنی است.

در نتیجه تصمیم می‌گیرید که چند روز به دنبال خانه بگردید و بهترین خانه‌ای که در این مدت پیدا کردید را انتخاب کنید. ممکن است اگر به جای چند روز، چند هفته به دنبال خانه بگردید خانه‌ی بهتری پیدا کنید، اما برا اینکه زمان را از دست ندهید به یک جواب مطلوب رضایت می‌دهید و دیگر به دنبال جواب بهینه نخواهید گشت. 

در دوره‌ تحقیق در عملیات پیشرفته‌ی تدریس شده توسط نظام‌الدین مهدوی امیری، بیشتر به ابعاد ریاضیاتی تحقیق در عملیات پرداخته شده است. به عنوان مثال اگر این دوره برای دانشجویان مدیریتی ارائه شود احتمالا به نکات کاربردی بیشتری پرداخته می‌شود و از ابعاد ریاضیاتی و تئوری آن کاسته خواهد شد.

 

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  23 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  31 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)