آموزش طیف‌سنجی مادون قرمز از پایه تا پیشرفته

poster
پیش‌نمایش دوره

دوره‌ای که پیشروی شماست، آموزشی جامع و کامل در مورد طیف‌سنجی مادون‌قرمز یا به قول خودمان همان IR است. همان‌طور که می‌دانید طیف‌سنجی مادون‌قرمز مهم‌ترین، پرتکرارترین، اصلی‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین طیف‌سنجی عصر حاضر است! اما ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
5 (5 رای)
سطح: متوسط
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 تفسیر طیف‌های مادون قرمز (IR)

 روش‌های آماده‌سازی نمونه برای دستگاه طیف سنجی مادون قرمز

 آموزش کار با دستگاه و نرم‌افزار

 آموزش حداکثری تئوری و عملی به دانشجویان و کارجویان شرکت‌های دارویی و شیمیایی

پیش‌نیاز‌ها

اگرچه بدیهی است قبل از شروع یادگیری این طیف سنجی مواردی همچون گروه‌های عاملی و تاثیرات گروه عاملی روی مولکول آلی را در شیمی آلی و به خصوص شیمی آلی 2 از قبل مطالعه نموده باشید اما در این دوره سعی شده است حتی‌الامکان پیش‌نیازهای لازم همراه با ارائه‌ی درس مرور شوند.

سرفصل‌های دوره آموزش طیف‌سنجی مادون قرمز از پایه تا پیشرفته

شناسایی هیدروکربن‌های ساده و حلقه‌های آروماتیکی
  ضریب غیر اشباع، آلکان‌ها و آلکن‌ها
مشاهده
"24:09  
  آلکین‌ها و ترکیبات آروماتیک
"20:31  
شناسایی الکل‌ها، فنل‌ها، اترها
شناسایی آمین‌‎‌ها، ایمین‌ها، نیتریل‌ها، نیتروها
  نیترو و آمین
"20:20  
  ایمین و نیتریل
"08:15  
عوامل موثر بر پیک کربونیل
  عوامل موثر بر پیک کربونیل
"15:09  
شناسایی الدهیدها، کتون‌ها، اسیدکلریدها
  آلدئید‌ها، کتون‌ها و اسید کلرید‌ها
"21:12  
شناسایی کربوکسیلیک اسیدها، استرها، انیدریدها، آمیدها
  کربوکسیلیک اسیدها
"12:26  
  استرها، انیدریدها، آمیدها
"19:50  
شناسایی سولفون‌ها، سولفونامید‌ها، تیول‌ها
  سولفون‌ها، سولفونامیدها، تیول‌ها
"16:25  
شناسایی آریل و آلکیل هالیدها
  آریل و آلکیل هالیدها
"19:50  
آماده‌سازی نمونه و کار با دستگاه (بخش عملی)
  آماده سازی نمونه و کار با دستگاه
"21:49  
  کار با نرم‌افزار
"11:36  

درباره دوره

دوره‌ای که پیشروی شماست، آموزشی جامع و کامل در مورد طیف‌سنجی مادون‌قرمز یا به قول خودمان همان IR است.

همان‌طور که می‌دانید طیف‌سنجی مادون‌قرمز مهم‌ترین، پرتکرارترین، اصلی‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین طیف‌سنجی عصر حاضر است! اما تصور ساده‌انگارانه و کم‌لطفی اساتید و بزرگان علم شیمی در حق این طیف‌سنجی باعث شده جایگاه مناسب خود را پیدا نکند.

سروکار داشتن با ترکیبات آلی در هر رشته‌ای اعم از شیمی، زیست‌شناسی، علوم آزمایشگاهی، مهندسی، داروسازی، کشاورزی و... نیازمند یادگیری دقیق این طیف‌سنجی است و درصورتی‌که دانشجویان، این طیف‌سنجی را به طور کامل یاد بگیرند از بسیاری از ابهامات در کارهای تحقیقاتی خود نجات پیدا می‌کنند.

با بررسی دوره‌های موجود در وب‌سایت‌های ایرانی (و حتی خارجی!) به این نتیجه رسیدم که هیچ دوره‌ای به‌صورت کامل طیف‌سنجی مادون‌قرمز را شرح و بسط نداده بلکه در گوشه‌وکنار آموزش دیگر طیف‌سنجی‌ها همچون رزونانس مغناطیسی هسته NMR و... به‌اختصار، از دیدگاه تئوری، بررسی شده است.

همچنین تمامی موارد و اطلاعات لازم برای کار عملی در زمینه ی ساخت نمونه ی مورد آنالیز و همچنین کار با نرم‌افزار و دستگاه به‌تفصیل در ویدئو جلسه ی آخر بررسی شده است، پس کارجویان عزیزی که مشغول به کار در زمینه ی دارویی یا شیمیایی هستند و یا دانشجویانی که قصد کار تحقیقاتی، در دانشگاه خود و به‌وسیله‌ی طیف‌سنجی مادون‌قرمز را دارند می‌توانند خود را برای فعالیت عملی با این طیف‌سنجی آماده نمایند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher پژمان رحمانی نژاد

پژمان رحمانی‌نژاد فارغ‌التحصیل کارشناسی شیمی محض از دانشگاه بوعلی سینا و دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی آلی دانشگاه علم و صنعت است است. ایشان نفر اول ورودی در دوره‌ی کارشناسی بوده‌ و برنده‌ی جایزه‌ طرح شهید احمدی روشن در دو سال متوالی استعداد درخشان دانشگاه‌های بوعلی سینا، خوارزمی و علم و صنعت و سابقه سردبیری نشریه‌ علمی نانوماشین (انتشارات دانشگاه بوعلی سینا)، دستیار تحقیقاتی و آموزشی، علاقه‌مند به فعالیت در آزمایشگاه‌های شیمی، دارویی، سنتز ترکیبات آلی در کارنامه حرفه‌ای خود دارند. زمینه تحقیقاتی وی، ترکیبات نوین همچون چهارچوب‌های آلی فلزی (COF) است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1403-02-09
يه دوره عالي و كامل براي يادگيري طيف سنجي فروسرخ. خوندن كتاب ها چندين روز طول ميكشه ولي تو اين دوره با فقط 5ساعت تماشاي ويديو حل كلي مثال، راحت طيف سنجي فروسرخ رو ياد ميگيريد.
امیرعباس توتونچیان 1402-08-06
عالی، تدریس بسیار روان و پوشش کامل مطالب
هلیا حیدرزاده 1402-07-02
من دانشجوی سال اول دکتری هستم. بنظرم طیف سنجی مادون قرمز توی این دوره بهتر و کامل تر از هر دوره ی دیگه ای آموزش داده شده. چون درگیر مقاله کردن پایان‌نامه ارشدم هستم نیاز بود برای آنالیز ماده هام آماده‌سازی نمونه رو هم یاد بگیرم که اون رو هم به خوبی توضیح دادین. فقط بخش کار با نرم‌افزار به نظرم خیلی خلاصه گفته شده! کاش بیشتر توضیح میدادین.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

یادگیری طیف سنجی مادون قرمز اصلی ترین رکن برای پیشروی و یادگیری دیگر طیف سنجی ها همچون رزونانس مغناطیسی هسته NMR، طیف‌سنجی جرمی Mass و... است پس یادگیری این مبحث برای تمامی علاقه‌مندان به حوزه شیمی و دارویی از نان شب واجب‌تر است!

از سمتی با مشاهده‌ی این دوره، کارجویان عزیز امتیاز مثبتی در رزومه‌ی خود برای استخدام در شرکت‌های مربوط به صنعتی، شیمیایی و دارویی با یادگیری کار با دستگاه و شناسایی مواد، ایجاد می‌نمایند.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)