زیبایی و هنر آمیخته با روح و فرهنگ ایرانیان است. در میان اقسام طرحها و نقشهایی که ایرانیان مخترع آن بودهاند خط با انواع مختلفش بخش قابل توجهی از هنر ایران را به خود اختصاص داده است. پس از آمیختهشدن فرهنگ ایران و اسلام، با ورود خط کوفی به ایران، هنرمندان خوش ذوق پارسی با ایجاد تغیرات در خط کوفی، ثلث را به وجود آوردند.
هنرمندان موثر در پیشرفت ثلث
از هنرمندان موثر در پیشرفت ثلث میتوان به ابن ندیم قُطْبة مُحَرِّر، ابن مقله شیرازی، ابن بوّاب و یاقوت مستعصمی را نام برد. خط ثلث با وجود الفهای بلند و کشیده، دوائر نسبتاً کم عمق و باز، سادگی در نوشتن حروف در عین پیچیدگی بالا در ترکیب کلمات و همجواری آنها، رفته رفته در میان اقلام ستّه جای گرفت و از اهمیت بالایی برخوردار گشت.
از آن جا که ثلث بیشتر برای تزئینات و حواشی استفاده می شود، در اقلام دو میلی متر به بالا نوشته می شود که نسبت به اندازة آن به ثلث سرفصلی ، مشقی، جلی و کتیبه تقسیم می شود. خط ثلث برای نوشتن کتیبههای مساجد و اماکن مذهبی ، آیات قرآن و احادیث ،تایپوگرافی، طراحی جلد کتب و مجلات و... کاربرد دارد. جذابیت این خط به حدی بالاست که در غیر از ایران،مانند ترکیه، خواهان زیادی دارد.
استاد آموزش خط ثلث این دوره آموزشی کیست؟
در این دوره با استاد احسان پور نعمان(احسان خطاط) همراه میشویم و به یادگیری این خط زیبا و خاص می پردازیم.