مالی و سرمایه‌گذاری

مزایا و معایب شغل حسابداری

بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته‌های مالی و حسابداری، لازم است با بازار کار حسابداری و حسابرسی آشنا شوید. عدم آگاهی و اطلاعات از آینده شغلی، موجب گمراهی و سر در گمی در آینده می‌شود.

هر شغلی دارای جوانب مثبت و منفی زیادی است و حسابداری از این قاعده مستثنی نیست. اما این به معنای بد یا خوب بودن رشته حسابداری نخواهد بود؛ زیرا، مزایا یا معایب آن بر دیگری برتری ندارد که بتوان آن را ملاکی برای سنجش قرار داد. ممکن است حسابداری برای برخی از افراد جذاب باشد و برای گروهی دیگر شغلی کسل‌کننده به حساب بیاید.

مرجع کامل انواع آموزش حسابداری + اعطای گواهینامه تخصصی

 

اگر در حال تحصیل در رشته حسابداری هستید یا قصد گذراندن دوره‌‌های حسابداری دارید، تا آخر این مطالب همراه ما باشید تا با مزایا و معایب شغل حسابداری آشنا شوید.

مزایا و معایب شغل حسابداری

مزایای شغل حسابداری:

مزایای زیادی درباره حسابداری وجود دارد که موجب عشق‌ورزیدن به این شغل می‌شود. در زیر چند مزیت شغل حسابداری جمع‌آوری کرده‌ایم تا به درک درست این شغل کمک ناچیزی کرده باشیم.

۱)مشخص بودن مسیر کاری:

تمام افرادی که در حال تحصیل در حسابداری هستند یا قصد ورود به این رشته را دارند، یک دید کلی و جامع نسبت به حسابداری، مهارت‌های مورد نیاز و آینده کاری خود دارند. اگرچه انواع حسابداری با گرایش‌های متفاوت وجود دارد، اما همه ‌آن‌ها به یک سری اصول و مهارت‌های اولیه و مشترک نیاز دارد.

برای مثال، تمامی کارفرمایان از شما می‌خواهند که قادر به تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و منظم کردن داده‌های خام باشید.

۲) یک مسیر شغلی پایدار:

حسابداری، حرفه‌ای نیست که زود از دور خارج شود. تقریبا همه مشاغل نیاز به یک تیم‌ حسابداری دارند. در حقیقت، چشم‌انداز شغل حسابداری قابل‌ پیش‌بینی است و خبر از رشد این شغل در آینده می‌دهد؛ زیرا، تا سال‌های آینده، همچنان نیاز به نیروی‌کار جهت بررسی‌های لازم در امور مالی وجود خواهد داشت.

طبق آمار اداره کار(BLS) پیش‌بینی می‌شود که اشتغال در این رشته از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶، ۱۰درصد رشد خواهد کرد که این رشد، سریعتر از نرخ رشد متوسط برای همه‌ی مشاغل است.

۳) مناسب بودن زمینه برای رشد حرفه‌ای:

بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته حسابداری، ممکن است به عنوان یک کارآموز فعالیت خود را شروع کنید. اما پتانسیل رشد و پیشرفت در این رشته بسیار زیاد است. بعد از کسب سابقه کار، به راحتی می‌توانید برای سمت‌های دفتردار، حسابرس، مدیرمالی و… استخدام شوید.

کسب تجربه و دریافت گواهینامه‌ها می‌تواند شما را به یک حسابدار حرفه‌ای تبدیل کند.

۴)کسب درآمد مطلوب:

از دیگر مزایا شغل حسابداری می‌توان به فراهم بودن زمینه برای کسب درآمد مطلوب اشاره کرد. هدف اکثر افراد از کار کردن، کسب درآمد مطلوب جهت تأمین مخارج زندگی است.

طبق گزارش اداره کار، متوسط حقوق و دستمزد سالانه شغل حسابداری در سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۶۰هزار دلار بوده است. در حالی که ۱۰درصد آن‌ها بیش از ۱۲۰هزار دلار در سال دریافت کرده‌اند.

حسابداران علاوه بر دریافت حقوق از تسهیلات بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

۵)پتانسیل کارآفرینی:

راه‌اندازی مشاغل شخصی در هر حرفه‌ای، بهترین روش برا کسب درآمد است. حسابداران می‌توانند به راحتی شرکت مربوط به خود را تاسیس کنند و به عنوان یک رئیس، با استخدام نیروی کار در کاهش میزان بیکاری در جامعه نقش ایفا کنند.

قابلیت کارآفرینی در هر حرفه‌ای وجود ندارد. این مزیت باعث پیشرفت شغلی در افراد تحصیل‌کرده در این رشته می‌شود.

۶)نبود محدودیت:

حسابداران محدود به کار در یک شهر یا مکان نیستند. شاید پایه حقوق دریافتی برای حسابداری در شهرهای بزرگ یا شرکت‌های تجاری و صنعتی بیشتر باشد، اما فراموش نکنید که تمامی شرکت‌ها و کسب‌وکارها در هرجای این کره خاکی، به یک حسابدار نیاز دارند. پس لازم نیست جهت فعالیت در رشته حسابداری به شهر یا کشور دیگر نقل مکان کنید.

همچنین اگر قصد جابه‌جایی دارید، جای نگرانی برای پیدا کردن کار نخواهد بود؛ زیرا شغل حسابداری وابسته به یک شهر یا یک مکان نیست. حتی در شهرهای کوچک، تقاضا برای سمت حسابدار وجود دارد.

۷)فعالیت در تمام رشته‌ها:

یکی دیگر از مزایا حسابداری، وجود جایگاه شغلی متنوع برا آن است. چهار شاخه عمده شغل حسابداری که شامل مدیریتی، حسابرسی، مالی و مالیات می‌شود، باعث ایجاد تنوع شغل برای فارغ‌التحصیلان این رشته می‌شود.

مزایا و معایب شغل حسابداری

معایب شغل حسابداری:

۱)احتمال افزایش نسبت عرضه به تقاضا در شغل حسابداری:

در علم اقتصاد از عرضه و تقاضا برای مقایسه میزان خرید و فروش کالا استفاده می‌شود. اما در اینجا قصد داریم از این اصطلاح برای بازار کار نیز استفاده کنیم.

آموزش مبانی حسابداری مالی

 

تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ به یک حسابدار برای بررسی امور مالی نیاز دارند. یکی از مشکلات فارغ‌التحصیلان این رشته، نداشتن سابقه کاری است؛ زیرا اغلب شرکت‌ها به دنبال یک حسابدار با ۲ سال سابقه هستند

هنگامی که بحث سابقه کار به وسط می‌آید، بسیاری از افراد انگیز خود را برای کار در این رشته از دست می‌دهند.

۲)خستگی زیاد :

حسابداری یک شغل بی‌جنب‌وجوش و بدون هیجان است. این سبک زندگی برای برخی از افراد خسته‌کننده و کسالت‌بار است. اما برخی دیگر به این ویژگی شغل حسابداری به عنوان مزیت نگاه می‌کنند.

تمام وظایف حسابداری از قبل معین شده است و تنها اعداد و فرمول‌ها هستند که تغییر می‌کنند.

۳)کمردرد:

یکی از مشکلات شایع در شغل حسابداری، کمردرد، آرتروز، آسیب به ستون فقرات و… است که در اثر زیاد شستن بر روی صندلی ایجاد می‌شود.

۴)نیاز به گواهینامه معتبر:

بعد از اتمام درس به یک گواهینامه معتبر جهت کار کردن در شرکت‌های مختلف نیاز دارید. گواهی‌های حسابداری به دو دسته داخلی و بین‌المللی تقسیم می‌شود.

برای دریافت گواهینامه معتبر نیاز به یک سری فاکتورهای اولیه دارید؛ از جمله این فاکتورها، گذراندن دوره کارآموزی، مدرک دانشگاهی یا قبولی در آزمون‌های موسسات است.

دریافت گواهینامه بین‌المللی مانند گواهی حسابدار رسمی، گواهی حسابرس داخلی، گواهی حسابداری مدیریت، گواهی برنامه‌ریزی مالی و… نیاز به مبلغ هنگفت برای گذراندن دوره‌ها دارد.

۵)استرس و اضطراب زیاد:

شاید حسابداری جز مشاغل آسان به نظر بیاید. اما به جرات می‌توان گفت که این شغل، سختی‌های زیادی دارد. استرس ناشی از میزان حجم کاری زیاد یکی از معایب شغل حسابداری است.

میزان استرس شغل حسابداری در هنگام کار با اعداد و ارقام از ۸۰درصد مشاغل دیگر، بیشتر است. به خصوص، روزهایی که حسابدار مجبور به محاسبه مالیات و حسابرسی است، این استرس افزایش پیدا می‌کند.

  

 

۶)احتمال عدم ارتقاء شغلی:

اغلب افراد تصور می‌کنند که بعد از چندسال خدمت صادقانه در یک شرکت، ارتقاء شغلی اتفاق می‌افتد. در صورتی که برای ارتقاء پیدا کردن نیاز است که فردی که سمت بالاتری نسبت به شما دارد، اخراج شود یا ارتقاء شغلی پیدا کند. در غیر این صورت، همچنان در مقام خود باقی خواهید ماند.

۷)نیاز به یادگیری:

با توجه به گستردگی معاملات مالی و پیشرفت تکنولوژی، حسابداران موظف هستند که مدام علم خود را به روز کنند. به همین دلیل لازم است در زمان آزاد به مطالعه و یادگیری بپردازند.

افزایش دانش و مهارت می‌تواند در افزایش حقوق نیروهای کار موثر باشد. به طور کلی می‌توان گفت که یکی دیگر از معایب شغل حسابداری، نداشتن وقت آزاد است.

مزایا و معایب شغل حسابداری

نکته پایانی:

همه مشاغل دارای نکات مثبت و منفی زیادی هستند. اما در حقیقت این نکات نشانه بد یا خوب بودن آن شغل نیست. هنگام انتخاب شغل، باید شخصیت و خصوصیات اخلاقی خود را در نظر بگیرید.

همان‌طور که اهداف و دیدگاه‌های متفاوتی از خرید ماشین وجود دارد، هر شغلی نیز به خصوصیات و عملکردی متفاوت نیاز دارد و با در نظر گرفتن آن‌ها، می‌توانید برای استخدام در شغل مناسب با خصوصیات اخلاقی خود درخواست دهید.

قبل از رد کردن درخواست استخدام در انواع محیط‌های کاری، سبک و اولویت‌های زندگی خود را مشخص کنید. سپس به بررسی مزایا و معایب آن شغل بپردازید تا مطمئن شوید در مسیر درست قرار دارید.

اگر بعد از آشنایی با مزایا و معایب شغل حسابداری همچنان علاقمند به این شغل هستید، تبریک می‌گوییم. شما یک حسابدار موفق خواهید شد.

آموزش حسابداری با سپیدار برای شرکت‌های بازرگانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا