توسعه فردی

راهنمای جامع و کامل برای مقاله نویسی در علوم پزشکی

اگر قصد دارید یکی از مدارک علوم پزشکی را بگیرید، باید بتوانید بهترین مقالات و تحقیقات پزشکی خود را بنویسید. این حوزه تحقیقاتی می‌تواند شامل تعدادی رشته مانند آناتومی، پاتولوژی، فارماکولوژی، فیزیولوژی و سایر رشته‌هایی شود که دانشجویان از طریق نگارش مقاله تحقیقاتی آن‌ها را مطالعه می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم یک راهنمای جامع و کامل برای آموزش مقاله نویسی علوم پزشکی برای شما آماده کنیم.

آموزش مقاله نویسی علوم پزشکی

بطور کلی، برای شروع یک مقاله تحقیقاتی شما به مجموعه مهارت‌های خوب نوشتاری دانشگاهی نیاز دارید. یک مقاله تحقیقاتی در مورد علوم پزشکی به‌عنوان یک تکلیف نوشتاری علمی در نظر گرفته می‌شود که اکثر دانشجویان در مقاطع مختلف باید در طول دوره‌ی تحصیلی خود آن را انجام دهند. تعدادی از دانشجویان دانش کافی در مورد یک یا چند موضوع دارند؛ اما با این حال، برخی از آن‌ها در حین کار روی پروژه‌های نوشتاری مرتبط با این حوزه‌ها با چالش‌های خاصی مواجه می‌شوند.

آموزش جامع روش تحقیق و مقاله‌نویسی

 

آموزش مقاله نویسی پزشکی، به ویژگی‌های اساسی مقالات تحقیقاتی می‌پردازد. در آموزش مقاله نویسی علوم پزشکی شما ابتدا با ساختار اساسی مقاله که باید به آن پایبند آشنا می‌شوید که در صورت ندانستن این ساختار، مقاله تحقیقاتی شما منسجم نخواهد بود و استفاده از آن به‌عنوان پایه تحلیل‌های آینده دشوار خواهد بود.

و سپس با سبک‌های قالبندی مقاله‌ی تحقیقی مانند APA، MLA، هاروارد و غیره آشنا می‌شوید. در مورد مقاله تحقیقاتی پزشکی، ممکن است از شما خواسته شود از سبک AMA استفاده کنید، که برای پزشکی، سلامت و علوم زیستی مشخص شده است. همچنین، موضوعات متنوعی برای پوشش در یک مقاله تحقیقاتی وجود دارند. تمام این نکات مهم و سایر نکات مهم نگارش موفق مقاله نویسی پزشکی در این راهنمای جامع و کامل برای مقاله نویسی در علوم پزشکی ارائه شده است. برای نزدیک شدن به یک مقاله تحقیقاتی A/A+ در علوم پزشکی، مراحل زیر را دنبال کنید.

پیشنهاد مطالعه: مقاله نویسی با ChatGPT؛ اصول نگارش مقالات آکادمیک با هوش مصنوعی

مراحل آموزش مقاله نویسی پزشکی

برای آموزش مقاله نویسی پزشکی باید به طور کاربردی و با بخش‌های مهم این پروسه آشنا شوید. آموزش مقاله نویسی علوم پزشکی شامل مراحل زیر می‌شود که سعی کردیم به مهم‌ترین آنها بردازیم:

مرحله اول: یک مسئله تحقیقاتی را انتخاب کنید و موضوع مقاله خود را بیابید.

در مرحله اول، شما باید یک موضوع پزشکی خاص را برای بررسی به صورت مکتوب انتخاب کنید. نکاتی برای نوشتن مقاله تحقیقاتی پزشکی وجود دارد که می‌تواند برای انتخاب مناسب‌ترین موضوع به شما کمک کند و برای شما مفید واقع گردد. اولاً، مطمئن شوید که موضوعات بالقوه باعث علاقه شما به عنوان یک محقق جوان می‌شود. به سوالاتی مانند:

  • آیا به رشته تحصیلی که مقاله تحقیقاتی خود را خواهم نوشت، مربوط است؟
  • آیا تحقیق در مورد یک موضوع خاص جالب است؟
  • آیا موضوع خاصی به رشته تحصیلی کمک می کند؟
  • چه چیزی در مورد موضوع تحقیق شناخته شده است؟

اگر پاسخ‌های شما باعث اطمینانتان می‌شود، می‌توانید در مورد یک موضوع خاص بنویسید، اینکار شانس شما را برای نوشتن یک مقالهA+ افزایش می‌یابد. ثانیاً سعی کنید موضوعی را برای نوشته خود پیدا کنید که در مورد آن بتوانید اطلاعات کافی پیدا نمایید. اینکار باعث می‌شود در زمان شما صرفه جویی شود. توجه کنید، موضوعی را انتخاب نکنید که به طور کامل بررسی شده است اگر اینکار را انجام دهید، انگار دوباره حقایق شناخته شده در پزشکی را دوباره بیان می‌کنید.

مرحله دوم: منابع مختلف را بررسی و منابع خود را پیدا کنید.

برای مقاله نویسی در پزشکی عمومی، نیاز به یکسری داده‌ها دارید. داده‌های شما در منابع پیدا می‌شود. شما با یادداشت برداری در مورد منبع، می‌توانید منابعی که برای نوشتن شما مفید است را دنبال کنید. هنگامی که تصمیم می‌گیرید در مورد چه موضوعی بنویسید، پیداکردن منبع اطلاعاتی برای شما ساده‌تر خواهد شد. در آموزش مقاله نویسی پزشکی در نهایت، شما باید موضوع تحقیق خود را با تکیه بر مطالبی که در بین منابع معتبر پیدا ‌کنید و بنویسید. ممکن است انجام تحقیقات پیشینه در مورد موضوعی که هیچ نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت کار اضافی به نظر برسد، اما این گام‌های حیاتی به شما کمک می‌کند موثرترین موضوع را برای تحقیق خود ایجاد و از روند نوشتن لذت خواهید ببرید.

نابع مختلف را بررسی و منابع خود را پیدا کنید.

مرحله سوم: گام‌های پیش از نوشتن مقاله

اگر می‌خواهید مقاله نویسی پزشکی را به آرامی پیش ببرید، این بخش از راهنما برای شما مفید است. بنابراین هرگز از مراحل اولیه پیش‌نویسی غافل نشوید. از نکات و توصیه‌های مهم مربوط به مرحله پیش نگارش مقاله پژوهشی استفاده کنید:

  • مدیریت زمان یکی از مهمترین عواملی است که بر عملکرد تحصیلی شما تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که هر مقاله دارای تاریخ مهلت ارسال خاصی است، باید مشخص کنید که چقدر زمان برای تکمیل یک مقاله تحقیقاتی دارید. برای مثال، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که چه کاری و چه زمانی برای نوشتن یک مقاله تحقیقاتی انجام خواهید داد.
  • هنگامی که یک موضوع را انتخاب کردید، موضوع مقاله خود را تعریف و یک طرح کلی ایجاد نمایید. می‌توانید از کامپیوتر خود برای ایجاد یک طرح کلی و مختصر از تکلیف نوشتاری خود استفاده کنید یا آن را روی کاغذ انجام دهید. در نتیجه، شما موفق می‌شوید ایده‌های خود را به شیوه‌ای منطقی و منسجم سازماندهی کنید.
  • برای نوشتن اولین پیش نویس مقاله تحقیقاتی خود می‌توانید از تکنیک طوفان فکری یا نوشتن آزاد استفاده کنید. طوفان فکری یک تکنیک بسیار مفید برای نوشتن ایده‌های اصلی است که در مقاله ذکر خواهد شد. در این صورت می‌توانید از نقشه ذهنی استفاده نمایید. در مورد تکنیک دیگری که به آزادنویسی معروف است، باید جملات را کامل بنویسید و به مسائل گرامری و نقطه گذاری توجه نکنید.

مرحله چهارم: مقاله پژوهشی تنها ساختار علوم پزشکی

یک مقاله پژوهشی آکادمیک معمولاً شامل بخش‌هایی است که بدون آن‌ها پیروی از ایده‌ها بسیار نامرتب و دشوار به نظر می‌رسد. ساختاری که برای مقالات تحقیقاتی کار می‌کند شامل یک مقدمه، چند قسمت اصلی بدنه و یک نتیجه گیری است. در اغلب موارد، پاراگراف‌های بدنه این گونه مقالات علمی، شامل سه بخش اصلی هستند که به بخش‌های روش‌ها، نتایج و بحث‌ها معروف هستند.

آموزش اصول مقاله‌ نویسی ISI

 

چنین ساختاری از یک مقاله تحقیقاتی به عنوان فرمت IMRaD در نظر گرفته می‌شود. با این حال، برخی از انواع مقالات علوم پزشکی مانند مرورهای بالینی ساختار دیگری دارند. شما می‌توانید از یک استاد راهنما و یک مشاوره در مورد آن بپرسید. علاوه بر ساختار اصلی، ممکن است لازم شود برخی از بخش‌ها مانند فهرست مطالب، تقدیرنامه‌ها و ضمائم را نیز به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم: نوشتن طرح کلی برای تحقیقات پزشکی

اول از همه، یک طرح کلی به عنوان توصیفی سازمان یافته از یک مقاله تحقیقاتی در نظر بگیرید. با استفاده از این نوع نوشتار، این فرصت را دارید که ایده‌های خود را منطقی و منسجم کنید. به ترتیب، یک طرح کلی شامل یک مقدمه، بدنه اصلی و یک نتیجه است. برای اهداف تصویری، می‌توانیم از مرور بالینی مانند اپیدمی چاقی کودکان – خطرات، اثرات و پیشگیری آن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مقاله علمی بنویسیم؟ راهنمای جامع برای نوشتن پژوهش علمی

مرحله ششم: انجام تحقیقات پزشکی

قسمت مقدماتی طرح کلی شما باید آموزنده و جذاب شود. برای همین، می‌توانید در مقدمه که دارای یک قلاب برای جذب مخاطب و یک بیانیه پایانی موثر که نشان‌دهنده‌ی ایده‌ی اصلی تحقیق است، استفاده کنید. بیانیه پایان نامه، ایده اصلی تحقیق شما است که باید در بخش‌های بعدی مقاله توسعه یابد.

به عنوان مثال، با در نظر گرفتن این موضوع در مقاله باید تأثیر اختلال بر سلامت افراد و همچنین راه‌های پیشگیری از آن تشریح شود. به نوبه خود، پاراگراف‌های بدنه باید استدلال‌های مربوط به پایان نامه شما را ارائه دهند که توسط شواهد علمی پشتیبانی می‌شود. در آموزش مقاله نویسی علوم پزشکی، حین ایجاد یک بخش نهایی قوی از مقاله تحقیقاتی خود، باید خلاصه‌ای مختصر از ایده‌های اصلی مورد بحث در مقاله ارائه دهید.

مرحله هفتم: نگارش چکیده علمی پژوهشی

به طور کلی، چکیده به عنوان یک نمای کلی از مقاله تحقیقات پزشکی شما در نظر گرفته می‌شود. چکیده برای انواع دیگر موضوعات نوشتاری به همین ترتیب نوشته می‌شود. لازم بذکر است که یک چکیده خوب ساختار خاصی دارد که باید از آن پیروی کنید. این بخش از مقاله باید اهمیت موضوع تحقیق شما را مورد بحث قرار دهد.

علاوه بر این، فراموش نکنید که هدف تحقیق خود را ذکر نمایید. در این قسمت می‌توانید روش‌های مورد استفاده برای بررسی موضوع مورد نظر را مدنظر قرار دهید. این نکات ممکن است شامل طراحی مطالعه شما، متغیرهای آن و برخی از انواع مداخلات مورد استفاده برای دستکاری متغیرها شود. سپس، یافته‌های خود را خلاصه و سعی کنید نتایج تحقیق خود را با بیانیه پایان نامه مرتبط نمایید.

مرحله هفتم: نگارش چکیده علمی پژوهشی

۵ نکته برای نوشتن یک چکیده خوب

موارد زیر در آموزش مقاله نویسی پزشکی، به نوشتن چکیده‌ی مقاله شما کمک می‌کند:

  • هدف تحقیق و یافته‌های اصلی مقاله را بیان کنید.
  • هنگام جمع بندی استدلال‌های خود را به صورت مختصر بیان نمایید.
  • در مورد اهمیت یافته‌های تحقیق خود بحث کنید.
  • روش‌های تحقیقی را که به شما در دستیابی به این یافته‌ها کمک می‌کند، شرح دهید.
  • چکیده شامل بیش از 250 کلمه و کمتر از 500 کلمه است.

مؤلفه های اصلی یک مقاله پزشکی

این بخش از مقاله به دانش درباره موضوع تحقیق و بررسی تحلیلی آن متمرکز خواهد بود. بیایید مثالی از مقاله تحقیقاتی پزشکی در مورد موضوع اپیدمی چاقی در کودکان، خطرات، اثرات و پیشگیری از آن را که قبلاً ذکر شد، در نظر بگیریم. در این مورد، شما ملزم به نوشتن یک مقدمه، متن اصلی و یک نتیجه هستید.

مقدمه

در قسمت مقدماتی باید موضوع تحقیق را مشخص و تاریخچه‌ای را در این زمینه ارائه دهید. علاوه بر این، لازم است زمینه مناسبی را معرفی کنید که جستجوی شما را در مطالب ادبی مشخص کند. بخش مقدماتی هر مقاله پژوهشی باید شامل یک محدوده شود. با در نظر گرفتن موضوع ارائه شده مربوط به چاقی، این مقاله باید شامل اطلاعات کلی نه تنها در مورد پویایی موضوع سلامتی، بلکه در مورد اهمیت تحقیق شما نیز شود.

بدنه

یکی دیگر از اجزای اصلی مقاله نویسی پزشکی، بدنه است. نکته جالب این است که این بخش نیازی به نگهداری یک ساختار واحد ندارد و ممکن است تمام پاراگراف‌های بدنه به روشی متفاوت سازماندهی شوند. به طور کلی ساختار این بخش کاملاً به موضوع تحقیق وابسته است. با بازگشت به موضوع مقاله پژوهشی خود، بدنه اصلی این نوشته را می‌توان به سه بخش کلیدی تقسیم کرد. در حالی که اولین مورد بر خطرات متعدد چاقی کودکان متمرکز خواهد بود، دو مورد دیگر اثرات این موضوع بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه‌ای را که می‌توان انجام داد، شرح خواهند داد.

نتیجه گیری

در مرحله‌ی پایانی، لازم است که موضوع مقاله تحقیقاتی پزشکی مجدداً بیان شود. به همین خاطر، شما باید تمام ایده‌های ذکر شده در مقاله را تجزیه و تحلیل کنید و خلاصه‌ای از تحقیقات خود را ارائه دهید. در نهایت، مطمئن شوید که نتیجه گیری شما در مورد موضوع مراقبت‌های بهداشتی بر اساس مطالعات علمی که در مقاله استفاده کرده‌اید، است.

نتیجه گیری
تصحیح مقاله نویسی علوم پزشکی

مفهوم تصحیح شامل فرآیند بررسی مقاله برای خطاهای مختلف است. این اشتباهات معمولا دستوری یا تایپی هستند. هنگام تصحیح مقاله پژوهشی چه باید کرد؟ برای تصحیح از 3 نکته زیر استفاده کنید:

آموزش مهارت‌های ضروری پژوهش

 

  • مطمئن شوید که مقاله شما فاقد خطاهای دستور زبانی مختلف است. چنین خطاهایی ممکن است مربوط به استفاده از زمان‌ها، عدم تطابق فاعل و فعل و مشکل انتخاب کلمات نادرست شود.
  • اشتباهات نقطه گذاری مقاله‌ی خود را بررسی کنید. رایج ترین اشتباهات نقطه گذاری شامل استفاده بیش از حد از کاما و نیم ویرگول، تعویض خط تیره، استفاده از آپاستروف و غیره است.
  • برخی از اشتباهات املایی را در مقاله تحقیقاتی خود بیابید و آن را تصحیح کنید.

آموزش ویرایش مقاله پزشکی

مرحله ویرایش یکی دیگر از بخش‌های مهم فرآیند بازبینی هست. برخلاف مرحله تصحیح، به ساختار مقاله و همچنین به مسائل قالب بندی آن مربوط می‌شود. مقاله پژوهشی شما در سطوح زیر قابل ویرایش است:

  • محتوا: اول از همه، باید بررسی کنید که آیا مقاله شما مطابق دستورالعمل‌های داده شده نوشته شده است یا خیر. مطمئن شوید که ادعاهای شما واضح و سازگار و استدلال شما کامل است. کافی بودن مدارک را نیز باید بررسی شود.
  • ساختار یک مقاله پژوهشی: از این منظر، باید بررسی کنید که آیا مطلب نوشتاری شما دارای یک مقدمه روشن و یک نتیجه گیری موثر است یا خیر. یک بیانیه پایان نامه باید در قسمت مقدماتی گنجانده شود و تمام پاراگراف‌ها باید منطقی نوشته شوند.
  • مکاتبات سبک: این موضوع حاکی از لزوم بررسی مناسب بودن لحن مقاله پژوهشی شماست. بسته به هدف مقاله، رسمی، غیر رسمی یا متقاعد کننده است.
  • استناد: مطمئن شوید که تمام منابع شما مطابق با فرمت مورد نیاز در دستورالعمل‌های اولیه ذکر شده است.

پیشنهاد مطالعه: معرفی چند pdf آموزش مقاله نویسی

اشتباهات رایج در نوشتن مقالات علوم پزشکی

در آموزش چند مورد از اشتباهات رایج در نوشتن مقاله نویسی علوم پزشکی به شرح زیر است:

  • استفاده از زبان گفتاری و عامیانه: از آنجایی که مقاله تحقیقاتی علوم پزشکی شما باید با سبک رسمی نوشته شود، نمی‌توانید در حین نوشتن مقاله از زبان رایج استفاده کنید. در این مورد سعی کنید از جنسیت و ضمایر جایگزین استفاده نمایید. علاوه بر این، برای اجتناب از استفاده از زبان شامل جنسیت، می‌توانید از جمع اسم‌ها و ضمایر استفاده کنید.
  • استفاده از منابع غیر معتبر در مقاله پژوهشی، شما باید فقط از منابع اطلاعاتی معتبر استفاده کنید. این منابع شامل کتاب‌ها، انتشارات دانشگاهی، مقالات علمی که از مجلات مختلف پزشکی گرفته شده‌اند و انتشاراتی که در وب‌سایت‌های دولتی یافت می‌شوند هستند.
  • داده ها و اعداد متناقض معرفی شده در مقاله: در این مورد، توصیه می‌شود، تمام داده‌ها در مقاله پزشکی تنها پس از بررسی مجدد معرفی ‌شوند.

دوره‌های مقاله نویسی مکتب خونه

آیا می‌دانستید که توانایی نوشتن مقالات جذاب و علمی می‌تواند به‌طور چشم‌گیری مسیر حرفه‌ای شما را تغییر دهد؟ دوره‌های آموزش مقاله‌ نویسی مکتب خونه، فرصتی بی‌نظیر برای یادگیری تکنیک‌های نوشتن، ساختاردهی و جلب توجه خوانندگان است. با تمرکز بر مهارت‌های کلیدی، شما می‌توانید ایده‌های خود را به‌صورت مؤثر انتقال دهید و در دنیای رقابتی امروز، از دیگران متمایز شوید! شرکت در این دوره‌ها نه ‌فقط به شما اعتبار می‌بخشد، بلکه درهای جدیدی را به روی شما باز می‌کند.

آموزش رفرنس‌نویسی و مدیریت منابع با EndNote

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا