توسعه فردی

چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم؟

گاهی اوقات، سخت‌ترین بخش نوشتن یک مقاله علمی و پژوهشی شروع آن است. ممکن است قبل از شروع نوشتن مقاله یک طرح کلی در نظر داشته و بدانید چه می‌خواهید بنویسید؛ اما برای پیدا کردن کلمات مناسب با مشکل روبرو شوید. شما اولین کسی نیستید که با شروع یک مقاله دست و پنجه نرم می‌کنید و مطمئنا آخرین نفر هم نخواهید بود. نوشتن یک مقاله با نوشتن کتاب یکی نیست. مقاله نویسی یک فرآیند منحصر به فرد هست که شامل ترتیب‌بندی واضح، برگرفته از منابع با کیفیت و معتبر است، اما یک چیز مهم مشترک با هر نوع نوشته دیگری نیز دارد: باید توجه خواننده را در چند جمله اول جلب کند؛ اما چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم؟ در این مطلب از مجله مکتوب راهنمایی برای نحوه نوشتن مقدمه مقاله ارائه شده است.

وظیفه بخش مقدمه در مقالات تحقیقی چیست؟

مقدمه، اولین چیزی است که خواننده شما می‌خواند و باید مشمول تقریباً 10 درصد از تعداد کلمات شود. در همان دقیقه اول خوانندگان باید بدانند که آیا مقاله شما خوب خواهد بود یا خیر. یک مقدمه چندین مؤلفه دارد اما مهمترین آنها دو مؤلفه آخری است که در زیر ارائه کردیم. شما باید به خواننده نشان دهید که موضع شما چیست و چگونه می‌خواهید در مورد موضوع صحبت کنید.

کاملترین مرجع آموزش مقاله نویسی علمی و پژوهشی + اعطای گواهینامه تخصصی

 

مقدمه یک مقاله دانشگاهی اولین بخش مقاله است که بلافاصله پس از چکیده می‌آید. یکی از مهمترین کارکردهای مقدمه، پاسخ به این سؤال است که چرا این تحقیق انجام شده و چرا جالب و یا مهم است؟ با توجه به اینکه مقدمه شروع مقاله هست، همچنین به خواننده می‌گوید که چرا باید بقیه مقاله را بخواند و آنها را برای درک اهمیت و پیامدهای نتایج آماده ‌کند.

وظیفه بخش مقدمه در مقالات تحقیقی چیست؟

برای تعیین واضح زمینه مطالعه، مقدمه شامل چهار مؤلفه اصلی است:

  • اطلاعات پیشینه عمومی
  • اطلاعات پیشینه خاص
  • شرحی از شکاف در دانش که مقاله برای پاسخ به آن تهیه شده است.
  • بیانیه هدف مطالعه و خلاصه‌ای از تحقیق

راز مقدمه خوب نوشتن چیست؟

روش‌های مختلفی برای نوشتن یک مقدمه زیبا برای مقاله وجود دارد. برای پاسخ به سوال چگونه یک مقدمه خوب بنویسیم؟ باید بدانید هر کدام از روش‌های مقدمه نویسی موثر، مزایا و معایب بالقوه خود را دارند و هر کدام برای انواع خاصی از مقالات مناسب هستند. اگرچه این مقدمه‌ها از ابزارهای بلاغی متفاوتی استفاده می‌کنند و خواننده را به روش‌های مختلف معرفی می‌کنند، اما اگر دنبال راز خوب نوشتن هستید باید به یک هدف دست یابید و آن، به دام انداختن و ترغیب کردن خواننده برای ادامه‌ی خواندن مقاله است.

پیشنهاد مطالعه: اصول نوشتن مقاله برای مهاجرت تحصیلی و شغلی

روش های نوشتن مقدمه؛ چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم؟

نوشتن مقدمه تأثیر زیادی بر جذب توجه خواننده و تعیین مسیر بحث دارد. در ادامه، به چندین روش برای پاسخ به چگونه یک مقدمه خوب بنویسیم؟ می‌پردازیم:

به اشتراک گذاشتن یک واقعیت در مقدمه

یکی از راه‌های مقدمه نویسی، شروع کردن با یک واقعیت تکان‌دهنده، غیرمنتظره یا سرگرم‌کننده درباره موضوعی است که قصد نوشتن آن را دارید. این سبک نوشتن توجه خواننده را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود که او بیشتر بخواند و انتظار توضیح بیشتری در مورد واقعیتی را که شما ارائه کردید بخواهد.

آموزش رفرنس‌نویسی و مدیریت منابع با EndNote

 

برای مثال یک نمونه که مقدمه آن شامل حقایق مرتبط و جذاب برای جلب توجه خواننده است را بررسی می‌کنیم:

  • دانشجویان مقطع کارشناسی که در برنامه‌های تحصیلی کار شرکت می‌کنند، به طور متوسط ​​تنها 1794 دلار در سال درآمد دارند. این فقط کمی بیشتر از متوسط ​​اجاره یک آپارتمان یک خوابه در شهر ما است.

اگر در حال نوشتن یک مقاله تشریحی یا متقاعدکننده هستید، گنجاندن یک واقعیت تکان دهنده یا سرگرم کننده در مقدمه می‌تواند راهی عالی برای برانگیختن کنجکاوی خواننده شود. اطمینان حاصل کنید که واقعیتی که انتخاب می‌کنید مستقیماً با موضوعی که در مقاله خود به آن می‌پردازید مرتبط است. در غیر این صورت، به نظر تصادفی، گیج کننده به نظر می‌رسد.

مطرح کردن سوال

با پرسیدن یک سوال در آغاز مقاله، شما مستقیماً از خواننده دعوت کرده‌اید تا با کار شما تعامل کند. مخاطبان فقط مصرف کننده و منفعل نیستند و اکنون بخشی از گفتگو هستند. این یک راه بسیار جذاب برای شروع یک مقدمه کوتاه در مقاله است.

آموزش نگارش مقاله علمي به زبان انگليسي

 

چند نمونه مقاله که مقدمه آن با سؤالاتی برای جذب خوانندگان استفاده می‌کنند، نگاهی می‌اندازیم:

  • چند بار به خاطر پیدا نکردن پارکینگ دیر سر کلاس آمده‌اید؟ شما تنها نیستید، پردیس ما شدیداً به یک پارکینگ جدید نیاز دارد.
  • چقدر از فروشگاه‌های فست مد خرید می‌کنید؟ این خرده‌فروشان در فروش لباس‌های ارزان قیمت برای استفاده کوتاه‌مدت تخصص دارند.

پرسیدن سوال یک انتخاب موثر برای یک مقاله متقاعد کننده است؛ زیرا از خواننده می‌خواهد که خود را وارد موضوع کند یا حتی طرفی را انتخاب کند. در حالی که می‌تواند در انواع دیگر مقاله‌ها نیز کار کند، اما در هر مقاله‌ای که مستقیماً مخاطب را موردنظر قرار می‌دهد، می‌درخشد و او را در موقعیتی قرار می‌دهد که درباره آنچه شما می‌پرسید تأمل کند.

دراماتیک کردن موضوع

یکی دیگر از راه‌های موثر برای نوشتن مقدمه خوب، نمایش صحنه‌ای است که مرتبط با مقاله شماست. به طور کلی، این رویکرد به بهترین وجه برای مقالات خلاقانه مانند اظهارات شخصی و مقالات ادبی استفاده می‌شود. در اینجا چند نمونه از مقدمه مقاله آورده شده است که خوانندگان را از طریق صحنه‌های نمایشی جذب می‌کند:

  • باران به پشت بام می‌کوبد و هر مکالمه‌ای را که با صدای بلند داشتیم را خاموش کرد. من به آنها قول داده بودم که آخرین آهنگی را که با گیتار نوشته بودم، بنوازم، اما مادر زمین، مانع از برگزاری هر کنسرتی در آن شب شد.
  • تصور کنید به تازگی از هواپیما پیاده شدید. شما گرمتان است، خسته و ناراحت هستید و ناگهان دستگیر می‌شوید.

فراتر از مقاله‌های خلاقانه، این نوع باز کردن موضوع زمانی کارساز است که از جذابیت عاطفی برای تأکید بر موقعیت خود در یک مقاله متقاعدکننده استفاده ‌کنید. این روش، همچنین یک ابزار عالی برای یک مقاله دراماتیک است.

استفاده از نقل قول در مقدمه

در مقدمه، باید بدانید که همیشه می‌توانید حکمت را از نویسندگان دیگر قرض بگیرید. این یک راه قدرتمند برای شروع هر نوع مقاله است.

آموزش جامع روش تحقیق و مقاله‌نویسی

 

همانطور که در انتخاب یک واقعیت یا آمار برای شروع مقاله، هر نقل قولی که انتخاب می‌کنید باید با موضوع مقاله شما مرتبط شود. اگر خواننده شما مجبور است برای نقل قول شما جستجوی اینترنتی انجام دهد تا بفهمد که چگونه با بقیه مقاله شما ارتباط برقرار کند یعنی این نقل قول با موضوع شما به اندازه‌ی کافی مرتبط نیست و باید سراغ نقل قول دیگری بروید که متن شما را به راحتی توضیح دهد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟ راهنمای جامع

بیان مستقیم هدف در مقدمه

ساده‌ترین نوع مقدمه، مقدمه‌ای است که در آن به سادگی، هدف یا نتیجه را بیان کنید. به نمونه‌های زیر دقت کنید:

  • فرهنگ اکیپ‌های جمعی گاهی مغایر با ارزش‌های دانشگاهی است. ممنوع کردن آن به نفع جامعه دانشگاهیان می‌شود.
  • ما دیگر نمی‌توانیم شواهد را نادیده بگیریم و باید اقدامی انجام دهیم.

در نمونه‌های بالا هدف به صورت شفاف بیان شده و مشخص است، مابقی مطلب حول چه موضوعی بیان می‌شود.

نکات نوشتن مقدمه برای مقاله تحقیقاتی

برای نوشتن مقدمه‌ی خوب و برای پاسخ به سوال چگونه یک مقدمه خوب برای مقاله بنویسیم؟ باید به نکات زیر توچه کنید:

لحن مناسب را برای مقاله خود انتخاب کنید

احتمالاً نباید از یک نقل قول خنده دار برای شروع یک مقاله متقاعدکننده در مورد یک موضوع جدی استفاده کنید. به طور مشابه، آماری که می‌تواند احساسات قوی را در خواننده برانگیزد، ممکن است انتخاب مناسبی برای یک مقاله توضیحی نشود، زیرا به طور بالقوه می‌تواند به عنوان تلاش شما برای استدلال برای یک دیدگاه خاص، به جای بیان حقایق تعبیر گردد.

پاراگراف اول مقاله خود را با صدای بلند بخوانید و به لحن نوشته خود گوش دهید. آیا لحن خط اول با بقیه پاراگراف مطابقت دارد یا تغییر لحن قابل توجهی از خط اول با دو خط دیگر وجود دارد؟ در بسیاری از موارد، می‌توانید بشنوید که آیا لحن شما برای مقاله مناسب است یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مقاله مروری بنویسیم؟ راهنمای جامع

وقتی گیر کردید، به عقب برگردید

شروع یک مقاله سخت است. اگر آنقدر درگیر نحوه نوشتن مقدمه مقاله شدید که در حال از دست دادن زمان خود هستید، مقدمه را رها کنید و به پاراگراف‌های اصلی مقاله خود بپردازید. هنگامی که متنی در صفحه دارید، بازگشت به عقب و نوشتن مقدمه‌ای که به آن محتوا منتهی می‌شود، آسان‌تر است.

حتی ممکن است بخواهید از انتهای مقاله خود شروع کنید. اگر می‌دانید مقاله شما به کجا می‌رود، اما لزوماً نمی‌دانید که چگونه به آنجا می‌رسد، ابتدا نتیجه‌گیری خود را بنویسید. سپس، پاراگرافی که درست قبل از نتیجه‌گیری شما آمده است را بنویسید. در مرحله بعد، پاراگراف قبل از آن را بنویسید، به سمت عقب حرکت کنید تا زمانی که به پاراگراف مقدمه خود برسید. نوشتن یک مقدمه موثر با این روش بسیار آسان است، زیرا شما از قبل محتوایی را که باید معرفی کنید را دارید.

مقالات خود را تا زمانی که بدرخشند جلا دهید

اگر فکر می‌کنید یک پیش نویس عالی از مقاله دارید، اما هنوز برای ارسال مقاله کاری نکردید، بدانید کار شما تمام نشده است. قبل از ارسال، مقاله را بازبینی کنید. غلط املایی‌، اشتباهات دستور زبانی و پاراگراف‌هایی را که می‌توانید برای بهبود وضوح نوشتار خود با کلمات مختلف عوض کنید را جایگزین و بعد مقاله را ارسال نمایید.

چه چیزی را باید از مقدمه حذف کرد؟

چه چیزی را باید از مقدمه حذف کرد؟

همانطور که گفته شد، هدف اصلی مقدمه ارائه اطلاعات کافی برای مخاطبان به منظور درک زمینه و اهمیت مطالعه است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم اطلاعات پیش‌زمینه‌ را که مستقیماً با موضوع اصلی مقاله مرتبط نیست را کنار بگذارید. به عنوان مثال، اگر جهش در پروتئین مورد بررسی شما با بیماری قلبی عروقی و سرطان مرتبط است، اما مطالعه شما فقط سرطان را بررسی می‌کند، بحث در مورد جهش‌های یافت شده در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی می‌تواند حواس خوانندگان را منحرف و آنها را گیج کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم متن مقدمه را با دقت مرور کنید تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات ارائه شده دارای پیوند منطقی مستقیم با موضوع اصلی مطلب شما هستند.

آموزش اصول مقاله‌ نویسی ISI

 

به طور کلی مقدمه بهترین قسمت برای بحث در مورد روش مورد استفاده در مطالعه شما نیست، زیرا این بخش در درجه اول باید به توضیح علت انجام مطالعه اختصاص داده شود، نه نحوه انجام آن. به طور خلاصه، یک مقدمه خوب نوشته شده با ارائه تمام اطلاعاتی که خوانندگان نیاز دارند برای درک اینکه چرا مطالعه خود را انجام دادید و چه چیزی آن را از سایر مطالعات مشابه متفاوت می‌کند و چرا یافته‌ها جالب و مهم هستند، لحن مقاله شما را تعیین می‌کند.

دوره های آموزشی مقاله نویسی با مکتب خونه

اگر دنبال ارتقا مهارت‌های نوشتاری خود هستید، دوره‌های آموزشی مقاله‌نویسی مکتب خونه، فرصتی بی‌نظیر برای یادگیری تکنیک‌های حرفه‌ای و خلاقانه برای نوشتن مقالات جذاب و تاثیرگذار است. با بهره‌گیری از تجربیات اساتید مجرب و محتوای کاربردی، شما قادر خواهید بود تا ایده‌های خود را به بهترین شکل بیان کنید. دوره‌های آموزش مقاله نویسی در مکتب خونه به شما کمک می‌کند در نوشتن و انتشار مقالات آکادمیک پیشرفت کنید و پتانسیل خود را به عنوان یک محقق به حداکثر برسانید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا