توسعه فردی

اصول مقاله نویسی در حقوق + معرفی ساختار

مقاله نویسی در حقوق یکی از ابزارهای مهم برای تحلیل و بررسی مسائل حقوقی به شمار می‌آید‌. مقالات حقوقی عمدتاً از تحلیل‌های عمیق قوانین و رویه‌های قضایی برخوردار هستند و منبعی عالی برای تصمیم‌گیری در حوزه حقوق به حساب می‌آیند. این مقالات انواع مختلفی دارند. در نگارش مقالات حقوقی باید اصول مقاله نویسی رعایت شود و ساختار منطقی مقالات حفظ شود.

همچنین ارجاع به منابع معتبر و توجه به دقت موضوعات و مطالب عنوان شده فوق‌العاده مهم است. اگر شما نیز به عنوان یک نویسنده می‌خواهید مقالات حقوقی را با نهایت کیفیت و اصول استاندارد نگارش کنید، لازم است این مقالات را بشناسید و در مورد ساختار آن‌ها بیشتر بدانید. در ادامه با ما همراه باشید.

مقاله نویسی در حقوق

در پاسخ به این سوال که مقاله نویسی در حقوق چیست باید بگوییم مقاله نویسی در حقوق فرآیند نوشتن مقالات علمی و پژوهشی است که موضوع اصلی آن‌ها زمینه‌های مختلف حقوقی هستند. هدف از نوشتن مقالات رشته حقوق نقد و بررسی قوانین حقوقی و ارائه دیدگاه‌های جدید بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده است.

کاملترین مرجع آموزش مقاله نویسی علمی و پژوهشی + اعطای گواهینامه تخصصی

 

در این نوع از مقالات چالش‌ها و مسائل رشته حقوق مورد بررسی قرار می‌گیرند و اطلاعاتی برای اخذ بهترین تصمیمات ارائه می‌شوند. ناگفته نماند مقالات حقوقی نیازمند دقت بالا و استفاده از منابع معتبر هستند تا در جامعه حقوق به عنوان یک منبع علمی موثق کاربرد داشته باشند.

اهمیت و ضرورت نوشتن مقالات حقوق

مقاله نویسی در حقوق برای افرادی که به فکر ترویج علم حقوق هستند یا در صدد ارتقا علم و دانش حقوقی خود هستند، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. با مقاله نویسی دانش حقوقی توسعه پیدا می‌کند و این مسیر را برای تحلیل مسائل جدید و برطرف کردن چالش‌های حقوقی هموارتر می‌کند. از طرفی دیگر مقالات حقوقی زمینه مشارکت علمی در بحث‌های حقوقی را فراهم کرده و منبعی ارزشمند برای آموزش و یادگیری و درک بهتر مفاهیم حقوقی هستند. چنین مقالاتی می‌توانند آگاهی عمومی را افزایش دهند و حتی به تقویت مهارت‌های نگارشی در نویسنده بپردازند.

علاوه بر آن با کمک این مقالات می‌توان ارتباطات گسترده علمی در حوزه حقوق را با دیگران برقرار کرد و مستندسازی تجربیات و یافته‌ها را به راحتی انجام داد. از آنجایی که مقالات حقوقی مزایای فوق را به دنبال دارند و می‌توانند به بهبود نظام حقوقی در کشورهای مختلف منجر شوند، نوشتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

اهمیت و ضرورت نوشتن مقالات حقوق

معرفی انواع مقالات حقوقی

حالا که در پی نگارش نمونه مقاله حقوقی هستید، بد نیست با انواع مقالات حقوقی که هر یک اهداف و رویکردهای خاص خود را دارند، آشنایی پیدا کنید.

آموزش اصول مقاله‌ نویسی ISI

 

در ادامه به مهم‌ترین مقالات حقوقی اشاره خواهیم نمود:

  • مقالات تحلیلی که موضوعات خاص حوزه حقوق را تحلیل می‌کنند و اغلب به بررسی نظریه‌ها و رویه‌های قضایی می‌پردازند.
  • مقالات توصیفی که موضوع اضافی آن‌ها یک پدیده حقوقی است. برای این گونه از مقالات اطلاعات و داده‌ها با هدف توصیف یک پدیده حقوقی جمع آوری می‌شوند.
  • مقالات انتقادی گونه دیگری از مقالات حقوقی هستند که به بررسی و نقد قوانین حقوق می‌پردازند. این مقالات پیشنهادهایی را برای ایجاد تغییرات در قوانین حقوق ارائه می‌کنند.
  • مقاله علمی پژوهشی رشته حقوق جزو مهم‌ترین و رایج‌ترین مقالاتی هستند و از روش‌های تحقیق معتبر برای جمع آوری اطلاعات علمی در حوزه‌های مختلف رشته حقوق استفاده می‌کنند. نتایج و یافته‌های جدید این گونه از مقالات کاملاً مطمئن و معتبر هستند.
  • مقالات آموزشی حقوق نوع دیگری از مقالات این رشته هستند و در جهت آموزش مفاهیم و اصول مسائل حقوقی بحث می‌کنند.
  • آخرین نوع از مقالات حقوق مقالات کاربردی هستند. این گونه از مقالات راهکارهایی را برای حل مشکلات گسترده حقوق ارائه می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی چند کتاب آموزش مقاله نویسی به انگلیسی + لینک دانلود

ساختار اصلی مقاله نویسی در حقوق

یک مقاله استاندارد حقوق در برگیرنده ساختاری مشابه با مقالات سایز حوزه‌ها است. در ادامه به معرفی بهترین ساختار مقاله نویسی در حقوق خواهیم پرداخت:

عنوان مقاله

عنوان مقاله اولین و مهم‌ترین قسمت مقالات را تشکیل می‌دهد. عنوان یک عبارت چند کلمه‌ای فشرده و مختصر است که آنچه را که قرار است در مقاله راجع به آن صحبت شود، شرح می‌دهد. عناوینی که شما برای مقالات رشته حقوق انتخاب می‌کنید باید جذاب و گویا باشند.

نام نویسندگان

قسمت دیگری که پس از عنوان در مقالات حقوق ذکر می‌شود، قسمت نام نویسندگان است. در این بخش می‌بایست نام و نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان مقاله ذکر شود. علاوه بر نام می‌توان رابطه عضویتی اشخاص را نیز بیان کرد. برای نوشتن این بخش باید با طریقه نوشتن مشخصات در مقاله آشنایی داشته باشید.

چکیده

در بخش بعدی چکیده مقاله می‌آید. چکیده دارای قسمت‌هایی همچون معرفی کلی تحقیق، بیان هدف و قلمرو تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، ساختار مقاله و ایده‌های نوآورانه موجود در مقاله است. توجه داشته باشید تعداد کلمات چکیده می‌بایست بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه باشد. از آنجایی که افراد با خواندن چکیده اطلاعات کلی در مورد تحقیق انجام شده به دست می‌آورند، باید این قسمت جذاب نوشته شود تا افراد بیشتری ترغیب به خواندن مقاله شوند.

کلید واژه

کلید واژه‌ها یا کلمات کلیدی مقالات حوزه حقوق کلماتی هستند که بیشترین میزان سرچ را دارند. در انتخاب کلید واژه دقت کامل به خرج دهید تا رتبه مقالات شما بهبود پیدا کند.

مقدمه

مقدمه بخش دیگری است که در مقاله نویسی در حقوق باید آن را نگارش کرد. مقدمه جزو قسمت‌های اصلی مقالات است و به تعریف مسئله و قلمرو مقالات می‌پردازد. در مقدمه می‌توان سوابق تاریخی موضوع، میزان اهمیت تحقیق، تعاریف مرتبط با اصطلاحات اختصاصی حقوق و مطالبی از تحقیقات سایر محققان را ذکر کرد.

گاهی اوقات در مقدمه نقاط قوت، محدودیت‌ها و نقاط ضعف مرتبط با یک موضوع بیان می‌شوند و نقد و بررسی‌هایی در رابطه با موضوع مورد نظر انجام می‌گیرد.

بدنه اصلی مقاله

بدنه اصلی همان متن کلی و سرتیترهای مقاله را تشکیل می‌دهد. بدنه از چند بخش مختلف تشکیل شده است. در بدنه سوالاتی مطرح می‌شوند که مقاله به آن‌ها پاسخ تحلیلی می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مقاله بنویسیم و ثبت کنیم؟ کامل‌ترین راهنمای موجود

روش تحقیق

مقاله نویسی در حقوق مستلزم در نظر گرفتن بخشی به عنوان روش تحقیق است که در آن تمامی اقدامات و کارهایی که جهت جمع آوری مطالب انجام شده‌اند، بیان می‌شوند. لازم به ذکر است تحقیقات حقوقی باید قابل اعتماد و مستند باشند. شما می‌توانید از روش‌هایی همچون تحقیق کتابخانه‌ای، تحقیق میدانی، تحقیق مقایسه‌ای و … برای جمع آوری مطالب اقدام کنید. آنچه که مهم است این است که به صورت جز به جز اقدامات انجام شده در جهت نگارش مقالات حقوقی را بنویسید.

نتیجه‌گیری

قسمت نتیجه‌‌گیری نیز جزو بخش‌های مهمی است که در مقالات حقوقی باید ذکر شود. در این قسمت علاوه بر این که نتایج مهم و پیامدهای تحقیق انجام شده بیان می‌شوند، پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع ارائه می‌شوند. در این قسمت می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و حتی برای تغییر قوانین و رویه‌های حقوقی راهکار بدهید.

مقاله نویسی در رشته حقوق

سپاسگزاری

قسمت سپاسگزاری جزو قسمت‌های اختیاری مقالات حقوقی است. شما در این بخش می‌توانید از مؤسسات و اشخاصی که در ثمربخش بودن تحقیقات شما تاثیرگذار بوده‌اند، تشکر و قدردانی کنید.

منابع

در قسمت آخر منابع مقاله معرفی می‌شوند. اگر از کتاب استفاده کرده‌اید، باید نام کتاب و نام نویسنده را بیان کنید و اگر از سایت‌های مختلف بهره گرفته‌اید، بهتر است آدرس سایت‌ها را در کنار نام سایت ذکر کنید.

اصول مقاله نویسی در حقوق

اعتبار مقالات حقوق در گرو رعایت اصول و قواعد خاصی است که موجب افزایش کیفیت مقالات می‌شوند. اگر بخواهیم به طور خلاصه نکات مهم و اصول نوشتن مقاله حقوقی را بیان کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آموزش رفرنس‌نویسی و مدیریت منابع با EndNote

 

  • انتخاب موضوع مناسب برای مقاله

یکی از مهم‌ترین اصول نوشتن مقالات حوزه حقوق انتخاب بهترین و مناسب‌ترین موضوع حقوقی است. موضوعی که شما انتخاب می‌کنید باید جذاب و جدید باشد. همچنین لازم است موضوعاتی را انتخاب نمایید که به اندازه کافی مطلب راجع به آن‌ها وجود دارد. در این صورت می‌توانید به طور عمیق موضوعات حقوقی را تحلیل کنید.

  • تحقیقات گسترده و جمع‌آوری اطلاعات معتبر

برای این که مقاله‌ای معتبر را نگارش کنید، نیاز به منابع معتبر دارید. اصلی‌ترین منابع مقاله نویسی در حقوق شامل منابعی همچون مقالات علمی حقوقی، کتاب‌های حقوق و وب سایت‌های به‌روز و معتبر می‌شود. شما می‌توانید از تجربیات و دانش حقوقدانان نیز برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید‌.

  • برخورداری از ساختار منظم

نکته مهم دیگر ایجاد ساختار منظم در مقالات است. این غیر ممکن است که ابتدا مقدمه مقالات بیان شود و پس از آن نتیجه‌گیری بیاید و در نهایت بدنه شرح داده شود. ساختار منظمی که در مطالب فوق معرفی کردیم اگر در مقالات حقوق وجود داشته باشند، مطالب به صورت منطقی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اینجا است که در رتبه بندی مقالات بهترین رتبه به مقاله شما اختصاص پیدا می‌کند.

  • بیان واضح و دقیق

شاید جالب باشد بدانید در نوشتن مقالات پیچیده‌ای همچون مقالات حوزه حقوق به‌کارگیری بیانی واضح و دقیق اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. از اصطلاحات درست حقوقی در جای مناسب استفاده کنید و تا حد امکان پیچیدگی مطالب را کاهش دهید.

  • استناد به منابع

هر گونه نظریه، داده و اطلاعاتی که منشاء آن‌ها سایر منابع هستند، باید به طور دقیق به مرجع استناد شوند. در غیر این صورت احتمال دارد سرقت ادبی اتفاق بیفتد و اعتبار مقاله کم شود.

  • تحلیل و تفسیر عمیق مطالب

یکی از مهم‌ترین اصولی که در نوشتن مقالات حقوقی باید مورد توجه قرار بگیرد، تحلیل و تفسیر عمیق مطالب است. یک نویسنده باید به طور منطقی و مستند دیدگاه‌های خود را بیان کند و تمام آنچه که در مقاله نوشته است را تحلیل نماید‌. با تحلیل مطالب فهم آن سریع خواهد بود.

  • نتیجه‌گیری مؤثر

بسیاری از افراد به نتیجه مقاله توجه زیادی ندارند اما باید بگوییم نتیجه‌‌گیری جزو قسمت‌های مهم است و باید از نکات کلیدی مقاله برخوردار باشد. شما می‌توانید در این قسمت پیشنهادها و راهکارهایی را برای حل مسائل ارائه کنید.

  • ویرایش و بازنگری

هیچگاه از ویرایش و بازنگری مقاله نوشته شده غافل نشوید. ممکن است مقالات شما در عین حال که ایده‌آل و عالی هستند، از نظر نگارشی، ساختاری، محتوایی و از نظر املایی غلط داشته باشند. پس از نوشتن مقاله یک یا دو بار آن را به طور کامل بخوانید و هر گونه اشتباه و ایرادی که در متن وجود دارد را برطرف کنید تا مقاله رد نشود.

  • رعایت فرمت و سبک نگارش

بسته به این که مقاله قرار است در چه مجله‌ای منتشر شود، باید اصول و قواعد و فرمت‌های خاصی را برای مقاله در نظر بگیرید. این فرمت‌ها طبق استانداردهای مجله مرجع تعیین می‌شوند و رعایت آن‌ها ضروری است.

چه افرادی باید مقالات حقوقی بنویسند؟

مهم‌ترین افرادی که باید به بهترین شکل ممکن تکنیک مقاله نویسی در حقوق را بیاموزند، افراد زیر هستند:

  • اساتیدی که می‌خواهند ارتقا رتبه بگیرند.
  • کسب و کارهایی که برای اخذ رتبه‌های علمی و افزایش دانش حقوقی خود به تحقیقات گسترده نیاز دارند.
  • تحلیلگران و مشاوران حقوقی که باید نظرات و تحلیل‌های خود را در قالب مقاله ارائه کنند و به مشاوره دادن دیگران بپردازند.
  • حقوقدانانی که می‌خواهند تجربه و دانش کافی خود را در یک مقاله پیاده سازی کنند و رزومه کاری پرباری را برای خود ایجاد نمایند.
  • دانشجویان تحصیلات عالی که جهت نوشتن پایان نامه‌های خود باید مقاله بنویسند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش مقاله نویسی در جغرافیا – راهنمای کامل

مشکلات و موانع مقاله نویسی در حقوق

اگر افراد در دوره‌های آموزش مقاله نویسی شرکت کنند و نکات مهم را یاد بگیرند، قطعاً می‌توانند مقالاتی با کیفیت و معتبر را بنویسند. با این وجود چالش‌ها و موانع متعددی در مسیر نوشتن مقالات با کیفیت حقوقی وجود دارند که احتمالا اثربخشی آن‌ها را کاهش دهند.

آموزش نگارش مقاله علمي به زبان انگليسي

 

برخی از چالش‌ها و موانع مقاله نویسی در حقوق موارد زیر هستند:

  1. کمبود منابع معتبر در مورد موضوعات اساسی و تخصصی حقوق
  2. پیچیدگی زبان حقوقی و چالش در بیان قابل فهم ایده‌ها و مسائل حقوق
  3. عدم آشنایی کافی نویسندگان با روش‌های علمی تحقیق
  4. عدم وجود زمان کافی به علت درگیری نویسنده با مشغله تحصیلی و شغلی
  5. سرقت ادبی و اجبار به رعایت اصول استاندارد جهت نوشتن مقالات
  6. تغییرات سریع قوانین و رویه‌ها در طول زمان

مشکلات و موانع مقاله نویسی در حقوق

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی چگونگی مقاله نویسی در حقوق پرداختیم و ساختار اصول و نکات مهم نوشتن مقالات حوزه تخصصی حقوق را بیان کردیم. پژوهشگران، وکلا، حقوقدانان و دانشجویان که باید مقالات حقوقی بنویسند، ابتدا لازم است با قسمت‌های مختلف مقاله که از عنوان آغاز می‌شود و به منابع منتهی می‌شود آشنا باشند. این افراد جهت شناخت نکات مهم و اصول و ساختار نوشتن مقاله حقوق نیازمند دوره‌های آموزش مقاله نویسی هستند. اگر شما نیز باید مقالات حقوقی بنویسید، می‌توانید در دوره‌های آموزش مقاله نویسی برای مبتدیان و حرفه‌ای‌های وب سایت مکتب خونه شرکت کنید و با دانش کافی به نگارش مقالات حقوق بپردازید.

آموزش جامع روش تحقیق و مقاله‌نویسی

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا