توسعه فردی

راهنمای جامع مقاله نویسی در علوم مهندسی

مقاله نویسی در علوم مهندسی یکی از روش‌های رشد و پیشرفت از نظر علمی و دانشگاهی محسوب می‌شود. دانشجویان، اساتید دانشگاه و پژوهشگرانی که در علوم مهندسی، تحصیل، تدریس و پژوهش می‌کنند، دوست دارند شیوه مقاله‌نویسی را به شکلی درست و حرفه‌ای بیاموزند تا بتوانند مقالاتی کاربردی و جذاب بنویسند و بر اعتبار علمی و حرفه‌ای خود بیفزایند.

در این مقاله تصمیم داریم اصول مقاله نویسی در علوم مهندسی را در کنار بیاموزیم و مراحل نوشتن مقاله ISI در زمینه‌های مهندسی را فرابگیریم. در صورت تمایل به آموزش مقاله نویسی علوم مهندسی، تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

مقاله مهندسی چیست؟ تعریفی از مقاله علمی پژوهشی در حوزه مهندسی

مقاله علمی و پژوهشی مهندسی، مقاله‌ای است که متخصصان، محققان و دانشمندانی، آن را می‌نویسند که به طور جدی با پژوهش مهندسی و فناوری اطلاعات سر و کار دارند و هر روز در یکی از عرصه‌های علوم مهندسی فعالیت علمی یا اجرایی جدی دارند.

کاملترین مرجع آموزش مقاله نویسی علمی و پژوهشی + اعطای گواهینامه تخصصی

 

تعریفی ساده دیگری که می‌توان برای مقاله علمی مهندسی ارائه داد، این است: «مقاله‌ای که نتایج یک پژوهش در حوزه مهندسی را به صورت منظم، دقیق، مستند و ساختارمند ارائه می‌دهد. مقالات غلمی مهندسی، عموماً در مجلات معتبر به چاپ می‌رسند و منبعی برای پیشرفت دانش مهندسی و اطلاع‌رسانی به جامعه علمی به شمار می‌روند.»

تعریفی از مقاله علمی پژوهشی در حوزه مهندسی

اصول مقاله نویسی در علوم مهندسی؛

در صورتی که می‌خواهید مقاله‌ای اثربخش، مفید و معتبر در حوزه علوم مهندسی بنویسید و مقاله خود را در مجلات و ژورنال‌های معتبر بین‌المللی چاپ کنید، باید یک سری نکات را مد نظر داشته باشید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین نکات و اصول نگارش مقالات تحقیقی مهندسی را بیان می‌کنیم و به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهیم:

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع اصول مقاله نویسی در علوم سیاسی

۱. کامل بودن بخش‌های مختلف مقاله و متناسب بودن با شرایط ژورنال‌های معتبر

اگر می‌خواهید مقاله‌ای بنویسید که مفید و کارآمد باشد و ژورنال‌های معتبر، آن را بپذیرند، لازم است ساختاربندی مقاله‌تان کامل باشد و با شرایط ژورنال‌های مختلف، سازگاری کامل داشته باشد. ساختار یک مقاله کامل به ترتیب، به صورت زیر است:

  • موضوع
  • چکیده
  • مقدمه
  • روش تحقیق
  • نتایج
  • بحث و تحلیل
  • نتیجه‌گیری
  • منابع

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات کاملی در مورد هر کدام از این بخش‌ها و شیوه نگارش آن‌ها کسب کنید، کافی است مقاله چگونه مقاله بنویسیم و ثبت کنیم را بخوانید. در این مقاله، به شکلی جامع صفر تا صد ماجرا را شرح داده‌ایم تا بتوانید با شیوه نوشتن بخش‌های مختلف مقاله مهندسی آشنا شوید.

۲. شیوه انتخاب موضوع برای نوشتن مقاله مهندسی

انتخاب موضوع و نوشتن عنوان برای مقاله، یکی از نکاتی است که برای نوشتن مقاله علمی مهندسی، اهمیت فراوانی دارد و در چاپ شدن یا نشدن مقاله‌تان در ژورنال‌ها نیز تأثیر چشمگیری دارد.

آموزش کاربردی نرم‌افزار SPSS

 

برای انتخاب موضوع مقاله، بهتر است چند نکته را مد نظر قرار دهید:

  • بکوشید موضوعی نوآورانه را برگزینید. در واقع موضوع شما باید جنبه جدیدی از یک مسئله مهندسی را مورد بررسی قرار دهد یا راه حل جدیدی برای مسئله یا مشکلی که هم‌اینک وجود دارد، ارائه کند.
  • وقتی دارید موضوعی برای نگارش مقاله مهندسی پیدا می‌کنید، از خودتان بپرسید چه موضوعی هست که بتوان در موردش مقاله‌ای بنویسم و به پیشرفت دانش مهندسی کمک کنم؟ چه مقاله‌ای می‌تواند در این برهه برای جامعه علمی مفید باشد؟
  • سراغ موضوعاتی بروید که مورد علاقه‌تان باشند. هر چقدر موضوعی که درباره‌اش می‌نویسید برای خودتان جذاب‌تر باشد، قطعاً حاصل کارتان هم جذاب‌تر و بهتر می‌شود.
  • موضوع مقاله خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که منابع کافی برای نوشتن مقاله در مورد آن داشته باشید. وجود منابع کافی و معتبر، نگارش مقاله را راحت‌تر و اثربخش‌تر می‌کند.

راه‌های مختلفی برای پیدا کردن موضوع برای مقاله مهندسی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید سراغ مقالات علمی اخیر بروید. مطالعه مقالات منتشرشده در مجلات معتبر در حوزه مهندسی می‌تواند به شما ایده‌های جدید بدهد. به علاوه شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای مرتبط با حوزه تخصصی شما منجر به آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و شناسایی موضوعات تحقیقاتی جدید می‌شود. بررسی نیازهای صنعت و بازار کار هم راهی برای موضوع‌یابی برای نگارش مقاله است.

 

۳. آماده و مرتب کردن سریع نتایج پژوهش

بسیاری از پژوهشگران عرصه علوم مهندسی و سایر حوزه‌های علمی، چندان مهارتی در مدیریت نتایج پژوهش‌های خود ندارند و نتایج پژوهش‌های خود را به‌سرعت آماده و مرتب نمی‌کنند. این کار می‌تواند مشکلات و مسائل مختلفی برای پژوهشگر به وجود بیاورد که در ادامه به چند مورد از این مسائل اشاره خواهیم کرد:

  • ممکن است با گذر زمان، آن داده‌ها از اعتبار ساقط شوند؛ خصوصاً که فناوری مدام در حال توسعه و پیشرفت است و می‌تواند نتایج را دگرگون کند.
  • پژوهشگران ممکن است برای نهایی کردن نتایج و داده‌های خود به آزمایش‌های متعدد نیاز داشته باشند. این مسئله ممکن است در نگاه اول چندان مهم نباشد؛ ولی اگر داده‌ها خیلی سریع مرتب و آماده نشود، ممکن است مدتی بعد از بین بروند و امکان آزمایش و تست دوباره یا چندباره آن‌ها فراهم نشود.
  • شرایطی که در آن پژوهش مهندس خود را انجام می‌دهید، تا حد زیادی بر تفسیر نتایج تأثیر می‌گذارد. حال اگر نتایج تحقیقات خود را به موقع مرتب و آماده نکنید، ممکن است نتوانید شرایطی مشابه را برای آزمایش دوباره و تفسیر نتایج مهیا کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه یک چکیده خوب برای مقاله بنویسیم؟ راهنمای جامع

۴. تمرکز بر کیفیت داده‌هایی که قرار است ارائه شود

اشتباه استراتژیکی که برخی از پژوهشگران، دانشجویان و اساتید دانشگاه در رشته‌های مهندسی مرتکب می‌شوند، این است که داشتن داده‌های فراوان را نوعی هنر می‌پندارند؛ حال آنکه کیفیت داده‌های ارائه‌شده و درستی آن‌ها، اهمیت فراوانی دارد و بسیار مهم‌تر از کمیت داده‌هاست. حالا سوال! چگونه داده‌های باکیفیتی در مقاله مهندسی خود بگنجانیم؟ در ادامه چند راهکار را بیان کرده‌ایم:

  • به خاطر داشته باشید که ارائه داده‌ها یا تصاویری که استدلال اصلی یافته‌های تحقیقاتی شما را نشان دهند، کفایت می‌کند.
  • داده‌هایی که انتخاب می‌کنید باید از نتایج تحقیقات شما پشتیبانی کنند و آن‌ها را توضیح دهند. در غیر این صورت، چه ضرورتی برای آوردن داده‌های بی‌مورد وجود دارد؟
  • داده‌هایی را ارائه کنید که بتوانند به توصیف فرآیند و مکانیسم مطالعه یا آزمایش شما کمک کنند.

نکته و راز اصلی این است که فقط داده‌هایی را به خوانندگان و مخاطبان خود ارائه دهید که مستقیماً با پیام اصلی مقاله شما در ارتباط هستند. هرچه اطلاعات بیشتری در مقاله خود بگنجانید، احتمال گیج شدن خوانندگان، بیشتر خواهد بود.

کیفیت داده‌ها خیلی مهم‌تر از کمیت داده‌هاست.

۵. اندیشیدن و ارزیابی مقاله از دیدگاه داوران ژورنال‌های بین‌المللی

اگر می‌خواهید مقاله‌تان با کمترین ویرایش و دست‌کاری، تأیید و چاپ شود، خودتان را جای داوران بگذارید و بخش‌های مختلف مقاله خود را داوری کنید. حتا از افراد و اساتیدی که تجربه چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر را در کارنامه خود دارند، کمک بگیرید. سعی کنید مقاله مهندسی طوری بنویسید داوران با کمترین زحمت بتوانند به پاسخ موضوعی که مطرح کرده‌اید برسند و اهمیت مقاله شما را درک کنند.

۶. کمک گرفتن از کلیه منابع موجود برای رسیدن به دقیق‌تر نتایج

از آنجا که شما در عرصه علوم مهندسی، پژوهش می‌کنید، بی‌شک با ابزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری و نرم‌افزاری آشنا هستید و می‌دانید چگونه از نرم‌افزارهای مناسب استفاده کنید؛ بنابراین همیشه از نرم‌افزارهای تخصصی که کیفیت بالایی دارند استفاده کنید. اگر توانایی استفاده از نرم‌افزارهای خوب را نداشته باشید، ممکن است کیفیت مقاله‌تان کاهش یابد و به سطحی که انتظار دارید، نرسد.

آموزش رفرنس‌نویسی و مدیریت منابع با EndNote

 

به علاوه، از اینترنت، سایت‌های مختلف، گوگل و پایگاه‌های داده معتبر برای نگارش مقاله خود استفاده کنید. می‌توانید از طریق اینترنت، به مقالات علمی معتبر در علوم مهندسی دسترسی پیدا کنید و از آن‌ها بهره لازم را بگیرید. همچنین کتاب‌های مورد نیازتان غالباً در سطح اینترنت موجودند که می‌توانید آن‌ها را به صورت الکترونیکی مطالعه کنید و اطلاعات مورد نیازتان را از طریق آن‌ها کسب کنید.

۷. آماده کردن نمودارهای جذاب برای مقاله

همواره بکوشید که برای مقالات علمی خود، نمودارهای جذاب و واضح آماده کنید. معمولاً مقالات مرتبط با علوم مهندسی، به چند نمودار نیاز دارند. همواره تمرکزتان را روی این نکته بگذارید که نموداری مقاله‌تان، مفید، موثر و آگاهی‌بخش باشند و منظورتان را شفاف‌تر و واضح‌تر به مخاطب منتقل کنند.

۸. کمک گرفتن از مشاوران و مترجمان خبره برای ترجمه مقاله به زبان انگلیسی

یکی از کارهای ضروری در هنگام نگارش مقاله در زمینه علوم مهندسی این است که از مترجمان خبره و متخصص برای ترجمه مقاله خود از فارسی به انگلیسی کمک بگیرید؛ مترجمانی که چم و خم نگارش مقاله برای مجلات معتبر را می‌دادند و دچار اشتباه پیش‌پاافتاده و ناچیز نمی‌شوند. این مترجمان، به‌خوبی با سلیقه داوران ژورنال‌های معتبر آشنا هستند و می‌دانند مقاله شما را چگونه ترجمه کنند که با کمترین ویرایش مورد قبول قرار بگیرد.

در صورت تمایل به چاپ مقاله‌تان در ژورنال‌های معتبر، حتماً از مشاوران آگاه و چیره‌دست کمک بگیرید تا بتوانید بهترین مقاله‌تان را در مجله‌ای با ضریب تأثیر بالا چاپ کنید و بیشترین اعتبار را از طریق مقاله خود به دست آورید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای مقاله نویسی از پایان نامه به صورت گام به گام

موضوعات جذاب برای نگارش مقاله مهندسی؛ چند ایده مفید و به‌روز

در این بخش از مقاله می‌خواهیم چند ایده جذاب، مفید و کاربردی برای نگارش مقالات مهندسی ارائه دهیم. در صورت تمایل به نگارش مقالات علمی پژوهشی در علوم مهندسی، می‌توانید از این ایده‌ها کمک بگیرید و موضوعاتی جذاب برای مقاله‌نویسی خلق کنید:

  • توسعه و تولید سیستم‌های رانندگی خودکار یا مستقل
  • چاپ سه‌بعدی
  • اتوماسیون و رباتیک در تولید
  • مهندسی ارگونومی و فاکتورهای انسانی
  • مهندسی مکانیک و خودرو
  • طراحی و توسعه رایانش کوانتومی
  • مهندسی عمران و تاب‌آوری زیرساخت‌ها
  • پیشرفت‌ها در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر
  • توسعه سیستم‌های حمل و نقل پایدار
  • سیستم‌های تولید: تحلیل عملکرد
  • رباتیک، اتوماسیون، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • مهندسی حفاظت از آب
  • علم مواد: طراحی و تولید مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست
  • طراحی و ساخت ساختمان‌های پایدار و سازگار با محیط زیست

ایده پردازی برای نوشتن مقاله پژوهشی در علوم مهندسی

مکتب‌خونه؛ شاهراه آموزش صفر تا صد مقاله نویسی علمی و پژوهشی

در این مقاله کوشیدیم به آموزش مقاله نویسی مهندسی، اصول و ساختار آن بپردازیم و چند نکته مهم برای نگارش علمی مقاله مهندسی را بیان کنیم. امیدوارم با خواندن نکات این مقاله، با نکات اصلی و اساسی نگارش مقالات علمی مهندسی آشنا شده باشید.

آموزش نگارش مقاله علمي به زبان انگليسي

 

در صورتی که تمایل دارید آموزش صفر تا صد مقاله نویسی را به صورت حرفه‌ای و تخصصی پشت سر بگذارید و به‌روزترین نکات و آموزه‌ها را در این زمینه دریافت کنید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی مکتب‎‌خونه شرکت کنید.آم

پلتفرم آموزش آنلاین مکتب‌خونه، کلکسیونی از دوره‌های حرفه‌ای و جامع آموزش مقاله‌نویسی را در وب‌سایت خود عرضه کرده است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره‌ها یا ثبت نام در آن‌ها، کافی است به صفحه دوره‌های آموزش مقاله نویسی مکتب خونه مراجعه کنید.

علاوه بر نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، رعایت چه نکات دیگری به بهبود مقاله علمی در حوزه مهندسی کمک می‌کند؟ لطفاً نظرها، پیشنهادها و سوال‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) با ما و سایر همراهان مکتب‌خونه به اشتراک بگذارید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا