مالی و سرمایه‌گذاری

چگونه یک حسابدار موفق شویم؟

چگونه حسابداری موفقی شویم؟ یک حسابدار حرفه ای چگونه است؟ حسابداری یکی از مشاغل پردرآمد و رایج امروزی است که برخلاف قرون گذشته در بین هر دو دسته مردان و زنان معمول گشته است. بنابراین در دنیای امروزی اغلب افراد در سنین مختلف و در هر دو جنس مرد و زن به دنبال یادگیری کلیدی‌ترین ویژگی حسابدار موفق هستند تا بتوانند در بازار کار موفق‌تر از قبل عمل کنند. ویژگی حسابدار موفق نه آنچنان ساده و نه آنقدر پیچیده هستند که افراد نتوانند آن‌ها را فرا بگیرند. هر ویژگی قابلیت‌های ویژه‌ای به حسابدار می‌بخشد و سبب می‌گردد وی در شغل خود بهترین باشد. برای آشنایی با جزئی‌ترین و خاص‌ترین ویژگی حسابدار موفق این پست را تا آخر دنبال کنید.

اطلاع کامل به قوانین حسابداری حاکم از ویژگی حسابدار موفق:

درست است که اغلب قوانین حسابداری در حوزه مالیات، تجارت، قانون کار و غیره به دانشجویان در دوره تحصیلی آموزش داده می شود ولی اغلب آنان این قوانین را سهل گرفته و فراموش می‌کنند. به روز بودن و کسب اطلاعات آپدیت در این زمینه بسیار حیاتی است.

 

 

آشنایی پیشرفته نرم افزارهای آفیس مانند اکسل و ورد در پروسه حسابداری:

کار با کامپیوتر برای هر انسان شاغل امروزی واجب است. از سوی دیگر در کشورهای پیشرفته اکثر دانش آموزان در همان دوره دبیرستان یادگیری کامل مجموعه نرم افزارهای آفیس را تجربه می‌کنند. بنابراین این ویژگی حسابدار موفق را فراموش نکنید، امروز عصر ارتباطات و کار با ابزارهای هوشمند است.

ویژگی حسابدار موفق

ثبت کلیه دریافتی‌ها و پرداختی‌ها از ویژگی حسابدار موفق:

گزارش‌گیری از اقدامات اصلی حسابداران حرفه‌ای است. اغلب صاحبان سرمایه کلیه امور حسابداری مانند تسویه حساب با مشتریان، وصول چک‌های پرداختی، واریز حقوق پرسنل و … را بر عهده حسابداران قرار داده و ماهانه یا شش ماه یکبار به پرونده‌های بایگانی رسیدگی می‌کنند. یک حسابدار منظم به آسانی می‌تواند هر گونه ابهام موجود در حساب‌ها را از گزارش‌های بایگانی‌شده بیرون کشیده و حل کند.

ویژگی حسابدار موفق

ثبت به موقع و با اولویت اسناد مالی از ویژگی حسابدار موفق:

درست است که بایستی تمامی اسنادهای مالی ثبت و ضبط شوند اما برخی از کارها نسبت به دیگری در اولویت هستند و بر سرمایه مالی موسسه تاثیر مستقیمی می‌گذارند. برای مثال ثبت هزینه مربوط به حقوق پرسنل در یک شرکت چند هزار نفری بسیار با اهمیت‌تر از ثبت هزینه جزئی خرید ملزومات چند هزار تومانی است. البته ثبت به موقع هر دو هزینه‌ها می‌تواند به مسئله ذهن خطاکار و فراموش‌‍گر حسابدار کمک ویژه‌ای کند.

 

 

 نحوه استفاده از سیستم گزارش دهی کامل و بی نقص در هر زمان مورد نیاز:

بسیاری از مدیران به طورکلی در پایان سال مالی و یا در شرایط خاص به گزارش‌های شفاف، واضح و دقیق حسابداران نیاز دارند تا بتوانند تصمیمات مالی درستی اتخاذ کنند. در حقیقت کارایی سیستم حسابداری در عرضه گزارش‌های صحیح و کاربردی مشخص می‌شوند.

 

 

حسابداری نیز همانند سایر مشاغل دارای یک سری مولفه‌های شخصیتی است که در صورت جفت بودن با خصوصیات باطنی فرد می‌تواند مناسب‌ترین شغل برای وی باشد. افرادی که همواره به دنبال تحرک در محیط کار هستند، از یکجا ماندن حوصله‌شان سر می‌رود و انجام کارهای روتین برای آنان عذاب‌آور است، نمی‌توانند شخصیت حسابداری داشته باشند. شغل حسابداری در کنار اینکه از یک سری اصول کلی و روتین پیروی می‌کند اما هیجان‌های خاص خود را داشته و در بازار ایران از درآمد خوبی برخوردار است. بنابراین می‌تواند شغل جالبی تلقی شود.

ویژگی حسابدار موفق

اخذ پشتیبان از نرم افزارهای حسابداری در پایان هر روز:

یکی از تکراری‌ترین و خسته کننده‌ترین کارهای حسابداری است که اغلب ممکن است توسط حسابداران سهل انگار به فراموشی سپرده شود. پشتیبان‌گیری در پایان ثبت‌های روزانه و سیو کردن فایل در فولدرهای گوناگون یکی از کلیدی‌ترین و آسان‌ترین کارهای ممکن است که از ویژگی حسابدار موفق می‌باشد.

برای این کار بهتر است از نرم افزارهای هشدار پشتیبان‌گیری جهت یادآوری این کار استفاده کنید. زیرا ماشین‌های مکانیکی در عین باهوش و بی نقص بودن ساخته دست انسان هستند و ممکن است مسائلی مانند ویروسی شدن، قطع برق و یا سوء استفاد سایر افراد حاضر در محل کار، سیستم را با مشکل‌های خاصی روبرو کنند.

 

 

شخصیت حسابدار:

  • قبول اهمیت و خطرات بالای شغل حسابداری:

سود و زیان هر شرکتی با اعمال حسابداری مشخص می‌شود و اگر حسابدار حرفه‌ای نتواند گزارش‌های سود و زیان را در زمان لازم در اختیار مدیران قرار دهد، آن شرکت با شکست مالی روبرو خواهد شد.

  • نگهداری تمامی کاغذهایی که وارد اتاق حسابدار می شود:

یک حسابدار موفق کلیه یادداشت‌های حیطه کاری‌اش حتی تکه‌های کاغذ دارای اطلاعات مهم را بایستی ثبت و ضبط کند. به دلیل خطای انسانی بهتر است تمامی این یادداشت‌ها با تاریخ، ساعت و شرح مختصری بایگانی شوند تا در صورت مراجعه مجدد نیازی به فکر طولانی در مورد مسائل نباشد.

  • رازداری از کلیدی ترین ویژگی حسابدار موفق:

تمامی اطلاعات در اختیار حسابداران از جمله اطلاعات کلیدی  منحصر بفردی هستند که تنها مدیران و اعضای هیئت مدیره از آنان اطلاع دارند. این اطلاعات موجودی بانکی، میزان حقوق دریافتی کارکنان، میزان بدهی‌ها و کسری‌های شرکت، میزان سود حاصله سالانه و اطلاعات مهم دیگری هستند که تنها حسابداران از آنان آگاهی دارند.

  • امانتداری از مهم‌ترین ویژگی حسابدار موفق:

اخلاق حرفه‌ای برای حسابدار بسیار مهم است. بسیاری از اسناد با ارزش مالی مانند اوراق بهادار و یا دارایی‌های پولی و اسناد فیزیکی در اختیار حسابدار قرار می‌گیرد تا ضمن محافظت از آنان، در اختیار فرد امین کمپانی باشد. بالاترین ارزش یک حسابدار در حسن اعتبار وی نهفته است.

  • منظم بودن اساسی ترین ویژگی حسابدار موفق:

در کنار ورود و خروج به موقع به محل کار بایستی حسابدار حرفه‌ای از نظم کافی در محل کار برخوردار باشد. محل کار یک حسابدار پر از اوراقی است که ارزش بالایی دارند و سود و زیان شرکت بر روی آن‌ها ثبت شده است. البته وجود ابزارهای مختلف کامپیوتری و فیزیکی کار ثبت و نگهداری اطلاعات را برای حسابداران آسان کرده‌اند. با این حال، نظم برای حسابدار حرفه‌ای یک شاخص ارزشی بالایی است.

  • یادگیری اصول نامه نگاری صحیح از ویژگی حسابدار موفق:

از پرکاربردترین فعالیت‌های مشاغل اداری از جمله حسابداری، وظیفه نامه نگاری است. اصول نامه نگاری به سازمان‌های مختلف درگیر مانند تامین اجتماعی یا وزارت کار با نامه‌نگاری به مدیرعامل یا مدیر اجرایی بسیار متفاوت است. حسابدار موفق بایستی بتواند اصول نامه اداری را به طور کامل رعایت کند تا بتواند با ادارات گوناگون مبادله اطلاعاتی داشته باشد.

  • توجه کامل به سلامتی و طرز نشستن پشت میز از ویژگی حسابدار موفق:

بسیاری از حسابداران اغلب با اطلاع از مضرات نشستن غلط پشت میز کامپیوتر با این حال توجهی به آن نمی‌کنند و در نتیجه طی چند سال بدن آن‌ها فرسوده می‌شود. بسیاری از آنان دچار گردن درد یا کمر درد شده و به فکر کنار گذاشتن این کار می‌افتند. رعایت اصول نشستن صحیح و سلامتی در زمان کاری برای هر کسی اهمیت بالایی دارد و سبب می‌شود که فرد از کار خود لذت ببرد.

ویژگی حسابدار موفق

 

ویژگی حسابدار موفق و حرفه ای:

  • همواره به فکر ارتقا شغلی بودن 
  • ارتباطات قوی 
  • استقلال کاری و مالی ضمن رعایت اصول کاری به عنوان زیر مجموعه سازمان 
  • اعتماد به نفس بالا 
  • رعایت اصول حرفه‌ای(امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری)
  • شناخت خصوصیات شغلی مرتبط با ویژگی‌های شخصیتی فردی 
  • داشتن الگوی کاری روتین و منعطف از ویژگی حسابدار موفق

امروزه بسیاری از حسابداران حرفه‌ای در سازمان‌های گوناگون به دنبال یادگیری تمامی سیستم‌های حسابداری و نرم‌افزاری موجود هستند تا بتوانند اینگونه رزومه خود را قوی سازند. بسیاری از نرم‌افزارهای حسابداری رایج در سیستم‌های بانکی، ادارات دولتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای پروسه‌های پیچیده و کاربردی حسابداری هستند که ثبت اطلاعات را آسان ساخته و گزارش‌های سودمندی در اختیار مدیران مجموعه قرار می‌دهند. یادگیری نرم‌افزارهای گوناگون تنها بر عهده حسابداران حرفه‌ای بوده و البته باعث حفظ موقعیت شغلی و ارتقای آن می‌گردد.

 

 

درآمد حسابدار حرفه‌ای:

بسیاری از افرادی که به دنبال درآمدهای بالای شغلی هستند، به فکر یادگیری حسابداری می‌افتند. البته در بازار کار امروزی در داخل ایران، این شغل از عرضه و تقاضای بالایی برخوردار است. به مادامی که شاهد توسعه یافتگی و ایجاد سازمان‌های بزرگ و کوچک در سراسر ایران هستیم، نیاز به این شغل بیش از پیش احساس می‌گردد.

از جمله مزیت‌های این شغل پرطرفدار این است که حتی در دوران کارآموزی می‌توان با قبول مسئولیت‌هایی انتظار حقوق و مزایا را داشته باشید. در کنار آموختن این رشته مهم می‌توانید درآمدی نیز کسب کنید. اما پس از فارغ التحصیلی و استخدام در یک شرکت، میزان حقوق حسابدار به میزان تجربه، سال‌های کاری وی، میزان تحصیلات، نوع سازمان یا شرکت وابسته است و می‌تواند در طی سال‌های آتی و با کسب تجربیات بالاتر افزایش پیدا کند.

 

ویدیو پیشنهادی : مدیریت مالی
مدیریت مالی

 

بسیاری از شرکت‌ها در سال‌های اول به حسابداران درآمد پایین‌تری می‌دهند و سپس با مشخص شدن کارایی و حسن اعتبار این افراد، درآمدهای آنان دو یا سه برابر می‌شود. یکی از مسائل قابل توجه و البته تاسف‌بار در زمینه درآمد حسابدار به نوع جنسیت افراد مربوط می‌شود. حسابداران مرد نسبت به حسابداران زن از حقوق و مزایای بالاتری برخوردار هستند و با گذشت سالیان دراز این شکاف جنسیتی در میزان دریافتی حسابداران مرد و زن افزایش یافته است.

  

ویدیو پیشنهادی :  حسابداری
حسابداری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا