C ، C++ و C#برنامه نویسی و IT

تفاوت زبان برنامه نویسی C# و ++C و C چیست؟

سخن کوتاهی درباره تفاوت زبان برنامه نویسی C# و ++C و C

اگر شما به شغل برنامه‌نویسی علاقه دارید، دشوار است که بدانید باید از کجا شروع کنید. تعداد گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد که می‌توانید برای شروع از آنان استفاده کنند. البته در این میان ممکن است با زبان‌های برنامه‌نویسی روبرو شوید که تفاوت میان آنان را ندانید. از این رو ما مطالبی را برای شما جمع کرده‌ایم که تفاوت زبان برنامه نویسی C# و ++C و C توضیح می‌دهد.

شما احتمالاً در مورد سه تغییر زبان برنامه‌نویسی C شنیده‌اید. قبل از اینکه یکی را برای یادگیری انتخاب کنید، باید تفاوت‌های C# ،++C و C را درک کنید پس با ما همراه باشید.

زبان برنامه‌نویسی C چیست؟

ما با زبان برنامه‌نویسی C شروع خواهیم کرد زیرا قدیمی‌تر و پرکاربردتر از دو زبان برنامه‌نویسی (C# ، ++C) دیگر است. دنیس ریچی (Dennis Ritchie) آن را در سال ۱۹۷۲ اختراع و سپس در سال ۱۹۷۸ منتشر کرد. ریچی آن را برای توسعه نسخه جدیدی از یونیکس طراحی کرد.

آموزش کامل زبان برنامه نویسی C

 

در آن زمان سیستم عامل‌های یونیکس (Unix) از زبان اسمبلی استفاده می‌کردند، که کمترین سطح خوانایی را برای رایانه ایجاد می‌کرد. اختراع C برای همیشه در برنامه‌نویسی و سیستم عامل‌ها انقلابی ایجاد کرد که همانطور که برنامه‌نویسان گذشته می‌گویند: این انقلاب، انقلابی تاریخی در سیستم عامل‌ها و برنامه‌نویسی به وجود آورد.

C هنوز یک زبان برنامه‌نویسی سطح پایین است، که تقریباً به همان اندازه کارآمد بودن کد اسمبلی عمل می‌کند. این زبان برنامه‌نویسی دسترسی به سطح پایه حافظه رایانه‌ای را فراهم می‌کند و برای اینکه برنامه به راحتی اجرا شود به زمان کمتری نیاز دارد.

 

زبان برنامه‌نویسی C

 

با اینکه زبان برنامه‌نویسی C نزدیک به حدودا ۴۰ سال پیش منتشر شده است، اما امروزه همچنان یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی بشمار می‌آید. برنامه‌نویسان هنوز از این زبان برنامه‌نویسی در سیستم عامل‌ها، نرم افزارهای سطح هسته (kernel-level)، درایورهای سخت افزاری و برنامه‌هایی که باید با کد قدیمی نوشته شوند، استفاده می‌کنند.

 

زبان برنامه‌نویسی ++C چیست؟

++C به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی توسعه یافته از C است که توسط دانشجویی در دانمارک به نام Bjarne Stroustrup ایجاد شد. هدف اصلی وی از انجام این کار افزایش کارایی زبان C و افزودن قابلیت‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا بدون از بین بردن سرعت و کارایی بود.

آموزش کامل برنامه نویسی C++‎

 

++ C به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح متوسط در نظر گرفته می‌شود، زیرا از زبان سطح پایین C ساخته شده است اما از قابلیت‌های پیشرفته‌تری برخوردار است. از زمان انتشار اولیه C++ در سال ۱۹۸۵، این زبان به زبان برنامه‌نویسی بسیار پرکار دیگری تبدیل شده است. زبان ++C در کنار زبان C در توسعه سیستم عامل‌ها به کمک یکدیگر می‌آیند.

اگر در زبان برنامه‌نویسی C پایه خوبی داشته باشید، درک ++C بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر بخواهید به سمت برنامه‌نویسی شی‌گرا بروید، هنوز می‌توانید ++C را به عنوان اولین زبان خود یاد بگیرید.

 

زبان برنامه نویسی C# چیست؟

C# (با تلفظ “C Sharp”) یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و شی‌گرا است که به عنوان پسوند C نیز ساخته شده است. این زبان توسط تیمی در مایکروسافت توسط Anders Hejlsberg در سال ۲۰۰۲ ایجاد شده است. این پایگاه در دات نت (.NET) قرار دارد. چارچوب و ستون فقرات اصلی آن هنوز هم به زبان C وابسته است.

سی شارپ می‌تواند به جای کد ماشین (machine code) به کد بایت (byte-code) وارد شود. این جمله بدین معناست که این زبان را می‌توان روی رایانه‌های مجازی اجرا کرد به طوری که بتواند کدهای ماشینی را ترجمه و قابل خوانایی کند.
از C# معمولاً به جای نرم افزارهای تجاری، در برنامه‌های داخلی یا سازمانی استفاده می‌شود. زبان سی شارپ از نظر فنی کمی پیچیده‌تر، اما سریعتر از دو زبان (C++ و C) دیگر است.

 

تفاوت زبان برنامه نویسی C# و ++C و C

C و ++C به طور چشمگیری زبان برنامه‌نویسی مشابه‌ای هستند، اگرچه هنوز هم اختلافات زیادی میان آنان وجود دارد. اما از طرفی دیگر، C# اشتراکات بیشتری با زبان‌هایی مانند Java (جاوا) دارد. در اینجا یک راهنمای آسان برای درک تفاوت‌های C# ، C++ و C وجود دارد که می‌خواهیم مورد بررسی قرار دهیم.

 

تفاوت ++C و C

برای درک کامل تفاوت‌های C و ++C، باید ابتدا درک کنید که برنامه‌نویسی شی‌گرا چیست. اصطلاح شی‌گرا، همانطور که به برنامه‌نویسی مربوط می شود، در اواخر دهه ۵۰ یا اوایل دهه ۶۰ در MIT ریشه گرفت.

برنامه‌نویسی شی‌گرا (یا OOP) از مفهومی به نام “اشیا” استفاده می‌کند. یک شی نمونه ای از یک “کلاس” یا یک الگوی برنامه-کد است. یک کلاس می‌تواند از داده‌ها یا رویه‌های کد تشکیل شود همچنین به عنوان روش شناخته می شود.

 

تفاوت ++C و C

 

زبان اصلی برنامه‌نویسی C شی‌گرا نیست، که همین عامل مهمترین تفاوت بین این دو زبان برنامه‌نویسی است. C زبان برنامه‌نویسی “رویه ای” است، در حالی که ++C یک زبان ترکیبی است که از ترکیبات رویه‌ای و شی‌گرا به وجود می‌آید.

 

تفاوت‌های کلیدی C و ++C عبارتند از:

  • ++C به عنوان پسوند C ساخته شده است، به این معنی که می‌تواند بیشتر کدهای C را اجرا کند. هرچند که برعکس این عمل درست نیست و C نمی‌تواند کدهای C++ را اجرا کند.
  • ++C به عنوان یک زبان شی‌گرا از چند شکلی، کپسوله‌سازی و وراثت پشتیبانی می‌کند، در حالی که C اینگونه نیست.
  • در C، داده‌ها و توابع “موجودات آزاد” هستند، به این معنی که می‌توانید آنها را با کدهای خارجی یکی (قاطی) کنید. از آنجا که C++ داده‌ها و توابع را با هم در یک شی واحد محصور می‌کند، ساختارها و عملگرهای داده در کد خارجی پنهان می‌شوند.
  • C++ از فضای نام (namespace) استفاده می‌کند. این قابلیت زمانی اتفاق می‌افتد که کد شما شامل چندین کتابخانه باشد. اما C از فضای نامی استفاده نمی‌کند.
  • C از توابع برای ورودی و خروجی استفاده می‌کند، در حالی که C++ از اشیا برای ورودی و خروجی استفاده می‌کند.
  • C++ از متغیرهای مرجع پشتیبانی می‌کند، که C از آنها پشتیبانی نمی‌کند. متغیر مرجع یک نام مستعار برای یک متغیر است که برای کد گذاری سریعتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • C مدیریت خطا یا استثناها را نشان نمی‌دهد، اما C++ این قابلیت را دارد و خطاها و استثناهای موجود در کدها را نشان می‌دهد.

 

تفاوت #C و ++C

C# به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی بسیار مدرن، برای کار با چارچوب دات نت مایکروسافت در برنامه‌های کلاینت و تحت وب طراحی شده است. در حالی که ++C یک زبان شی‌گرا است، C# یک زبان برنامه‌نویسی مولفه‌گرا محسوب می‌شود.

 

تفاوت #C و ++C

 

برنامه‌نویسی شی‌گرا متمرکز بر ارتباط بین کلاس‌هایی است که با هم به یک باینری اجرایی بزرگ پیوند می‌یابند، در حالی که برنامه‌نویسی مولفه‌گرا از ماژول‌های کد قابل تعویض استفاده می‌کند که خود به خود کار می‌کنند و برای استفاده از آنها نیازی به دانستن عملکردهای داخلی آنها نیست.

 

تفاوت‌های کلیدی میان #C و ++C عبارتند از:

  • ++C در کد ماشین (machine code) کامپایل می‌شود، در حالی که C# در CLR کامپایل می‌شود، که توسط ASP.NET تفسیر شده است.
  • C++ مستلزم این است که شما به صورت دستی حافظه را اداره کنید، اما C# در یک ماشین مجازی اجرا می شود که می تواند به طور خودکار مدیریت حافظه را مدیریت کند.
  • C# از اشاره‌گرها استفاده نمی‌کند، در حالی که ++C می‌تواند از اشاره‌گرها در هر مکانی استفاده کند.
  • ++C می‌تواند برنامه‌های مستقل و کنسولی ایجاد کند. C# می تواند یک کنسول، ویندوز، ASP.NET و برنامه‌های تلفن همراه ایجاد کند، اما نمی‌تواند برنامه‌های مستقل تولید کند.

تفاوت C و #C

اگرچه C و #C از نظر فنی به یکدیگر شباهت‌های بسیاری دارند، اما زبان‌های بسیار متفاوتی هستند. داشتن پیش‌زمینه در زبان C می‌تواند برای یادگیری زبان سی شارپ مفید باشد زیرا برخی از نحوها شبیه هم هستند.

 

کدام زبان برنامه‌نویسی را ابتدا بیاموزیم؟

اکنون که درک درستی از تفاوت زبان برنامه نویسی C# و ++C و C پیدا کرده‌اید شاید این سوال به وجود بیاید که حال باید ابتدا کدام را برای یادگیری انتخاب کنم؟!

مرجع کامل آموزش زبان های C و C++‎

 

اگر قبلاً هرگز نحوه برنامه‌نویسی را یاد نگرفته‌اید، بسیاری از کارشناسان علوم کامپیوتر توصیه می‌کنند ابتدا C را یاد بگیرند زیرا این زبان نه تنها بسیار ساده است بلکه پیچیدگی‌های کمتری نسبت به دیگر زبان‌ها دارد.

همانطور که پیش تر خواندید متوجه شدید که اکثریت زبان‌ها (#C و ++C) ویژگی‌های اصلی خود را از C می‌گیرند مانند اینکه شما اگر روی زبان انگلیسی کاملا تسلط پیدا کنید درک سایر زبان‌ها نیز برای شما نیز آسان‌تر خواهد شد.

برنامه‌نویسان متوسط

اگر قبلاً با برخی از مفاهیم برنامه‌نویسی آشنا هستید و قبلاً کدگذاری به زبان‌های دیگر را یاد گرفته‌اید، ممکن است ابتدا بخواهید با ++C شروع کنید. امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا بسیار رایج‌تر از زبان‌های رویه‌ای هستند و اگر قبلاً در OOP تجربه داشته اید، یادگیری ++C برای شما آسان‌تر خواهد شد.

برنامه‌نویسان پیشرفته

اگر قبلاً چندین زبان برنامه‌نویسی یاد گرفته‌اید و فقط می‌خواهید سطح مهارت خود را افزایش دهید، انتخاب از میان سه زبان C، به آنچه شما می‌خواهید از این تجربه بدست آورید بستگی دارد. برخی از برنامه‌نویسان جوان ترجیح می‌دهند C را به عنوان راهی برای یادگیری اصول کدگذاری مطالعه کنند. اگر خواسته اصلی شما ورود به توسعه NET و نرم افزارهای تحت وب است، C# بهترین گزینه شماست.

 

نتیجه‌گیری

درک تفاوت زبان برنامه نویسی C# و ++C و C باعث می‌شود انتخاب زبان‌هایی که باید روی آنها تمرکز کنید بسیار راحت‌تر شود. همه آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند در اینجا فقط به شما بستگی دارد که برای چه کاری و چه تجربه‌ای می‌خواهید آنان را بیاموزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا