برنامه نویسی وببرنامه‌نویسی موبایلجاوا اسکریپت

دستورات جاوا اسکریپت – ۵۰ دستور کاربردی و مهم

یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی، جاوا اسکریپت است. به همین علت درک دستورات جاوا اسکریپت و یادگیری آنها به امری ضروری برای برنامه نویسان و توسعه‌دهنگان وب تبدیل شده است. افرادی که به این زبان برنامه نویسی و بر دستورات javascript‌ تسلط دارند، برای مدیران شرکت‌ها بسیار ارزشمند هستند. در این مطلب با کاربردی‌ترین دستورات و کد جاوا اسکریپت آشنا خواهید شد.

انواع داده در دستورات جاوا اسکریپت

در برنامه نویسی جاوا اسکریپت سه نوع داده اصلی و بنیادین وجود دارد. فرقی نمی‌کند کدهای ساده باشد یا دستورات پیچیده، همه‌ی آنها با استفاده از این سه داده تعریف می‌شوند.

مرجع کامل و تخصصی آموزش جاوا اسکریپت + اعطای گواهینامه دوره

 

می‌توان گفت تمامی دستورات جاوا اسکریپت بر اساس این داده‌ها هستند اما خودشان از تابع دیگری به‌وجود نمی‌آیند. این سه داده به صورت موارد زیر هستند:

1- اعداد (Number)

تابع Number حاصل یک معادله را برمی‌گرداند. تابع عدد می‌تواند مقدار NaN را نشان دهد. این مقدار برای زمانی است که حاصل محاسبه غیر ممکن باشد مانند تقسیم صفر بر صفر. گفتنی است که هر عبارتی که در ریاضی تعریف نشده باشد، در جاوا اسکریپت مقدار NaN نمایش می‌یابد.

2- حروف (String)

مقدار بازگشتی در تابع String کاراکترهای الفبایی است. به‌عنوان مثال String a=new String(“There are three primitive data types”);‎ در خروجی There are three primitive data types را نمایش می‌دهد. یعنی کاراکتر a متغیر ارجاعی است که مقدار آن، درون پرانتز نوشته شده است.

پیشنهاد مطالعه” آموزش حلقه While در جاوا اسکریپت به زبان ساده

3- بولین (Boolean)

تابع بولین دو مقدار درست (true)یا غلط (false) برمی‌گرداند. یعنی هر شی تعریفی را بررسی کرده و تشخیص می‌دهد که درست است یا نه. مقدار غلط تابع Boolean() شامل موارد زیر هستند:

  • زمانی که مقدار شی تعریف شده null یا خالی باشد.
  • زمانی که مقدار شی تعریف شده undefined یا تعریف نشده باشد.
  • وقتی که مقدار عددی شی صفر باشد.
  • زمانی که مقدار عددی شی منفی صفر باشد.
  • زمانی که هیچ مقداری برای شی نظر گرفته نشده است.
  • زمانی که رشته خالی وجود دارد.

 

اهمیت نقطه ویرگول در دستورات javascript‌

وجود نقطه ویرگول (;) در انتهای هر خط دستوری اهمیت فراوانی دارد. این علامت نشان‌دهنده پایان دادن هر خط کد جاوا اسکریپت است که باعث می‌شود دستورات جاوا اسکریپت به‌درستی اجرا شوند. چنانچه فراموش کنید نقطه ویرگول را در انتهای کد خود بگذارید، جاوا اسکریپت این کار را انجام می‌دهد. اما بهتر است برنامه نویس به‌صورت دستی این علامت را به انتهای خط سورس کد جاوا اسکریپت خود اضافه کند، زیرا ممکن است در زمان اجرا خطا رخ دهد.

معرفی کاربردی‌ترین دستورات جاوا اسکریپت

برای تسلط بر جاوا اسکریپ باید به دستورات پرکاربرد آن مسلط باشید تا بتوانید کدهای جاوا اسکریپت را با دقت و در جای درست خود به‌کار ببرید. در ادامه این بخش دستورات جاوا اسکریپت که کاربرد زیادی دارند را معرفی کرده‌ایم. این دستورات و نحوه اجرای کد جاوا اسکریپت عبارت‌اند از:

دستور document.getElementById‎

در جاوا اسکریپت کتابخانه‌هایی مانند jQuery وجود دارد که به برنامه نویسان کمک می‌کند تا کدها را بر اساس نام یا کلاس HTML پردازش کنند. انجام این کار به علت این‌که باید تمام کدهای نوشته شده بررسی شود به زمان پردازش زیادی نیاز دارد تا برچسب مناسب را پیدا کند. وجود دستور document.getElementById()‎ در جاوا اسکریپت کمک می‌کند تا این کار از طریق مدل شی سند انجام شود. این کار باعث افزایش سرعت پردازش کدها خواهد شد.

دستورات ورودی و خروجی

به‌طور تقریبی می‌توان گفت که تمام برنامه‌ها به مقداری تعامل با کاربر نیاز دارند. به همین علت در alert()‎ و prompt()‎ را در دستورات جاوا اسکریپت قرار داده‌اند. دستور alert کادر گفتگویی برای کاربر ارسال می‌کند و دستور prompt پاسخ کاربر را دریافت می‌کند.

نحوه نوشتن:

alert("message");
2
3stringVar = prompt("message")

setTimeoutدر دستورات جاوا اسکریپت

دستور setTimeout، قابلیتی داخلی برای جاوا اسکریپت است. تابع فوق اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ورودی کاربر، دستورات javascript‌ به‌صورت خودکار در زمان مشخص شده اجرا شوند. در تابع setTimeout دو فاکتور وجود دارد که یکی از آنها دستوری است که در زمان اجرا باید نمایش داده شود و دیگری دستوری است که شمارش معکوس را انجام می‌دهد تا در زمان اتمام زمان دستور اول اجرا شود. زمان شمارنده در این دستور بر حسب میلی‌ثانیه حساب می‌شود و شما باید زمان مورد نظرتان را بر این اساس تنظیم کنید.

نحوه نوشتن:

setTimeout(command, time);
یا هر شیوه زمانی دیگری:
setTimeout(myfunction, 5000);

دستور setInterval

با استفاده از دستور setInterval امکان اجرای مکرر دستورات جاوا اسکریپت وجود دارد. این دستور می‌تواند یک تابع را در فواصل زمانی مشخص فراخوانی کند. از setInterval برای زمانی که قصد دارید برنامه در فواصل زمانی مشخص از پایگاه داده خود، اطلاعات را به‌روز رسانی کند کاربرد دارد.

دوره جامع آموزش Reactjs

 

نحوه نوشتن:

setInterval(command, time);

دستورات clearTimeout و clearInterval

در زمان استفاده از دستورات setTimeout و setInterval باید از دستورات پاکسازی آنها هم استفاده کنید. زیرا این دستورات به‌صورت همیشگی نباید اجرا شوند. به همین علت از دستورات clearTimeout و clearInterval در لیست کدهای جاوا اسکریپت استفاده می‌شود.

نحوه‌ی عملکرد این دستورات به این صورت است که مقداری که در شناسه‌ی عددی تابع setTimeout وجود دارد در متغیری ذخیره شده و سپس برای پاک کردن شمارنده به تابع clearTimeout فرستاده می‌شود. این عملکرد برای دستورات جاوا اسکریپت setInterval و clearInterval هم به همین صورت است.

مثال:

$timer = setInterval(command, 5000);
2clearInterval($timer);

Var از دستورات جاوا اسکریپت

دستور var یکی از ساده‌ترین دستورات javascript‌ است که به‌طور رسمی متغیرهای سراسری را ایجاد می‌کند. با به‌کارگیری این دستور امکان می‌توان از بیشتر از منابع سیستم استفاده کرد. در استفاده از این دستور باید مراقب باشید تا باعث بازنویسی کدها نشود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش جاوا اسکریپت در ویژوال استودیو

تابع فراخوان خودکار (Self-calling Function)

تابع خودکار قطعه کد جاوا اسکریپت است که پس از ایجاد شدن، اجرا می‌شود. عبارات این تابع درون پرانتز قرار می‌گیرند سپس به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. توجه کنید که اعلان تابع به‌صورت خودکار فراخوانی نمی‌شود.

مثال:

(function(){    // some private code that will be executed automatically})

دستورMath.random

این دستور عددی تصادفی در بازه‌ی 0 تا 1 (اعداد صفر تا کم‌تر از یک) را تولید می‌کند. توزیع اعداد در دستور Math.random یکنواخت است و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود مقیاس‌پذیری کنید.

دستور map

فرمان map یکی دیگر از دستورات جاوا اسکریپت است که برای پیمایش آرایه‌ها استفاده می‌شود. دستور فوق آرایه‌ای جدید را با اجرای تابعی مشخص روی هر عضو آرایه‌ی بزرگ اصلی ایجاد می‌کند. این کار را طوری انجام می‌دهد که آرایه‌ی اصلی تغییر نکند.

دستور debounce

کارکرد دستور debounce کاملاً برعکس دستور setTimeout است. یعنی این تابع تعداد دفعات اجرای دستورات javascript‌ را محدود می‌کند. از debounce برای زمانی استفاده می‌شود که کاربر می‌خواهد به‌طور مکرر با برنامه تعامل برقرار کند. این دستور ضمانت می‌کند که کد شما با هر بار ورودی کاربر فقط یک‌بار اجرا می‌شود.

دستور poll

برخلاف بسیاری از دستورات دیگر، برخی از دستورات جاوا اسکریپت پایان اجرای خود را به سیستم اعلام نمی‌کنند. در چنین مواردی، ممکن است برای بررسی اتمام کار یا وجود خطا، نیاز به بررسی دستی (poll) داشته باشید. این فرمان کمی پیچیده است اما قطعاً ارزش یادگیری دارد.

دستور once

once به شما این امکان را می‌دهد تا یک دستور را تنها یک بار در طول اجرای برنامه فراخوانی کنید. حتی اگر این تابع را چندین بار صدا بزنید، تأثیری نخواهد داشت. تنها در زمان اولین فراخوانی، مقادیر تابع اصلی قابل دسترسی خواهند بود. این فرمان معمولاً در بخش شنونده رویداد (event listener) کاربرد دارد.

دستور GetAbsoluteUrl

این فرمان، آدرس اینترنتی واقعی یک رشته حاوی URL را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است یک رشته حاوی URL را به آن بدهید تا آدرس را بدون هیچ‌گونه کوئری یا عناصر اضافی برگرداند. این ویژگی کمک می‌کند تا از آدرس‌های اینترنتی به شکلی دقیق و حرفه‌ای در برنامه خود استفاده کنید.

var getAbsoluteUrl = (function() {var a;return function(url) {if(!a) a = document.createElement('a');a.href = url;return a.href;};})();// UsagegetAbsoluteUrl('/something'); //
2

دستورString.replace

فرمان String.replace به شما امکان ویرایش محتوای رشته متنی را می‌دهد. این فرمان، رشته را برای یافتن متن موردنظر برای جایگزینی جستجو می‌کرده و آن را با متن دلخواه شما جایگزین می‌کند. الگوی جستجو می‌تواند یک رشته ساده یا یک عبارت منظم (regular expression) باشد. سپس این فرمان، یک رشته جدید حاوی متن جایگزین شده را برمی‌گرداند و رشته اصلی را دست‌نخورده باقی می‌گذارد.

دستور Array.push

دستور Array.push برای اضافه کردن آیتم‌های جدید به آرایه‌ها به‌کار می‌رود. این متد، طول آرایه را تغییر داده و طول جدیدی را ایجاد می‌کند. این دستور مستقیماً تغییرات را روی آرایه اعمال می‌کند و مقداری را برنمی‌گرداند.

دستورArray.filter

Array.filter یکی دیگر از دستورات جاوا اسکریپت است که بر اساس معیارهای شما، آرایه‌ای استخراج کرده و آرایه‌ای جدید ایجاد کرده که فقط همان آیتم‌ها را دارد. این تابع در مقادیر آرایه اصلی پیمایش کرده و فقط مقادیری که مطابق با معیارهای درخواستی هستند را برمی‌گرداند.

دستور Array.reduce

Array.reduce دستوری است که امکان می‌دهد تا آیتم‌های آرایه را به آیتم‌های واحد تبدیل کنید. گفتنی است که این دستور زمانی که عناصر آرایه خالی باشد اجرا نمی‌شود.

دستور String.toLowerCase

این دستور از دستورات javascript‌ می‌تواند رشته متنی به زبان انگلیسی را به حروف کوچک تبدیل کند.

isNative از دستورات javascript‌

دستور isNative به شما می‌گوید که آیا به‌صورت پیش‌فرض ویژگی خاص در مرورگر وجود دارد یا از برنامه‌ی جانبی استفاده شده است.

دستور String.substr

دستور String.substr دستوری است که بخشی از متن را بر اساس معیارهای مشخص شده از درون رشته برمی‌گرداند. برای اجرای این دستور باید مشخص کنید که می‌خواهید از چه قسمتی از رشته و چه تعداد کاراکتر را برگردانید.

دستور debug(message)

یکی دیگر از مهم‌ترین دستورات جوا اسکریپت debug است. این دستور هر ایرادی را برای رفع اشکال فراخوانی می‌کند و برای ارسال پیام به پنجره کنسول استفاده می‌شود.

دوره جامع آموزش جاوا اسکریپت به صورت کاربردی

 

مثال نمونه کد جاوا اسکریپت:

console.debug("log message");

دستور string.toLowerCase

دستوری toLowerCase رشته‌ای جدید ایجاد می‌کند که در آن تمام حروف کوچک وجود دارد اما رشته اصلی را تغییر نمی‌دهد.

دستور (Function Return)

در زمان اجرا، زمانی که دستورات جاوا اسکریپت به تابع return برسد، متوقف می‌شود. اگر این تابع پس از دستورات فراخوانی شده باشد، javascript‌ پس از دستور اولیه فراخوانی به اجرای کد برمی‌گردد.

مثال:

var a = newFunction(6, 4);   // called Function, the return value will       be in a
2function newFunction(x, y) {
3  return x * y;             // Function returns the multiplication of x and y
4}

دستور floor

دستور floor اعداد اعشاری را به نزدیک‌ترین عدد کوچک‌تر گرد کرده و نتیجه را نمایش می‌دهد. چنانچه پارامتر عددی صحیح باشد هیچ مقداری برای نمایش وجود ندارد.

مثال:

Math.floor(1.6);

حلقه‌ی for از دستورات جاوا اسکریپت

یکی از مهم‌ترین دستورات javascript‌ دستور حلقه است. از این دستور زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید به‌صورت مکرر بخشی از کد را اجرا کنید. به همین علت استفاده از دستور حلقه for در جاوا اسکریپت ضروری است. این حلقه‌ها تکرارشونده هستند و تعداد دفعات تکرار آنها قابل تنظیم است. از دستور Break برای نادیده گرفتن حلقه استفاده می‌شود.

نحوه‌ی نوشتن:

for(initialize; condition; iteration)
2{
3    // Code
4}
5for (var a = 0; i < 10; a++) { console.log(a); }

گفتنی است که دستور for سه بخش مقداردهی اولیه، شرط و تعداد دفعات دفعات تکرار را دارد. با استفاده از این سه بخش متغیری تعریف شده، برای آن شرطی در نظر گرفته می‌شود که باید در هر بار تکرار آن را انجام دهد و در نهایت تعداد دفعات تکرار حلقه مشخص خواهد شد.

حلقه‌ی for از دستورات جاوا اسکریپت

دستور شرط If else

دستور If else، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین دستورات جاوا اسکریپت است. دستورات شرطی دو قسمت دارند که هر قسمتی از شرط که تعریف شده بود همان قسمت اول اجرا می‌شود در غیر این صورت قسمت دوم شرط اجرا خواهد شد. در این بخش اگر برنامه نویس بخواهد در صورت درست بودن شرط اول، شرط بعدی بررسی نشود از دستور continue استفاده می‌کند.

مثال:

var time = new Date().getHours();
2                               if(hours<12)
3                               document.write("Hello, We will meet tomorrow morning<br />");
4                               else
5                               document.write("Hello, We will meet tomorrow afternoon<br />")

در این مثال، دستور از دستور If else برای مشخص کردن مسیر اجرا بر اساس زمان فعلی روز استفاده می‌شود. به این صورت که اگر زمان اجرای برنامه پیش از ظهر باشد پیغام “Hello, We will meet tomorrow morning” نمایش داده می‌شود در غیر این صورت پیغام “Hello, We will meet tomorrow afternoon ” روی خروجی نمایان می‌شود.

دستور constructor

متدهای ویژه با دستور constructor ساخته می‌شوند. این دستور باعث می‌شود تا متدی خاص برای ایجاد و راه‌اندازی اشیاء تعریف شده درون یک کلاس مشخص کنید. با استفاده از این دستورات سازنده می‌توان عملیات مختلفی مانند اضافه بارگذاری (overloading) و زیرنویس (overriding)انجام داد.

مثال:

constructor([arguments]) { ... }

دستور Math Object

از دستور Math برای ساخت برنامه‌های پویا در جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. این متد به کاربران کمک می‌کند تا محاسبات ریاضی را انجام دهند. از دستور Math می‌توانید به‌صورت مستقسم استفاده کرده و نیازی به ساختن آن با کلیدواژه جدید ندارید.

مثال:

Math.sqrt(25);

دستور Date

یکی دیگر از دستورات جاوا اسکریپت، دستور Date است. این دستور برای کار با تاریخ و زمان استفاده می‌شود.

مثال:

var a = new Date();

دستور Error Object

از فرمان Error برای شناسایی نمایش پیام‌های خطا استفاده می‌شود. این متد هنگامی به‌کار می‌رود که خطای زمان اجرا رخ داده باشد. همچنین می‌توان از Error به‌عنوان عنصری پایه برای استثنائات تعریف شده توسط کاربر استفاده کرد.

مثال:

try {
2myalert("Hello");
3}
4catch(err) {
5  document.getElementById("task").innerHTML =
6  err.name + "<br>" + err.message;
7}

دستورtoExponential

دستور toExponential که یکی از دستورات javascript‌ است، رشته‌ای از اعداد که با استفاده از نمایش نمایی و با تعداد رقم اعشار مشخص هستند را برمی‌گرداند.

مثال:

var y = 9.656;
2y.toExponential(2);   will return 9.66e+0

دستور toFixed

از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های دستورات جاوا اسکریپت این متد است. زیرا می‌تواند یک رشته با تعداد مشخص شده‌ای از اعشار را برگرداند و در خروجی نمایش دهد.

دوره آموزش جامع طراحی سایت فرانت اند

 

یکی از ویژگی‌های جذاب جاوا اسکریپت این است که حتی با مقادیر اولیه هم می‌توان از متدها و قابلیت‌ها استفاده کرد. دلیل این امر آن است که جاوااسکریپت در هنگام اجرای سیستم‌ها و ویژگی‌ها، مقادیر اولیه را به صورت اشیاء درنظر می‌گیرد. فرمان toFixed یک رشته را برمی‌گرداند که عدد را با تعداد مشخص‌شده‌ی رقم اعشار نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، یک پارامتر، تعداد رقم‌های مجاز بعد از نقطه اعشار را مشخص می‌کند.

مثال:

var y = 9.656;
2y.toFixed(6); will return 9.656000

دستور toPrecision

ToPrecision دستوری است که یک رشته با اعداد مشخص شده را نشان می‌دهد. از این دستور برای تغییر عدد به دقت دلخواه استفاده می‌شود زیرا نتیجه را گرد کرد و آن را به‌عنوان رشته برمی‌گرداند.

مثال:

var y = 9.656;
2y.toPrecision(2) will return 9.7

دستور valueOf

دستور valueOf یک شیء Number است که مقدار آرگومان اعلام شده را برمی‌گرداند. متد فوق نوعی داده‌ی اولیه ایستا است که می‌تواند دو پارامتر دریافت کند.

مثال:

var y = 125
2;
3y.valueOf(); will return 125 from variable 
4y (123).valueOf(); will returns 125 from literal 125

دستورparseInt

دستور parseInt یکی دیگر از دستورات جاوا اسکریپت است که رشته‌ای را تجزیه و تحلیل کرده و عددی صحیح با منبای مشخص شده نمایش می‌دهد. همچنین می‌تواند مبنای اعداد را در سیستم‌های تحلیلی برگرداند.

مثال:

parseInt("20");  will return 20

دستور normalize

با استفاده از دستور normalize گره‌های متنی مجاور در گره متنی جداگانه ادغام می‌شود و گره‌های متنی را حذف می‌کند. این متد مبتنی‌بر مرورگر است و مقدار بازگشتی دارد. از این دستور می‌توان برای بدست آوردن فرم نرمال‌سازی یونی کد نیز استفاده کرد.

نحو:

string.normalize()

مثال این دستور به صورت زیر است:

var a = "Hello World";
2b= a.normalize('NFC')

slice(start, end) از دستورات جاوا اسکریپت

دستور slice بخشی از آرایه را به‌صورت یک آرایه جدید برمی‌گرداند. این کار را بدون تغییر دادن آرایه اصلی انجام می‌دهد. تابع داخلی فوق از دو پارامتر برای شاخص شروع و شاخص پایان استفاده می‌کند.

مثال:

var myarr = [20,30,40,50,60,70];
2var my_new_arr = arr.slice();
3print(myarr);
4print(my_new_arr);

خروجی دستور بالا به صورت زیر خواهد بود:

[20,30,40,50,60,70]
[20,30,40,50,60,70]

دستور Epsilon

دستور EPSILON یکی از دستورات javascript‌ است که برای رسیدن به کوچک‌ترین عدد مثبت که به صفر نزدیک‌تر استفاده می‌شود.

نحوه‌ی نوشتن:

Number.EPSILON;

مثال این دستور به صورت زیر است:

console.log(Number.EPSILON);
2Output: 2.220446049250313e-16

دستور toJSON

از دستور JSON برای علامت‌گذاری اشیا در جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. از این تابع برای نمایش شرایط و اشیا استفاده می‌شود. همچنین از JSON می‌توان برای تبادل داده‌ها استفاده کرد.

دستور toJSON

دستور toISOString

دستور toISOString یکی از توابع شی date در برنامه نویسي جاوا اسکریپت است. با استفاده از این تابع می‌توان فرمت استاندارد و کامل ISO را نمایش داد.

نحوه‌ی نوشتن:

dateObj.toISOString();

مثال:

document.write("Current Date: "+dateObj.toISOString());
2

دستور Proxy

متد Proxy واسطه‌ای برای یک یا چند شی دیگر است که می‌تواند روی روش‌ها و ویژگی‌های آن محدودیت اعمال کند. از این دستور در بسیاری از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها استفاده می‌شود.

مثال:

const proxyUser = new Proxy(user, handler);

دستور Promise

Promise یکی از دستورات جاوا اسکریپت است که کد سازنده و کد استفاده‌کننده را با یکدیگر ترکیب می‌کند. رابطه فوق را می‌توان به فهرست سفارش تشبیه کرد.

دوره آموزش جامع HTML و  CSS

 

مثال:

promise
2then(function () {
3console.log('Life is Beautiful');
4})

دستور Mixins

Mixin سبکی برای اضافه کردن ویژگی‌های بدون ارث‌بری به اشیا است. این دستور رویکرد جایگزین برای طراحی برنامه است که ویژگی‌های عناصر را با هم ادغام کرده و شیء مرکب ایجاد می‌کند.

دستور Mixins

مثال:

let myMixin = {
2sayHello() {
3console.log(`Hi ${this.name}`);

دستور تصحیح خودکار تاریخ

این دستور مقادیر مختلفی را دریافت می‌کند و تاریخ دقیق را ارائه می‌کند. برای مثال می‌توان گفت اگر قصد دارید تاریخ 24 اردیبهشت 1403 را به 26 اردیبهشت 1403 تبدیل کنید، تنها کافیست با این دستور دو روز به آن اضافه کنید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش ساخت سبد خرید با جاوا اسکریپت به صورت گام به گام

دستور unescape

در این دستور از دستورات javascript‌، رشته‌ی فرار هگزادسیمی با کاراکتر معادل آنها جایگزین شده و در رشته جدید محاسبه می‌شود.

مثال:

unescape('xyz123');

دستور ساختن آرایه‌ای از اعداد

آرایه دستوری است که مجموعه‌ای از داده‌ها را از بخش‌های مجاور جمع‌آوری می‌کند.

مثال:

var numbersArray = [] , max = 500;
2for( var a=1; numbersArray.push(i++) < max;); // numbers = [1,2,3 ... 500]

راستی‌ آزمایی از دستورات جاوا اسکریپت

یکی دیگر از پرکاربردترین دستورات javascript‌، راستی آزمایی است. از دستور راستی آزمایی برای بررسی این‌که آیا آرگومان داده شده عدد است یا خیر استفاده می‌شود.

مثال:

function isNum(a){
2return !isNaN(parseFloat(a)) && isFinite(a);
3}

دستور ساختن کوکی

ساده‌ترین راه برای ساختن یک کوکی، اختصاص یک رشته به شیء document.cookie است.

document.cookie = “key1 = value1; key2 = value2; expires = date”;

در این قطعه کد جاوا اسکریپت که یکی از بهترین کدهای جاوا اسکریپت است، برنامه نویسان می‌توانند برای منقضی شدن کوکی تاریخ یا زمانی مشخص را تعریف کنند.

دستور ساختن کوکی

دستور Shift

در این دستور اولین عصر آرایه ورودی حذف شده و آن را برمی‌گرداند. متد shift شبیه به pop است، با این تفاوت که shift از ابتدای آرایه عمل می‌کند. این متد اولین عنصرِ آرایه‌ی ورودی را حذف کرده و آن را برمی‌گرداند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش جاوا اسکریپت در طراحی سایت – کاربردها و مزایا

دستور NEGATIVE_INFINITY

با استفاده از دستور NEGATIVE_INFINITY در دستورات جاوا اسکریپت کم‌ترین عدد ممکن نمایش داده می‌شود.

مثال:

var y = Number.NEGATIVE_INFINITY;

آموزش جاوا اسکریپت در مکتب خونه

در این مطلب با مهم‌ترین و پرکاربردترین دستورات جاوا اسکریپت آشنا شدید. اگر می‌خواهید این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید باید به‌طور کامل و حرفه‌ای به کار با این دستورات مسلط باشید. برای این منظور می‌توانید در دوره‌های آموزش برنامه نویسی و آموزش برنامه نویسی جاوا اسکریپت مکتب خونه شرکت کنید تا به‌طور کامل و حرفه‌ای با دستورات javascript‌ آشنا شوید.

دوره آموزش کامل انگولار 2

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا