برنامه نویسی و ITجاوا

مدت زمان یادگیری جاوا برای حرفه‌ای شدن در آن

جاوا نوعی زبان برنامه‌نویسی است که به صورت شی‌گرا ارائه می‌شود. این زبان شباهت زیادی به زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس داشته، اما مدل آن به صورت کلی آسان‌تر است. جاوا با شعار «یک بار بنویس و هر جایی اجرا کن» به وجود آمد که به خصوصیات اجرا شدن برنامه‌ها روی هر سیستم عاملی و هر وسایل الکترونیکی اشاره دارد. به خاطر محبوبیت این زبان، کاربران زیادی این سوال را دارند که مدت زمان یادگیری جاوا چقدر است؟ در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع اشاره کنیم.

آشنایی کوتاه با جاوا

طبیعتا افرادی که می‌خواهند با مدت زمان یادگیری جاوا آشنا شوند، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد این زبان به دست آورند و بدانند که اصلا جاوا چیست؟ برخلاف تصور افراد که جاوا یکی از سخت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری است، باید بگوییم شفافیت و مختصر بودن آن سبب یادگیری راحت می‌شود. اگر در گذشته زبان سی پلاس پلاس را فرا گرفته باشید، یادگیری جاوا اصلا برایتان دشوار نخواهد بود. جاوا زبانی مستقل از پلتفرم و در واقع زبانی قابل حمل است.

کاملترین مرجع آموزش جاوا در ایران + اعطای گواهینامه تخصصی

 

برنامه‌های نوشته شده با این زبان بعد از کامپایل شدن، به یک زبان سطح متوسط به نام بایت کد می‌شوند و این یعنی می‌توانید کدهای جاوا را روی هر سیستمی با استفاده از ماشین مجازی جاوا اجرا نمایید. به این ویژگی اصطلاحا قابلیت استفاده مجدد از کد گفته می‌شود. همان‌طور که گفته شد، جاوا از زبان‌های شی‌گرا است. در این نوع زبان‌ها، یک برنامه کامل به تعدادی شی ساده تقسیم می‌شود. اشیا نقش پل را ایفا کرده و جریان داده را از یک تابع به تابعی دیگر منتقل می‌کنند. برخی دیگر از ویژگی‌های مهم این زبان عبارتند از:

  • برنامه‌های ساخته شده توسط این زبان قابل اعتماد و کاربردی هستند که در سیستم‌های ناوبری یک کشور یا پخش‌کننده‌های Blu-ray به کار می‌روند.
  • جاوا قابلیت انجام چند کار را به صورت همزمان دارد تا بتواند بهترین استفاده ممکن را از CPU داشته باشد. این ویژگی در زبان‌های برنامه‌نویسی باعث می‌شود که یک برنامه به چند زیربرنامه یا ریسمان تبدیل شده و به صورت جداگانه یا با هم فعالیت داشته باشند.
  • برنامه‌های به وجود آمده توسط جاوا می‌توانند اپلت داشته باشند. اپلت همان دسته از برنامه‌هایی هستند که در مرورگرهای وب به وجود می‌آیند و به نوعی جاوا محسوب می‌شوند. البته پشتیبانی از اپلت در نسخه 9 جاوا از بین رفت و دلیل آن را باید کاهش پشتیبانی مرورگر از این افزونه عنوان کرد.
  • و در نهایت باید گفت که جاوا نیازی به پردازنده ندارد که این ویژگی سبب شده با یک زبان امن و موفق سروکار داشته باشیم. همچنین این موضوع زمان لازم برای یادگیری جاوا را کوتاه‌تر می‌کند.

آشنایی کوتاه با جاوا

مدت زمان یادگیری جاوا چقدر است؟

به بحث اصلی مطلب یعنی مدت زمان یادگیری جاوا می‌رسیم که بسیاری از کاربران در مورد آن سوال دارند. سه سطح برای یادگیری جاوا از صفر وجود دارد و علاقه‌مندان برای هر سه سطح باید تعیین کنند که به چه مقدار وقت نیاز دارد. در این بخش می‌خواهیم مروری بر این سه سطح داشته باشیم:

١. یادگیری بخش مقدماتی جاوا

مدت زمان لازم برای یادگیری جاوا حداقل 100 تا 120 ساعت است. این حداقل زمان مفیدی است که نیاز دارید تا بخش مقدماتی جاوا را طی کنید و این کار را می‌توان با مشاهده ویدیوهایی شامل دوره‌های آنلاین یا کتاب‌ها انجام داد. در واقع مشاهده دوره آموزش جاوا مقدماتی نهایتا 8 تا 12 ساعت از وقت شما را بگیرد، اما به چیزی در حدود 100 تا 110 ساعت تمرین برای تسلط نیاز خواهید داشت.

آموزش برنامه نویسی جاوا مقدماتی

 

به یاد داشته باشید جاوا زبانی است که نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی به تمرین بیشتری نیاز دارد.

٢. یادگیری بخش متوسطه جاوا

با این که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی جاوا در سطح متوسط چشمگیر است، اما حتما باید به طور کامل طی شود. این بخش به انجام مینی پروژه‌ها و کدنویسی آن‌ها مربوط می‌شود که 250 تا 300 ساعت وقت مفید می‌خواهد. خود آموزش برنامه‌نویسی جاوا در این سطح به 15 تا 30 ساعت وقت نیاز داشته و 265 تا 285 ساعت را هم باید به تمرین اختصاص داد. تمرین برای سطح 2 از یادگیری جاوا نیز بخش بسیار مهمی را شامل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: پیش نیاز برنامه نویسی جاوا چیست؟ گام اول در Java

٣. یادگیری بخش پیشرفته جاوا

بعد از گذراندن دو مرحله فوق، به مدت زمان یادگیری جاوا در بخش پیشرفته می‌رسیم. شاید عده زیادی اصلا به قسمت پیشرفته نیاز نداشته باشند و با همان بخش‌های قبلی به هدفشان برسند، در حالی که کاربران زیادی می‌خواهند به طور کامل به جاوا مسلط شوند. این سطح از جاوا به 1000 الی 1500 ساعت وقت مفید نیاز دارد که 100 تا 150 ساعت آن شامل آموزش جاوا رایگان یا پولی توسط ویدیوها و منابع مختلف است. آموزش پروژه محوری جاوا نیز 900 تا 1400 ساعت است تا در واقع به استاد این زبان تبدیل شوند.

یادگیری بخش پیشرفته جاوا

برای شروع یادگیری جاوا چه کار کنم؟

برای این که بدانید مدت زمان یادگیری جاوا چقدراست و در آغاز یادگیری باید چه کاری انجام دهید، باید پاسخ مناسبی برای این سوالات پیدا کنید:

  • برای شروع به چه چیزهایی نیاز است؟
  • منابع فارسی و انگلیسی برای بهترین آموزش جاوا که در اختیار دارم چیست؟
  • برای یادگیری جاوا چقدر باید زبان انگلیسی‌ام را تقویت کنم؟
  • آیا به کتاب‌ها، کلاس‌ها یا دوره‌های آنلاین دسترسی دارم؟
  • نقش کار و تجربه در یادگیری برنامه‌نویسی چیست؟
  • آیا می‌توانم این زبان را بدون حضور در کلاس‌های آموزشی فرا بگیرم؟
دوره آموزش جامع جاوا

 

بی‌شک با پاسخ دادن به این سوالات، طراحی نقشه راه نیز بهتر انجام خواهد شد. برنامه‌نویس جاوا شخصی است که با استفاده از این زبان می‌تواند به توسعه برنامه‌ها، وب اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌های اندرویدی و توسعه وب‌سایت‌ها بپردازد. از این رو، در ابتدای مسیر حتما به طراحی نقشه راه نیاز خواهد بود. شما به عنوان یک برنامه‌نویس باید ببینید تا چند سال آینده در چه جایگاهی ایستاده‌اید و قادر به برطرف کردن چه مشکلاتی در این حوزه هستید.

سخن پایانی

آمار ارائه شده در مورد مدت زمان یادگیری جاوا تقریبی بوده و به عوامل دیگری مانند میزان سخت‌کوشی کاربران و دسترسی به منابع نیز بستگی دارد. همچنین اعداد گفته شده به شرطی است که نهایت تمرکز خود را برای آموزش دیدن بگذارید. اگر فرصت کافی نداشته و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن به متخصص زبان جاوا تبدیل شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به دوره‌های آموزش جاوا و آموزش برنامه نویسی مکتب خونه بزنید. این دوره‌ها توسط برجسته‌ترین اساتید و به زبانی ساده تدریس می‌شوند تا بتوانید به آموزش سریع جاوا دسترسی داشته باشید.

کاملترین مرجع آموزش برنامه نویسی ایران + اعطای گواهینامه بازار کار

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا