امنیت و شبکه

آموزش dhcp سیسکو – معرفی و پیاده سازی

یکی از راهکاری استفاده از کلاینت‌های شبکه، پیاده سازی dhcp است. راهکارهای مختلفی برای این منظور وجود دارد. در این مطلب، ابتدا به مفهوم و هدف dhcp پرداخته و سپس آموزش dhcp سیسکو را برای کانفیگ dhcp روی روتر سیسکو ارائه داده‌ایم.

آموزش dhcp سیسکو

dhcp سرواژه‌ی عبارت Dynamic Host Configuration Protocol است. وظیفه‌ی dhcp آن است تا تنظیمات مختلف شبکه را به کلاینت‌های شبکه تخصیص دهد.

کاملترین مرجع آموزش تخصصی سیسکو در ایران + اعطای گواهینامه معتبر بازار کار

 

پیکربندی DHCP (پروتکل پیکربندی پویا میزبان) بر روی روترها انجام می‌شود تا به سیستم‌های میزبان یک آدرس IP، ماسک زیرشبکه، آدرس دروازه و آدرس سرور DNS اختصاص داده شود. با این پیکربندی، آدرس IP پویا اختصاص داده شده که به مدیر شبکه اجازه می‌دهد تا به راحتی یک میزبان جدید را در شبکه پیکربندی شده متصل کند.

راه اندازی و تنظیم Cisco DHC

مراحل زیر را می‌توان برای پیکربندی DHCP روی روتر سیسکو به منظور اختصاص آدرس IP پویا به سیستم‌های میزبان در شبکه دنبال کرد:

پیشنهاد مطالعه: آموزش cisco firepower به صورت تصویری

مرحله ۱ از آموزش dhcp سیسکو

یک توپولوژی شبکه در Cisco Packet Tracer ایجاد می‌شود که شامل یک روتر، یک سوئیچ و سه سیستم میزبان متصل به شبکه است.

راه اندازی و تنظیم Cisco DHC

مرحله ٢ از راه اندازی dhcp سیسکو

رابط خط فرمان روتر دسترسی پیدا کرده و دستورات برجسته اجرا شده تا DHCP به درستی پیکربندی شود. در ابتدا، دستور IP DHCP pool pool_name اجرا می‌شود. پس از این، آدرس شبکه به همراه ماسک زیرشبکه آن تعریف می‌شود. سپس در ادامه، دستور default-router IP-address برای تعریف آدرس مسیر پیش‌فرض استفاده می‌شود.

مرحله ۳

در این مرحله، یک محدوده از آدرس‌های IP از آدرس‌های تعریف شده در ماسک زیرشبکه DHCP pool مستثنی می‌شوند. آدرس‌های IP مستثنی شده به هیچ سیستم میزبان در شبکه اختصاص داده نخواهند شد. رزرو ip در dhcp سیسکو تعیین می‌کند که شما مجاز به استفاده از دیگر آدرس‌ها‌ی IP خواهید بود.

مرحله ۴ در آموزش dhcp سیسکو

رابط روتر متصل به سوئیچ با آدرس IP تعریف شده به عنوان روتر پیش‌فرض در طول پیکربندی DHCP اختصاص داده می‌شود. این مسیر توسط بسته‌های داده برای رسیدن به سیستم مقصد استفاده خواهد شد. همچنین، دستور no shutdown برای تغییر حالت رابط متصل به up استفاده می‌شود.

مرحله ۵

یک اتصال موفق بین همه دستگاه‌های متصل در شبکه برقرار می‌شود. در مراحل بعدی، سیستم‌های میزبان در شبکه با آدرس IP پویا و آدرس دروازه پیش‌فرض توسط سرویس DHCP پیکربندی شده روی روتر اختصاص داده می‌شوند.

مرحله ۶

تنظیمات دسکتاپ یک سیستم میزبان دسترسی پیدا کرده و گزینه DHCP انتخاب خواهد شد. درخواست DHCP ارسال شده توسط سیستم تأیید شده و آدرس IP، ماسک زیرشبکه و آدرس دروازه پیش‌فرض به آن اختصاص داده می‌شود.

یک سیستم میزبان دیگر که در شبکه مستقر شده است، از طریق سرور DHCP که بر روی روتر سیسکو پیکربندی شده، با آدرس‌های منطقی مورد نیاز تخصیص می‌یابد. علاوه بر این، آدرس‌های IP که در محدوده مستثنی شده تعریف شده‌اند، به سیستم‌های کامپیوتری اختصاص داده نمی‌شوند.

مرحله نهایی از آموزش dhcp سیسکو

برای بررسی اتصال بین سیستم‌های میزبان، از دستور ping برای تبادل بسته‌های داده استفاده می‌شود. همه بسته‌های داده با موفقیت انتقال می‌یابند، که اطمینان می‌دهد یک کانال ارتباطی برقرار شده است.

جمع بندی

در این مطلب به آموزش dhcp سیسکو پرداختیم. این یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در حوزه‌ی آموزش سیسکو ccna و آموزش روتینگ سیسکو مطرح می‌شود. شما از طریق مراحل بیان شده در این آموزش، قادر به راه اندازی سرور dhcp برای vlan های مختلف و راه اندازی dhcp در سیسکو پکت تریسر خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش cisco aci – راهنمای ساده و سریع

آموزش سیسکو در مکتب خونه

یکی از برترین منابع برای یادگیری شبکه‌های سیسکو و مباحث مرتبط به آن، استفاده از دوره‌های آموزش سیسکو و آموزش شبکه مکتب خونه است. در این دوره‌های آموزشی از سطح مقدماتی تا پیشرفته مباحث مربوطه دنبال می‌شوند. شما با آموزش‌های کاملاً عملی و زبان ساده دوره‌های مکتب خونه، به‌خوبی مباحث را درک کرده و می‌توانید برای ورود به بازار کار حرفه‌ای آمادگی لازم را کسب کنید.

دوره جامع آموزش CCNA

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا