توسعه فردی

آموزش مقاله نویسی در تاریخ – راهنمای جامع

تحقیقات گسترده درباره تاریخ، در همه ادوار زندگی بشر، انجام شده‌اند. در واقع همیشه انسان‌ها به دنبال روش‌های تحقیق بودند تا بتوانند اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره پیشینیان خود به دست آورند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که انجام تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ، می‌تواند تا حد زیادی طاقت‌فرسا به نظر برسد. هیچ واقعه تاریخی قابل تکرار نبوده و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را در آزمایشگاه شبیه‌سازی کند. از این رو محققان در تاریخ همواره به منابع گنگی دسترسی دارند. این افراد باید همه اطلاعات به دست آمده را به بهترین نحو ممکن تفسیر کرده و در قالب مقاله ارائه دهند. از این رو در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره مقاله نویسی در مورد تاریخ در اختیار شما قرار دهیم.

ساختار مقالات تاریخی

نوشتن مقاله در حوزه تاریخ هم دقیقا مشابه با سایر موضوعات، باید در یک چارچوب خاص انجام شود. رعایت این چارچوب‌بندی و اصول، به افزایش اعتبار مقاله کمک کرده و باعث می‌شود با پذیرش بهتری روبرو شود. از این رو توصیه می‌کنیم پیش از اینکه اقدام به مقاله نویسی در مورد تاریخ بکنید، حتما چند نمونه تحقیق تاریخی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید تا بتوانید با آگاهی بیشتری در این مسیر قدم بر‌دارید.

کاملترین مرجع آموزش مقاله نویسی علمی و پژوهشی + اعطای گواهینامه تخصصی

 

بهترین ساختار پذیرفته شده برای این دسته از مقالات به شرح زیر است.

  • عنوان مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • طرح مسئله و اهداف
  • روش تحقیق و بررسی
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • نتیجه‌گیری
  • پیشنهادها
  • منابع
  • تشکر و تقدیر

A person writing on a piece of paper Description automatically generated

نکات مهم در انتخاب موضوع مقالات تاریخی

عنوان مقاله اولین چیزی است که می‌تواند توجه مخاطب را به سمت خود جذب کند. از این رو شما باید در زمان انتخاب عنوان مورد نظر، وسواس و دقت داشته باشید تا بتوانید یک موضوع مناسب برای آن انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم به سراغ موضوعاتی بروید که در حوزه تاریخ، جذابیت بیشتری دارند و می‌توانند مخاطب را به سمت خود جذب کنند. به صورت کلی انتخاب موضوع تاریخی برای تحقیق، می‌تواند بر روی همه اقدامات بعدی شما تا حد زیادی اثرگذار باشد. بر این اساس بهتر است با در نظر گرفتن نکات خاصی این کار را انجام دهید تا بتوانید مقاله رشته تاریخ را به بهترین نحو ممکن به تحریر درآورید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین و جدیدترین کتاب‌های آموزش مقاله نویسی

شناخت محدودیت‌ها و الزامات

قبل از اینکه انتخاب موضوع خود را نهایی کنید، باید اطلاعات خود را درباره محدودیت‌ها و الزاماتی که در روند نوشتن مقاله پیش رو دارید، ارتقا دهید. این مرحله را می‌توانیم به عنوان یکی از سخت‌ترین مراحل در روند نوشتن مقاله در نظر بگیریم. هرچه محدودیت‌های اعمال شده از سمت دانشگاه و یا ارگان مورد نظر بیشتر باشد، شما چالش‌های بیشتری در انتخاب موضوع خواهید داشت. در این موقعیت برای اینکه بتوانید یک طوفان فکری تجربه کرده و با ایده‌های مختلف روبرو شوید، می‌توانید به بررسی مقالات قبلی خود و یا تحقیقات پژوهشی که انجام داده‌اید، بپردازید. این موارد هم می‌توانند به شما کمک کنند تا به موضوع جذابی برسید.

شناسایی موضوعات مورد علاقه

علم تاریخ بسیار گسترده بوده و شما می‌توانید به انتخاب موضوع در انواع زمینه‌های مختلف بپردازید. از این رو توصیه می‌کنیم در هر بازه زمانی اقدام به شناسایی موضوعات داغ و جذاب فعلی بکنید و انتخاب خود را از میان آن‌ها انجام دهید تا جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشند. می‌توانید سه موضوع از میان مواردی که به نظر بهتر می‌آیند را به عنوان لیست در نظر گرفته و سپس از میان آن‌ها بهترین مورد را انتخاب کنید.

تحقیقات اولیه

درباره موضوعاتی که در قسمت قبلی انتخاب کردید و لیست موضوعات مقاله، باید تحقیقات اولیه را انجام دهید. دسترسی به منابع تحقیق، انواع کتاب‌ها، مقالات و … در انتخاب موضوع برای مقاله نویسی تا حد زیادی اثرگذار است. از این رو توصیه می‌کنیم انتخاب موضوع تاریخی برای تحقیق را با در نظر گرفتن این موارد انجام دهید. در این حالت شما می‌توانید تمام مراحل بعدی را به مراتب ساده‌تر پشت سر گذاشته و به نتیجه نهایی که در نظر دارید، برسید.

آموزش نگارش مقاله علمي به زبان انگليسي

 

منابع مختلفی وجود دارند که شما برای انتخاب موضوع می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. از جمله این منابع می‌توانیم به گوگل اسکالر، اسکوپوس و … اشاره کنیم. در صورتی که شما دانشجو هستید، می‌توانید به راحتی به این منابع دسترسی داشته باشید و از موارد ارائه شده در آن‌ها استفاده کنید.

تحقیقات اولیه

ارتباط با رشته

در زمان انتخاب موضوع برای مقاله، باید به سراغ مواردی بروید که بیشترین میزان سازگاری را با رشته تحصیلی شما دارند. مطمئن شوید که افرادی قبل از شما درباره این موضوع مطالبی را منتشر کرده باشند. در این حالت می‌توانید روند مقاله نویسی را راحت‌تر پشت سر گذاشته و به موضوع مختلفی دسترسی داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: اصول نوشتن مقاله برای مهاجرت تحصیلی و شغلی

اصول نوشتن مقالات تاریخی

برای مقاله نویسی در تاریخ، قراردادها و اصولی در نظر گرفته شده که شما باید نوشته‌های خود را بر اساس آن‌ها پیش ببرید. اگر اطلاعات خود را درباره نمونه مقاله نویسی بالا برده باشید، حتما می‌دانید که در همه حوزه‌ها اصول خاصی در نظر گرفته می‌شود. فرقی نمی‌کند که هدف شما مقاله کوتاه در مورد تاریخ باشد و یا اینکه قصد نوشتن پایان‌نامه خود را داشته باشید. در هر صورت لازم است این اصول را در نظر بگیرید تا بتوانید مقاله‌ای سطح بالا و معتبر از تحقیقات خود نگارش کنید.

  • مقالات نوشته شده در علوم تاریخ، باید به زمان گذشته باشند. برخی از محققان به اشتباه از نثر حال ادبی استفاده می‌کنند که به معنای تفکر تاریخی ضعیف در آن‌هاست. تمام رویدادها در گذشته رخ داده‌اند؛ از این رو در دست‌ترین حالت ممکن باید از افعال گذشته برای آن‌ها استفاده کنیم.
  • جزئیات تاریخی باید واضح و روشن باشند، از این رو توصیه می‌کنیم از هرگونه تعمیم‌های مبهم اجتناب کنید تا نوشته شما جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد.
  • ترتیب زمانی رویدادها اهمیت بالایی در روند مقاله نویسی در مورد تاریخ دارد. از این رو اصلا نباید بین زمان‌های مختلف در گذر باشید. تلاش کنید سیر تاریخی را به درست‌ترین شیوه ممکن پیش ببرید.
  • تلاش کنید در نوشته‌های خود به جای اینکه به قضاوت تاریخ بپردازید، شوق درک آن را نشان دهید.
  • بازنویسی و نقل‌قول را در مقالات خود فراموش نکنید. توجه داشته باشید که در صورت ارائه نقل‌قول‌ها از هر منبع آشنا و یا ناآشنا، باید توضیحات لازم را برای معرفی آن ارائه دهید.
  • استفاده از لحن رسمی و آکادمیک هم یکی دیگر از اصول پذیرفته شده در روند نوشتن مقالات تاریخی محسوب می‌شود.
  • ویرایش و غلط‌گیری مقاله را به هیچ عنوان نادیده نگیرید. مقالات نوشته شده باید عاری از هرگونه ایراد نگارشی و یا غلط‌های املایی باشند. این موضوع تا حد زیادی مورد توجه مخاطبان واقع می‌شود؛ از این رو به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید.

اصول نوشتن مقالات تاریخی

موضوعات جالب تاریخی برای تحقیق

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای نوشتن مقاله تاریخی باید انجام دهید، انتخاب یک موضوع مناسب است. از این رو برای اینکه بتوانید این مرحله را راحت‌تر پشت سر بگذارید، چند نمونه از موضوعات جالب تاریخی را در این بخش نام می‌بریم تا شما بیشتر با این موارد آشنا شده و بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید.

آموزش رفرنس‌نویسی و مدیریت منابع با EndNote

 

  • فرهنگ آداب و رسوم سومری
  • دین و پیامبران
  • تحلیل همه تمدن‌های محدوده خاور
  • نقش زنان در انگلیس ماقبل تاریخ
  • نمادگرایی در مصر باستان
  • تاریخ فلسطین
  • نقش محتمل ناتو برای جامعه جهانی
  • رکود اقتصادی بزرگ
  • مشارکت آمریکا در افغانستان
  • انفجار چرنوبیل
  • جنگ داخلی آفریقا
  • انقلاب فرانسه
  • نقش زنان در جنگ جهانی دوم
  • سواد اروپا در قرن نوزدهم

موضوعات جالب تاریخی برای تحقیق

آموزش مقاله نویسی در مکتب خونه

مقاله نویسی را می‌توانیم به عنوان یک مهارت معرفی کنیم که شما نیاز به آموزش آن به صورت اصولی دارید. در واقع برای اینکه بتوانید تحقیقات انجام شده درباره موضوع مورد نظر را به بهترین نحو ممکن تبدیل به مقاله کنید، لازم است به صورت کامل درباره اصول این کار آگاهی داشته باشید. در بخش‌های قبلی به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات و اقداماتی که در راستای مقاله نویسی در مورد تاریخ پرداختیم، اما برای عملکرد بهتر و دقیق‌تر در این باره، توصیه می‌کنیم در دوره‌های آموزشی ارائه شده در مکتب خونه شرکت کنید. در این دوره‌ها صفر تا صد مقاله نویسی به زبان ساده به شما آموزش داده می‌شود و می‌توانید از هر جای ایران به آنها دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

همه محققان در شاخه‌های مختلف علوم، برای اینکه بتوانند تحقیقات خود را به درستی و به صورت قابل درک ارائه دهند، نیاز به کسب مهارت در زمینه مقاله نویسی دارند. محققان رشته تاریخ هم تمام داده‌ها و نتایج به دست آمده را در قالب مقاله رشته تاریخ ارائه می‌دهند تا به راحتی در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

آموزش جامع روش تحقیق و مقاله‌نویسی

 

مقاله نویسی در مورد تاریخ، اصول و چارچوب‌بندی مخصوص به خود را دارد که در بخش‌های قبلی به بررسی چند نمونه از آن‌ها پرداختیم. همچنین لیست موضوعات مقاله تاریخی را نیز ارائه دادیم تا شما با چند نمونه از جذاب‌ترین موارد در این زمینه آشنا شوید. با دوره‌های آموزش مقاله نویسی در مکتب خونه، می‌توانید همه اطلاعات لازم در این باره را به دست آورید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا