آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی با زبان اسکرچ SCRATCH ویژه نوجوانان و جوانان

poster
پیش‌نمایش دوره

این دوره کاملا منطبق با استاندارد سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در ( آموزشگاه هوش مصنوعی ) ارائه شده است. در این دوره مهارت آموزان در هر سنی می‌توانند با استفاده از زبان برنامه‌نویسی اسکرچ که محصول ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:

برگزارکننده:

مکتب‌خونه
سطح: مقدماتی
 پلاس

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 ورود اصولی و صحیح به دنیای برنامه نویسی

 آمادگی برای ورود به هر زبان برنامه نویسی دیگر

 یادگیری تفکر الگوریتمی

 یادگیری اصطلاحات اصلی دنیای برنامه نویسی

 ساخت انیمیشن و بازی‌های 2D

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی با زبان اسکرچ SCRATCH ویژه نوجوانان و جوانان

برنامه نویسی شئ گرا و شناخت محیط توسعه

در این فصل با بخش های مختلف IDE اسکرچ آشنا شده و با منوهای آن کار خواهیم کرد.

IDE

download

install

همچنین با شی ها objects در اسکرج که به آنها اسپرایت sprite و بک دراپ backdrop می گوییم آشنا شده و با ویژگی‌های آن کار خواهیم کرد.

  آشنایی با IDE اسکرچ
مشاهده
"13:18  
  آشنایی با obj
"19:55  
آشنایی با function و extension و کتابخانه‌های اضافی

در این فصل کار با فانکشن های function پیش فرض در اسکرچ در دستور کار قرار دارد و با کتابخانه های مختلف زبان برنامه نویسی اسکرچ آشنا خواهیم شد.

bug

debug

همچنین با اکستنشن های extension اسکرچ آشنا شده و یاد میگیریم چگونه از آنها استفاده کنیم.

لیست اکستنشن ها:

music

pen

translate

text to speach

video sensing

  آشنایی با Function
مشاهده
"29:47  
  آشنایی با Extension
"13:14  
آشنایی با event و value

در این فصل یاد میگیرم که چگونه رویدادها event می‌توانند در برنامه‌نویسی به ما کمک کنند

لیست ایونت‌ها:

run

sprite click

key pressed

loudness

timer

همچنین یاد میگیریم که هر مقداری از اطلاعات value چیست و چه کاربردی در برنامه نویسی دارد

value

return value

ask and answer

intraction

logical bug and error

 

  آشنایی با Event
"24:19  
  آشنایی با Value
"25:16  
آشنایی با condition و loop

در این فصل می‌آموزیم که چگونه با دستورات شرطی conditional نیازهای پیچیده برنامه نویسی خود را برطرف سازیم

if

if else

boolean expression

همچنین می‌آموزیم که چکونه حلقه‌های تکرار loop کار را برای ما آسان‌تر و اتوماتیک می‌کنند

forever

repeat

 

  آشنایی با Condition
"27:12  
  آشنایی با Loop
"15:54  
آشنایی با conditional loop و variable

در این فصل با ویژگی جدیدی به نام حلقه های شرطی conditional loop که از تلفیق condition با loop به وجود آمده آشنا می‌شویم و میفهمیم این مفهوم جدید چقدر در پروژه ها کمک کننده خواهد بود.

repeat untill

همچنین دریچه‌ای جدید در دنیای برنامه نویسی برویمان گشوده می‌شود و قدرتی شگرف را به ما اضافه می‌نماید و آن هم کار با متغییرها variable در برنامه نویسی می‌باشد.

variable

slider

list

  آشنایی با Conditional Loop
"05:26  
  آشنایی با Variable
"33:24  
مباحث تکمیلی و ساختن توابع ناموجود

در این فصل یاد میگیریم که چگونه ارتباطی broadcasting درست میان شی‌های مختلف برنامه برقرار کنیم و از هرگونه اختلال بپرهیزیم.

broadcast

receive

برنامه نویسی برای صفحات touch

ارتباط بین sprite و backdrop

همچنین یاد میگیریم که چطور از یک اسپرایت، کلون های clone مختلف بسازیم و از آنها استفاده کنیم

همچنین یاد میگیریم که اگر تابعی در یک زبان برنامه نویسی به صورت پیش فرض وجود نداشت چگونه آن را تولید define function و استفاده call نماییم.

function

parametric function

optimization

abstraction

  آشنایی با Broadcast
"15:25  
  آشنایی با Clone
"05:00  
  آشنایی با Define Function
"15:08  

درباره دوره

این دوره کاملا منطبق با استاندارد سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در ( آموزشگاه هوش مصنوعی ) ارائه شده است.

در این دوره مهارت آموزان در هر سنی می‌توانند با استفاده از زبان برنامه‌نویسی اسکرچ که محصول دانشگاه MIT نیز می‌باشد، به ادبیات و دستور زبان دنیای برنامه نویسی به صورت کامل و جامع آشنا شوند و با مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی نیز ارتباط برقرار کنند.

همچنین شما می‌توانید در کنار آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی، مهارت تولید انیمیشن و بازی‌های 2D را هم بیاموزید.

اسکرچ به عنوان (دروازه ورود به دنیای برنامه نویسی) شناخته می‌شود.

زبان این دوره فارسی است اما تمامی اصطلاحات تخصصی برنامه نویسی به زبان انگلیسی ارائه می‌گردد.

این دوره مناسب تمامی افرادی است که می‌خواهند به صورت اصولی با دنیای برنامه نویسی آشنا شوند.

رویکرد این دوره برای نوجوانان و جوانان و بزرگسالان مناسب است و کودکان زیر کلاس ششم اگر به زبان انگلیسی اندکی آشنایی دارند می‌توانند از این دوره بهترین بهره را ببرند.

پس از گذراندن این دوره شما می‌توانید به هر زبان برنامه نویسی دلخواه بدون هیچ مشکلی ورود کنید.

در این دوره شما تمامی مفاهیم بنیادی و کلیدی تمام زبان های برنامه نویسی را خواهید آموخت که عناوین آنها به شرح زیر است:

  • back,front,UI,UX
  • sprite and backdrop(object)
  • oop
  • function
  • Bug & Debug
  • event
  • value
  • condition
  • loop
  • conditional loop
  • variable
  • broadcast
  • clone
  • operator
  • boolean expression
  • define function
  • extension

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سید امید احمدی
سلام و درود خدمت مهارت آموزان گرامی در سرتاسر این کره خاکی. احمدی هستم مدرس برنامه نویسی و علوم IT و مدیر آموزشگاه هوش مصنوعی. به این بیت خیلی اعتقاد دارم که : خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج برای همین همیشه سعی کردم اونجاهایی که صاف گذاشتن خشت اول مهمه وارد بشم و به اندازه خودم در شروع صحیح برای مهارت آموزان کاری بکنم. امیدوارم این دوره خشت اول ذهنی شما را در ورود به دنیای برنامه نویسی صاف کنه!
مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.