توسعه فردی

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟

آیا می‌خواهید کاری متفاوت انجام دهید اما نمی‌دانید شغل مناسب شما چیست؟

برای بسیاری از متخصصان شغل یابی، پروسه یافتن شغل مناسب می‌تواند ناامید کننده باشد زیرا بین مهارت‌های افراد و شغل‎های موجود در بازار اغلب تشابهات اندکی وجود دارد.

اگر به دنبال یافتن شغل مناسب هستید و تمام انرژی خود را روی این کار گذاشته اید، باید کاری را پیدا کنید که به شما انگیزه داده و از سوی دیگر روی کارفرما تاثیرگذار باشد. مطالب این بخش تنها در مورد یافتن شغل مناسب نیست بلکه نقشه پله‌ای را به شما آموزش می‌دهد تا در نهایت شما را به جایی که می‌خواهید، برساند.

هنگام تصمیم گیری در مورد نوع شغل مناسب بایستی به سوالات زیر جواب قاطعی دهید:

  • اگر آخرین شغل خود را دوست نداشتید، آیا مشکل در نقش، تیم، سازمان یا بخش کاریتان بود؟
  • از کدام یک از موارد: تحصیل بیشتر(دوره های آکادمیک)، برنامه‌های آموزشی یا یادگیری تفریحی ​​لذت بیشتری می‌برید؟
  • کدام یک از شغل‌های دوستانتان برای شما جذاب و هیجان انگیز است؟
  • کدام یک از تبلیغات موجود مشاغل، شما را جذب خود می‌کند؟
  • از بین تمام شغل‌هایی که تاکنون داشته‌اید، کدام یک برای شما لذت بخش بوده است؟چرا؟
  • از صحبت کردن با دوستانتان در مورد کدام موضوعات لذت می‌برید؟
  • به زمانی فکر کنید که روز خوبی در محل کار خود داشته باشید. روزی که همه چیز خوب پیش رفت و حیرت انگیز بود. آنچه را که در آن روز انجام دادید، آنچه را که در آن روز لذت بردید و به آنچه که در آن روز رسیده‌اید، تمامی این موارد را بنویسید.
  • اگر همه شغل‌ها حقوق یکسانی داشتند، به کدام یک مشغول می‌شدید؟
  • اگر می‌توانستید شغل شخص دیگری را برای یک روز امتحان کنید، آن شغل چه بود؟

شغل مناسب

یافتن بهترین مسیر شغلی:

در اینجا مراحل عملی برای مشخص کردن نوع شغل مناسب ارائه شده است. با تمرکز مراحل را دنبال کنید:

  • مهارت‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید. به مهارت‌های خود با دقت زیاد نگاه کنید، به خصوص آن‌هایی را که در فضای بیرون از محیط کاری به دست آورده‌اید. چه کاری را به خوبی انجام می‌دهید؟ از کدام یک از مهارت‌هایتان می‌خواهید در محیط کار استفاده کنید؟ اطمینان حاصل کنید که مدارک و اسناد به روز و متعددی در مورد پیشرفت مهارت، یادگیری و فعالیت‌های داوطلبانه دارید.
  • 10 معیار برتر شغلی خود را مشخص کنید. لیست خواسته‌های شخصی در شغل مناسب خود را تهیه کنید. در مورد عناصر اصلی مانند نوع افرادی که از کار با آن‌ها لذت می‌برید، به نتایجی که دوست دارید به آن‌ها برسید و به سبک کاری سازمان فکر کنید. سپس این خواسته‌ها و افکار را با همدیگر ترکیب کنید. چه محصولات یا خدماتی برای شما مهم هستند؟ به دنبال مشاغلی باشید که حداقل از بین 10 معیار شش مورد را در خود داشته باشند.
  • روی عناصر شغلی تمرکز کنید. مدام به عناوین شغلی مراجعه نکنید بلکه به دنبال عناصر خاصی باشید، مانند “من به دنبال شغلی هستم که شامل این مهارت‌ها، این دانش‌ها و این شیوه کار باشد.” به افراد اجازه دهید به جای پاسخ دادن به اهداف شغلی اعلام شده، پیشنهادات خلاقانه ارائه دهند.
  • تجربه خود را به من بدهید. کمتر کسی از طریق تست‌های شغلی، شغل مناسب خود را پیدا می‌کند. معمولاً آنچه لازم است روش جدیدی برای ترکیب ایده‌ها و تجربه گذشته است. به آنچه در گذشته تحریک کننده بوده است. در محل کار، مطالعه یا اوقات فراغت نگاه کنید و با سوال درباره آنچه که افراد واقعاً انجام می‌دهند، دنیای شغل مناسب خود را ترسیم کنید.
  • قبل از پرش به مسیر خود نگاه کنید. قبل از جستجوی شغل مناسب تحقیق کنید. به اطلاعات دست دوم اعتماد نکنید. برای خود چند ایده شغلی انتخاب کنید و از صاحبان این مشاغل بخواهید تا فرصتی برای گفتگو با شما در مورد مزایا و معایب شغل‌شان ایجاد کنند. به این ترتیب شما واقعاً می‌دانید آن شغل مناسب چه ماهیتی دارد و یاد می‌گیرید با زبانی صحبت کنید که سبب گردد آن شغل مناسب به شما پیشنهاد شود.

 

ویدیو پیشنهادی :چه شغلی مناسب من است؟
چه شغلی مناسب من است؟

 

افرادی را پیدا کنید که عاشق شغل‌هایشان هستند و می‌توانند احساس درونی‌شان در مورد شغل‌شان را برای شما بازگو کنند. این موضوع همچنین باعث افزایش دید شما نسبت به بازار کار می‌شود.

  • از تفکر بله / خیر خودداری کنید. وقتی آخرین بار در مورد یک شغل جالب شنیدید، چقدر سریع دلیلی برای گفتن “نه” به آن ایده پیدا کردید؟ گزینه‌ها را به طور کامل کاوش کنید و اجازه ندهید که مشکلات موجود شما را کنار زنند. از یک دوست خوب بخواهید وقتی شما وسوسه شدید؛ اهداف‌تان را به چالش بکشد، شما را به چالش بکشد.
  • پیام خود را درست بیان کنید. وقتی به تصمیم گیری در مورد شغل مناسب خود نزدیک شدید، یاد بگیرید که چگونه می‌توانید آنچه را که هستید و کارهایی که انجام می‌دهید را به صورت کوتاه و متمرکز بیان کنید. آماده باشید تا مهارت و دانش خود را به سرعت خلاصه کنید و بگویید چگونه می‌توانید به یک سازمان کمک کنید. از قبل تصمیم بگیرید مهمترین موارد موجود در لیست خرید کارفرمایان چیست و داستان‌های جذاب را برای هماهنگی آماده کنید.

شغل مناسب

شغل ایده آل:

بسیاری از افراد که به دنبال اولین تجربه شغلی خود هستند، به دنبال شغل مناسب و ایده آل می‌گردند. آن‌ها به دنبال تعیین مولفه‌های شغل مناسب و ایده آل هستند تا بتوانند این موارد را با مهارت و خصوصیات خود هماهنگ کرده و در شغل خود موفق عمل کنند.

خصوصیات یک شغل ایده آل چیست؟

شغلی ایده آل نامیده می‌شود که در طی یک دوره زمانی پنج ساله از شما انسان جدیدی بسازد. در حقیقت شغلی ایده آل خواهد بود که باعث شود شما از نظر شخصیتی و عقلی به دنبال رشد شخصی باشید. در حقیقت این شغل مناسب بایستی سبب گردد شما به دنبال یادگیری اندیشه جدید برآیید و مهارت‌های جدیدی را به زندگی خود اضافه کنید.

شغل مناسب بایستی با توانمندی فرد از نظر فیزیکی و روحی همخوانی داشته باشد. توانمندی بدین معنی است که انجام شغل مورد نظرتان هم از عهده شما بر می‌آید و هم بدان علاقه دارید. در حقیقت توانمندی حاصل توانستن و علاقه داشتن است. اغلب اوقات بسیاری از افراد از هر دو این عناصر برخوردارند منتها شغل مناسب موجود در جامعه از گرایش کافی برخوردار نبوده و در نتیجه این شغل درآمد کافی ندارد. بسیاری با چنین چالش‌هایی روبرو هستند ولی نباید ناامید بود و به دنبال فرصت گشت. افراد موفق کسانی هستند که هرگز تسلیم نشده‌اند.

 

ویدیو پیشنهادی :آموزش شبکه سازی تجاری
آموزش شبکه سازی تجاری

 

برای یافتن شغل مناسب و ایده آل ابتدا بایستی بدانید “که هستید؟” برای یافتن پاسخ این سوال و کشف خود بایستی بدانید:

استعداد، مهارت و نقاط قوت خودتان را بشناسید؟

با چه استعدادهایی تا به حال به موفقیت‌های عظیمی دست یافته‌اید؟

انجام چه فعالیت‌هایی بیشترین انرژی و رضایت را به شما هدیه می‌دهند؟

تست‌های شخصیتی شما را به سمت کدام شغل مناسب راهنمایی می‌کند؟

برای یافتن شغل مناسب بایستی دورنگر باشید و چند روز خود را صرف کشف وجودی خود کنید.

شغل مناسب

شغل مناسب با توجه به شخصیت:

آیا تا بحال به این امر فکر کرده‌اید که آیا واقعاً شغل شما با شخصیت شما مطابقت دارد؟

آزمون( Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)) ممکن است بتواند کمک کننده باشد. این آزمون شغل مناسب را بر اساس ترجیحات کارمندان، طبق هشت ویژگی زیر مرتب می‌کنند:

  • برونگرایی (E) یا درونگرایی (I)
  • سنجش (S) یا شهودی (N)
  • احساس (F) یا تفکر (T)
  • داوری (J) یا درک کردن (P)

نمودار مربوط به سایت ارزیابی حرفه‌ای شغل مناسب برای هر نوع را نشان می‌دهد.

 

اندیشمندان ​​معتقد هستند که هر فرد به روش خود متفاوت و بی نظیر است. اگر چه ممکن است تا حدودی ویژگی بین افراد مشترک باشد اما کاملاً دقیق و یکسان نیست. وقتی صحبت از انواع شخصیت می‌شود، بیشتر افراد را می‌توان در یکی از معدود گروه‌هایی قرار داد که ویژگی‌های آن‌ها تقریباً حرف یکسانی می‌زنند.

ویژگی‌های اصلی 16 نوع شخصیت اصلی عبارتند از: برونگرایی (E)، درون گرایی (I)، سنجش (S)، شهود (N)، تفکر (T)، احساس (F)، داوری (J) و درک (P). این خصوصیات برای شکل دادن به یک نوع شخصیت مشترک، در کنار هم گروه بندی می‌شوند و یافته‌های جالبی در پشت این مطالعات وجود دارد.

افراد شناخته شده به عنوان ENTJ(برونگرایی، شهودی، تفکر و قضاوت) درآمد بیشتری نسبت به دیگران دارند. برخی از نام‌های قابل توجه در این گروه عبارتند از بیل گیتس، ال گور و دیوید لترمن. این به معنای این نیست که بگوییم سایر انواع شخصیتی با درآمد بالا در صدر زنجیره قرار ندارند. گروه INTJ(درونگرایی، شهودی، تفکر و قضاوت) شامل افراد مشهوری مانند مارک زاکربرگ، آرنولد شوارتزنگر و استفان هاوکینگ می‌شود.

اگر این تست‌های شخصیتی برای شما ناآشنا باشند، ممکن است بپندارید که این مسئله چیزی نیست که درباره آن نگران باشید، با این وجود بسیاری از مشاغل Fortune 500 برای اجرای استخدام‌های جدید به آزمایشات نوع شخصیت اعتماد می‌کنند. این امر که آیا این شیوه رایج خواهد شد و مورد استفاده اکثر کارفرمایان قرار خواهد گرفت، ناشناخته است اما نگاهی به این موضوع و دیدن اینکه در کدام جای نمودار هستید، ضرری ندارد. بنابراین، شما چه نوع شخصیت شغلی دارید؟

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا