برنامه نویسی و IT

چرا باید از کتابخانه جنگو استفاده کنیم

کتابخانه جنگو را بهتر بشناسید

کتابخانه جنگو چارچوبی است مبتنی بر پابتون که منبع باز بوده و از الگوی معماری (MTV) پیروی کرده است. کتابخانه Django در پایتون چارچوبی است که توسط بنیاد نرم افزاری DSF که یک سازمان مستقل امریکایی غیر انتفاعی می‌باشد، تاسیس شده است.

هدف اصلی کتابخانه جنگو سهولت در ایجاد وب سایت‌های پیچیده و پایگاه داده محور است. فریم‌ورک جنگو در پاییز 2003 ایجاد شد. در این زمان برنامه‌نویسان وب در روزنامه لارنس از طریق زبان‌برنامه نویسی پایتون برای ساخت انواع برنامه‌های کاربردی اقدام نمودند.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش جنگو (django)
آموزش جنگو (django)

 

این فریمورک در ژوئیه 2005 با مجوز BSD به صورت عمومی منتشر شد و در معرض استفاده عموم قرار گرفت. برای توسعه یک پروژه جنگو در پایتون هیچ ابزار خاصی لازم نیست زیرا کدهای برنامه‌نویسی این برنامه با هر ویرایشگر متنی ویرایش کرد. اما این امکان نیز وجود دارد تا متخصصان حرفه‌ای برنامه‌نویسی نیز بتوانند به روش برنامه‌نویسی مناسب خود تغییرات را اعمال نمایند.

با توجه به این که کتابخانه جنگو توسط پایتون نوشته شده است، ویرایشگر متنی مبتنی بر پایتون جهت تغییرات می‌تواند بسیار سودمند باشد. جنگو ساختاری برای ایجاد اپلیکیشن‌های وب از طریقی ساده‌تر، سریع‌تر و با کدنویسی کمتر است.

نصب کتابخانه Django

از آنجایی که فریم ورک جنگو به عنوان یک چارچوب سطح بالا از پایتون شناخته شده است، لذا در گام اول باید پایتون را نصب نمایید. آخرین ورژن پایتون را از سایت پایتون و در بخش دانلود به آدرس https://www.python.org/downloads/ دریافت نمایید. برای استفاده از جنگو در یک سایت با عملکرد تولید، نیازمند آن هستید که Apache نصب شود، در غیر این صورت به آن نیاز ندارید. کتابخانه جنگو شامل یک وب سرور سبک است که برای استفاده از آن در سایت‌های تولیدی باید از آپاچی استفاده نمایید.

 

نصب کتابخانه Django

قابلیت API پایگاه داده

از سوی دیگر اگر قصد دارید از قابلیت API پایگاه داده جنگو استفاده نمایید، باید مطمئن شوید که یک سرور پایگاه داده در حال اجرا است. جنگو از سرورهای مختلف پایگاه داده مانند اوراکل، MySQL و برخی دیگر از پایگاه داده پشتیبانی میکند. در مجموع برای نصب کتابخانه جنگو به صورت زیر عمل می‌نماییم:

  • ابتدا باید در ترمینال خود PIP را نصب نمایید. PIP همان بسته نصب کننده پایتون است. در برخی اوقات نصب از قبل انجام شده است. اما باید توجه داشت که نیاز است تا به روز رسانی حتما صورت پذیرد.
  • همچنین باید به VENV که ابزاری برای ایجاد محیط های جدا شده در پایتون است، توجه داشته باشید. این ابزار برای کاربر شرایطی برای ایجاد یک فضای مجازی مورد نیاز را فراهم می‌آورد.

بعد از این که محیط مجازی را ایجاد نمودید باید دستور زیر را وارد نمایید:

 

$ python -m pip install Django

 

البته باید توجه داشت که ایجاد محیط مجازی از هر طریق که امکانپذیر باشد به نصب و راه اندازی جنگو کمک نماید.

سعی نمایید تا از آخرین نسخه‌های توسعه یافته جنگو استفاده نمایید و با توجه به جدول زمانی نسخه‌های آینده را در نظر داشته باشید. جدول زمانی کمک شایانی نموده تا تغییراتی که ممکن است در به‌روز‌رسانی اتفاق بیفتند، برای فرد اطلاع رسانی شود.

 

کتابخانه جنگو

 

برای به‌روز‌ رسانی و اطلاع از آخرین اصلاحات، کدها را با استفاده از دستورالعمل زیر بروز رسانی نمایید:

نصب Git

در گام نخست باید Git نصب شده باشد. از این موضوع اطمینان حاصل نمایید. در گام دوم در خصوص شاخه اصلی توسعه و گسترش جنگو اطمینان حاصل کنید.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش Git
آموزش Git

 

$ git clone https://github.com/django/django.git

 

با این کد نویسی یک دایرکتوری کتابخانه جنگو در دایرکتوری فعلی سیستم شما ایجاد خواهد شد. در ادامه اطمینان حاصل کنید که مفسر پایتون بتواند کد جنگو را بارگیری نماید. راحت‌ترین راه برای این کار استفاده از محیط مجازی و PIP است. پس از تنظیم و فعالسازی محیط مجازی، دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

 

$ python -m pip install -e django/

 

با اجرای این کدنوشته، حال همه چیز آماده است. زمانی که علاقه‌مند هستید از کد منبع کتابخانه جنگو، به روز رسانی را انجام دهید، دستور git pull را از داخل فهرست جنگو اجرا کنید. وقتی این کار را انجام دهید، Git هر تغییری را بارگیری کند و به‌روز رسانی انجام خواهد شد.

کتابخانه جنگو؛ همراه همیشگی پایتون

جنگو را همگان با پایتون می‌شناسند. کتابخانه Django در پایتون نرم افزاری با معماری مدل نمای کنترلگر به منظور ساخت آسان و سریع وب سایت‌ها ایجاد شده است. بسیاری از وب سایت‌های مشهور مانند اینستاگرام از جنگو استفاده کرده‌اند. سایت‌های مشهور متعددی از مزایای کتابخانه جنگو بهره‌مند هستند.

 

مقاله پییشنهادی : فریم ورک جنگو (Django) چیست؟
فریم ورک جنگو (Django) چیست؟

 

کتابخانه جنگو دارای وب سرور مستقل داخلی است و مفهوم ارث‌بری برای قالب‌بندی صفحات در آن نهادینه شده است. حتی رابط برنامه نویسی مجزا نیز در آن تعبیه شده است که به API معروف بوده و ابزار قدرتمند و انعطاف پذیری برای ساخت این رابط دارد که آن را Django REST framework می‌نامند. اجرای کتابخانه جنگو از طریق وب سرورهای اصلی و متعددی امکان پذیر است و این از مزایای این چارچوب نرم افزاری از پایتون است.

 

کتابخانه جنگو؛ همراه همیشگی پایتون

 

اهمیت استفاده از جنگو به قدری است که در هر سال در دو نوبت کنفرانس توسعه کتابخانه جنگو برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان، همچنین کاربران پایتون برگزار کرده است. در کنار این کنفرانس ها، کنفرانس های سالیانه اروپا و امریکا نیز برگزار شده که تمام این مجامع نشان از اهمیت پایتون و کتابخانه مشهور آن یعنی جنگو را می رساند. کتابخانه با اهمیت جنگو به نحوی طراحی شده است که از زبان برنامه نویسی پایتون به زبان های دیگر برنامه نویسی قابل تبدیل است.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش پایتون مقدماتی
آموزش پایتون مقدماتی

 

مزایا و معایب کتابخانه جنگو

از جمله اهمیت جنگو در آن است که توسط زبان برنامه‌نویسی پایتون که در حال حاضر مشهورترین زبان برنامه نویسی دنیا است، ایجاد شده است. از سوی دیگر با جنگو بهتر می‌توان به ایجاد سایت مبادرت ورزید. جنگو برنامه‌ای است که آینده را نیز برای برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان نمایش می‌دهد. اما پایتون در بخش مشخص کردن URL، تا حدودی برای مبتدیان برنامه نویسی مشکلاتی را به همراه می‌آورد. برای ورود به جنگو باید از دروازه پایتون عبور کرد. با ما همراه باشید و لذت استفاده از کتابخانه جنگو را با ما تجربه نمایید. در آموزش‌های بعدی با  کتابخانه جنگو بیشتر آشنا خواهیم شد.

سعید هابطی

چند سالی میشه که در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستم. به موسیقی و فلسفه علاقه ی خاصی دارم و بیشتر زمان رو صرف مطالعه و نوازندگی می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا