زبان خارجی

آنچه در مورد دانشگاه آزاد برلین باید بدانید

آشنایی با دانشگاه آزاد برلین

اگر شما هم تاکنون به دنبال تحصیل در کشورهای اروپایی بوده‌اید، حتما دانشگاه آزاد برلین را نیز مد نظر قرار داده‌اید. دانشگاهی که در کنار دیگر دانشگاه‌های شهر برلین به جایگاهی جهانی در طول سالیان گذشته رسیده است. این دانشگاه در پی اختلافات و اعتراضات دانشجویی در سال 1948 هم زمان با شروع جنگ سرد تاسیس گردیده است. دانشگاه آزاد برلین در ماه دسامبر سال 1948 به دنبال درخواست دانشجویان و اساتید بسیاری ساخته شد.

در آن دوران، شهر برلین در پی حوادث جنگ جهانی دوم و اختلافات مربوط به جنگ سرد، به دو قسمت شرقی (تحت حاکمیت و نفوذ سیاسی اتحاد جماهیر شوروی) و غربی تقسیم شده بود. دانشگاه هومبولت شهر برلین نیز در قسمت شرقی آن و تحت نفوذ نیروهای شوروی قرار داشت.

مقاله پییشنهادی : بهترین دانشگاه‌های آلمان

بر طبق دستور مقامات شوروی دانشگاه هومبولت تنها با حضور نظامیان شوروی اجازه تدریس داشت. در پی این امر، به آرامی اندیشه‌ی کمونیستی در فضای دانشگاهی شدت گرفت و به دنبال خود اعتراضات دانشجویی را رقم زد. این اعتراضات موجب دستگیری و مجازات دانشجویان بسیاری شد. در اواخر سال 1947 برخی از دانشجویان با اعتراضات سراسری خواستار ایجاد محیط علمی بدون دخالت سیاسی و نفوذ نظامی شدند. این امر دخالت رئیس نیروی ارتش آمریکا را با خود همراه ساخت. در پی آن با موافقت مسئولین شهری و هیئت بررسی متشکل از اساتید، افراد سیاسی و دانشجویان مواجه شد. هیئت با اجازه شهردار شهر برلین موظف به بررسی مکانی مناسب در قسمت غربی شهر گشت.

دانشگاه آزاد برلین

در نهایت در ماه دسامبر 1948 با شروع ترم تحصیلی زمستانی خود به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد. این دانشگاه تا سال 1949 قریب 5.000 دانشجو را ثبت‌نام کرد. پیش از ایجاد دیوار برلین در سال 1961 اکثر آنان از قسمت شرقی برلین رفت‌وآمد می‌کردند.

دانشکده‌های دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین با ایجاد 12 دانشکده‌ی مختلف و موسسات متنوع آموزشی زمینه‌ی تحصیل تمامی رشته‌های درسی پایه را برای دانشجویان علاقه‌مند فراهم کرده است.

الف- دانشکده‌ی زیست‌شناسی، شیمی و داروشناسی

این دانشکده بر اهمیت علوم زندگی بیش از هرچیزی تاکید دارد. لذا محیط مناسبی برای انجام تحقیقات مختلف در زمینه‌های گوناگون را برای دانشجویان رشته‌های فوق فراهم نموده است. به عنوان مثال، دانشجویان دانشکده زیست‌شناسی می‌توانند در رشته‌های گیاه‌شناسی مولکولی، زیست‌شناسی عصبی، میکروبیلوژی و … فعالیت نمایند. علاوه بر این دانشجویان رشته‌های شیمی نیز می‌توانند در زمینه‌ی بیوشیمی ساختاری، شکل‌گیری ساختاری، عملکرد و واکنش شیمیایی و … به تحقیق بپردازند. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد برلین مجهز به بهترین امکانات آموزشی در زمینه‌ی داروشناسی می‌باشد.

مقاله پییشنهادی : دانشگاه‌های انگلیسی زبان آلمان

ب- دانشکده‌ی علوم زمین

این دانشکده نیز به تدریس رشته‌های علوم زمین‌شناسی، علوم جغرافیا و هواشناسی فعالیت دارد. در این دانشکده، محققین به تحقیق درباره‌ی واکنش‌های شیمیایی و زیستی و فیزیکی زمین می‌پردازند و در کنار آن سطح و جو زمین را نیز مطالعه می‌کنند.

ج- دانشکده‌ی آموزش و روان‌شناسی

در این دانشکده، آموزش مدرسان و بررسی حوزه‌های آموزشی و روان‌شناسی مرتبط با یکدیگر به دقت بررسی می‌گردد. ویژگی برتر این دانشکده، آموزش عملی مباحث حوزه‌ی روان‌شناسی و آموزش است.

د- دانشکده‌ی تاریخ و علوم فرهنگی

در این دانشکده نیز رشته‌ی تاریخ با هدف تدریس اعصار گذشته( از دوره باستان الی دوره‌ی معاصر) و تنوع فرهنگی سراسر جهان ( از قاره‌ی آسیا الی آمریکا) می‌پردازد.

ه- دانشکده‌ی حقوق

در دانشکده‌ی حقوق، تدریس سه نوع رشته‌ی حقوقی : حقوق جزا، حقوق مدنی و حقوق عمومی انجام می‌شود. علاوه بر آن، در این دانشکده تحقیقاتی در زمینه‌ی قوانین مرتبط اروپایی و بین‌المللی، مقایسه‌ی قوانین حقوقی، تعهد اجرایی جامعه به قانون صورت می‌پذیرد. هم‌چنین تغییرات جمعیت‌شناختی جامعه در ارتباط با حقوق را نیز بررسی می‌کنند.

و- دانشکده‌ی ریاضیات و علوم کامپیوتر

ز- دانشکده‌ی فلسفه و علوم انسانی

ح- دانشکده‌ی فیزیک

ط- دانشکده‌ی علوم سیاسی و علوم اجتماعی

ی- دانشکده‌ی دام‌پزشکی

ک- دانشکده‌ی اقتصاد و تجارت

ل- دانشکده‌ی پزشکی

رتبه‌ی جهانی دانشگاه آزاد برلین

به طور کلی، در این مقاله قصد داریم شما را با جایگاه جهانی دانشگاه آزاد برلین از نگاه دو موسسه‌ی آماری مختلف آشنا سازیم. این موسسات عبارتند از:

دانشگاه آزاد برلین

Qs University Rankings:

این موسسه دانشگاه آزاد برلین را در رتبه‌ی 130 در میان دانشگاه‌های جهان در سال تحصیلی 2021 قرار داده است. موسسه‌ی مذکور در بررسی این دانشگاه به ترتیب چنین امتیازهایی را در نظر گرفته است: شهرت دانشگاهی (80.9)، میزان استخدام دانشجویان فارغ‌التحصیل (48.4)، دانشکده‌های بین‌المللی(63.6)، تعداد دانشجویان بین‌المللی(46.6). این دانشگاه بر طبق معیارهای گوناگون این موسسه به امتیاز کلی 53.2 دست پیدا کرده است.

THE World University Rankings:

بر اساس نتایج این موسسه، دانشگاه آزا د برلین در سال 2021، توانسته در جایگاه 118 قرار بگیرد. امتیاز کلی این دانشگاه بر اساس معیارهای این موسسه (60.4) می‌باشد. رتبه‌ی آن نیز طبق توانایی‌های تحقیقاتی، (64.4) می‌باشد. بر طبق برآوردهای این موسسه، از تعداد کل دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه آزاد برلین، 22% آن را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

نحوه‌ی اپلای در دانشگاه آزاد برلین

اگر شما هم صلاحیت لازم جهت شرکت و قبولی در دانشگاه را در کشوری غیر از کشور آلمان کسب کرده‌اید، لازم است جهت بررسی مدارک به وبسایت Uni-Assist مراجعه نمایید. این وبسایت برطبق معیارهای دانشگاه آزاد برلین مدارک شما را بررسی خواهد نمود. توجه داشته باشید که دانشجویان در پایان توسط دانشگاه انتخاب خواهند شد. مدت زمان بررسی مدارک به مدت حداقل 6 هفته به طول خواهد انجامید. لذا بهتر است با توجه به شرایط خود، به موقع ثبت‌نام نمایید. زیرا مدت زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و لذا ارسال مدارک پس از اتمام مهلت زمانی بی‌اثر خواهد بود.

چنانچه قصد شرکت در دوره‌ی کارشناسی ارشد را دارید، ابتدا اطمینان حاصل نمایید که مدرک دانشگاهی دوره‌ی کارشناسی را حداکثر تا پایان دوره‌ی ترم اول دریافت خواهید نمود. هم‌چنین هنگام ارسال مدارک دیپلم و ریزنمرات، توجه کنید که نمره‌ی پایانی دوره‌ی تحصیل ذکر شده باشد. در غیر این صورت با وجود پذیرش مدارک، شما در سطح پایانی فهرست قرار خواهید گرفت.

علاوه بر مدارک فوق، از شما انتظار می‌رود به عنوان دانشجوی بین‌المللی، مدرک دال بر تسلط به زبان آلمانی جهت شرکت در کلاس بویژه دوره‌ی کارشناسی ارشد ارائه نمایید. اعتبار و میزان نمره‌ی مکتسبه بر طبق آزمون ورودی تحصیلات عالی کشور آلمان DSH بررسی می‌گردد.

دانشگاه آزاد برلین

اقامت دانشجویی در برلین

جهت اقامت نیز، شما دانشجویان متقاضی عزیز، می‌توانید با بررسی صفحات مجلات و روزنامه‌های مختلف، صفحات اینترنتی یا بیلبوردهای دانشگاه، خانه‌های اشتراکی پیدا کنید. در ابتدای ورود به برلین نیز می‌توانید در مهمان‌خانه‌های جوانان اقامت نمایید. اکثر آپارتمان‌ها فاصله‌ی زمانی 30 دقیقه الی 60 دقیقه با دانشگاه آزاد برلین دارند. هر روز تعداد زیادی از دانشجویان را می‌بینیم که از این منازل در حال رفت‌و‌آمد هستند. اگر تمایل دارید به تنهایی منزلی اجاره نمایید، بهتر است بدانید که مبلغ آن از 350 یورو شروع می‌شود.

مقاله پییشنهادی : مهاجرت به آلمان

برلین را می‌توان تنها شهری دانست که تاریخ اروپا و بویژه کشور آلمان را در خود جای داده است. شهر برلین در کشور آلمان امروزی، به مکانی مملو از انواع فرصت‌های بی‌بدیل تبدیل شده است. این شهر با جمعیت بیش از 3 میلیونی خود به بزرگ‌ترین شهر در کشور آلمان و دومین شهر بزرگ قاره‌ی اروپا تبدیل شده است. این شهر توانسته است 150.000 دانشجو را به خود جذب کند که از آن میان 15% را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. علاوه بر این در این دانشگاه 3 دانشگاه بزرگ (دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه فنی برلین) و بسیاری موسسه علمی خصوصی جدید نیز وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا