توسعه فردیدسته‌بندی نشدهمدیریت

چه مهارت‌هایی برای شبکه‌سازی نیاز داریم؟

مهارت های شبکه سازی :

مهارت های شبکه سازی تجاری موضوعی است که در این مقاله با شما به اشتراک می‌گذاریم. همیشه این سوال مطرح است که برای ساخت یک شبکه ارتباطی حرفه‌ای، به کدام مهارت ‌های شبکه‌ سازی نیاز داریم؟

تعداد کثیری از مقالاتی که در مورد شبکه‌سازی نوشته شده‌اند، بیشتر به نکاتی آسان در رابطه با شبکه‌سازی پرداخته‌اند و حرفی از مهارت ‌های شبکه‌ سازی به میان‌ نیاورده‌اند. به نکاتی مثل حضور در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکداین و توئیتر و ارسال ایمیل به آشنایانتان در خیلی از این مقالات اشاره شده است؛ در صورتی که این نکات، بسیار پیش پا افتاده هستند و خیلی از افراد بدون اینکه قصد شبکه‌سازی داشته باشند، به این نکات عمل می‌کنند.

کدام مهارت ‌های شبکه ‌سازی پر کاربرد هستند؟

امید می‌رود که اگر شما تا کنون با مهارت ‌های شبکه‌ سازی آشنا نبوده‌اید و یا نتوانسته‌اید از شبکه‌سازی تجاری در زندگی کاری و شخصی خود استفاده کنید، این مقاله شما را با مهارت‌ های شبکه‌سازی آشنا کرده و بتوانید روزانه از این مهارت‌ها در زندگی کاری و شخصی خود استفاده کنید.

پیش از آنکه وارد بررسی مهم‌ترین مهارت ‌های شبکه‌ سازی شویم، یادمان باشد که ضروری است تا ما برای ایجاد یک شبکه با کیفیت، از فضای امن خودمان خارج شویم، با افرادی که نمی‌شناسیم صحبت کنیم، شبکه‌ی خود را محدود به افراد شاغل در صنف خودمان نکنیم و همیشه برای کمک به اعضای شبکه‌ای که ساخته‌ایم آماده باشیم.

مهارت های شبکه سازی

1) شبکه‌سازی را به یک روتین تبدیل کنید.

یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌های شبکه‌سازی این است که یک یا چند راهکار از مجموعه‌ راهکارهایی که برای شبکه‌سازی مطرح می‌شود را انتخاب کرده و به صورت روزانه آن را انجام دهید.

مثلا تصمیم بگیرید تا افرادی حضورشان در شبکه شما موثر است را به صورت روزانه پیدا کرده و برای این افراد در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکداین درخواست دوستی بفرستید یا برایشان ایمیل ارسال کنید.

ممکن است این کار به صورت روزانه تنها چند دقیقه از شما زمان بگیرد، اما اگر در طولانی مدت این کار را انجام دهید. گویی ساعت‌ها به شبکه‌سازی پرداخته‌اید و با این شیوه افرادی را به شبکه خود اضافه کرده‌اید؛ افرادی از قشرها و صنفهای مختلف که می‌توانید در شرایط مختلف از کمک و نفوذشان استفاده کنید.

ویدیو پیشنهادی :آموزش شبکه سازی تجاری
آموزش شبکه سازی تجاری

 

2) تمرکز و حضور بیش از اندازه در شبکه‌های اجتماعی را متوقف کنید.

یکی از جذاب‌تریت مباحث در حوزه روانشناسی رفتاری برای محققان این حوزه، عملکرد و نوع برخورد انسان‌ها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

در اغلب اوقات، انسان‌ها در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی رفتاری متفاوت از آن چیزی که شخصیت واقعیشان هست را نشان می‌دهند، رفتارهایی نابخردانه و سنجیده نشده که شاید در واقعیت از انسان این رفتارها سر نزند و انتظارات غیر معقول و بی دلیل که انسان‌ها فقط در فضای مجازی از یکدیگر داشته و در دنیای واقعی این اتظارات را از یکدیگر ندارند.

مثلا شما اگر در صفحه شخصیتان متنی را منتشر کنید و دنبال کنندگانتان آن را نپسندند، نظراتی خلاف واقع و اغراق شده در رابطه با متن شما بدهند، اما اگر از نزدیک با این افراد مواجه شوید بازخوردهای این چنینی نگیرید.

پس یکی دیگر از مهارت‌ های شبکه ‌سازی این است که اکثر فعالیتتان را معطوف به شبکه‌های اجتماعی نکنید، برای رفتار انسان‌ها در فضای مجازی اهمیت زیادی قائل نشوید و کوشش کنید که رفتارتان در فضای حقیقی و فضای مجازی متناسب با یکدیگر باشد.

مهارت های شبکه سازی تجاری

3) سعی کنید کسی که قصد ارتباط با او را دارید را عمیقا بشناسید.

احتمالا برایتان پیش آمده که از یک شخص ناشناس ایمیلی دریافت کنید و احساس کنید که اسپم بوده است اما در واقعیت اسپم نبوده است. حال خود را جای یک شخصیت، معروف، پرنفوذ و یا تاثیرگذار بگذارید.

روزانه با تعداد زیادی ایمیل و پیام خصوصی در شبکه‌های اجتماعی از طرف افراد ناشناس مواجه شده و هنگامی که در کوچه و خیابان قدم می‌زند افراد بسیار زیادی تلاش می‌کنند تا با شما ارتباط برقرارکنند که از قضا آن‌ها را نمی‌شناسید. احتمالا اگر این افراد نیت بدی نداشته باشند نیز از آن‌ها منزجر شده و سعی می‌کنید که تا حد امکان  از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید.

شما احتمالا در طول زندگیتان نیاز پیدا می‌کنید تا با خیلی از این افراد ارتباط برقرار کنید. اما شما تنها نیستید و خیلی از افراد دیگر نیز دوست دارند تا با این اشخاص ارتباط برقرار کنند.

در شرایط این‌چنینی تنها راه شما ایجاد تمایز است. باید بین خود و دیگران تمایزی قابل لمس ایجاد کنید تا آن شخص در بین انبوه پیام‌ها و تعداد افراد بسیار زیادی که قصد معاشرت دارند، شما را انتخاب کند.

در چنین شرایطی نیز شما راهی ندارید جز اینکه آن شخص را کاملا بشناسید و بر اساس شناختتان رفتاری متفاوت از خود نشان دهید.

مثلا شما به جای ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی و صحبت حضوریی در خیابان، به رستوران مورد علاقه آن شخص بروید و شبکه‌سازی را بر اساس رفتار آن شخص انجام دهید. ت.جه به این نکته، از دیگر نکات پر اهمیت در کسب مهارت ‌های شبکه ‌سازی است.

4) از کلمات و ادبیات مثبت استفاده کنید.

در دنیای امروز، انسان‌ها بسیار بیشتر از گذشته با یکدیگر صحبت می‌کنند. از طریق پیامک دادن، چت کردن، کامنت گذاشتن و … همچنین به دلیل حمل و نقل آسان‌تر و سریع‌تر از قبل، انسان‌ها بسیار بیشتر از قبل یکدیگر را می‌بینند و با یکدیگر معاشرت می‌کنند. در نتیجه استفاده از ادبیات مثبت و مناسب یکی از مهارت ‌های شبکه ‌سازی است.

مهارت های شبکه سازی

به این دو جمله دقت کنید: به این دلیل که ما مخاطبان یکسانی داریم، قصد دارم تا این هفته با شما مصاحبه کنم” و “باعث افتخار منه که مصاحبه‌ای کوتاه با یکدیگر داشته باشیم، چرا که مخاطبان من عاشق کارها و فعالیت‌های شما هستند”.

احتمالا متوجه شده‌اید که این دو جمله معانی متفاوتی ندارند و فقط در نحوه بیانشان با یکدیگر تفاوت دارند. شاید شما هم به این نتیجه رسیده باشید که شیوه بیان جمله دوم اثربخشی بیشتری دارد.

مقاله پیشنهادی :شبکه ارتباطی حرفه‌ای
شبکه ارتباطی حرفه ای

 

5) با افراد پرنفوذتری ارتباط برقرار کنید.

این نکته شاید آنچنان به مهارت ‌های شبکه‌سازی یک شخص ارتباطی نداشته باشد و تنها لازم است که هر فرد پس ذهنش این مورد را در نظر داشته باشد.

درست است که همه‌ی انسان‌ها با یکدیگر برابرند، اما احتمالا شما هم قبول داشته باشید که بعضی از انسان‌ها برابرترند. تلاش کنید تا شبکه خود را با افراد پرنفوذ بیشتری تشکیل دهید.

یک فرد پرنفوذ حتما نباید سیاست‌مدار و یا ورزشکار باشد، در این‌جا پرنفوذ تنها به این معنی است که ارتباطات بیش‌تری داشته باشد و شبکه قوی‌تری داشته باشد.

شما وقتی یک فرد جدید را به شبکه خود اضافه می‌کنید، انگار تمام شبکه آن شخص را نیز به شبکه خودتان اضافه کرده‌اید، پس چه بهتر که فردی که به شما اضافه می‌شود شبکه قوی‌تری داشته باشد و با افراد بیش‌تری در ارتباط باشد.

خیلی وقت‌ها شما لازم نیست افراد زیادی را بشناسید و فقط اگر با افراد درست و پرنفوذی آشنا باشید کفایت می‌کند.

6) شیوه اصولی نگارش و ارسال ایمیل را یاد بگیرید.

شیوه اصولی نگارش ایمیل یکی از مهم‌ترین مهارت ‌های شبکه‌سازی است، چرا که اکثر کسب و کارهای بزرگ شیوه ارتباطیشان از طریق ایمیل است و کم پیش می‌آید که از پیام‌رسان‌ها برای پیشبرد کارهایشان استفاده کنند.

پس برای ارتباط گرفتن با کسب و کارها و افراد شاغل در این کسب و کارها لازم است تا از ایمیل استفاده کنید و اگر ایمیل ارسالیتان اشتباه نگارشی داشته باشد، نه تنها خودتان، بلکه کسب و کاری که در آن کار می‌کنید نیز زیر سوال می‌رود.

مهارت های شبکه سازی تجاری

اگر شما قصد دارید تا از طریق ایمیل شبکه‌سازی کنید، ضروری است تا 3 اصل را رعایت کنید:

1) زیاده‌گویی نکنید.

زمانی که شما قصد دارید با شخصی که سرش شلوغ است ارتباط بگیرید منطقی نیست که متن ایمیلتان طولانی باشد، چرا که آن شخص وقت ندارد تا برای تعداد افراد زیادی که نمی‌شناسدشان وقت بگذارد. تلاش کنید تا تمام حرفتان را در 3 پاراگراف بنویسید و از گزافه‌گویی پرهیز کنید.

2) درباره طرف مقابل صحبت کنید.

این شما هستید که نیاز به ارتباط با آن شخص داشته‌اید، پس در ابتدا خودتان رو به طور مختصر معرفی کنید  و مابقی ایمیل را در رابطه با آن شخص اختصاص دهید.

3) نقطه اشتراک پیدا کنید.

یکی از بهترین و موثرترین کارها در هنگام ارتباط گرفتن با شخصی که شما را نمی‌شناسد این است که در رابطه با یک نقطه اشتراک با یکدیگر صحبت کنید. مثلا در مورد فردی که هر دو او را می‌شناسید و یا کتابی که هر دو دوست دارید.

7) انتظار بیجا نداشته باشید.

اگر این نکته را رعایت کنید، تا حد خیلی خوبی می‌توانید از اشتباهاتی که هنگام شبکه‌سازی رخ می‌دهند جلوگیری کنید. شما نباید انتظار داشته باشید تا هرکدام از اعضای شبکه‌ای که تشکیل داده‌اید برایتان آورده‌ای داشته باشند و همیشه به آن‌ها نگاه ابزاری داشته باشید، بلکه این اشخاص را باید دوست خود بدانید و اصلا اهمیتی ندارد که برای بعضی از اعضای شبکه حرفه‌ای که تشکیل داده‌اید کاری انجام دهید و در ازای آن کاری برایتان انجام ندهند.

شما پیش از اینکه به این افراد به چشم یک فرد پر نفوذ نگاه کنید که می‌تواند به شما کمک کند و کارها را برایتان تسهیل کند، باید به این چشم نگاه کنید که با این اشخاص دوست هستید و بدون هیچ چشم داشتی برای یکدیگر کارهای مختلف انجام داده و به هم کمک می‌کنید.

 

8) پل‌های بیهوده پشت سرتان را بسوزانید.

شما به انسان‌هایی که فقط به دنبال سوء استفاده از شما هستند نیازی ندارید. سعی کنید افرادی که فقط به دنبال بهره بردن از شما هستند را از شبکه خود حذف کنید؛ اما نه به این صورت که ناراحت شده یا خودشان را از این قضیه مطلع کنید، کافی است تا در ذهنتان دیگر روی این فرد حساب نکنید یا در دفترچه تلفن همراهتان کنار اسم آن فرد علامتی بگذارید. همین کارها کافیست تا این شخص را به طور کامل از شبکه خود خارج کرده باشید. به یاد داشته باشید که این افراد با افرادی که دوست دارند به شما کمک کنند و نمی‌توانند متفاوتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا