وردپرس

آموزش سئو وردپرس – ۷ نکته برای مبتدیان و ۶ نکته برای حرفه‌ای‌ها

وردپرس بی شک بهترین سیستم مدیریت محتوا سایت است که امکان دسترسی و بهبود سئو با افزونه‌های مختلف را در اختیار مدیر محتوا قرار می‌دهد. استفاده از این قابلیت، ابزار و پیداکردن افزونه‌های مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ اما با مدیریت اصولی سایت، هر سایتی قادر به دریافت رتبه یک خواهد بود! با ما همراه باشید تا نگاهی اجمالی به آموزش سئو وردپرس و بهینه‌سازی سایت برای گوگل و کاربر بیندازیم.

سئو و اهمیت آن

سئو یا SEO (Search engine optimaziation) به‌تمامی فعالیت‌هایی اطلاق دارد که سایت را برای کاربر قابل‌جستجو می‌کند. رقابت شدید بین سایت‌های مختلف باعث می‌شود تا روزبه‌روز افراد بیشتری با الگوریتم‌های گوگل و قوانین آن درگیر شوند. در این مقاله، نکات مفیدی برای سه دسته از عزیزان ارائه خواهد شد؛ نویسنده‌ها، مدیران محتوای مبتدی و مدیران محتوای باسابقه و حرفه‌ای که قصد بهبود سایت خود را دارند.

فواید استفاده از وردپرس

مهم‌ترین فایده استفاده از وردپرس، انجام‌شدن بسیاری از تغییرات موردنیاز به‌صورت پیش فرض است. این موضوع باعث می‌شود تا نیاز به درگیری بیش از حد با سئو تکنیکال از بین رفته و افراد با دانش کم نیز توانایی مدیریت محتوا را داشته باشند. با این وجود، برای بهترین بودن و دریافت رتبه یک آشنایی با مسائل و حل‌کردن مشکلات پیش‌پاافتاده مثل ریسپانسیو بودن سایت، آموزش سئو وردپرس بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

سئو وردپرس

مدیریت سئو با وردپرس به‌صورت کلی و بدون استفاده از افزونه‌ها، رابط کاربری بسیار ساده‌تری نسبت به دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا مثل جوملا، ویکس یا مجنتو دارد. با این وجود، افزونه‌های رایگان بسیار زیادی وجود دارند که کار شما را بسیار ساده‌تر خواهند کرد.

آموزش سئو وردپرس

می‌توان با جرئت گفت که افزونه یواست، محبوب‌ترین افزونه برای مدیریت محتوا است. این افزونه با چک‌لیستی ساده اما کاربردی، قبل از انتشار محتوا نکاتی درباره بهبود آن به شما ارائه می‌دهد که نویسنده‌ها، بدون کمترین علمی درباره سئو در وردپرس می‌توانند بر آن اساس محتوای خود را بهبود دهند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش نصب وردپرس در دایرکت ادمین 

قابلیت‌های افزونه یواست

افزونه یواست، با پنج میلیون دانلود موفق و فعال، امتیاز 5 از 5 را در فروشگاه وردپرس به خود اختصاص داده که در دو نسخه رایگان و تجاری در دسترس است. قابلیت‌های اصلی یواست به این شرح است:

  • ارائه تحلیل فوری از صفحه و کلمات کلیدی
  • امکان ویرایش توضیحات متا یا پرکردن بخش به‌صورت اتوماتیک
  • ایجاد نقشه سایت به‌صورت خودکار
  • امکان فعال‌سازی زیر مسیرها
  • دارای قابلیت برچسب، اسکیما و دسته‌بندی

اگر قصد نصب افزونه یواست بر سایت خود را دارید، با دنبال‌کردن مراحل زیر به‌سادگی می‌توانید نسخه رایگان یواست را بر سایت خود نصب کنید.

  1. از منوی داشبورد (سمت راست) گزینه افزونه‌ها را انتخاب و گزینه افزودن را انتخاب کنید.
  2. در بخش جستجو، «Yoast Seo» را سرچ کنید.
  3. گزینه نصب را انتخاب کنید و صبر کنید تا نصب شود.
  4. گزینه «فعال نمایید» را انتخاب و صفحه را یک‌بار رفرش کنید.
  5. از منوی داشبورد، پایین‌تر از گزینه تنظیمات، روی آیکون یواست یا کلمه سئو کلیک کرده تا تنظیمات اولیه را وارد کنید.

نصب افزونه یواست

سئو داخلی؛ نویسنده‌ها بخوانند

سئو داخلی یا On-page SEO به کارهایی که با انجام‌دادن در صفحات مختلف می‌توان انجام داد تا سایت رتبه بهتری بگیرد، اشاره دارد. سئو داخلی صفحات بلاگ، تأثیر چشمگیری در رتبه‌گرفتن مقالات دارد و شامل نکات مهمی برای نویسنده‌ها است.

۱. نگارش عنوان اصلی

نگارش بهینه عنوان اصلی محتوا در نرخ کلیک خور بودن محتوا تأثیر چشمگیری دارد. قبل از بررسی بیشتر، اشاره به این نکته که عنوان شما باید بازتاب‌دهنده محتوای شما باشد ضروری است. در صورتی که کاربر بر عنوان شما کلیک کند؛ اما بعد از مشاهده صفحه برگردد، گوگل محتوای شما را به عنوان محتوای غیرمفید شناسایی می‌کند. با توجه به عدم درک زبان فارسی توسط گوگل، این نکته تأثیر زیادی در رتبه سایت شما خواهد داشت.

برای نوشتن عنوان اصلی، علاوه بر اینکه باید بازتاب‌دهنده مطالب محتوا باشد، جذاب و برتر بودن آن نسبت به رقبا نیز مهم است. با بررسی عناوین در سرچ گوگل، با کمی خلاقیت می‌توانید عنوان چشمگیری بنویسید.

۲. ساختاربندی و هدینگ ها

ساختار مقاله، به شکلی بازتاب‌دهنده مسیر محتوا و هدف از نوشتن آن است. هدف محتوا باید بر اساس نیاز کاربر و دلیلی که کلمه کلیدی را سرچ کرده، شکل بگیرد. در صورتی که فهمیدن نیاز کاربر بر اساس کلمه کلیدی برای شما دشوار است، با سرچ کردن آن و بررسی سه یا پنج لینک اول می‌توانید از آن مطلع شوید.

۳. توضیحات متا

هدف از وجود بخش توضیحات متا، معرفی کل محتوا و بخش‌های آن در 170 کاراکتر است. البته امکان نوشتن این توضیحات محدود نیست، بلکه حد نهایی نمایش آن توسط گوگل، 170 کاراکتر است. بهترین استفاده ممکن از توضیحات متا، صحبت درباره مشکلی که محتوای شما آن را حل می کند یا سوالی که به آن پاسخ می دهد است. افزونه یواست، به‌صورت خودکار می‌تواند این بخش را از دل متن استخراج کرده و نمایش دهد، اما بهتر است به‌صورت دستی و با فکری خلاق آن را نگارش کنید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی انواع هاست رایگان وردپرس ایرانی و خارجی

نکات سئو وردپرس برای مبتدیان

ازآنجایی‌که امکان استفاده از وردپرس برای همه وجود دارد، ممکن است بسیاری از افراد بدون مهارت و علم کافی وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ و مدیریت محتوا شده باشند. نکات این بخش، تا حدودی شما را راهنمایی می‌کند که چطور سایت خود را برای موتور جستجو بهینه کنید؛ اما برای مدیریت محتوا کافی نیست.

۴. لینک سازی داخلی در سئو وردپرس

لینک‌های داخلی، مخصوصاً در مقالات پیلار و کلاستر نقش چشمگیری در راهنمایی و هدایت کاربر به صفحات دیگر دارد. این موضوع باعث می‌شود تا موتور جستجو، محتوای شما را به عنوان یک محتوای کمک‌کننده شناسایی کند. قانون مهم برای لینک دادن به صفحات داخلی، استفاده از کلمات دقیق و اصلی است. از کلمات نامرتبط یا غیرمستقیم برای لینک داخلی استفاده نکنید. ترجیحاً فقط از کلمه کلیدی صفحه ثانویه برای لینک دادن استفاده کنید.

لینک سازی داخلی در سئو وردپرس

۵. بهینه‌سازی عکس‌ها

اهمیت استفاده از رسانه تصویری بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما با بهینه‌سازی عکس‌ها می‌توانید تأثیر مثبتی بر تجربه کاربران داشته باشید. برای این کار کافی است تا بعد از نصب افزونه یواست، از پنل ادیت روی عکس‌ها کلیک کرده و گزینه تغییر تنظیمات که با آیکون مداد نشان داده می‌شود کلیک کنید.

در صفحه جدید چندین کادر وجود دارد که شما می‌توانید متن جایگزین و توضیحات تصویر را وارد کنید. متن جایگزین یا ALT Text به کاربرانی نمایش داده خواهد شد که اینترنت ضعیفی دارند و عکس‌ها برایشان لود نمی‌شود. بخش توضیحات تصویر نیز به دیده‌شدن آن در بخش عکس‌های گوگل به شما کمک می‌کند. از بخش چینش، گزینه میانه یا آیکون وسط‌چین را انتخاب کنید تا عکس شما در وسط صفحه قرار گیرد و از بخش اندازه، بزرگ‌ترین سایز ممکن را انتخاب کنید.

۶. نحوه صحیح لینک‌دهی خارجی

لینک دادن به صفحات خارجی باعث افزایش اعتبار سایت و صفحات بلاگ شما می‌شود. با این وجود، استفاده نابجا یا اشتباه از این تکنیک می‌تواند منجر به خارج‌شدن کاربر از سایت شود. برای جلوگیری از این کار، می‌توانید از تنظیمات لینک یا تنظیمات اصلی وردپرس، لینک‌های خارجی را NoFollow کنید. این کار باعث می‌شود تا کاربر پس از کلیک بر لینک از صفحه شما خارج نشود و لینک خارجی در تب جدید باز شود.

CTA .۷

Call To Action یا فراخوان عمل، به دعوت کاربر برای انجام کاری گفته می‌شود. اولین چیزی که باید به‌خاطر داشته باشید، مکان استفاده از فراخوان عمل است که بهتر است آن را در پایان مقاله استفاده کنید تا کاربر قبل از اتمام مطالب، مجبور به ترک یا اسکرول‌کردن صفحه نشود.

عملی که از آن صحبت شد، می‌تواند کامنت گذاشتن، مطالعه صفحه دیگر، لاگین‌کردن به سایت یا بررسی بخش فروشگاهی سایت باشد. این کار باعث می‌شود تا توجه کاربر به خدمات، محصولات یا ارزش‌های شما جلب شود.

نکات سئو وردپرس برای حرفه‌ای‌ها

آپدیت و به‌روزرسانی مداوم موتورهای جستجو و الگوهای آنها باعث می‌شود تا حتی حرفه‌ای‌ها هم گاهی نیاز به نکات آموزش وردپرس و سئو داشته باشند. در ادامه به برخی از نکات سئو تکنیکال می‌پردازیم که دانستن آنها خالی‌ازلطف نیست.

۱. بررسی کرالینگ سایت

کرالینگ سایت به معنای بررسی محتوا توسط ربات‌های موتور جستجو و موجود بودن صفحات در سرچ گوگل است. در حالی که بدون وردپرس، ایندکس‌شدن صفحات باید به‌صورت دستی انجام شود، وردپرس صفحات را به‌صورت خودکار ایندکس می‌کند. با این حال برخی باگ‌ها یا آپدیت‌ها ممکن است باعث غیرفعال‌شدن آن شود و چک‌کردن گه‌گدار آن ضرری ندارد.

برای این کار کافی است وارد بخش تنظیمات شده و گزینه خواندن را انتخاب کنید. آخرین گزینه این منو درباره نمایش صفحه به موتورهای جستجو است که با یک کلیک می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. فراموش نکنید که قبل از خروج از صفحه، تنظیمات را ذخیره کنید.

۲. سایت مپ

وجود سایت مپ یا نقشه XML برای سایت‌ها ضروری نیست، اما وجود آن به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا ساختار سایت شما را بررسی کنند. وجود سایت مپ همچنین باعث می‌شود تا کرالینگ سایت بسیار سریع‌تر اتفاق بیفتد.

سایت مپ

از نسخه 5.5 وردپرس به بعد، نقشه سایت به صورت خودکار تشکیل می شود، اما این سایت مپ محتواهای تصویری را در خود ندارد. اگر محتوای تصویری بخش مهمی از سایت شماست یا نسخه وردپرس شما قبل از 5.5 است، با دنبال کردن مراحل زیر می توانید به صورت دستی آن را ایجاد کنید:

  • از بخش تنظیمات سئو یواست، وارد بخش عمومی شوید.
  • وارد تب امکانات شوید و پنجمین گزینه یعنی نقشه XML را فعال کنید.
  • با اضافه‌کردن عبارت xml به انتهای آدرس سایت خود از تشکیل آن مطمئن شوید. مثال: Maktabkhooneh.org/sitemap_index.xml
  • از این بخش به‌تمامی سایت مپ‌های موجود دسترسی دارید. URL آخرین نسخه را کپی کنید.
  • وارد سرچ کنسول شوید و از بخش Index، گزینه سایت مپ را انتخاب کنید و URL کپی شده را در بخش Add a sitemap پیست کنید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش کار با پنل کاربری وردپرس به زبان ساده

۳. تگ یا برچسب‌ها

استفاده از تگ و برچسب‌ها، نه‌تنها در تجربه کاربران تأثیر مثبت چشمگیری دارد، بلکه می‌تواند به سایت شما در جهت دیده‌شدن نیز کمک کند.

  • وارد تنظیمات یواست و بخش ظاهر جستجو شوید.
  • تب طبقه‌بندی‌ها را انتخاب کنید و بخش نمایش دسته‌ها در نتایج را فعال کنید.
  • سپس برای هر یک از دسته‌بندی‌های موجود در سایت، توضیحاتی بنویسید تا برای موتور جستجو قابل‌فهم باشد.

۴. SSL

SSL یا Secure sockets layer با ایجاد لینک‌های رمزگذاری شده بین سرور و جستجوگر، امنیت اطلاعات سرور و کاربران را در برابر تهاجم خارجی تضمین می‌کند. ازآنجایی‌که امنیت سایت برای رتبه موتور جستجو بسیار اهمیت دارد، استفاده از SSL بسیار ضروری است. وردپرس به‌صورت پیش‌فرض از SSLها استفاده می‌کند، اما تغییر SSL یا آپدیت مداوم آن می‌تواند در سئو تکنیکال سایت شما تأثیر داشته باشد. افزونه‌های مختلفی برای اضافه‌کردن SSL موجود هستند و یک افزونه محبوب مثل Real Simple SSL می‌تواند نقطه قوت شما در مقایسه با سایت رقیب باشد.

۵.  ریسپانسیو بودن صفحات

ریسپانسیو بودن سایت به معنای واکنش و انعطاف آن در دستگاه‌ها با اندازه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف است. ریسپانسیو بودن صفحات برای گوگل به معنای اهمیت‌دادن به کاربر است و تأثیر چشمگیری در سئو تکنیکال دارد. بیش از نصفی از قالب‌های آماده به‌صورت پیش فرض ریسپانسیو هستند، اما در صورتی که قالب شما این‌طور نیست، باید از یک برنامه‌نویس کمک بگیرید.

۶. سرعت سایت

سرعت لود شدن سایت، شاید تأثیر مستقیم و قطعی بر سئو نداشته باشد، اما قطعاً بر تجربه کاربران تأثیر دارد و رفتار کاربر در سایت، از معیارهای اصلی موتور جستجو است. ابزار یا افزونه‌هایی مثل Gmetrix می‌توانند سرعت سایت شما را بررسی کنند و در صورت نیاز پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه دهند. رایج‌ترین دلایل کندشدن سایت به شرح زیر است:

  • استفاده از افزونه‌های زیاد و غیرضروری
  • ضعف هاست
  • حجم زیاد فایل‌های CSS و جیسون
  • سنگین بودن دیتابیس
  • قدیمی بودن قالب و افزونه‌ها (نیاز به آپدیت)

جمع‌بندی؛ آموزش سئو وردپرس

سئو وردپرس پر از نکات کوچک و بزرگ و جذاب یا خسته‌کننده است. وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا، به‌صورت پیش فرض بسیاری از مشکلات رایج را حل می‌کند و استفاده از افزونه‌های مختلف در زمینه بهبود، مدیریت و افزایش امنیت می‌توانند مشکلات ریز و درشتی که مانع رتبه‌گرفتن سایت شما می‌شود را حل کنند.

برای یادگیری دقیق‌تر، اصولی و کامل سئو وردپرس، می‌توانید از دوره‌های آموزش وردپرس و دوره‌های آموزش سئو مکتب خونه بهره ببرید. این دوره‌ها شامل برنامه و کلاس یادگیری برای مبتدیان، حرفه‌ای‌ها و تازه‌واردها می‌شود و برای افراد با سطوح مختلفی از دانش سئو مناسب است.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا