وردپرس

بررسی بازار کار وردپرس در ایران

آیا بازار کار وردپرس در ایران همانطور که در اینستاگرام دیده می‌شود، پردرآمد است؟ چطور می‌توان در یک‌ساعت پروژۀ 50 میلیونی تحویل داد؟ روئیا‌بافی را دور بریزید و در این مطلب همراه مکتب خونه باشید. چرا که این محتوا بعد از بررسی سابقۀ شغلی دو طراح سایت و برنامه‌نویس باسابقۀ ایرانی جمع‌آوری شده و هدف ما، نوشتن یک محتوای آموزشی و کاربردی برای شما است. بیایید با روش‌های کسب درآمد از وردپرس آشنا شویم.

۶ روش‌ ورود به بازار کار وردپرس در ایران

قبل از ورود به بازار کار وردپرس در ایران، بهتر است با روش‌های کسب‌درآمد از وردپرس (wordpress)، که یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است، آشنا شوید. یادگیری وردپرس بسته به حوزه‌ای که وارد آن می‌شوید، سخت یا آسان است. به‌طور مثال، مدت زمان کمتری برای یادگیری دیتا اینتری به نسبت به یادگیری طراحی سایت با کدنویسی صرف خواهید کرد. در ادامه، شما را با روش‌های درآمدزایی با این سیستم مدیریت محتوا و میزان درآمدشان آشنا می‌کنیم.

۲. دیتا اینتری

یکی از راحت‌ترین راه‌ها در بازار کار وردپرس در ایران، دیتا اینتری است. کارفرما یا صاحب سایت اطلاعات مورد نیاز محتوا مانند تصاویر، جزییات و توضیحات محصول، قیمت و غیره را در اختیار شما می‌گذارد و شما تنها یک محتوای جدید ایجاد کرده و اطلاعات را در وردپرس آپلود می‌کنید.

کسی که وارد حوزۀ دیتا اینتری می‌شود، باید بتواند با ابزارهایی چون ویرایشگر کلاسیک، المنتور، ویژوال کامپوزر، یواست سئو، رنک‌مث، گوتنبرگ و غیره مسلط باشد. اگر قرار است به سایت وردپرسی محصول اضافه کنید، باید با کارکرد ویژگی‌های قالب وردپرسی و افزونۀ ووکامرس آشنا باشید.

حوزۀ دیتا اینتری جزء کم‌درآمدترین مشاغل در بازار کار وردپرس در ایران است. اکثر شرکت‌ها با حقوق توافقی با کارمند خود به توافق می‌رسند و بیشتر تمایل دارند با حقوق ادارۀ کار، نیروی در پوزیشن دیتا اینتری استخدام کنند. اگر می‌خواهید خیلی سریع استخدام شوید، این جایگاه شغلی برای شما مناسب است؛ اما اگر در صدد مهاجرت هستید، نمی‌توانید از این راه مهاجرت کنید.

پیشنهاد مطالعه: وردپرس یا جوملا؟ کدام یکی بهترین است!

۲. طراحی سایت بدون کدنویسی

روش طراحی سایت بدون کدنویسی نسبت به دیتا اینتری در بازار کار وردپرس در ایران گسترده‌تر است. از راه‌هایی که می‌توانید بدون کدنویسی قالب وردپرسی، کسب‌درآمد کنید:

  • نصب cms وردپرس و قالب وردپرسی
  • خرید قالب از تم‌فارست، ترجمه صفحات و فروش در محصول مارکت‌های داخلی
  • خرید قالب از مارکت‌های داخلی و نصب آن روی سایت کارفرما
  • ویرایش قالب خریداری شده از مارکت‌های داخلی با افزونۀ المنتور
  • طراحی صفحات سایت با هلو المنتور و افزونۀ المنتور
  • طراحی لندینگ پیج
  • و غیره

طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس

حقوق وردپرس بدون برنامه‌نویسی به‌کمک المنتور و دیگر روش‌هایی که معرفی کرده‌ایم، متنوع است. اگر شما فروشنده محصول ترجمه شده باشید، بیش از یک‌بار می‌توانید از محصول خود کسب‌درآمد کنید. فروش قالب در فروشگاه‌های آنلاین، جز پردرآمدترین مشاغل وردپرسی است. این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که خریدار برای قالب یا افزونۀ شما در مارکت‌های ایرانی پیدا شود. ممکن است نتوانید محصول خود را به‌فروش برسانید و هیچ درآمدی کسب نکنید.

با توجه به نمونه‌کارهایی که دارید، می‌توانید در حوزه‌های: راه‌اندازی سایت وردپرسی، نصب قالب، طراحی سایت با قالب هلو المنتور و افزونه المنتور؛ به‌صورت حضوری یا غیرحضوری استخدام شوید. کفِ حقوق مشاغل بالا از ادارۀذکار شروع می‌شود. احتمال مهاجرت با این مشاغل نسبت به دیتا اینتری بیشتر است؛ ولی مطمئن نباشید که با درخواست بتوانید در شرکت‌های خارجی استخدام شوید.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی کامل با ۴ زبان برنامه نویسی وردپرس 

۳. طراحی سایت با کدنویسی

چنانچه با کدنویسی می‌خواهید وارد بازار طراحی سایت وردپرسی شوید، باید به حوزه‌های فرانت‌اند یا بک‌اند مسلط باشید. با تسلط همزمان به فرانت‌اند و بک‌اند، می‌توانید در حوزۀ فول‌استک دولوپر هم مشغول به‌کار شوید.

یک فرانت‌کار در بازار کار وردپرس در ایران، باید به‌زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، CSS، Bootstrap، tailwind، Javascript و کتابخانه‌های مهم مانند Node.js، ری‌اکت، انگولار و غیره مسلط باشد. اگر تصمیم دارید در حوزۀ بک‌اند دولوپر مشغول به‌کار شوید، باید به‌زبان php مسلط باشید. چراکه وردپرس با پی‌اچ‌پی ساخته شده است و شما نمی‌توانید با ASP.net، پایتون یا دیگر زبان‌ها یک سایت وردپرسی طراحی کنید.

در آخر، اگر شما به‌دنبال شغل فول‌استک دولوپر هستید، باید هم به فرانت‌اند (از Html تا javascript و غیره) و هم بک‌اند (php) مسلط باشید. درآمد وردپرس کاری که به زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند مسلط است، نسبت به دو حوزۀ شغلی قبلی، بیشتر است. درآمد طراح سایت با کدنویس به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • دسته اول؛ فرانت‌اند دولوپر
  • دسته دوم؛ بک‌اند دولوپر
  • دسته سوم؛ فول‌استک دولوپر

درآمد فول‌استک دولوپر نسبت به دو دسته اول بسیار بیشتر است. یک فول‌استک دولوپر حرفه‌ای، درخواست استخدام با حقوق اداره‌کار را رد می‌کند. با توجه به سابقه کاری، درآمد بک‌اند دولوپر نسبت به فرانت‌اند بیشتر است. البته باز هم همه‌چیز به سابقه شما بستگی دارد و در ابتدای مسیر، باید با حقوق‌های پایین کار کنید. بعد از کسب تجربه، می‌توانید با حقوق وزارت کار و چند میلیون بیشتر از حقوق اداره‌کار می‌توانید استخدام شوید.

بیش از هزار شرکت در ایران، به‌دنبال نیروی فرانت‌اند حرفه‌ای است. درآمد فرانت‌اند دولوپر از حقوق اداره‌کار شروع می‌شود و تا 3 برابر این حقوق می‌رسد. بازار مهاجرت طراحی سایت با برنامه‌نویسی نسبت به تمام حوزه‌های مرتبط به طراحی سایت بیشتر است.

۴. ترجمه و ویرایش افزونه

وردپرس با افزونه‌هایی که برای آن توسعه داده‌اند، زنده است. برخی از این افزونه‌ها در مخزن وردپرس به‌صورت رایگان منتشر شده‌اند و صاحبان کسب‌و‌کار به‌راحتی می‌توانند آن را از طریق پیشخوان وردپرس نصب کنند. زبان اصلی پلاگین منتشرشده در مخزن wordpress، انگلیسی است و ترجمۀ این پلاگین‌ها به زبان فارسی و فروش آن در مارکت‌های داخلی، یکی از راه‌های درآمدزایی در بازار کار وردپرس در ایران است.

رجمه و ویرایش افزونه وردپرس

اگر به‌دنبال توسعه و ساخت یک افزونۀ اختصاصی وردپرس هستید، باید به زبان سمت سرور مانند php و زبان فرانت‌اند مانند جاوا اسکریپت، انگولار، نود جی‌اس و غیره مسلط باشید. بعد از ساخت افزونه، شما می‌توانید آن را در مارکت‌های خارجی مانند تم‌فارست و دیگر مارکت‌ها به‌صورت دلاری یا تومانی به‌فروش برسانید.

باوجوداینکه وردپرس به‌کمک افزونه‌ها کاربردی می‌شود، بازار کار وردپرس در ایران برای افزونه‌نویس، زیاد شناخته نیست. چرا‌که بیشتر شرکت‌ها به‌دنبال افزونه رایگان هستند. شما می‌توانید افزونه‌های معتبر خارجی را به زبان فارسی ترجمه کنید و سپس با هر قیمتی که می‌خواهید، آن‌ را در مارکت‌های فروش قالب و افزونۀ وردپرسی به‌فروش برسانید.

۵. اسکریپت وردپرس نویسی

برای راه‌اندازی اسکریپت اختصاصی با وردپرس، لازم است فول‌استک دولوپر باشید. هر چند این حوزۀ کاری در بازار کار وردپرس در ایران ناشناخته است، اما می‌توان از آن درآمد داشت. شما با نوشتن اسکریپت برای سایت‌های مربوط به خبرخوان، رمزارز، فروشگاهی و غیره می‌توانید محصول خود را در مارکت‌های ایرانی و خارجی به‌فروش برسانید.

کسب‌و‌کارهای ایرانیٓ کمی وجود دارد که به‌دنبال اسکریپت‌نویس باشد. شرکت‌ها ترجیح می‌دهند سه افزونۀ نال‌شده خریداری کنند ولی هزینه‌ای برای یک اسکریپت اختصاصی ندهند. با‌این‌حال می‌توانید یک اسکریپت حرفه‌ای بسازید و آن را در مارکت خارجی مانند تم‌فارست به‌فروش برسانید. در صورتی‌که از محصول شما استقبال شود، به‌صورت دلاری درآمد کسب می‌کنید. تم‌فارست هویت ایرانی را تایید نمی‌کند. قبل از ثبت‌نام، باید در مورد راه‌های تایید اکانت در تم‌فارست تحقیق کنید.

پیشنهاد مطالعه: تغییر آدرس ورود به مدیریت وردپرس

۶. آموزش کار با وردپرس

آخرین روش کسب‌درآمد از سیستم مدیریت محتوای وردپرس، راه‌اندازی دورۀ آموزشی یا فروش دوره است. شما می‌توانید بعد از تسلط به وردپرس، در اینستاگرام یا یوتیوب دوره‌های آموزشی مانند «آموزش نصب وردپرس»، «آموزش نصب و پیکربندی قالب وردپرسی»، «آموزش طراحی سایت با المنتور»، «طراحی سایت فروشگاهی بدون کدنویسی»، «آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی» و غیره منتشر کنید.

آموزش کار با وردپرس

شما می‌توانید یک سایت وردپرسی راه‌اندازی کنید سپس دورۀ صفر تا صد طراحی سایت با کدنویسی یا بدون کدنویسی در آن منتشر کنید. این شغل، جز مرسوم‌ترین شغل‌ها در بازار کار وردپرس در ایران است. اگر تمایلی به کسب درآمد وردپرس از راه‌های قبلی ندارید، آخرین راه، آموزش صفر تا صد وردپرس است. شما می‌توانید دوره‌های خود را در یوتیوب منتشر و بعد از مانیتایز، درآمد دلاری کسب کنید.

ازطرفی‌دیگر، شما می‌توانید در سایت‌های فروش دورۀ آموزشی، محصول خود را به‌فروش برسانید یا اینکه یک سایت آموزشی راه‌اندازی کنید و دوره‌های خود را در زمینه HTML، CSS و دیگر بخش‌های مرتبط با وردپرس به‌فروش برسانید. شما از این راه بدون استخدام در شرکت‌ها می‌توانید کسب‌درآمد کنید.

نکته آخر اینکه شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های ثبت‌کننده آگهی استخدامی، حقوق وردپرس کار را به صورت تقریبی به‌دست‌آورید. اما آنچه که حقوق شما را بهتر مشخص می‌کنید، تخصص و مهارت شما در مذاکره با کارفرما است. اکنون بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا به‌دنبال جذب نیرو به‌صورت فریلنسری هستند و شما می‌توانید درآمد دلاری داشته باشید.

سخن پایانی در مورد بازار کار وردپرس در ایران

در این مطلب از مکتب‌خونه، ما به شما گفته‌ایم که با وردپرس چطور می‌توان درآمد کسب کرد و شما را با بازار کار وردپرس در ایران آشنا کرده‌ایم. شغل‌های زیادی وجود دارد که به کمک وردپرس می‌توان از آن درآمد به‌صورت دلاری یا ریالی کسب کرد. با توجه به تصمیم و هدفی که دارید، باید یکی از مسیرها را انتخاب کنید.

آموزش وردپرس با مکتب خونه

وردپرس بازار کار خوبی دارد. آیا می‌دانید که ایرانیان زیادی بدون تسلط به برنامه‌نویسی به‌صورت حرفه‌ای، از وردپرس درآمد کسب می‌کنند؟ در دوره‌ های آموزش وردپرس در مکتب خونه، هدفِ ما آموزش شما به‌عنوان یک شخص حرفه‌ای به‌عنوان طراح سایت است. پس همین الان تصمیم بگیر و آجر‌های زندگی خودت را به کمک دوره‌های آموزشی مکتب‌خونه به درستی بچین.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا