توسعه فردی

۷ روش تندخوانی با درک بالا که تاثیرات شگفت انگیزی دارند

تندخوانی را در ساده‌ترین حالت ممکن می‌توانیم به معنای مطالعه در سرعت‌های بالا در نظر بگیریم. تندخوانی یک مهارت کاربردی است که به شما کمک می‌کند بتوانید انواع مختلف متون ساده و سخت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالعه و درک کنید. آموزش تندخوانی برای افراد مختلف از جمله دانشجویان و داوطلبان کنکور اهمیت بسیار بالایی دارد؛ از این رو باید اقدامات لازم را برای افزایش سرعت مطالعه خود انجام دهند تا بتوانند به نتایجی که در نظر دارند، برسند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به تندخوانی با درک بالا بپردازیم و اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

تندخوانی چیست؟

تندخوانی چیست و چه مفهومی دارد؟ معنای در دسترس و لغوی این عبارت، در واقع مهارت مطالعه با سرعت بالا یا همان سریع خواندن است. از این رو می‌توانیم تندخوانی را در واقع آموزش قواعد و همچنین اجرای تمرینات مختلف در نظر بگیریم که به شما کمک می‌کنند متون مختلف را در سرعت‌های بالا بخوانید و آنها را درک کنید.

مرجع کامل آموزش تندخوانی و تقویت مهارت مطالعه

 

بعد از اینکه آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا گرفتید، شما می‌توانید حجم گسترده و بالایی از مطالب را در بازه زمانی بسیار کمی در حافظه کوتاه‌مدت خود ذخیره‌سازی کنید. یادگیری این مهارت به صورت کاملا مستقیم با حافظه سه‌گانه فرد در ارتباط است. از این رو افرادی که موفق به یادگیری تندخوانی می‌شوند، معمولا حافظه سه گانه فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند تمرکز خود را در سطح بالاتری حفظ کنند.

در راستای آشنایی با تندخوانی با درک بالا، لازم است تا درباره آسان‌ترین روش تندخوانی هم اطلاعات لازم را به دست آوریم. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند بتوانید مطالب مختلف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درک کرده و به ذهن خود بسپارید. از جمله بهترین روش‌ها در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

روش‌های تندخوانی با درک بالا

تندخوانی به معنای توانایی شناسایی سریع و مؤثر اطلاعات کلیدی در متن است. به طور معمول، یک فرد در یک دقیقه حدود ۲۵۰ کلمه می‌خواند، اما کسانی که مهارت‌های تندخوانی را به خوبی یاد گرفته‌اند، می‌توانند همین تعداد کلمات را در نصف این زمان مطالعه کنند. استفاده از این روش‌ها می‌تواند بهره‌وری مطالعه شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

البته، برای مطالعه کتاب‌های عمومی یا غیرتخصصی، نیازی نیست که لذت مطالعه‌ی آرام را کنار بگذارید. روش‌های تندخوانی بیشتر برای دوران تحصیل یا مطالعه متون تخصصی مرتبط با حوزه کاری شما کاربرد دارند. در ادامه، با برخی از بهترین روش‌های تندخوانی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کند مطالب را سریع‌تر و مؤثرتر یاد بگیرید.

۱. تقویت عملکرد مغز

کتابی جدید و نخوانده انتخاب کنید و به مطالعه آن بپردازید. در این مرحله، نباید پیش از این کتاب را خوانده باشید، زیرا تمرین بهتر تأثیر خود را خواهد داشت. وقتی شروع به خواندن می‌کنید، مغز شما به‌طور طبیعی کلمات را یکی یکی پردازش می‌کند. باید تمرین کنید که از تلفظ کلمات در ذهن خودداری کنید و به جای آن، روی معنی کلی جملات تمرکز کنید. ذهن خود را به گونه‌ای تربیت کنید که مانند یک جوینده طلا عمل کند؛ از اطلاعات غیرضروری عبور کند و فقط به کلمات و جملات مهم توجه داشته باشد.

۲. افزایش تمرکز هنگام مطالعه

برای بهره‌برداری کامل از تمرینات تندخوانی، باید توجه خود را به‌طور فعال معطوف متن کنید. مغز شما به طور خودکار هنگام مطالعه، شروع به تصویرسازی از مطالب می‌کند. برای اینکه این تصویرسازی به بهترین نحو انجام شود و مطالب در ذهن شما به خوبی ثبت شود، باید به‌طور فعالانه مطالعه کنید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه مباحث زیستی هستید، تلاش کنید تا مفاهیم را به صورت بصری در ذهن خود تجسم کنید تا با مرور مطالب، تصویر ذهنی ثبت شده را به یاد بیاورید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تندخوانی به کودکان با ترفندهای کاربردی

۳. اهمیت تمرین چشم‌ها

چشم‌های خود را برای مطالعه سریع‌تر تقویت کنید. مطمئن شوید که نور محیط مطالعه کافی است تا بتوانید از روش‌های تندخوانی به بهترین نحو بهره‌برداری کنید. ورزش دادن به چشم‌ها و تنظیم مناسب نور می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید و از روش‌های تندخوانی به‌طور مؤثر استفاده کنید. این سه روش پایه‌ای، اساس مهارت‌های تندخوانی را تشکیل می‌دهند و رعایت آن‌ها شما را برای تمرین‌های تخصصی‌تر آماده می‌کند.

۴. روش اشاره‌گر در تندخوانی با درک بالا

یکی از روش‌هایی که می‌تواند سرعت مطالعه شما را تا بیشتر از 500 کلمه در دقیقه بالا ببرد، استفاده از تکنیک اشاره‌گر است. این روش امروزه به عنوان راهنمایی با دست هم شناخته می‌شود. شما برای اجرای این روش نیاز به یک اشاره‌گر ساده مقوایی دارید که در زمان مطالعه، آن را زیر هر خط نگه داشته و در روند مطالعه حرکت دهید. همچنین می‌توانید از انگشتتان هم برای این کار استفاده کنید. این تکنیک می‌تواند تا حد زیادی به حفظ تمرکز شما در روند مطالعه کمک کند.

۵. روش اسکن

این روش به عنوان پیش پیمایش هم شناخته شده و می‌تواند تا حد زیادی در افزایش سرعت مطالعه و بهبود تمرکز شما اثرگذار باشد. برای اجرای روش اسکن، باید با حرکت سریع چشمان به سمت پایین، محتوا و عبارت‌های اصلی صفحه را شناسایی کنید. جملات کلیدی که اغلب اولین جملات پاراگراف‌ها هستند، اعداد، نام افراد و یا اماکن هم می‌توانند در دسته همین عبارات کلیدی و مهم قرار بگیرند. در این روش شما کل محتوا را نمی‌خوانید؛ اما می‌توانید ایده اصلی و مضمون محتوا را درک کنید.

A person sitting on a bench reading a book Description automatically generated

همین موضوع باعث می‌شود تا یک نقشه اصولی و سازمان‌دهی شده در ذهن خود داشته باشید که بتوانید اطلاعات را به بهترین نحو ممکن دریافت کنید. اگر بتوانید مهارت دید محیطی خود را گسترش دهید، عملکرد بهتری برای بهره بردن از روش تندخوانی اسکن، برای امتحان خواهید داشت.

۶. تکنیک کتاب برعکس در تندخوانی با درک بالا

اگر به دنبال یک روش مؤثر و چالش‌برانگیز در روش‌های تندخوانی درس هستید، این راهکار می‌تواند مؤثر باشد. در زمان شروع تکنیک کتاب برعکس، ممکن است میزان درک شما از متن تا حد زیادی کاهش پیدا کند، اما به مرور زمان و با تکرار مداوم، این مشکل برطرف خواهد شد. در ابتدا به سراغ متون ساده بروید و سپس رفته‌رفته آن‌ها را سخت‌تر بکنید.

روش‌های مطالعه و یادگیری موثر

 

برای اجرای این تکنیک باید کتاب را به صورت برعکس نگه داشته و در ابتدا، در فاصله 30 سانتی‌متری آن قرار بگیرید. به مرور زمان این فاصله را افزایش داده و تا 50 سانتی متر برسانید. سپس از بالای سمت راست کتاب برعکس شده، مطالعه را شروع کنید. در این حالت هیچ انتظاری برای درک مطلب نداشته باشید. صرفا به خواندن اکتفا کنید تا مهارت شما افزایش پیدا کند.

۷. تمرین سه ثانیه‌ای

یکی دیگر از روش‌های تندخوانی دروس حفظی، تمرین سه ثانیه‌ای است. برای بهره بردن از این تکنیک باید هر صفحه را به سه قسمت عمودی تقسیم‌بندی کنید. سپس با ریتم آهسته 1 2 3 که بین هر کدام از آن‌ها یک ثانیه فاصله است، شروع به مطالعه هر خط کنید. بعد از گذشت سه ثانیه باید یک خط را به پایان رسانده باشید. این تمرین را برای صفحه ادامه داده و به مرور زمان ثانیه‌ها را کمتر کنید تا بتوانید سرعت مطالعه خود را بالاتر ببرید.

A child sitting on a pile of books Description automatically generated

چه کسانی نیاز به تندخوانی دارند؟

همان طور که در قسمت‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، تندخوانی به عنوان یک مهارت تلقی می‌شود. از این رو یادگیری آن یک امتیاز مثبت بوده و برای برخی از افراد یک نیاز اساسی است. برخی از افراد به واسطه شغل و یا مراحل مختلف زندگی خود، بیشتر از سایرین نیاز به یادگیری این مهارت دارند. از جمله اصلی‌ترین گزینه‌هایی که معمولا نیاز به یادگیری تندخوانی با درک بالا دارند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • دانش آموزان
  • دانشجویان
  • اساتید دانشگاه و معلمان
  • وکلا و قضات
  • کارمندان و کارآفرینان
  • علاقه‌مندان به مطالعه

مزایای یادگیری تندخوانی

اهمیت بالای یادگیریتندخوانی با درک بالا، باعث شده تا امروزه دوره‌های مختلفی برای آموزش تصویری تندخوانی ارائه شوند که متقاضیان می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. شرکت در این دوره‌ها و ارتقای این مهارت، می‌تواند مزایای مختلفی را برای داوطلب به همراه داشته باشد. از جمله اصلی‌ترین فواید دوره‌های تندخوانی برای داوطلب، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • تندخوانی می‌تواند سرعت انتقال و همچنین تبادل اطلاعات در سلول‌های عصبی را تا 6 برابر بالاتر ببرد.
  • با تکنیک‌های تندخوانی می‌توانید سرعت حرکت چشم‌ها را در جهت مطالعه منظم و مرتب کنید.
  • تندخوانی حافظه سه گانه فرد را ارتقا می‌دهد.
  • با این تکنیک‌ها می‌توانید با نحوه صحیح فکر کردن آشنا شوید.
  • با استفاده از روش‌های تندخوانی، انگیزه و علاقه افراد برای مطالعه افزایش پیدا می‌کند.
  • به کار گرفتن این تکنیک باعث می‌شود که هر دو نیمکره ذهن شما فعال شود.
  • در این حالت می‌توانید نگرش متفاوتی به مفاهیم داشته باشید و به درک بالاتری از آن‌ها برسید.
  • شما با استفاده از تندخوانی می‌توانید در زمان کوتاه‌تر و صرف انرژی کمتر، نتیجه مطلوب‌تری را به دست آورید.
  • از هرگونه پرش چشم جلوگیری کرده و تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

مزایای یادگیری تندخوانی

آموزش‌های تندخوانی

اهمیت یادگیری این مهارت باعث شده تا امروزه روش‌های مختلفی برای آموزش آن در نظر گرفته شود. شما بسته به سطح ابتدایی و هدفتان، می‌توانید از میان روش‌های آموزش تندخوانی، بهترین گزینه را انتخاب کرده و شروع به پیشرفت در این حوزه بکنید. دانلود رایگان کتاب تندخوانی و استفاده از این منابع یکی از روش‌های کاربردی در این راستا محسوب می‌شود که شما می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. این کتاب‌ها انواع تکنیک‌ها و مطالب مورد نیاز را در خود جای داده و در اختیار شما قرار می‌دهند.

آموزش جامع و کامل فن بیان

 

همچنین جزوه‌های مختلفی در قالب آموزش تندخوانی pdf هم ارائه شده‌اند که می‌توانند مطالب مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند. برای آموزش تصویری تندخوانی می‌توانید از انواع ویدئوهای آموزشی که در پلتفرم‌های مختلف وجود دارند هم استفاده کنید. یوتیوب در این زمینه یک منبع کاربردی محسوب می‌شود که می‌تواند نیازهای اولیه شما را در این زمینه پاسخگو باشد.

آموزش تندخوانی مکتب خونه

اگر به دنبال فرمول تندخوانی با درک بالا هستید که بتوانید در بازه زمانی کوتاهی سطح خود را در این زمینه ارتقا دهید، توصیه می‌کنیم یک روش اصولی برای آموزش انتخاب کنید. مکتب خونه در این زمینه دوره‌های آموزش تندخوانی مختلفی را برای متقاضیان و داوطلبان تدوین کرده که با شرکت در آن‌ها می‌توانند در بازه زمانی کوتاهی سطح خود را ارتقا دهند. از جمله بهترین دوره‌های مکتب خونه که به عنوان روش تندخوانی برای امتحان می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، باید به گزینه‌های زیر اشاره کنیم.

  • فنون یادگیری تندخوانی و تقویت حافظه
  • آموزش آنلاین دوره‌های تندخوانی مقدماتی تا پیشرفته
  • آموزش تندخوانی به کودکان
  • دوره جامع افزایش تمرکز

سخن پایانی

این روزها اکثر افراد به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند در زمان خود به هر نحوی صرفه‌جویی کنند. از این رو تمایل دارند کارهای مختلف را به سرعت انجام داده و به سراغ برنامه بعدی بروند. همین امر باعث شده تا تندخوانی با درک بالا، تبدیل به یکی از مهارت‌های اصلی و مورد نیاز شود. در قسمت‌های قبلی به صورت کلی به تعریف تندخوانی و کاربردی‌ترین روش‌ها برای آموزش آن پرداختیم. آسان‌ترین روش تندخوانی را معرفی کردیم تا شما بتوانید از آن بهره ببرید.

همچنین روش‌های تندخوانی درس را که به عنوان دانشجو می‌توانید مورد استفاده قرار دهید مانند دوره های آموزشی مکتب خونه، کتاب‌ها و جزوه‌ها را معرفی کردیم. با کمک دوره‌های آموزشی مکتب خونه می‌توانید در بازه زمانی کوتاهی به سطح بالایی از این مهارت برسید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا