دسته‌بندی نشده

چند تکنیک کاربردی تندخوانی برای امتحان و کنکور

تندخوانی برای امتحان و کنکور یکی از تکنیک‌های مهم مدیریت زمان و افزایش سرعت مطالعه است. در این تکنیک، افزون بر حفظ کیفیت مطالعه، سرعت آن را ارتقا داده و مدیریت بهتری برای زمان خواهیم داشت. در این مطلب به معرفی چند روش تند خوانی مختص امتحان و کنکور پرداخته‌ایم.

تند خوانی برای کنکور

کنکور و هر امتحان دیگری، آزمونی برای ارزیابی مهارت‌های ما است. ما با این آزمون‌ها سنجیده می‌شویم. بنابراین می‌توان گفت که این امتحانات، نقش مهم و مؤثری در زندگی ما دارند.

مرجع کامل آموزش تندخوانی و تقویت مهارت مطالعه

 

بیش‌تر آزمون‌ها، فرصت مطالعاتی مورد نیاز را شامل می‌شوند. با این حال، در برخی از امتحانات، مثل کنکور یا آزمون‌های استخدامی، حجم مطالب در قیاس با زمان، بسیار بالاتر است. طوری‌که برای به‌خاطرسپردن و مرور تمام مباحث، ناچار هستیم تا از تکنیک‌های خاص استفاده کنیم.

یکی از تکنیک‌هایی که در این زمینه، بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ روش تند خوانی برای امتحان است. روش های تند خوانی دروس حفظی کمک می‌کنند تا در زمان کم‌تر، به مطالعه و مرور مباحث بپردازید. این تکنیک، خود شامل انواع و اقسام مدل‌ها است که در ادامه‌ی بحث بدان می‌پردازیم. تند خوانی برای کنکور

آموزش تند خوانی

تندخوانی، یعنی سرعت مطالعه‌ی یک کلمه (و در نتیجه یک متن) را بالاتر ببریم. در حالت عادی، ما حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه را در یک دقیقه می‌خوانیم. این در حالی است که اگر تکنیک تندخوانی را به‌کار بگیرید، قادر به مطالعه‌ی ۳۰۰ الی ۳۵۰ کلمه در دقیقه خواهید بود. به عبارت دیگر، چیزی در حدود دو برابر.

فنون یادگیری، تند خوانی و تقویت حافظه

 

این امر، با تکنیک‌های بسیار ساده و طلایی محقق می‌شود. به عبارت دیگر، چند ترفند ساده می‌تواند سرعت مطالعه‌ی شما را بهبود دهد. البته فراموش نکنید که برای تسلط به این تکنیک‌ها، شما به تمرین نیاز خواهید داشت.

مزایای تندخوانی چیست؟

تندخوانی برای امتحان و کنکور مزیت‌های زیادی را در بر دارد. در ادامه، در خصوص برخی از امتیازات این تکنیک صحبت کرده‌ایم. مزایای تندخوانی چیست؟

۱. تندخوانی مانع از حواس‌پرتی‌تان می‌شود

روشن است که اگر یک متن را کند بخوانید، زمان زیادی را به مطالعه‌ی آن اختصاص می‌دهید. در این بازه‌ی زمانی، شما در معرض عوامل حواس‌پرتی زیادی قرار می‌گیرید که می‌تواند کیفیت مطالعه‌تان را کاهش دهد.

پیشنهاد مطالعه: ١٠ تکنیک کاربردی برای تقویت مهارت مطالعه که از آن بی خبریم!

۲. تندخوانی به بهبود حافظه کمک می‌کند

تکنیک‌هایی که برای تندخوانی استفاده می‌شود، ساختار حافظه را به نحو بهتری شکل می‌دهد. در نتیجه شما مباحث را بهتر می‌فهمید و کم‌تر به مرور آن نیاز پیدا خواهید کرد.

۳. تندخوانی مانع از خستگی می‌شود

کند خواندن و صرف زمان طولانی برای مطالعه،‌ می‌تواند بسیار کسل‌کننده باشد. در روش تندخوانی، شما خستگی جسمی و مغزی کم‌تری را تجربه می‌کنید.

۴. تندخوانی در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند

واضح است که روش‌های تندخوانی برای امتحان و کنکور، زمان بیش‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد. این مزیت، به‌خصوص برای امتحاناتی که حجم مطلب آن‌ها بالاست یا مدت زمان آمادگی کم‌تری دارند، بسیار مهم است.

۵. حافظه‌ی شما با تندخوانی تقویت می‌شود

شاید برایتان جالب (و کمی عجیب) باشد که تکنیک‌های مطالعاتی تندخوانی، به بهبود حافظه نیز کمک می‌کند. این موضوع صحت دارد و شما با به‌کارگیری این روش‌ها، می‌توانید تمرکز خود را بالاتر برده و به تقویت حافظه‌تان کمک کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش یادگیری دروس حفظی که باید بدانیم

۶. تندخوانی به بهبود انگیزه‌ها کمک می‌کند

عدم خستگی چشم، جسم و مغز با تکنیک‌های تندخوانی سبب خواهد شد که شما انگیزه‌ی بیش‌تری برای مطالعه داشته باشید. این در حالی است که روش کندخوانی دقیقاً به‌صورت متضاد عمل می‌کند.

چند روش مهم برای تندخوانی برای امتحان و کنکور

روش های مختلفی برای تندخوانی وجود دارد که مختص امتحان و کنکور هستند. در این بخش، قصد داریم تا نکات کلیدی و مهم تندخوانی برای امتحان را ذکر کنیم.

زمزمه نکنید

آسان ترین روش تند خوانی، کاهش زمزمه‌ی کلمات است. وقتی شما یک کلمه را حتی بدون صدا می‌خوانید، لب‌زدن، زمان بیش‌تری را می‌گیرد. کافی است تا بر روی مطالعه با چشمان خود تمرکز کنید. هرچقدر بیش‌تر بتوانید از زمزمه کردن متن خودداری کنید، سرعت تندخوانی شما بالاتر می‌رود.

* برای تمرین، می‌توانید از آدامس جویدن استفاده کنید تا لب‌هایتان در حین مطالعه‌ی کلمات، حرکت نکند.

متن را اسکن کنید

در تکنیک تندخوانی، شما کلمه به کلمه‌ی یک متن را نمی‌خوانید. بلکه شبه جمله‌ای از آن را در مغز خود اسکن می‌کنید. این اسکن کردن، به شما اجازه می‌دهد تا مفهوم هر شبه جمله را دریافت کرده و بفهمید. در نتیجه بسیار سریع‌تر از روش مطالعه‌ی کلمه به کلمه پیش می‌روید.

به جست‌وجوی مفاهیم کلیدی بپردازید

یکی از تکنیک‌های نمونه تند خوانی، جست‌وجوی متن برای یافتن واژگان و مفاهیم کلیدی در آن است. توصیه می‌کنیم بار اولی که یک متن را می‌خوانید، واژگان مهم و کلیدی آن را با هایلایتر برجسته کنید. شما می‌توانید دور کلمات و اصطلاحات مهم خط بکشید. این کار سبب می‌شود تا در مرور آن مبحث، با رویت کلی از واژگان برجسته شده، کل مطالب را به‌خاطر بیاورید.

پیشنهاد مطالعه: چند راه کار ساده برای حذف گفتگوی درونی جهت تمرکز بیشتر

یادداشت برداری کنید

یک روش تند خوانی برای کنکور، ‌استفاده از یادداشت برداری است. در این روش شما مفاهیم کلیدی را روی یک دفتر یا کاغذ جداگانه می‌نویسید. حتی نوشتن در حاشیه‌ی کتاب‌ها هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

  • نکته ١: شما باید یادداشت‌ها را به‌طور منطقی سامان‌دهی کنید تا به راحتی بتوانید به هر یک دسترسی داشته باشید.
  • نکته ۲: در یادداشت‌برداری از مطالب، استفاده از علائم اختصاری و قراردادی، اهمیت دارد. مثلا شما می‌توانید از ایموجی چهره برای نشان دادن درجه‌ی سختی مطلب (از دیدگاه خودتان) استفاده کنید. علائمی مثل هشدار، ستاره و غیره نیز می‌تواند برای درجه اهمیت آن نکته به کار برده شود.

عناوین و سرفصل‌ها را در نظر بگیرید

یکی از تکنیک‌های مهم، توجه به عناوین و سرفصل‌های فهرست مطالب کتابی است که می‌خوانید. بیش‌تر عناوین، شامل کلمات کلیدی و برجسته‌ی آن مبحث هستند. شما می‌توانید از این کلمات برای یادآوری مفهوم کلی متن استفاده کنید. به علاوه این‌که فهرست مطالب، آمادگی ذهن را برای درک و طبقه‌بندی مفاهیم جدید افزایش می‌دهد.

به تصاویر و نمودارهای گرافیکی توجه کنید

تفسیر تصاویر و گرافیک روش دیگری است که می‌تواند در مدت زمان کم، اطلاعات زیادی را انتقال دهد. برای مطالعه‌ی کنکور و امتحان هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. اگر به خوبی یک شکل یا نمودار را درک کنید، مشاهده‌ی دوباره‌ی تصویر، به مرور تمام آن مفاهیم می‌انجامد.

سوالات کلیدی و مهم را بخوانید

اگر فرصت کمی برای آمادگی در امتحان و کنکور دارید، می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. در این روش، شما به منظور تندخوانی برای امتحان و کنکور، تنها سوالات مهم و پرکاربرد را مرور می‌کنید. در این صورت، شما با ترفندهای پاسخ‌دهی به این سوالات و مرور نکات مهم آن آشنا خواهید شد.

کلام پایانی

در این مطلب، در خصوص تندخوانی برای امتحان و کنکور صحبت کردیم. این‌جا به شما نشان دادیم که تکنیک تند خوانی چیست و چه مزایایی را در بر می‌گیرد. هم‌چنین شما را با ترفندهای طلایی برای اجرایی کردن این تکنیک آشنا کردیم. تندخوانی روشی است که با کمی تمرین، بر آن تسلط پیدا کرده و از فواید و مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

آموزش تندخوانی در مکتب خونه

دوره‌های آموزش تقویت حافظه و آموزش تندخوانی مکتب خونه، به شما کمک می‌کند تا عادات غلط مطالعاتی خود را اصلاح کنید. این دوره‌های آموزشی، فوت و فن‌هایی را به شما نشان می‌دهد که می‌توانید مطالب دلخواه را در زمان کم‌تر، با دقت و تمرکز بیش‌تر و بهینه‌تر به خاطر بسپارید. شرکت در این دوره‌های آموزشی، به‌خصوص برای داوطلبان آزمون‌های جامع حساس مثل کنکور، بسیار الزامی خواهد بود.

آموزش مهارت‌های خودآگاهی

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا