آموزش مهارت‌های خودآگاهی

poster
پیش‌نمایش دوره

دوره آموزش مهارت‌های خودآگاهی به معرفی و آموزش تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی می‌پردازد. شما در این دوره با مهارت‌های خودآگاهی، جرئتمندی و همدلی آشنا خواهید شد که 3 تا از اصلی‌ترین مهارت‌ها در حوزه ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4 (20 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

این دوره، پیش‌نیازی ندارد و قابل استفاده برای همگان است.

گذراندن دوره‌ی «ارتباط موثر و حل تعارض»، در کنار این دوره توصیه می‌شود.

سرفصل‌های دوره آموزش مهارت‌های خودآگاهی

خودآگاهی

در این بخش، شما با ویژگی‌‌های مثبت برخواسته از خودآگاهی و تبعات منفی عدم خودآگاهی، آشنا می‌شوید، انواع خودآگاهی را می‌شناسید و با بهره‌گیری از طرح‌واره‌ها و ویژگی‌های حوزه‌های مختلف رفتاری، به خودآگاهی و خودشناسی، دست پیدا می‌کنید. 

  ویژگی‌های افراد خودآگاه - ویژگی‌های مثبت خود
مشاهده
"10:01  
  خوداگاهی جسمانی
"10:11  
  ویژگی‌های منفی خود - افکار
"11:16  
  منشاء رفتار ما
"07:30  
  طرحواره‌ها
"10:44  
  حوزه بریدگی و طرد
"11:50  
  حوزه خودگردانی و عملکرد مختل
"12:46  
  حوزه محدودیت‌های مختل
"06:03  
  حوزه دیگر جهت‌مندی
"11:50  
  حوزه گوش به زنگی بیش از حد
"11:43  
  تشخیص طرحواره خود
"05:30  
  کوئیز
 100%    
"10:00  
جراتمندی

در این بخش، با سبک‌های مختلف رفتاری آشنا می‌شوید و به برتری سبک جرأت‌مندانه، نسبت به سایر سبک‌ها، پی می‌برید. پس از برگزیدن سبک جرأت‌مندانه برای ارتباط، راه‌های پیاده‌سازی هر چه بهتر آن را در زندگی، می‌آموزید.

  انواع سبک‌های ارتباطی
مشاهده
"08:48  
  ویژگی‌های فرد منفعل
"08:54  
  ویژگی‌های فرد پرخاشگر
"07:05  
  ویژگی‌های فرد سلطه‌گر
"04:56  
  زندگی افراد باسبک‌های ناکارامد در کنار هم
"05:41  
  شیوه جراتمندانه
"08:17  
  حقوق هر انسان در ارتباط با دیگران
"06:14  
  موانع و تکنیک‌های ابراز قاطعیت
"04:44  
  نردبام و شروط قاطعیت‌ورزی
"15:35  
  تکنیک صفحه خط افتاده، مصالحه و خلع سلاح
"11:22  
  تکنیک‌ جرات مندی افزایشی و مشخص کردن پیامد
"06:38  
  رد قاطعانه درخواست و نه گفتن
"11:34  
  واکنش دیگران در برابر رفتار قاطعانه
"17:12  
  کوئیز
 100%    
"10:00  
همدلی

در این بخش، با معنا و مفهوم همدلی، آشنا می‌شوید و پس از آگاهی از تفاوت‌های آن، با هم‌دردی، تاثیرات مثبت و راه صحیح همدل، آشنا خواهید شد. موانعی بر سر راه همدلی کردن وجود دارد که آن‌ها را نیز فرا خواهید گرفت.

  تعریف همدلی
مشاهده
"08:44  
  تفاوت همدلی و همدردی
"11:18  
  تاثیرات مثبت همدلی
"11:23  
  موانع روابط همدلانه
"15:02  
  ارتباط صمیمانه
"13:51  
  کوئیز
 100%    
"10:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

دوره آموزش مهارت‌های خودآگاهی به معرفی و آموزش تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی می‌پردازد. شما در این دوره با مهارت‌های خودآگاهی، جرئتمندی و همدلی آشنا خواهید شد که 3 تا از اصلی‌ترین مهارت‌ها در حوزه توسعه فردی هستند.

مهارت‌های مهم دیگری نیز وجود دارند که همواره در حوزه توسعه فردی مطرح شده و یادگیری این موارد به هر شخصی توصیه می‌شود. خونسردی، اعتماد به نفس و عزت نفس، مثبت‌اندیشی و توانایی انتخاب از دیگر مهارت‌های اکتسابی هستند که فراگیری آن‌ها در کنار مهارت‌های خودآگاهی به هر فردی توصیه می‌شود. 

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که در طول زندگی خود با رفتارهایی خصمانه رو به رو شده باشید. رفتارهایی مثل تمسخر و استهزاء، اهانت و برخوردهای فیزیکی. اما آیا به این نکته فکر کرده‌اید که اگر افراد از زمان کودکی با مهارت‌های خودآگاهی آشنا باشد، چه تاثیراتی بر روی آینده آن‌ها می‌گذارد؟

احتمالا با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانند به مقابله با تمسخر و زورگویی دیگران بپردازند، روابط اجتماعی بهتری داشته باشند و با شرایط مختلف بهتر و راحت‌تر کنار بیایند.

اما این بدان معنا نیست که دوره مهارت‌های خودآگاهی فقط برای کودکان و نوجوانان مناسب است، بلکه دوره مهارت‌های خودآگاهی، دوره‌ای است مناسب برای هر فرد که با هر سطحی از مهارت‌های نرم (Soft Skills) می‌تواند مفید فایده واقع شود.

سه مهارت تدریس شده در دوره آموزش مهارت‌های خودآگاهی که شامل: مهارت‌های خودآگاهی، جرئت‌مندی و همدلی می‌شوند، به همراه 4 مهارت خونسردی، عزت نفس و اعتماد به نفس، مثبت‌اندیشی و توانایی و قدرت انتخاب، 7 مهارت اصلی از مهارت‌های نرم به شمار می‌روند که تسلط و درک نسبی از آن‌ها به هر شخصی توصیه می‌شود.

هرچه ما با مهارت‌های خودآگاهی بیشتر آشنا شویم، در هنگام مواجهه با مشکلات و سختی‌ها می‌توانیم واکنش بهتری نسبت به آن‌ها داده و نتیجه متفاوتی نیز دریافت کنیم.

این 7 مهارت خودآگاهی همچنین به کودکان کمک بیشتری می‌کند تا از لایه‌های پایین و فردگرای ذهنشان جدا شده و به سمت جمع‌گرایی و کارها و فعالیت‌های گروهی سوق پیدا کنند.

اما افراد خودآگاه چه ویژگی‌هایی دارند؟

در ابتدا لازم است تا اشاره کنیم که مهارت خودآگاهی، توانایی شناخت خصوصیات، نقاط ضعف و قوت، خواسته‌ها، ترس‌ها و انزجارها است.

اما افرادی که خوآگاه هستند ویژگی‌هایی بارز نسبت به دیگران دارند که هر فردی می‌تواند این ویژگی‌ها را به آسانی کسب کند. بارزترین خصیصه یک فرد خودآگاه این است که توانایی‌های خود را به درستی می‌شناسد و به استعدادهایش افتخار می‌کند.

ویژگی دیگر یک فرد خودآگاه می‌تواند این باشد که نقاط ضعف خودش را می‌شناسد، آن‌ها را کتمان نمی‌کند و در راستای اصلاح نقاط ضعفش کوشش می‌کند.

یک فرد خودآگاه تمام تلاش خود را می‌کند تا در راستای اهدافش به موفقیت برسد و پس از رسیدن به موفقیت به موفقیت خود افتخار می‌کند؛ ولی هر شخصی همیشه نمی‌تواند موفق باشد و گاهی شکست را نیز تجربه می‌کند.

یک فرد خودآگاه از شکست‌هایش مایوس نشده، از آن‌ها درس گرفته و برای موفقیت‌های آتی تلاش می‌کند تا از تجربه شکست‌هایش بهره ببرد.همچنین به ویژگی‌های جسمانی و ظاهری خود اشراف کامل دارد و سعی نمی‌کند جای دیگران باشد. به افکار و باورهایش واقف است و به افکار و باورهای دیگران احترام می‌گذارد.

خودآگاهی چه سطوحی دارد؟

خودآگاهی به چهار سطح مختلف تقسیم می‌شوند که عبارتند از: 1) چیزهایی که هم خودم و هم دیگران نسبت به خودم می‌دانیم، 2) چیزهایی که خودم در رابطه با خودم می‌دانم ولی دیگران نمی‌دانند، 3) نکاتی که دیگران در مورد من می‌دانند ولی خودم نمی‌دانم و 4) نکاتی که در مورد من صادق است اما نه خودم به آن‌ها اشراف دارم و نه دیگران.

آشنایی با این سطوح مختلف به ما کمک می‌کند که به نکاتی که خودمان نمی‌دانیم اشراف پیدا کرده و آن‌ها را به سطوح بالاتر بیاوریم تا با آگاهی از آن‌ها بتوانیم اهداف مناسب‌تری با توجه به ارزش‌هایمان تعریف کنیم  و مسیرهای مناسب‌تری با توجه به توانایی‌هایمان انتخاب کنیم.

در سطوح گفته شده لازم است تا روی سطح سوم و چهارم تمرکز بیشتری گذاشته شود. در رابطه با سطح سوم ما باید به تذکرات و مشاوره‌ی اطرافیانمان توجه بیشتری کنیم.

مثلا مدیر یک سازمان که خودش را یک شخص منعطف قلمداد می‌کند ممکن است از دید کارکنانش فردی خشک و انعطاف ناپذیر باشد که می‌تواند با گوش سپردن به حرف کارکنانش این خصیصه‌ شخصی خود را به سطح خودآگاهی برساند. سطح چهارم نیز معمولا بر همه پوشیده است و تنها با روانکاوی مشخص می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher ماندانا عالمی

 خانم دکتر ماندانا عالمی مدرک دکتری خود در رشته مشاوره و راهنمایی را در سال 1389 از دانشگاه پوترای مالزی (UPM) دریافت کرد. ایشان از تجربه‌ای غنی در زمینه‌ی مهارت‌های زندگی برخوردار هستند که حاصل سال‌ها مشاوره و تدریس ایشان می‌باشد.

از دیگر سوابق ایشان می‌توان به تدریس در واحد‌های کرج، رودهن و تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
فهیم رحیمی 1400-05-26
ممنون از ایشون، من بسیار مطالب مهم و کاربردی رو یاد گرفتم تا اینجا، به نظرم خیلی خوب تدریس میکنند. با حوصله و با آگاهی در رو میگن، مثالهای مناسب میزنند و با زبان ساده و گویا تدریس میکنند. ممنونم واقعا
سحر سلمانی 1399-10-24
عالی و کاربردی
نوید بازماندگان یزدی 1399-07-27
مطالب دوره و توانایی مدرس همه بسیار خوب بودند. ممنون از زحمات شما. من این دوره و سایت شما را به دوستان زیادی معرفی کرده و می کنم. شاد و پیروز باشید . ممنون می شوم دوره ها و جشنواره های تخفیف بیشتری بگذارید تا بتوانیم در دوره های بیشتری شرکت کنیم. ممنون
الناز عبدالرحیمی نیاری 1399-02-08
دوس دارم تشکر کنم از این دوره فوق العاده.من تا امروز فکر میکردم که با دیگران همدلی میکردم:)منتها فهمیدم که در واقع نصیحتشون میکردم...این دوره خیلی آگاهیم رو تو رفتارهام بالا برد واقعا ممنونم
احمد ساعیان 1398-12-03
با سلام دوره بسیار خوبی بود .هم علمی و هم کاربردی . در بهبود فرایند مدیریت برای من مثبت بود. تشکر از همه دست اندرکاران بویژه مدرس دوره خانم عالمی
فاطمه جوی 1400-03-10
نمونه بارز اینکه محتوای حرف ها و مطالب خوب با بیان پراکنده از بین می ره... محتوا عالیه ولی بیان پراکنده مدرس باعث حواس پرتی میشه.
سپیده کریمی افشار 1399-03-02
بعنوان دوره ای برای بیان عناوین و سرفصل ها بسیار خوب بود. اطلاعات اولیه خوبی در اختیار قرار می دهد.
شکیبا علوی مهر 1403-01-10
ممنون از زحمات ایشان برای تهیه دوره اگر بیان ایشان پویا تر و خلاقانه تر بود هم بهتر میشد در ارتباط با سوالات آزمون هم نامناسب و یه مقدار غیر قابل تشخیص بود اما در کل ممنون از زحمات شما
سارا صفیر 1400-05-29
محتوا خیلی خوب بود ولی متاسفانه قدرت بیان مدرس خیلی ضعیف و یکنواخت بود این محتوا با مدرسی که خیلی خوب مثال میزنه و یکنواختی رو لحن وجود نداره عالی میشد.سوال اینکه جواب تمرینی که اخر مطلب گفتند رو باید از کجا ببینیم؟؟؟؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا سوالات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
رضا معزی 1400-02-07
with respect to the teacher and her effort to deliver the course content, but there are some rooms to improve: 1.Teacher uses a fully described powerpoint which is not the best option to present, regularly teachers use some highlights of the content only in the powerpoint and elaborate details orally. 2.The quizzes are not straight forward to examine the learners knowledge, but somehow it's designed to fool learners and make them bewildered . So It's better to make simple, easy and understandable quizzes, not difficult! Best Regards
علیرضا سوری 1399-09-21
مطالب عالی بود ولی سوال ها گنگ و ضعیف بود و مناسب طرح نشده بود 👎
مکتب‌خونه
علیرضا عزیز؛ لطفا برای بررسی بیشتر توضیحات دقیق تر خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید. info@maktabkhooneh.org
سید محمد رضا رجبی 1399-12-26
سلام با تشکر از مدرس دوره، من نقد خودم رو میگم: قدرت بیان بسیار پایین، جذاب نبودن نحوه بیان درس، درس مبهم، واقعا حوصله سر بر، کلمه هایی مثل اینیس ک، اصلا قشنگ نیست، بعضی جاها کلمه های قلمبه سلمبه استفاده میشه، بعضی جاها مدرس خیلی توی فازه. مرسی، تشکر از زحماتتون، ممنون
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhooneh.org
آرمان عظیمی 1399-12-16
خیلی قدرت بیانش پایینه و مثال های ضعیفی میزنه مطالبشم کامل نیست
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhooneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

بطور کلی در دوره آموزش مهارت‌‌های خودآگاهی مکتب‌خونه چه چیزهایی می آموزیم؟

این دوره، شامل سه مبحث از مباحث مهارت‌های زندگی است که در ادامه، به آن‌ها می‌پردازیم؛

  • مهارت خودآگاهی:

در این بخش، شما با ویژگی‌‌های مثبت برخواسته از خودآگاهی و تبعات منفی عدم خودآگاهی، آشنا می‌شوید، انواع خودآگاهی را می‌شناسید و با بهره‌گیری از طرح‌واره‌ها و ویژگی‌های حوزه‌های مختلف رفتاری، به خودآگاهی و خودشناسی، دست پیدا می‌کنید. 

  • جرأت‌مندی:

در این بخش، با سبک‌های مختلف رفتاری آشنا می‌شوید و به برتری سبک جرأت‌مندانه، نسبت به سایر سبک‌ها، پی می‌برید. پس از برگزیدن سبک جرأت‌مندانه برای ارتباط، راه‌های پیاده‌سازی هر چه بهتر آن را در زندگی، می‌آموزید.

  • همدلی:

در این بخش، با معنا و مفهوم همدلی، آشنا می‌شوید و پس از آگاهی از تفاوت‌های آن، با هم‌دردی، تاثیرات مثبت و راه صحیح همدل، آشنا خواهید شد. موانعی بر سر راه همدلی کردن وجود دارد که آن‌ها را نیز فرا خواهید گرفت.

صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام