توسعه فردی

انواع تیپ‌های شخصیتی انیاگرام

تیپ های شخصیتی انیاگرام: از زمان‌های دور که اجدادمان دور آتش می‌نشستند و سقف خانه‌شان آسمان بود، تا همین حالا که هر کدام از ما زندگی پیچیده و پرمشغله‌ای داریم، بشر همواره در جست‌وجوی شناخت خودش بوده است. ما دوست داریم بدانیم چه کسی هستیم، چه ویژگی‌هایی داریم و چه کارهایی را باید انجام بدهیم تا موفق‌تر عمل کنیم.

اینکه انسان‌ها را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی‌شان طبقه‌بندی کنیم هم، از همین نیاز سرچشمه می‌گیرد. وقتی انسان‌ها را در دسته‌های مشخص طبقه‌بندی می‌کنیم، کار مطالعه‌ی خودمان و دیگران را آسان‌تر می‌کنیم. گاهی این طبقه بندی‌ها بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارند و روزهایمان را می‌سازند و در تصمیمات کمکمان می‌کنند، مانند تقسیم‌بندی‌هایی که از افراد بر اساس ماه تولد داریم.

اما گاهی طبقه‌بندی شخصیت خودمان و دیگران از روی علم و دانش و سال‌ها تحقیق و بررسی‌ست. علم روانشناسی، سرشار از این طبقه‌بندی‌هاست، طبقه بندی افراد از نظر ضریب هوشی، طبقه‌بندی از نظر سلامت روان، طبقه‌بندی از نظر آرکتایپ‌های شخصیتی و غیره.

در میان تمام این طبقه‌بندی‌ها، روش شخصیت شناسی انیاگرام، چند سالی‌ست که راه خودش را به میان مردم باز کرده و حالا تست شخصیت‌شناسی انیاگرام، به تستی محبوب برای خودشناسی تبدیل شده.

تیپ های شخصیتی انیاگرام

تست‌ شخصیت شناسی انیاگرام:

اما واقعا تست شخصیت‌شناسی انیاگرام چیست؟ چرا تا این حد محبوب است و تا چه حد می‌تواند به ما در شناخت خودمان کمک کند؟ این‌ها سوالاتی‌ست که می‌خواهیم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم.

در ابتدای مسیر، بیایید با هم نگاهی به واژه‌ی انیاگرام بیندازیم. انیاگرام، واژه‌ای یونانی‌ست که از دو بخش   اینیا ennea  به معنای نُه، و گرام gram  به معنای وجه، مدل و شکل تشکیل شده است. علت این نام‌گذاری این است که در

تیپ های شخصیتی انیاگرام، افراد به نه تیپ شخصیتی اصلی، دسته‌بندی می‌شوند.

تیپ های شخصیتی انیاگرام

 

نکته‌ای که در همین ابتدای مسیر باید به آن توجه کرد، این است که هیچ یک از این تیپ‌ها، از دیگری بهتر یا بدتر نیست و هر کدام ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خود را دارند. در هر یک از تیپ‌های شخصیتی، ویژگی‌های عاطفی، مهارت‌های ارتباطی، علاقه‌مندی‌ها و استعدادها منحصر به ‌فردند.

چرا تیپ های شخصیتی انیاگرام اهمیت دارد؟

وقتی بدانیم که خودمان و اطرافیانمان در کدام یک از تیپ‌های نه‌گانه‌ی شخصیتی انیاگرام قرار می‌گیریم، پنجره‌ای جدید از آگاهی و تحول به رویمان باز می‌شود. انگار که برای بسیاری از رفتارهای گذشته‌مان توضیح پیدا می‌کنیم و می توانیم با دانستن نکاتی که تاکنون از آن‌ها بی‌خبر بودیم، در آینده گام‌هایی محکم‌تر و درست‌تر برداریم.

دانشی باستانی با نگاهی نوین:

شاید نام گئورگ گرجیف را شنیده باشید. عارفی که به کشورهای بسیاری سفر کرد تا از هر کشور، فرهنگ، عرفان و آیین‌های منحصر به فردی را جمع‌آوری کند. آنچه امروزه از تیپ های شخصیتی انیاگرام می‌دانیم را به گرجیف نسبت می‌دهند. اگرچه قدمت این تست شخصیت‌شناسی به زمان‌هایی بسیار دورتر باز می‌گردد. گرجیف بیش از هر چیز به دنبال ردپای انیاگرام در فرهنگ‌های مختلف گشت و آن را در دانش باستانی کشورهایی مانند ایران، یونان، مصر و تبت پیدا کرد، دسته‌بندی‌های آن را بازنگری کرد و آن را مانند یک روش قابل استفاده و آسان در اختیار همگان قرار داد.  اینجا بود که تست شخصیت ‌شناسی انیاگرام، مورد توجه روانشناسان قرار گرفت و ویژگی‌های روانی دقیق‌تری به هر یک از تیپ‌های شخصیتی آن اضافه شد.

آنچه امروزه در تست شخصیت‌ شناسی انیاگرام مشاهده می‌کنیم، ترکیبی از عرفان شرقی و روان‌شناسی‌ست. در این تست، نه تیپ شخصیتی اصلی معرفی می‌شوند که شناخت ویژگی‌های هر کدام به ما کمک می‌کند که اول خودمان را بشناسیم و بعد بتوانیم ابعاد جدیدی در وجود خودمان کشف کنیم.

 

نه تیپ شخصیت شناسی انیاگرام:

در ادامه به طور مختصر، با تعدادی از ویزگی‌های هر یک از تیپ‌های شخصیتی آشنا می‌شویم اما یادتان باشد که این توضیحات بسیار مختصر هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی هر یک از تیپ‌های شخصیتی و ویژگی‌های آن‌ها می‌توانید به درس «آموزش شخصیت‌شناسی به روش انیاگرام» از دروس مکتب خونه مراجعه کنید.

 

ویدیو پیشنهادی :تست شخصیت شناسی انیاگرام
آموزش شخصیت‌ شناسی به روش انیاگرام

 

 

تیپ های شخصیتی انیاگرام

 

 

  •  اصلاح‌گرا(reformer):

قوانین برای افراد این تیپ شخصیتی، نقش اصلی را بازی می‌کنند. آن‌ها مقید به بایدها و نبایدها هستند و چهارچوب‌های اخلاقی برایشان بسیار مهم است. کمال گرایی، از ویژگی‌های دیگر این تیپ شخصیتی‌ست. آن‌ها همیشه تلاش می‌کنند کارها را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند و از این که کارشان عیب و نقصی داشته باشد به شدت مضطرب می‌شوند. این گروه شخصیتی، افرادی عاقل و منظم را در خود جای می‌دهد که همیشه سعی می‌کنند همه چیز را بر اساس قوانین و چهارچوب های منظم ذهنی‌شان بچینند و به همین دلیل گاهی از نظر دیگران این‌طور به نظر می‌رسد که آن‌ها نگاهی از بالا به پایین دارند.

  •  یاری‌رسان(helper):

مهم نیست که در خیابان به یک گربه‌ی زخمی و گرسنه برخورد کنند، در محل کارشان با همکاری غمگین روبرو شوند یا دوستشان دچار افسردگی شوند. برای افراد این گروه شخصیتی، کمک کردن مهم‌ترین وظیفه‌ای‌ست که در زندگی دارند. افراد این گروه شخصیتی به دنبال ابراز وجود و کسب محبت از سمت دیگران هستند. اگرچه همیشه خودشان برای کمک به دیگران پیش قدم می‌شوند، با این حال خودشان نیز به مهر و محبت و مقبول واقع شدن نیاز فراوانی دارند. این تیپ شخصیتی تمام تلاش خود را در زندگی می‌کند تا از احساس بی‌ارزشی دوری کند.

  • موفقیت‌گرا حقیقت‌خواه (motivator):

در انواع تیپ های شخصیتی انیاگرام، افراد تیپ شماره‌ی ۳، یک کلمه‌ی کلیدی در طول زندگی‌شان دارند و آن موفقیت است. آن‌ها با تمام وجود برای موفق شدن تلاش می‌کنند و از رقابت لذت می‌برند. این تیپ شخصیتی همیشه سعی می‌کند خودش را یک برنده نشان بدهد و به همین دلیل خیلی از اوقات تلاش می‌کند تا ایرادات شخصیتی‌اش را بپوشاند. این مسئله باعث می‌شود گاهی ارتباط بین خود واقعی و چهره‌ای که از خودشان به دیگران نشان داده‌اند را گم کنند. این افراد در مرحله‌ی سالم شخصیتی، افرادی بسیار لایق، مؤثر و موفق هستند که تأثیر مهم و باارزشی روی جامعه دارند.

  • فردگرا و رمانتیک (romantic):

افراد این تیپ شخصیتی، انسان‌هایی هنرمند، درونگرا و بسیار حساس هستند. احساسات آن‌ها در طول زندگی‌شان نقش اصلی را برای تصمیم‌گیری بازی می‌کند. تخیل قوی یکی از ویژگی‌های دیگر این تیپ شخصیتی‌ست. آن‌ها خیلی به اتفاقات گذشته فکر می‌کنند اگرچه این تخیل گاهی در آن‌ها باعث تحریف واقعیت می‌شود، اما از آن‌ها افرادی بسیار هنرمند و مبتکر می‌سازد.

  • جست‌وجوگر و متفکر (thinker):

شرلوک هلمزهای جهان واقعی! این افراد از ساعت‌ها جستجو به دنبال حل یک مسئله خسته نمی‌شوند. آن‌ها تمام انرژی‌شان را صرف جستجو می‌کنند و به همین دلیل ممکن است از نگاه دیگران کناره‌گیر و منزوی به نظر برسند. تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده‌ای که هیچ کس از پسشان برنمی‌آید برای آن‌ها مانند یک تفریح است. در مرحله‌ی سالم شخصیتی، این افراد بسیار دانشمند، مطلع، بامنطق و آگاه هستند و در بسیاری از موارد از دانششان برای بهتر کردن زندگی دیگران و تبدیل کردن دنیا به جایی برای زندگی بهتر استفاده می کنند.

تست شخصیت شناسی انیاگرام

 

  • وفادار و منصف(skeptic):

افراد این تیپ شخصیتی به شدت قابل اعتماد هستند. آن‌ها با همه چیز با انصفانه برخورد می‌کنند و سعی می‌کنند تصمیم درست را درباره‌ی اتفاقات بگیرند. حقیقت و وفاداری برای افراد این گروه بسیار مهم است هر چند که در روابطشان اغلب باگذشتند، شاید به همین خاطر دوستان فراوانی دارند.

  • ماجراجو   و تنوع طلب(enthusiast):

در تست شخصیت شناسی انیاگرام، هیچ گروهی به اندازه‌ی این تیپ مشتاق شور و شوق و هیجان نیست. وقتی با این افراد باشید معمولا لحظات خوش و پرهیجانی را تجربه می‌کنید. آن‌ها به هیچ چیز سخت نمی‌‌گیرند و می‌خواهند در لحظه از زندگی لذت ببرند. سطح انرژی بسیار بالا، از دیگر ویژگی‌های افراد با این تیپ شخصیتی‌ست.

  • چالش‌گر و قدرت طلب (leader):

افراد این تیپ شخصیتی می‌خواهند به همه چیز تسلط داشته باشند. آن‌ها بسیار اهل چالش و حتی جنگیدن هستند. افراد این تیپ شخصیتی، در کارها و حرف‌هایشان بسیار قاطع عمل می‌کنند و دوست دارند دیگران به آنچه می گویند عمل کنند. به همین دلیل افراد این گروه، گاهی بسیار زورگو به‌نظر می‌رسند و البته باید این نکته را به‌خاطر داشت که آن‌ها از مشاجره و دعوا با دیگران نمی‌هراسند.

  • مسالمت‌جو و صلح‌طلب (peacemaker):

آن‌ها همیشه به دنبال ایجاد تعادل‌اند و سعی می‌کنند به دنیای اطرافشان نسبی نگاه کنند. با از خودگذشتگی و کنار گذاشتن خواسته‌های خودشان به‌خاطر دیگران مشکلی ندارند و تنها چیزی که از دنیا می‌خواهند حفظ آرامش و صلح است. این افراد باعث گسترش فرهنگ صلح در دنیا می‌شوند و اگر در سلامت روانی در تیپ شخصیتی‌شان قرار داشته باشند، افرادی میانجی‌گر و مشاورانی حرفه‌ای و مهربان هستند.

اکنون که تیپ های شخصیتی انیاگرام را می‌شناسید این سوال را با خود مطرح کنید که شما جز کدام شخصیت یا شخصیت‌ها هستید.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا