برنامه نویسی و IT

پایتون یا سی شارپ، کدام بهتر است؟

پایتون بهتر است یا سی شارپ c#

در نگاه اول شاید هر نوع مقایسه‌ای مطلوب نباشد. هر زبان برنامه نویسی یک سری مزیت و تعدادی عیب ممکن است داشته باشد که در هر حال به عنوان یک زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد. پس زبان‌های برنامه نویسی مزیت بیشتری دارند وگرنه مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند. مقایسه نمی‌تواند کمک شایانی به استفاده یا عدم استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی نماید، بلکه در مقایسه باید به دنبال چیز دیگری باشیم. در این مقاله قصد داریم نگاهی متفاوت به سی شارپ c# و پایتون داشته باشیم.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش C# مقدماتی
آموزش C# مقدماتی

 

مثلا از کدام زبان برنامه‌نویسی در چه موردی بهتر است استفاده نماییم. ممکن است برای انجام پروژه‌ای بتوان از چند زبان برنامه‌نویسی بهره برد اما کدنویسی برخی از آنها راحت‌تر‌ باشد. لذا استفاده از زبانی که کدهای نوشتاری آن راحت‌تر و کمتر است، بهتر خواهد بود. پس مقایسه به این مفهوم درست است.

از سوی دیگر باید گفت که بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی برای کار تخصصی ایجاد شده‌اند و بهتر است در زمان استفاده از زبان برنامه نویسی بدانیم که در پروژه مربوطه از چه علوم و دانشی استفاده شده تا بتوان نرم افزار برنامه نویسی مرتبط را به کار برد.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش برنامه نویسی C
آموزش برنامه نویسی C

 

در این نوشتار سعی بر آن تا با دو زبان برنامه‌نویسی یعنی زبان پایتون و سی شارپ c# آشنا شوید و بخش‌های متنوعی از هر کدام را معرفی کنیم. برای آموزش دقیق این دو زبان برنامه نویسی می‌توانید از مراجع آموزشی استفاده نمایید. در این خصوص شما دانشجویان را به وب‌سایت مکتبخونه ارجاع می‌دهیم.

 

پایتون بهتر است یا سی شارپ c#

آموزش پایتون و آموزش سی شارپ C#

در آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی، نکته مهم آن است که اندیشه برنامه‌نویسی آموزش داده شود و خلاقیت در رسیدن به حل مسئله در فرد افزایش یابد. زیرا نوشتن کد برای همگان کاری شدنی است. اما نوشتن حداقل کد برای رسیدن به جواب نهایی فقط کار افراد حرفه‌ای است.

 

 
زبان پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مناسب برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان زیرا متن باز است و استفاده از امکانات را برای تمام کسانی که علاقه‌مند به یادگیری هستند، به صورت رایگان در اختیار می‌گذارد. زبان برنامه‌نویسی پایتون تحت اختیار بنیاد نرم‌افزاری است که به صورت اختصاری PSF نام‌گذاری می‌شود. در ابتدای ورود پایتون به بازار برنامه‌نویسان، توجه خاصی به آن نشد اما با گذشت زمان و درک بهتر از کاربردها و امکانات این زبان، رشد چشمگیری یافت. در حال حاضر این زبان برنامه نویسی بسیار پرطرفدار است.

 

 

زبان برنامه‌نویسی پایتون به زبان انسان نزدیک‌تر است به عنوان زبانی پویا و همینطور زبانی شی‌گرا علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب نموده است. علاقه‌مندان در سنین مختلف می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. پایتون در زمینه‌های مختلف کاربردهای فراوانی دارد و در حال حاضر به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی، پایتون را می‌شناسند.

 

آموزش پایتون و آموزش سی شارپ C#

مزایای برنامه‌نویسی با پایتون

یکی از مهم‌ترین مزایای برنامه‌نویسی با پایتون آن است که می‌توان در آن کدنویسی زبان‌های دیگر بهره برد.. پایتون را در ابتدا یک زبان سطح پایین می‌شناختند و استفاده‌کنندگان از آن اندک بودند اما در حال حاضر و در قرن 20، پایتون به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و در عین حال ساده معرفی شده است. پایتون نرم‌افزاری است که در هر سیستم عاملی می‌توان از آن بهره برد. تمام این موارد باعث شده است تا آموزش پایتون بسیار راحت باشد.

 

 

در پایان این معرفی لازک به ذکر است که بیان شود، پایتون زبانی است که مورد علاقه بسیاری از کسانی است که در عرصه ارز دیجیتال و بلاک‌ چین فعالیت دارند. با زبان پایتون می‌توان بلاک چین مورد علاقه خود را طراحی نمود. کاربردهای متعدد دیگری برای پایتون وجود دارد، که برای اطلاع بیشتر شما علاقه‌مندان را به دوره‌های پایتون جادی مکتبخونه ارجاع می دهیم.

 

مزایای برنامه‌نویسی با پایتون

کدام پرکاربردتر است؟ پایتون یا سی شارپ C#

اما در مقابل و در این متن در خصوص زبان سی شارپ و آموزش سی شارپ C# سخن بیان خواهد آمد. از آنجایی که زبان‌های برنامه‌نویسی در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند اما طرفداران زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا بیش از سایر رده‌ها می‌باشد.

زبان برنامه نویسی سی شارپ نیز در این رده بندی قرار داشته و توسط شرکت مایکرو سافت طراحی شده است و با دریافت استانداردهای برنامه نویسی، در حال حاضر به عنوان زبان برنامه نویسی استاندارد مورد استفاده است. اما یکی از تفاوتهایی که سی شارپ با زبان برنامه نویسی پایتون دارد آن است که سی شارپ قابلیت استفاده در هر نوع سیستم عاملی را ندارد و عموما سیستم عامل‌هایی که تحت پوشش مایکروسافت باشند را پوشش می‌دهد.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش پایتون مکتب خونه
آموزش پایتون مکتب خونه

 

اما از همان ابتدا نیز چون زبان C# از دل .net استخراج شد و زیر مجموعه‌ای از زبان C بود، لذا برای نوشتن پروژه‌های بزرگ بسیار مورد استفاده قرار گرفت. به لحاظ جایگاهی می‌توان گفت که زبان برنامه‌نویسی سی شارپ C# در رده‌ای پایین‌تر از زبان برنامه نویسی پایتون قرار دارد و آن چه سی شارپ C# را در زمره 5 زبان برنامه نویسی سطح بالا در جهان معرفی نموده است، به‌روز‌رسانی متعدد آن در طول زمان است.

در نهایت در پایان این قسمت باید گفت که زبان سی شارپ در کشور ایران از طرفداران متعددی برخوردار است. اگر با زبان برنامه‌نویسی C و جاوا آشنایی دارید در آموزش زبان سی شارپ C# مشکل چندانی نخواهید داشت.

نکته مهم برای هر آموزش پایتون و آموزش سی شارپ C# یادگیری روان و ساده این دو زبان و کدنویسی قابل فهم است که آموزش برنامه نویسی را با این دو زبان برنامه نویسی آسان می‌سازد.

 

کدام پرکاربرد تر است؟ پایتون یا سی شارپ C#

کتابخانه پایتون و کتابخانه سی شارپ C#

کتابخانه زبان‌های برنامه نویسی قسمت مهمی است که به‌واسطه فراخوانی بخش‌های مربوط در کتابخانه، کدنویسی به سادگی انجام خواهد شد. کتابخانه پایتون شامل بخش‌های بزرگی است که این زبان برنامه نویسی را به یکی از زبان‌های بزرگ تبدیل نموده است.

 

مقاله پییشنهادی : نحوه تعریف کلاس در سی شارپ
نحوه تعریف کلاس در سی شارپ

 

زبان پایتون دارای کتابخانه عظیم است که علوم مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد. عموما از جمله بخش‌های مهم کتابخانه پایتون بخش کتابخانه‌های داده کاوی و علوم مربوط به تحلیل داده به همراه شبکه‌های عصبی و تفهیم به ماشین است که تمام این موارد نشان از یک زبان برنامه‌نویسی ساخت یافته قدرتمند است.

برخ از کتابخانه‌های مهم پایتون عبارتند از:

  • scrappy
  • requests
  • zappa
  • theano
  • ipython

و بسیاری از کتابخانه‌های دیگر قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی دارند. به‌راحتی می‌توان گفت که این کتابخانه‌ها شامل کلاس‌های پایتون است که طی دسته‌بندی‌های انجام شده نوشتن کد را ساده‌تر می‌نمایند. در مقابل، کتابخانه سی شارپ C# یا کلاس‌های سی شارپ مجموعه‌ای است که با دسته‌بندی کلاس‌های متعدد در c# تولید می‌شوند. کتابخانه سی شارپ به نسبت کتابخانه پایتون، کوچک‌تر و ضعیف‌تر بوده و به مانند پایتون یک کتابخانه آماده در دسترس نیست.  همین موضوع پایتون را در رده‌ای بالاتر جای داده است.

پایتون یا سی شارپ C#

هنوز توضیحات متنوع دیگری نیز وجود دارد که مقایسه بین دو زبان برنامه نویسی پایتون و سی شارپ C# را مهیج گرداند. زمان اجرا، کدنویسی، آینده شغلی و کاری دو زبان برنامه نویسی و بسیاری از مطالب مشابه دیگر هر فرد را به مطالعه عمیق‌تر در خصوص کاربردهای این دو زبان برنامه‌نویسی می‌کشاند.

 

 

به نظر می‌رسد با مطالعات صورت گرفته و برخی نظر سنجی‌ها، استفاده از پایتون برای بسیاری از افراد در دوره کنونی بهتر از C# می‌باشد و علاقه‌مندان زبان پایتون بیشتر هستند. یکی از دلایل این انتخاب می‌تواند مربوط به آینده شغلی باشد.

عموما سایت‌های بزرگ در دنیا و حتی ایران استفاده از پایتون را در دستور کار خود قرار داده‌اند و بسیاری از کشورهای دنیا این برنامه را برای آموزش نیز مورد استفاده قرار داده اند. زبان برنامه‌نویسی پایتون پرکاربرد شده است اما زبان برنامه نویسی سی شارپ C# نیز در ایران پرکاربرد است. 

عمومیت زبان برنامه نویسی پایتون باعث انتخاب بیشتر این برنامه بوده است. درآمد سالانه بسیاری از برنامه‌نویسان حرفه‌ای پایتون در سطح جهان به طور متوسط از صد هزار دلار بالاتر است و این آمار بسیار جذابی است. در مثال زیر یک برنامه کوتاه در پایتون نوشته شده است که کدنویسی در این زبان تنها دو خط برنامه‌نویسی است در صورتی که اگر بخواهیم پایتون را در زبان برنامه برنامه‌نویسی C# پیاده‌سازی نماییم باید بیش از 10 خط کد بنویسیم. این موضوع تمام این تفاوت‌هایی است که پایتون را محبوب نموده و بسیاری علاقه‌مند هستند از آن استفاده نمایند.

 

# print name
name = input("Enter your name-")
print("Your name is ", name)

نتیجه‌گیری

در این دو نام فرد دریافت و نشان داده می‌شود. کدنویسی‌ها به مانند نوشتن یک متن ساده انگلیسی است. پایتون نوشتاری مانند جمله‌نویسی انگلیسی دارد. لذا به زبان انسان نزدیک است. حال شما انتخاب می‌کنید که کدام زبان مفیدتر است! پایتون یا سی شارپ C#؟

سعید هابطی

چند سالی میشه که در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستم. به موسیقی و فلسفه علاقه ی خاصی دارم و بیشتر زمان رو صرف مطالعه و نوازندگی می کنم.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت شما دوست عزیز !
    بنظرم کار عقلانی نیست که بخوایم دو زبان محبوب رو مقایسه کنیم.
    کی گفته باید ۱۰ خط بزنیم برای کار ساده ولی با پایتون ۲ خط؟؟؟؟
    اصلا شما سی شارپ کار کردید ؟؟
    تازگی کتابخانه ای اومده که میشه سی شارپ و پایتون رو ترکیب کرد و از قدرت این دو استفاده کرد
    هیچکدوم بهتر یا بدتر نیست .
    موفق باشید

  2. شما مقایسه کردین یا زبان سی شارپو کوبیدین. این دو زبان از بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا هستن و هرکدوم معایب و مزایای خودشون دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا