مقالات کسب و کارهوش مصنوعی

بررسی کاربرد هوش مصنوعی در بورس

پیشرفت‌های هوش مصنوعی در این چند سال اخیر باعث شده تا بتوان از ابزارهای آن در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. بازار سهام و بورس یکی از حوزه‌هایی است که از طریق ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان میزان درصد موفقیت کاربران آن را تا حد زیادی افزایش داد. با استفاده از هوش مصنوعی در بورس می‌توان کار دشوار تحلیل بازار سهام را از طریق ساده‌سازی پیچیدگی و گستردگی آن، قابل مدیریت‌تر کرد. از طرفی با استفاده از یادگیری ماشین و ابزار هوش مصنوعی می‌توانیم در جمع‌آوری داده‌های عینی، تجزیه و تحلیل سهام و شناخت الگوها دقیق‌تر عمل کنیم. مزایای بسیار استفاده از هوش مصنوعی بورس باعث شده تا ما بخواهیم در ادامه این مقاله به بررسی کاربردهای این علم کاربردی برای سرمایه‌گذاری و بازاریابی در بورس، فارکس و دیگر بازارهای سرمایه بپردازیم.

منظور از استفاده از هوش مصنوعی در بورس چیست؟

در هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence از هوش انسانی برای برنامه‌ریزی ماشین‌ها تقلید می‌‌شود تا این ماشین‌ها همانند انسان فکر کرده و اعمال آن‌ها را تکرار کنند. در معاملات سهام، سهام یک شرکت خاص خرید و فروش می‌شود. حال منظور از معاملات سهام مبتنی بر هوش مصنوعی، خرید و فروش سهام با استفاده از فناوری برنامه‌ریزی شده است که همانند انسان عمل کند و در عین حال ضمانت کننده دقت و سرعت بیشتری باشد.

هوش مصنوعی در بورس چیست

در حال حاضر بیشتر دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیش‌بینی روند بازار سهام مورداستفاده قرار می‌گیرند. هوش مصنوعی نه‌تنها داده‌های موجود در بازار سهام را تجزیه و تحلیل می‌کند، بلکه می‌تواند روند بازار سهام، الگوهای معاملاتی سرمایه‌گذاران، کارگزاران سهام و بازار را نیز پیش‌بینی کند.

پیشنهاد مطالعه: بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در بینایی ماشین

کاربردهای هوش مصنوعی در بورس

با استفاده از هوش مصنوعی بورس، انجام معاملات الگوریتمی با دقت و سرعت بیشتری انجام خواهند شد. کاربردهای بسیاری برای هوش مصنوعی در بورس تعریف شده است که ما در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برای سرعت بخشیدن به استراتژی معاملاتی خود می‌توانید از معاملات الگوریتمی کمک بگیرید.
  • هوش مصنوعی در بورس به شما کمک می‌کند تا از طریق جمع‌آوری داده‌های تاریخی، شناسایی پیشرفت روند را بهتر انجام دهید.
  • با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، معامله‌گران می‌توانند روند معاملات خود را هر چه سریع‌تر با روند بازار متناسب کنند.
  • هوش مصنوعی کمک می‌کند تا اجرای فرایند معاملات به صورت اتوماتیک انجام گیرد.
  • با کمک هوش مصنوعی می‌توان سامانه‌های نظارتی بورسی بازار را تجزیه و تحلیل کرد و هر چه سریع‌تر واکنش نشان داد.
  • امکان خرید و فروش‌های کارآمدتری برای تریدرها با کمک هوش مصنوعی فراهم می‌شود.
  • بهره‌مندی از مزیت‌های رقابتی از طریق هوش مصنوعی در بورس ممکن است.
  • با کمک هوش مصنوعی می‌توان راحت‌تر تخلفات بازار سهام را شناسایی کرد و مانع از بروز ضررهای احتمالی شد.

استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل تکنیکال

به دلیل آن که تحلیل تکنیکال با حجم و حرکت قیمت سهام سروکار دارد، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به راحتی قابل‌استفاده خواهند بود. پس از تجزیه و تحلیل شاخص الگو، هوش مصنوعی یک الگوریتم ایجاد می‌کند و می‌تواند حرکت شاخص سهام را  با موفقیت پیش‌بینی کند. در این راهکار انواع مختلفی از اطلاعات در نظر گرفته می‌شود و داده‌ها به گونه‌ای مدیریت می‌شوند که بتوانید با خیال راحت از بازگشت سرمایه رضایت‌بخش اطمینان حاصل کنید.

استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل تکنیکال

برای دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت، استفاده از هوش مصنوعی بسیار سودمند خواهد بود. به دنبال آن سطح نوسانات کاهش پیدا می‌کند، زیرا هوش مصنوعی بر داده‌کاوی تمرکز دارد و تصمیم‌گیری آن بر پایه تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها و سوابق قبلی است. نتایجی که از طریق یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به دست می‌آید، به راحتی قابل‌درک هستند. برای درک بهتر این قضیه می‌توانید از پاورپوینت و مقاله‌های هوش مصنوعی بورس کمک بگیرید.

بهترین ابزار هوش مصنوعی برای کمک به معاملات سهام

در صورتی که می‌خواهید در معاملات سهام به موفقیت برسید، می‌توانید از این ابزارها کمک بگیرید:

سیگموئیدی ( Sigmoidal)

این نرم‌افزار از هوش مصنوعی برای یادگیری پیش‌بینی رفتار بازارهای سرمایه و یافتن همبستگی بین دارایی‌ها استفاده می‌کند. تجارت اوراق بهادار با استفاده از یادگیری ماشین به طور خودکار انجام می‌شود. تمام چیزها از ایده پردازی گرفته تا محصول نهایی تحت پوشش خدمات هوش مصنوعی و اتوماسیون فرآیند رباتیک این شرکت قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: راه اندازی کسب و کار با هوش مصنوعی

ایده‌های تجاری ( Trade Ideas)

سرمایه‌گذاران در هر سطح مهارتی می‌توانند از ایده‌های تجاری برای سود بردن استفاده کنند. مبتدی‌ها می‌توانند با کمک جلسات آموزشی و تمرینی شبیه‌سازی شده به سرعت بالا رفته و معامله‌گران باتجربه تر می‌توانند دانش خود را با فناوری‌های مدیریت تجارت هوش مصنوعی که قبلاً توسعه داده‌اند، بهبود ببخشند. کارشناسان می‌توانند ابتدا روش‌های تجارت خود را تنظیم کرده و سپس از هوش مصنوعی برای بهبود آن‌ها با استفاده از ایده‌های تجاری استفاده کنند.

Signal Stack

Signal stack راهی سریع و ساده برای ثبت سفارش در حساب کارگزاری بر اساس هشدار از هر پلتفرم معاملاتی است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا سفارش‌های خود را خودکار کنید. هدف این ابزار گرفتن سیگنال از هر منبع و تبدیل آن‌ها به معاملات واقعی است که یک حساب کارگزاری در زمان واقعی انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران قبل از این، به چنین فناوری پیشرفته‌ای دسترسی نداشته‌اند.

Tickeron

این ابزار پیش‌بینی روند مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار ارزشمند است. این پلتفرم از یک موتور پیش‌بینی روند مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند که داده‌های قیمت‌گذاری گذشته را برای پیش‌بینی حرکات آتی بازار تجزیه و تحلیل می‌کند و با ارائه یک رتبه اطمینان به شما کمک می‌کند تا بتوانید احتمال هر پیش‌بینی را ارزیابی کنید. علاوه بر این کاربران می‌توانند سطح اطمینان خود را در پلتفرم تنظیم کنند.

Kavout

این ابزار، اطلاعات را با استفاده از مدل‌های فنی و مالی متعددی مانند طبقه‌بندی و رگرسیون پردازش می‌کند. سپس یک رتبه بندی پیش‌بینی برای سهام و سایر دارایی‌ها بر اساس داده‌ها ایجاد می‌کند. شما می‌توانید قبل از پرداخت پول واقعی، تکنیک‌های سرمایه‌گذاری خود را با استفاده از سبد معاملات Kavout تمرین کنید. ابزار تجزیه و تحلیل بازار این پلتفرم، بهترین سهام برای سرمایه‌گذاری را شناسایی می‌کند و شامل تقویمی برای نظارت بر پیشرفت آن سهام است.

پیشنهاد مطالعه: بررسی کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی در ترید

آینده هوش مصنوعی در بورس

پیش‌ازاین داشتن دارایی‌های فیزیکی به عنوان نمادی از اعتبار و موقعیت در نظر گرفته می شد، اما در حال حاضر داده‌ها جایگزین دارایی‌های فیزیکی شده‌اند. اکنون داده‌ها سلاحی برای شکست دادن دیگران و جلوتر ماندن در رقابت هستند. در ابتدا مردم دسترسی محدودی به داده‌ها داشتند، اما در حال حاضر دسترسی مردم به داده‌ها آسان‌تر شده است. بیشتر سازمان‌ها در جهان سرمایه‌گذاری، مدیریت داده‌های بازار سهام را بر دیگر نیازها و خواسته‌های عملیاتی خود مقدم می‌دانند.

پیش‌بینی می‌شود که در آینده، هوش مصنوعی به طور گسترده‌تری در معاملات سهام مورداستفاده قرار گیرد. هوش مصنوعی تابه حال توانسته چشم‌انداز کسب‌وکار را متحول کند و احتمالاً آینده آن فوق‌العاده امیدوارکننده خواهد بود. با ادامه پیشرفت قابلیت‌های هوش مصنوعی انتظار می‌رود که تأثیر عمیقی را بر جنبه های مختلف عملیات تجاری و تصمیم‌گیری داشته باشد. هوش مصنوعی در آینده می‌تواند نحوه عملکرد سازمان‌ها را به طورکلی متحول کند.

پیشنهاد مطالعه: ChatGPT چیست؟ سیر تا پیاز جادوگری به نام چت جی پی تی

کلام آخر

هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند در زمینه‌های مختلف ازجمله بورس شناخته می‌شود. با توجه به آنچه در بالا گفته شد و بررسی مزایا و کاربرد هوش مصنوعی در بورس احتمالاً همه افراد در آینده‌ای نزدیک برای تضمین موفقیت خود از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند. این ابزار به تحلیل‌گران و تریدرها کمک می‌کند تا اطلاعات مفید و ارزشمندی را به دست آورده و در کم‌ترین زمان ممکن برای انجام معاملات واکنش نشان دهند.

کلام آخر

فرقی ندارد که هدف شما، سرمایه‌گذاری روی ارز ديجيتال، دلار، شرکت‌های خارجی یا غیره است. هر روزی که می‌گذرد، هوش مصنوعی در ترید کردن قوی‌تر می‌شود. به همین دلیل تریدرها باید ترید کردن با هوش مصنوعی را آموزش ببینند. برای ترید کردن و انجام کارهای بورس با هوش مصنوعی، شما نیاز دارید که با الگوریتم‌های یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی و پردازش زبان طبیعی آشنا باشید. این الگوریتم‌ها به شما اجازه می‌دهند که داده‌های بازار را به صورت خودکار تحلیل کرده و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنید. همچنین، شما باید بتوانید یک سیستم ترید خودکار را پیاده‌سازی کنید که براساس الگوریتم‌های هوشمند، تصمیمات خرید و فروش را بگیرد.

برای یادگیری این مهارت‌ها و دانش‌ها، شما نیاز دارید که از منابع آموزشی معتبر و به روز استفاده کنید. در این زمینه، سایت‌های آموزشی خارجی و ایرانی مثل Udemy، Coursera و edX، مکتب خونه و غیره دوره‌های بسیار خوب و جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این دوره‌ها توسط استادان و صنعتگران مجرب و معروف در حوزه هوش مصنوعی طراحی شده‌اند و به شما اصول و عملکرد هوش مصنوعی در ترید کردن را آموزش می‌دهند. هم اکنون می‌توانید از دوره‌های آموزش هوش مصنوعی مکتب خونه دیدن کنید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا