مهندسی

بازار کار رشته مهندسی عمران و آینده شغلی این رشته

بازار کار رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران جزء قدیمی‌ترین رشته‌هایی است که در ایران استفاده کاربردی می‌شود به این علت که برای سازندگی و ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری همواره به مهندسین عمران نیاز است. پیشرفت یک جامعه و سطح مدرنیته آن را در گرو میزان پیشرفت در نماهای موجود در شهر است؛ به طوری که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا این موضوع به چشم می‌خورد.

بنابراین مهندسی عمران را می‌توان وسیله‌ای برای پیشرفت جوامع دانست چرا که روزبه‌روز با گذشت زمان و افزایش فناوری، تقاضا برای داشتن ساخت‌وسازهایی مدرن بیشتر می‌شود که برای پاسخ به این تقاضاها لازم است از دانش به‌روز مهندسین عمران در این راستا بهره گرفت.

وظایف مهندسین عمران در کار نیاز به دقت و انجام محاسبات دقیق دارد بنابراین برای موفقیت در این مسیر شغلی باید از دقت کافی در کار برخوردار باشید ضمن اینکه تسلط به مباحث مربوطه نیز از اهمیت بالایی برخودار است؛ چرا که اشتباه در کار خسارت‌های زیادی را به بار می‌آورد.

ویدئو پییشنهادی :نرم افزار های مهندسی عمران  

 

مسئولیت‌های شغلی مهندسی عمران

بازار کار مهندسی عمران
معرفی موقعیت‌های شغلی

هر مهندس عمران در موقعیت‌های شغلی مختلف باید به تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی و تهیه گزارش‌ها، پیاده‌سازی نقشه‌های ساختمانی و در نظر گرفتن برنامه‌ای که به کاهش هزینه‌ها با رویکرد کاهش خطرات احتمالی محیط زیست، بپردازد.

وظیفه‌ی مهم مهندسین عمران قبل از شروع هر پروژه، انجام آزمایشات به منظور سنجش قدرت خاک و میزان تحمل آن در برابر سازه‌ی احتمالی است؛ این ارزیابی مهندسین را برای انتخاب بتن یا آسفالت برای جواب‌دهی بهتر پروژه کمک می‌کند.

به دلیل اینکه نوع سازه‌ی طراحی شده و انتخاب مصالح مورد نیاز، تأثیر مستقیم در هزینه‌های پروژه دارد بنابراین مهندسین عمران باید همواره با قسمت مالی و حسابداری شرکت تعامل داشته باشند تا در صورت بالا رفتن هزینه‌ی مصالح و پروژه، طرحی به صرفه‌تر را پیشنهاد بدهند.

مهندسین عمران در کنار دانش تئوری خود باید تسلط بر نرم‌افزارهای مربوطه به رشته عمران را در برنامه‌های قرار بدهند، تا برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تری را برای پروژه انجام بدهند.

بازار کار رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران یکی از رشته‌های با حوزه‌هایی گسترده است که تخصص‌های مختلف مانند: معماری، ساخت و ساز، حمل‌ و نقل، ترافیک، منابع آب و ژئوتکنیک را شامل می‌شود؛ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند و علاوه بر کارهای اجرایی مسئولیت‌‌ها نظارتی را نیز بر عهده بگیرند.

در کنار موقعیت‌های اجرایی، میدانی، ساخت و نظارتی فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به تدریس این رشته در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز بپردازند.

ویدئو پییشنهادی :بررسی بازار کار نرم افزار کتیا  

طراحی ساختمان‌های ادرای، مسکونی و تجاری شناخته شده‌ترین حوزه‌ی کاری مهندسی عمران است، که مهندسین این رشته می‌توانند به ساخت مدرسه، مراکز اداری و تجاری، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های مسکونی و مقاوم در برابر زلزله و کارخانه‌ها و… مشغول شوند.

فعالیت قابل توجه مهندسین عمران در پروژه‌های عمرانی مانند: ساخت پل‌ها، سدها، جاده‌ها، تونل‌ها، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها و سازه‌های دریایی و زمینی را شامل می‌شود؛ اینگونه پروژه‌ها با توجه به اینکه پروژه‌هایی کشوری و ملی هستند به تبع از مزایا و حقوق خوبی هم برخوردار است.

همان‌طور که گفته شد فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کنار فعالیت‌های میدانی و نظارتی به کارهای تدریس و پژوهشی نیز مشغول شده و شرکت‌های مشاوره‌ای ساخت‌وساز در این زمینه را تأسیس کنند.

فارغ‌التحصیلان در صورت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌توانند در موقعیت‌های بالاتری مانند: شرکت‌های مدیریت منابع آب، ترافیک شهری، شرکت آب‌وفاضلاب، تصفیه خانه و راه‌سازی نیز مشغول شوند.

نکته‌ی مهم در پیدا کردن موقعیت‌های شغلی در این رشته داشتن تجربه و سابقه‌ی کاری خوب است چرا که اگر حرفی برای گفتن در تخصص خود داشته باشید قاعدتا پیشنهادهای خوبی را هم دریافت خواهید کرد.

میزان درآمد مهندسی عمران در بازار کار

بازار کار مهندسی عمران
درآمد از رشته عمران

مشغول شدن در موقعیت‌های مختلف مهندسی عمران به عنوان کارشناس این رشته، با توجه به کار محول شده و شرکتی که در آن مشغول هستید، درآمدهای مختلفی را هم دارد؛ اما به طور متوسط حقوق این رشته را می‌توان چیزی بین ۲میلیون تومان تا ۶ میلیون تومان در نظر گرفت که با توجه به سابقه‌ی کاری و یا نوع فعالیتی که انجام می‌شود، این مقدار می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

درآمد گفته شده خالص آن چیزی است که یک مهندس عمران از فعالیت خود می‌تواند بدست بیاورد، در حالی که مخارج جانبی مانند هزینه‌های رفت‌وآمد به محل کار هزینه‌ی مسکن یا دیگر هزینه‌ها، خروجی این درآمد را کاهش خواهد داد.

متوسط درآمد در این رشته در خارج از ایران با توجه به اینکه مهندسی عمران رشته پرکاربرد است، چیزی در حدود ۳۷ دلار تا ۸۰ دلار می‌باشد.

کلام پایانی

مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که می‌توان به آینده‌ی آن هم در ایران و هم خارج از کشور امیدوار بود چرا که با پیشرفت فناوری و تکنولوژی پیش می‌رود و برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود، مهندسین آن باید همواره خود را به‌روز کنند تا موقعیت‌های شغلی را از دست ندهند.

بازار کار در رشته مهندسی عمران پذیرای افرادی است که علاوه بر تسلط بر دانش‌های تئوری بر علوم میدانی نیز آگاهی کامل داشته و توانایی آزمون و خطا را برای ارزیابی شرایط مختلف برای ساخت و ساز داشته باشند؛ بنابراین اگر بدنبال فرصت شغلی خوبی هستید آمادگی‌ها و تخصص‌های مورد نیاز را در خود ایجاد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا