برنامه نویسی و IT

آموزش داستان نویسی با اسکرچ به صورت گام به گام

ساخت یک داستان کوتاه به دانش آموزان کمک می‌کند تا با بیشتر قصه‌ها و افسانه‌های عامیانه میان مردم آشنا شوند. با استفاده از برنامه اسکرچ و ساخت انیمیشن کوتاه برای یکی از داستان‌ها توسط دانش آموزان، به تقویت مهارت برنامه نویسی آن‌ها کمک شایانی خواهید کرد و از این طریق، فن بیان و مهارت‌های زبانی آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اسکرچ یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌ها در این زمینه بوده که می‌تواند در عین شکوفایی استعداد فرزند شما، به روند یادگیری مهارت آن‌ها نیز کمک کند. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به آموزش داستان نویسی با اسکرچ بپردازیم.

اهداف داستان نویسی با اسکرچ

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های داستان نویسی با اسکرچ این است که افراد و به ویژه، دانش آموزان با افسانه‌ها، قصه‌ها و داستان‌های عادی رایج، آشنا می‌شوند. همچنین با کمک داستان‌های بومی، فرهنگ‌های مختلف را یاد می‌گیرند. در کنار این موضوع، اصلی‌ترین هدفی که آموزش داستان نویسی با اسکرچ دنبال می‌کند، آموزش مهارت‌های برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان است.

کاملترین مرجع آموزش اسکرچ در ایران به صورت تضمینی با قابلیت ارائه گواهینامه

 

ابزارها و بخش‌های مختلف این برنامه به نحوی طراحی شده‌اند که کاربر را در این مسیر هدایت کنند. از این رو فرد می‌تواند با استفاده از برنامه اسکرچ، با الگوریتم‌ها و نحوه اجرا شدن آن‌ها آشنا شود. اسکرچ را می‌توانیم به عنوان اولین مرحله برای ورود به عرصه برنامه نویسی از سنین کم در نظر بگیریم.

واژگان کاربردی برای داستان نویسی با اسکرچ

برای اینکه بتوانید فرایند داستان نویسی با اسکرچ را به سرانجام برسانید، باید با بعضی از اصطلاحات مهم در این فرایند آشنا شوید که مهمترین آنها عبارتند از:

  • اسطوره: این کلمه به داستان‌های سنتی برای توضیح پدیده‌های اجتماعی و طبیعی که در عالم هستی وجود ندارند، مربوط است. به عبارتی شامل داستان‌هایی با اتفاقات، رویدادها و موجودات ماوراء طبیعی می‌شود.
  • افسانه: افسانه‌ها، داستان‌هایی کهن، بسیار قدیمی و معمولا تاریخی هستند که به رویدادها و اتفاقات آن نمی‌توان اطمینان کرد؛ زیرا اعتباری ندارند.
  • افسانه عامیانه: داستان‌هایی هستند که به صورت شفاهی در میان مردم پخش می‌شوند و همه، آن‌ها را نوعی خرافه تلقی می‌کند.
  • الگوریتم: دستورالعمل‌هایی که به صورت گام به گام کمک می‌کنند تا کاری را به درستی انجام دهیم.
  • انیمیشن: انیمیشن‌ها، تصاویری هستند که با سرعت تغییر می‌کنند تا حس حرکت القا شود.
  • داستان‌های شفاهی: در طول تاریخ از این داستان‌ها برای انتقال فرهنگ استفاده کرده‌اند. معمولا گوینده و شنونده این داستان‌ها، از یک مکان جغرافیایی بودند.

ارتباط داستان نویسی اسکرچ با برنامه درسی

داستان نویسی با استفاده از اسکرچ، با درس مطالعات اجتماعی ارتباط مستقیم دارد؛ چراکه باعث می‌شود دانش آموزان با فرهنگ‌های مختلف، از طریق داستان‌ها و افسانه‌ها آشنا شوند. با استفاده از برنامه اسکرچ جونیور می‌توانید انیمیشن داستان‌های عامیانه‌ای را که شنیدید و برایتان جالب بود، بسازید. همچنین شما می‌توانید از داستان‌هایی که ذهنتان ساخته و پرداخته نیز استفاده کنید.

برای دانش آموزان بزرگ‌تر، داستان‌های مهم‌تر و پرمحتواتر انتخاب کنید. آن‌ها باید بین شخصیت‌های داستان، مکالمه کامل‌تری برقرار کنند تا انیمیشن و داستان بهتری داشته باشند. از این رو می‌توانیم بگوییم آموزش داستان نویسی با اسکرچ، جایگاه ویژه‌ای در روند تحصیل دارد. پس شما می‌توانید در سطوح مختلف برای دانش آموزان در رده‌های سنی متفاوت از این برنامه کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش بلاک های اسکرچ و آشنایی با دسته‌بندی آن‌ها

مراحل ساخت انیمیشن با اسکرچ جونیور

ساخت انیمیشن با برنامه اسکرچ مراحل مختلفی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم؛ با پشت سر گذاشتن این مراحل، می‌توانید انیمیشن با کیفیت بالاتری داشته باشید. شما می‌توانید یک افسانه یا داستان کوتاه را در نظر بگیرید. برای مثال یک داستان قدیمی در قطب شمال وجود دارد که می‌گوید مردم نباید وقتی سگی صدایی از خود در می‌آورد، به آن بخندند؛ در غیر این صورت، خال در وسط پیشانی آنها رشد می‌کند.

دوره آموزش کامل بازی سازی با اسکرچ

 

در ادامه، می‌خواهیم این داستان را تبدیل به انیمیشن کنیم.

  • اولین گام این است که یک پروژه جدید باز کرده و گربه را حذف کنید؛ برای این کار باید بر روی علامت ضربدر بالای سمت راست تصویر کلیک کنید.

A cartoon cat running on a blue and white background Description automatically generated

  • قدم بعدی این است که برای انیمیشن یک پس زمینه منظره در فضای باز انتخاب کنید. برای این کار باید روی گزینه Choose Backdrop که در قسمت پایین سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.

A blue circle with a white logo Description automatically generated

  • برای اضافه کردن یک اسپرایت از کتابخانه باید روی دکمه Choose a Sprite که در کنار دکمه انتخاب پس زمینه قرار دارد، کلیک کنید. در اینجا باید یک سگ و دو شخص به داستان خود بیفزایید.

A blue circle with a white cat face and a cross Description automatically generated

  • در این حالت سگ نیاز به یک لباس خاص دارد که نشان می‌دهد می‌خواهد از خود صدایی دربیاورد. بنابراین باید سگ را انتخاب کرده و بر روی گزینه Costume کلیک کنید تا بتوانید به این بخش برای انتخاب لباس دسترسی داشته باشید.
  • لباسی را برای ویرایش انتخاب کرده، کلیک راست کنید و Duplicate را فشار دهید.
  • از ابزارهایی مثل قلم‌مو برای کشیدن خط و خطوط استفاده کنید تا به نظر برسد که سگ در حال صدا درآوردن است. با کلیک کردن بر روی fill colour می‌توانید رنگ را تغییر دهید.

  • الان وقت برنامه نویسی است؛ پس گزینه‌ی Code را انتخاب کنید تا فضای کاری سگ باز شود.
  • در این مرحله از ساخت داستان با اسکرچ جونیور، باید به بخش Events بروید. در این بخش بلوک when green flag clicked را به سمت فضای کاری بکشید. در این حالت انیمیشن شروع خواهد شد.

A yellow sign with white text and green flag Description automatically generated

  • ما می‌خواهیم که سگ در لباسی بدون صدا شروع کند؛ بنابراین در زیر بخش looks باید یک بلوک switch costume to را اضافه کرده و با استفاده از منوی کشویی، لباس شروع فرایند را انتخاب کنید. زمان‌بندی همه رویدادها اهمیت دارد؛ از این رو لازم است برنامه را آزمایش کرده و زمان‌بندی‌ها را به بهترین نحو ممکن تنظیم کنید تا از آن‌ها رضایت داشته باشید.

A screenshot of a chat Description automatically generated

  • یکی از اسپرایت‌های شخص را برای برنامه ریزی کرده و بلوک when green flag clicked را اضافه کنید.
  • در اینجا برای پیشبرد داستان، ما می‌خواهیم که این شخص بگوید :«ببین یک سگ!». برای نمایش یک متن دلخواه در انیمیشن، باید به بخش looks رفته و یک بخش say for X secs را اضافه کنید. در این بخش، می‌توانید هر چیزی که دوست دارید، بنویسید.

A purple and yellow box with white text Description automatically generated

  • حال می‌خواهیم که حالت سگ عوض شده و به حالت صدا درآوردن تبدیل شود. بنابراین باید ابتدا سگ را انتخاب کرده و سپس یک بلوک wait از بخش control اضافه کنید. حال نوبت به اضافه کردن یک بلوک switch costume to می‌رسد.
  • اگر می‌خواهید شخصیت شما در حین لباس پوشیدن، شروع به راه رفتن کند باید یک سری بلوک انتظار یا wait را در میانه تعویض لباس جایگذاری کنید.

A screenshot of a chat Description automatically generated

  • برای اینکه انیمیشن به صورت روان‌تری به اجرا درآید، لازم است تا مقادیر موجود در بلوک‌های انتظار را تغییر دهید.
  • برنامه خود را تست کرده و مقادیر زمانی را بهبود دهید تا یک انیمیشن کامل به دست آید.
  • اکنون می‌توانید شخص دیگر را انتخاب کنید تا به سگ بخندد؛ برای این کار باید یک بلوک when green flag clicked اضافه کرده و یک بلوک انتظار برای بهبود بازه زمانی به آن بیفزایید.
  • سپس یک بلوک say for X ses اضافه کرده و Hahaha! را تایپ کنید تا حالت خنده این شخص را نشان دهد.
  • برنامه خود را تست کرده و زمان را در بلوک‌های انتظار تنظیم کنید تا از ظاهر آن راضی باشید. اولین شخص را انتخاب کرده و زمان انتظار را 2 ثانیه اضافه کنید.

A screenshot of a chat Description automatically generated

  • سپس دو بلوک دیگر say for X ses اضافه کنید تا شخص اول بگوید:« به صدای سگ نخندید! وگرنه یک خال روی صورت شما به وجود می‌آید.»

A screenshot of a chat Description automatically generated

  • برنامه خود را تست کرده و بهترین زمان را برای آن انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین پروژه‌های اسکرچ برای تمرین بیشتر

آموزش اسکرچ در مکتب خونه

در قسمت‌های قبلی درباره اهمیت برنامه‌نویسی توضیح دادیم. همین موضوع باعث شده تا دوره آموزش ساخت انیمیشن با اسکرچ جونیور هم توسط مکتب خونه ارائه شود. با مطالب ارائه‌شده در این دوره‌ها شما می‌توانید برای آموزش ساخت بازی جنگی با اسکرچ جونیور هم اقدام کنید. در واقع این آموزش‌ها به صورت تخصصی بر روی آموزش ابتدایی تا پیشرفته زبان برنامه نویسی اسکرچ تمرکز دارند. از این رو همه مطالب مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای یادگیری آموزش داستان نویسی با اسکرچ می‌توانید از دوره‌های زیر کمک بگیرید.

سخن پایانی

برنامه اسکرچ جونیور کاربردهای زیادی دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت انیمیشن، ساخت داستان کوتاه، ساخت داستان‌های بلند و غیره اشاره کرد. این برنامه برای دانش آموزان بسیار مفید واقع می‌شود و می‌توانند با آن پروژه‌های خود را به آسانی انجام دهند. در قسمت‌های قبلی به توضیح آموزش داستان نویسی با اسکرچ پرداختیم. همچنین یک نمونه انیمیشن با اسکرچ را نیز مرحله به مرحله توضیح دادیم شما می‌توانید با کمک آموزش‌های جامعی که مکتب خونه در این زمینه ارائه داده، اطلاعات لازم را برای کار کردن با این ابزار به دست آورید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا