علوم انسانینرم افزارهای مهندسی

مفیدترین کتا‌های آموزشی SPSS

بهترین کتاب‌های آموزشی SPSS

نرم افزار SPSS یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای آماری و تحلیلی که باید درکتب آموزشی  SPSS به آن‌ها پرداخته شود، خواهیم زد.

 

  1. آشنایی با مباحث مقدماتی آمار
  2. توضیح روش‌های آماری
  3. آشنایی با روش آمار استنباطی
  4. آشنایی با روش‌های آمار توصیفی
  5. معرفی آزمون‌های فرض
  6. آزمون‌های پارامتری آماری استنباطی
  7. آزمون تحلیل واریانس
  8. آزمون‌های ناپارامتری آمار استنباطی
  9. طرح‌های آمارگیری نمونه‌ای
  10. معرفی معیارهای تمرکز و پراکندگی

فهرست‌‎هایی که عموما فصل دوم کتاب‌های آموزشی را تشکیل می‌دهند:

بهترین کتاب آموزشی SPSS
معرفی بهترین کتاب آموزشی SPSS
  1. معرفی نوارهای SPSS
  2. چگونگی ورود متغیرها و ویرایش داده‌ها در SPSS
  3. معرفی انواع متغیرها و قواعد نامگذاری آن‌ها
  4. انواع فایل و نحوه ذخیره سازی
  5. تهیه گزارش از فایل داده‌ها
  6. آشنایی با منوی‌های نرم افزار SPSS و نحوه استفاده و کاربرد آن‌ها
  7. نحوه فراخوانی فایل داده‌ها
  8. آشنایی با تحلیل داده‌ها
  9. معرفی جدول توزیع فراوانی (Frequencies)
  10. شاخص‌های توصیفی (Descriptive)
  11. آشنایی با انواع نمودارهای آماری
  12. معرفی جامع دستور Explore
  13. معرفی دستور Crosstabs
  14. معرفی و آموزش روش‌های آماری متداول در تحلیل اطلاعات
  15. بررسی آزمون مقایسه میانگین

فصل سوم از این کتاب‌های آموزشی نرم افزار SPSS شامل مباحث زیر است:

  1. نحوه انجام آزمون‎‌‌ها در SPSS
  2. انجام آزمون من ویتنی با SPSS
  3. آزمون مکن نمار Mc Nemar در SPSS
  4. نحوه تحلیل واریانس
  5. معرفی آزمون‌های تعقیبی
  6. نحوه نرمالیتی داده‌ها
  7. طرح آنالیز واریانس دو طرفه یا طرح دو عاملی
  8. آموزش تحلیل همبستگی
  9. چگونگی تولید داده‌های تصادفی از یک توزیع خاص در SPSS
  10. معرفی فایل‌های Analysis Plan
  11. معرفی فایل‌های Sampling Plan

چنانچه موارد گفته شده سرفصل‌های یک کتاب آموزشی نرم افزار SPSS باشد، می‌توان گفت جامع‌ترین و مفیدترین کتاب برای کسانی است که قصد یادگیری این نرم افزار آماری را دارند.

 

در ادامه به چند نمونه از بهترین کتاب‌های آموزشی نرم افزار SPSS اشاره می‌کنیم:

کتاب آموزشی SPSS
مفیدترین کتاب‌های آموزشی نرم افزار SPSS
    1. کتاب مرجع کابردی SPSS چاپ دوم، به مترجمی: دکتر سید علی رضا افشانی( عضو هیئت علمی دانشگاه یزد)، مهندس مرتضی نوریان و مهدی مهدوی؛ این کتاب علاوه بر آموزش متنی و تصویری به همراه یک CD نیز عرضه می‌شود، در این کتاب مباحث عمده: کار در محیط SPSS، آزمون‌های ناپارامتریک، تحلیل عامل، جداول توافقی، رگرسیون خطی و …آموزش داده می‌شود.
    2. تحلیل داده‌های روانشناسی با برنامه SPSS ویرایش سوم، نوشته‌ی نیکلا بریس، ریچارد کمپ و رزمری سنگلار و ترجمه‌ی دکتر خدیجه علی‌آبادی و دکتر سید علی صمدی؛ این کتاب فصل‌های مختلفی را مانند طرح تحقیق، وارد کردن داده‌ها، کار کردن با داده‌ها، روش‌های مختلف آماری، ارائه آزمون‌های آماری، نحوه اجرا تحلیل‌های پیچیده و روش‌های تحقیق و آمار مناسب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران را ارائه می‌دهد.
    3. کتاب آموزش گام‌ به گام SPSS 17 نوشته‌ی آرمان ری‌بد دارای مدرک دکترای تخصصی آمار- آمار ریاضی و مدرس دانشگاه‌های پیام‌نور وعلمی و کاربردی، این کتاب به نحوه تحقیق وبررسی‌های آماری در علوم انسانی، مهندسی و طرح مسئله‌های مختلف توسط SPSS می‌پردازد.

برخی از کتاب‌هایی که همراه فایل عرضه می‌شوند:

  1. کتاب تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS به همرا ه CD نوشته‌ی دکتر منصور مومنی با همکاری علی فعال فیومن، این کتاب به روش‌های جمع‌آوری داده، طبقه بندی، توصیف، تحلیل داده‌ها، معرفی ابزارهای پردازش داده‌ها و … می‌پردازد.
  2. کتاب کاربرد آمار و نرم افزار SPSS در تحلیل داده‌ها نوشته‌ی احمئد غیاثوند، یکی از وجوه تمایز این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های آموزشی این است که کاربران در صورت استفاده از نسخه‌های مختلف می‌توانند از این کتاب کمک بگیرند چرا که در آن به آموزش مفاهیم در نسخه‌های مختلف SPSS و مقایسه نسخه‌ها در عملکرد آماری می‌پردازد.
  3. کتاب آموزش تحلیلی نرم افزار SPSS 15.0 (اصول و مبانی) نوشته‌ی اکبر گلدسته(عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ)، در این کتاب بیشتر به روش‌های پایه آماری پرداخته و از ذکر جزئیات پیچیده خودداری شده‌است.
  4. کتاب آموزش گام به گام SPSS 17 ویرایش دوم، نوشته‌ی رسول نصیری، این کتاب با داشتن نثری روان ساده ترین روش برای فراگیری تحلیل آماری در SPSS است که مناسب برای همه‌ی رشته‌ها است؛ سر فصل‌های این کتاب به ترتیب: شروع کار با SPSS، تحلیل داده‌ها و آمار توصیفی، رسم نمودارهای یک و دو بعدی، آزمون فرض آماری، همبستگی، رگرسیون، طرح و تحلیل آزمایش‌ها، جداول توافقی، تحلیل عاملی، رده‌بندی و ممیزی، روش‌های ناپارامتری و نصب برنامه SPSS
  5. کتاب SPSS نوشته‌ی جولی پلنت و ترجمه‌ی دکتر علیرضا کاکاوند، ازجمله کتاب‌های مطرح در آموزش نرم افزار SPSS است.
  6. تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS نوشته‌ی محمدرضا میرزاده، این کتاب مناسب برای افرادی است که تجربه کار کردن با SPSS را نداشته و به دنبال منبعی مقدماتی برای آموزش هستند.

کتاب‌های پیشرفته آموزش SPSS:

  1. کتاب تحلیل داده‌های پرسش‌نامه‌ای به کمک نرم افزار SPSS (PASW) 19 نوشته‌ی ابراهیم بایزیدی، بهنام اولادی و دکتر نرگس عباسی، این کتاب قابل استفاده برای آموزش تمامی نسخه‌های SPSS بوده و دارای نرم افزار SPSS (PASW) 19 می‌باشد.
  2. کتاب روش‌ها و تحلیل‌های آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی نوشته‌ی دکتر ابراهیم حاجی زاده( دانشیار آمار زیستی دانشگاه تربیت مدرس) و دکتر محمد اصغری(استادیار آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، به همراه آموزش تصویری SPSS برای نصب و استفاده کاربردی و فایل داده‌ها در CD .
  3. شبکه‌های عصبی در SPSS نوشته‌ی Marija Norusis و ترجمه‌ی امیررضا فنی پور جلیلیان و مازیار نجبا، این کتاب با رویکری متفاوت به آموزش نرم افزار SPSS پرداخته و با توجه به مدل‌های شبکه عصبی به تحلیل فضای پارامتری و ساختار منعطف آن با استفاده از نرم افزار SPSS می‌پردازد.

 

معرفی عناوین گفته شده صرفا برای ایجاد بستری جهت آشنایی با کتاب‌های مختلف آموزشی SPSS است و برحسب نیاز هر عنوان با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

‎ امروزه بسیاری از سایت‌ها یا کانال‌های آموزشی هستند که دوره‌های آموزشی SPSS را بصورت جزوه یا ویدیو ارائه می‌دهند که مورد استقبال عده‌ای قرار می‌گیرد؛ اما افرادی به دنبال یک منبع مرجع برای آموزش‌های خود هستند که کتاب‌های آموزشی با تالیف اساتید دانشگاه و مدرسانی که سال‌های طولانی در این حوزه فعالیت و تدریس داشته‌اند انتخاب آن‌ها هستند.

در مطالب گفته شده چند نمونه از این کتاب‌ها به همراه شرح مختصری از آنچه آموزش می‌دهند، معرفی شده است که علاوه بر خرید به صورت به فیزیکی می‌توان آن‌ها را به صورت آنلاین تهیه کرد یا در صورت امکان از نسخه‌های الکترونیکی آ‌ن‌ها استفاده کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا