توسعه فردی

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ چند نکته جادویی

مهارت فن بیان کاربردهای زیادی در زندگی عادی و حرفه‌ای ما دارد. فن بیان در احوالپرسی و مکالمات روزمره تا مصاحبه‌های شغلی و رهبری تیم، کاربرد دارد. بنابراین نمی‌توان اهمیت این مهارت را نادیده گرفت؛ اما سؤال این‌جاست که چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ به عبارت دیگر، چطور می‌توانیم مهارت فن بیان خود را ارتقا دهیم؟ در این مطلب، به این موضوع پرداخته‌ایم.

فن بیان چیست؟

فن بیان چیست و چه تاثیری در زندگی ما دارد؟مهارت فن بیان هنر استفاده از کلام و بیان برای انتقال مؤثر پیام به دیگران است. در حقیقت برای بازگو کردن احساسات، ایده‌ها و افکار به نحو جذاب و تأثیرگذار، شما به مهارت فن بیان نیاز خواهید داشت. در این مهارت، هم کلام و لحن و هم حرکات فیزیکی و چهره‌ی شما روی انتقال پیام تأثیر می‌گذارد. فن بیان چیست؟

هدف از یادگیری فن بیان چیست؟

اهمیت فن بیان هم در زندگی فردی و هم در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی افراد تعیین می‌شود. در واقع هرجایی که شما با ارتباطات کلامی سروکار دارید، مهارت خوب صحبت کردن و فن بیان نیز به‌کارتان می‌آید.

آموزش سخنرانی در جمع

 

برخی از مهم‌ترین مزایای فن بیان در فهرست زیر عنوان شده‌اند.

  • برقراری ارتباط سریع‌تر و مؤثرتر
  • بیان ساده‌تر احساسات، افکار و ایده‌ها
  • قابلیت نفوذ کلام در جمع و به کرسی نشاندن حرف و نظر خود
  • بهبود زندگی از بعد روانی
  • بهبود روابط تجاری
  • موفقیت مالی
  • موفقیت در مصاحبه‌های شغلی
  • امکان رهبری و مدیریت

چه افرادی به مهارت فن بیان نیاز دارند؟

گرچه شاید در نگاه اول این‌طور به‌نظر برسد که داشتن مهارت فن بیان برای افرادی که در حرفه‌ی گویندگی و سخنرانی فعالیت دارند، کاربردی است؛ اما در حقیقت باید گفت که همه‌ی ما به این مهارت نیاز داریم. در واقع همه‌ی ما با صحبت کردن و حرف زدن سروکار داریم. بنابراین، مهارت‌های کلامی و فن بیان نیز برای همه‌ی ما ضرورت خواهد داشت.

با این حال نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که برخی مشاغل و حرفه‌ها، ارتباط تنگاتنگی با مهارت فن بیان خواهند داشت. مدرسین،‌ مشاوران،‌ وکلا،‌ سخنرانان، سیاستمداران و غیره از جمله حرفه‌هایی هستند که موفقیت در آن پیوند تنگاتنگی با مهارت‌های ارتباطی و کلامی خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: آموزش لحن در فن بیان: چطور با صدا، دلنشین سخن بگوییم؟

آیا فن بیان یک استعداد ذاتی است؟

در باور بسیاری از افراد، مهارت‌های کلامی، یک استعداد است. گرچه بسیاری از افراد ذاتاً و بدون هیچ آموزش قبلی، در کلام و بیان بسیار حرفه‌ای رفتار می‌کنند؛‌ اما نمی‌توان اهمیت آموزش برای تقویت این مهارت را نادیده گرفت. پس چه در این زمینه استعداد داشته باشید و چه بهره‌ای از آن نبرده باشید، به آموزش فن بیان نیاز پیدا می‌کنید.

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟

تقویت مهارت فن بیان نیز مانند دیگر مهارت‌ها به دانستن تکنیک‌ها و انجام تمرینات عملی فن بیان نیاز دارد. برای دانستن این‌که چگونه فن بیان قوی داشته باشیم، شما می‌توانید از کتاب، مقالات و کلاس فن بیان استفاده کنید. در این منابع، تکنیک‌ها و تمرینات مختلف برای تقویت فن بیان ارائه می‌شود.

آموزش فن بیان و مهارت‌های ارتباطی کودک و نوجوان

 

نکته‌ی مهم این‌جاست که شما باید این تمرینات را به‌طور مداوم انجام دهید تا بخشی از رفتارها و عادت‌هایتان شود. هم‌چنین شما باید در حین آموزش و تمرین، مدام از خودتان بازخورد بگیرید تا نقاط ضعف احتمالی را شناسایی نموده و فرصت کافی برای تعدیل آن داشته باشید. راهکارهایی برای فن بیان خوب

راهکارهایی برای فن بیان خوب

در این بخش، برخی از مؤثرترین تکنیک‌های بهبود فن بیانی را عنوان کرده‌ایم.

خودتان را ارزیابی کنید

شما باید به عنوان مخاطب، خودتان را ارزیابی کنید. جلوی آینه بایستید، شروع به صحبت کردن کنید. چقدر چهره‌ی شما احساسات کلامتان را بروز می‌دهد؟ تا چه حد می‌توانید از دستان و حرکات بدنی استفاده کنید؟ صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش دهید. آیا صدای یکنواختی دارید؟ آیا تپق می‌زنید یا تکیه کلام خاصی را مدام تکرار می‌کنید؟

توجه داشته باشید که ارزیابی خودتان، بخش اعظم و مهمی از تمرینات فن بیان را شامل می‌شود. بدون ارزیابی، شما هرگز نقاط ضعف خود را متوجه نشده و در نتیجه پیشرفتی در فن بیان و طرز صحبت کردن خود مشاهده نخواهید کرد.

سخنرانی‌های مختلف را گوش دهید

به سخنرانی در هر موضوعی که بدان علاقه‌مند هستید،‌گوش دهید. ببینید چه چیزهایی در کلام فرد، شما را مجذوب می‌کند. نوع گفتار و لحن افراد را ارزیابی کنید و سعی کنید در لابه‌لای تمرینات خود از آن‌ها الگوبرداری کنید.

سخنرانی افراد معروف، به شما کمک می‌کند تا ترفندهای تأثیرگذار بودن را نیز یاد بگیرید. سعی کنید آموزش‌های فن بیان را در حرکات و کلام این افراد جست‌وجو کنید. در این‌باره به نکات قابل توجه و جالبی دست پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه: تمرین فن بیان – ارائه ایده‌های ناب برای تمرین سخنرانی

جملات تمرینی فن بیان را تکرار کنید

اگر برایتان سوال است که چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم، می‌بایست جملات و کلمات فن بیان را مرتب تکرار کنید. جملات تمرینی، بدین صورت طراحی می‌شوند تا عضلات فک و حنجره‌ی شما را تقویت کرده و مانع از تپق زدن شما شوند. هرچقدر این جملات را بیش‌تر تکرار کنید، مهارت فن بیان شما بهتر خواهد شد.

مطالعه کنید

مطالعه کردن، به شما کمک می‌کند تا دایره‌ی واژگان خود را افزایش دهید. هرچقدر لغات بیش‌تری در خصوص یک موضوع بدانید، بهتر می‌توانید در رابطه با آن صحبت کنید. هم‌چنین می‌توانید اشعار ادبی و ضرب المثل‌های مختلف را یاد بگیرید. مطالعه کردن در واقع پیش زمینه‌ی بسیار ایده‌آلی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

آموزش سخنرانی آسانسوری

 

این نکته را در نظر داشته باشید که شما برای صحبت کردن، به کلمات نیاز دارید. بنابراین هرچقدر دایره‌ی لغات بیش‌تری را بلد باشید، بهتر می‌توانید کلمات خود را انتخاب و جملات مورد نظر را بسازید. به‌خصوص این‌که برخی از کلمات می‌تواند منظور شما را دقیق‌تر برساند.

در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید

دوره‌های آموزشی فن بیان، یکی از بهترین منابع برای یادگیری تکنیک‌های ارتباط کلامی خواهند بود. در این دوره‌ها، به ارائه‌ی راهکارها و تمرینات جدید برای بهبود فن بیان پرداخته می‌شود. شما با شرکت در این دوره‌ها قادر خواهید بود تا با صرف کم‌ترین هزینه و زمان، مهارت فن بیان خود را بهبود دهید.

اگر فرصت کافی برای شرکت در دوره‌های آموزشی را ندارید، ما به شما استفاده از دوره‌های آنلاین را توصیه می‌کنیم. دوره‌های آنلاین و مجازی، برنامه‌ی زمانی منعطف‌تری داشته و به شما امکان آن را می‌دهند تا براساس برنامه‌ی خود، به یادگیری فن بیان بپردازید.

با سرعت نرمال صحبت کنید

شما باید سرعت حرف زدن خود را نرمال تنظیم کنید. برای این‌که بفهمیم کدام سرعت برای فن بیان مطلوب است،‌ باید توجه داشته باشید که در هر دقیقه حدود ۱۵۵ تا ۱۷۵ کلمه کفایت می‌کند. وقتی بتوانیم در سرعت استاندارد صحبت کنیم، کلام ما برای مخاطب قابل درک و فهم خواهد بود. ضبط صدا (تکنیک معرفی شده در بخش‌های قبلی) برای سنجش این موضوع کاربردی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش مجری گری و فن بیان: چگونه به یک مجری حرفه‌ای تبدیل شویم؟

زمان کلام را بسنجید

شما باید کمی سیاست به خرج دهید. شناخت فرصت‌ها، از مهم‌ترین سیاست‌های فن بیان است. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. هدف و موضوع صحبت خود را یک‌بار در ذهن خود مرور کنید. سپس آن را با شرایط و موقعیت فعلی تطبیق دهید. اگر واقعاً همه‌چیز در وضعیت ایده‌آل قرار دارد، موضوع خود را مطرح کنید. به‌عنوان مثال درخواست ارتقای حقوق در شرایطی که رئیس شما عصبانی یا آشفته است، چندان کارساز نخواهد بود.

در جمع‌ها صحبت کنید

یکی از روش‌هایی که می‌تواند مهارت‌های فن بیان شما را ارتقا دهد، صحبت کردن در جمع‌های دوستانه و خانوادگی است. این جمع‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای تمرین دانسته‌ها و مهارت فن بیان باشد. سعی کنید در رابطه با موضوعی که در آن آگاهی لازم را کسب کرده‌اید، وارد بحث شوید. دقت کنید تا نکات مهم فن بیان را رعایت کنید. این تمرین رفته رفته سبب تقویت اعتماد به نفس و بهبود مهارت‌های فن بیان شما می‌شود. به‌علاوه این‌که شما با نقاط قدرت و ضعف خود در این مهارت نیز بهتر آشنا می‌شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب به شما نشان دادیم که چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم. ابتدا توضیح مختصری در رابطه با فن بیان و اهمیت آن برشمردیم و سپس تکنیک‌هایی را برای بهبود و ارتقای این مهارت عنوان کردیم. شما با انجام این تکنیک‌ها و تمرین مکرر و دوره‌ای، می‌توانید فن بیان خوبی داشته باشید.

همان‌طور که در این مطلب عنوان کردیم، فن بیان کاربردهای زیادی در زندگی شخصی و اجتماعی و حرفه‌ای شما خواهد داشت. بنابراین یادگیری این مهارت، می‌تواند درهای جدیدی از موفقیت و احساس رضایت ناشی از آن را به‌روی شما باز کند.

دوره‌ی آموزش فن بیان در مکتب خونه

یکی از بهترین منابع آموزشی برای یادگیری صفر تا صد فن بیان، استفاده از دوره‌های آموزشی مکتب خونه است. این دوره‌ها، با هدف بهبود توانایی شما در صحبت کردن طراحی شده‌اند. بنابراین تمام تمرینات عملی و تکنیک‌های مهم برای ارتقای این مهارت در آن گنجانده شده است. با شرکت در این دوره‌های آموزش فن بیان مکتب خونه، شما یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین توانمندی‌های زندگی خود را کسب خواهید کرد.

مرجع کامل و جامع آموزش فن بیان + اعطای گواهینامه تخصصی

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا