پاورپوینتنرم افزارهای کاربردی

آموزش طراحی پاورپوینت پایان نامه به صورت گام به گام

ارائه جلسه دفاع یکی از مهم‌ترین مراحل برای دانشجویان محسوب می‌شود. همه افرادی که در این مرحله قرار می‌گیرند، از نهایت تلاش و خلاقیت خود استفاده می‌کنند تا بتوانند ارائه خوبی داشته باشند و نمره بالایی کسب کنند. در سال‌های اخیر، استادان و داوران معمولا ارزش زیادی برای پاورپوینت مخصوص ارائه قائل‌اند. از این رو نحوه طراحی پاورپوینت و همچنین قرار دادن ترتیب مطالب در پاورپوینت دفاع پایان نامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره آموزش طراحی پاورپوینت پایان نامه در اختیار شما قرار دهیم.

پاورپوینت پایان نامه چیست؟

به صورت کلی پاورپوینت پایان نامه مانند سایر پاورپوینت‌ها، یک محتوا برای ارائه مطالب مختلف است. در این محتوا مطالب متنی، تصاویر، جداول، نمودارها و داده‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. تفاوت اصلی این پاورپوینت با دیگر نمونه‌ها، اهمیت بسیار بالای آن است. اگر می‌خواهید با بالاترین نمره ممکن جلسه دفاع خود را پشت سر بگذارید، لازم است تا یک پاورپوینت بدون نقص آماده کنید که پوشش دهی کاملی بر روی مطالب پایان نامه داشته باشد. تعداد اسلایدهای این محتوا باید بین 20 تا نهایتا 45 عدد باشد تا شما در مدت‌زمان ارائه، بتوانید همه آن‌ها را به صورت کامل نمایش دهید.

آموزش مهارت اسلاید سازی در پاورپوینت به صورت کامل و جامع

 

به صورت کلی پاورپوینت پایان نامه باید به نحوی طراحی شود که هرکس با یک نگاه اجمالی، بتواند متوجه کلیات و موضوع اصلی پایان نامه شما شود. طراحی و ساخت پاورپوینت برای پایان نامه باید بر اساس اصول خاصی باشد. شما در این فرایند باید به جزئیات خاصی توجه داشته باشید و با به کارگیری سلیقه و خلاقیت، یک محتوای مناسب ارائه دهید. این پاورپوینت باید از بخش‌های مختلفی تشکیل شده باشد تا بتواند در مسیر ارائه، به شما کمک شایانی بکند.

پاورپوینت پایان نامه چیست؟

مراحل ساخت پاورپوینت پایان نامه

برای اینکه بتوانید تبدیل پایان نامه به پاورپوینت را به صورت اصولی انجام داده و یک نتیجه مطلوب به دست آورید، باید مطابق با مراحل خاصی این کار را انجام دهید. در این بخش قصد داریم تا مراحل آموزش طراحی پاورپوینت پایان نامه را به صورت کلی ارائه دهیم.

پیشنهاد مطالعه: آموزش شماره گذاری صفحات در پاورپوینت به صورت قدم به قدم

خلاصه سازی

اولین مرحله‌ای که برای طراحی محتوا باید پشت سر بگذارید، جمع‌آوری و خلاصه‌سازی همه مطالب قابل‌ارائه است. این مطالب باید یک چکیده کامل از پایان نامه شما باشند تا بتوانید با تکیه بر آن، به کل موضوعات اشراف داشته باشید و آن‌ها را به بهترین نحو ممکن ارائه دهید. توصیه می‌کنیم که در این بخش از بیان اضافه گویی‌ها پرهیز کنید و بیشتر از همه به مباحث مانند روش تحقیق، نتایج و داده‌ها و همچنین تحلیل داده‌ها تمرکز داشته باشید.

ساخت قالب

بعد از اینکه خلاصه‌سازی مطالب را به صورت کامل انجام دادید، نوبت به تهیه و یا ساخت قالب می‌رسد. قالب پاورپوینت اهمیت بسیار بالایی داشته و باید به صورت اصولی و هدفمند انتخاب شود. توصیه می‌کنیم به سراغ قالبی بروید که سبک، پالت رنگی و تم آن بیشترین میزان سازگاری را با محتوای شما داشته باشد. در این راستا می‌توانید از انواع قالب‌های منو دار استفاده کنید.

آموزش کامل پاورپوینت نسخه 2021

 

شما می‌توانید این قالب‌ها را خودتان به صورت انحصاری طراحی کرده و یا اینکه از طریق وب‌سایت‌های مختلف، اقدام به دانلود رایگان تم پاورپوینت برای دفاع پایان نامه بکنید.

آماده سازی پاورپوینت

بعد از اینکه مراحل قبلی را به صورت کامل و به درستی پشت سر گذاشتید، نوبت به ساخت و آماده‌سازی پاورپوینت می‌رسد. همان طور که اشاره کردیم ساخت پاورپوینت مخصوص پایان نامه اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد که در بخش‌های بعدی بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت. شما برای تهیه یک پاورپوینت مناسب باید از جملات و عبارات کلیدی استفاده کنید. اشکال و دیاگرام‌های مخصوص را به بهترین نحو ممکن در قسمت‌های مختلف اسلایدها قرار داده و از نهایت تلاش خود برای جذابیت هرچه بیشتر پاورپوینت استفاده کنید.

آماده سازی پاورپوینت

 

قسمت های مختلف پاورپوینت پایان نامه

می‌دانیم که پاورپوینت دفاع دارای بخش‌بندی مشخصی است؛ در واقع می‌توانیم ادعا کنیم که یک الگوی پذیرفته شده در این زمینه وجود دارد و شما موظف هستید که از آن برای ساخت پاورپوینت خود، پیروی کنید. لازم به ذکر است که این بخش‌بندی برای اکثر رشته‌ها در شاخه‌های مختلف پذیرفته‌شده است، اما در برخی از مواقع ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد. در ابتدا شما باید صفحه اول پاورپوینت پایان نامه را به نام و یاد خدا اختصاص داده و سپس به سراغ شناسنامه پاورپوینت بروید.

در این اسلاید اطلاعات کاملی از شما به عنوان نگارنده، استاد راهنما، دانشگاه و دانشکده، مقطع تحصیلی، رشته، لوگوی دانشگاه، تاریخ ارائه و غیره قرار می‌گیرند. امکان ادغام کردن این دو اسلاید در هم دیگر هم وجود دارد. سپس باید به سراغ بخش‌های اصلی بروید که به شرح زیر هستند.

صفحه اول، اطلاعات اولیه

بخش اول پایان نامه مربوط به اطلاعات موضوع، نویسنده و استاد آن است که شکل آن مانند تصویر زیر است:

صفحه اول، اطلاعات اولیه

طرح کلی پایان نامه در پاورپوینت

بخش طرح کلی پایان نامه یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها بوده که باید به شیوه‌ای کاملا هوشمندانه بیان شود. این بخش دارای زیرمجموعه کاملی بوده که شامل موارد زیر می‌شود.

طرح کلی پایان نامه در پاورپوینت

بخش مقدمه در پایان نامه

در این بخش شما باید خلاصه‌ای از مقدمه پایان نامه خود قرار داده و موضوعات را به صورت کوتاه و تیتر وار در آن به کار ببرید. به هیچ عنوان کل بخش مقدمه را در پاورپوینت قرار ندهید؛ چراکه تا حد زیادی کسالت‌آور خواهد شد.

بخش مقدمه در پایان نامه

بیان مسئله

بیان مسئله حتما باید خلاصه‌وار و کوتاه باشد. در این قسمت شما می‌توانید از بیان مسئله فصل اول پایان نامه خود کمک بگیرید. اختصاص دادن یک یا نهایتا دو اسلاید برای این بخش کفایت می‌کند. در برخی از مواقع شما می‌توانید قسمت مقدمه و بیان مسئله را در یکدیگر ادغام کنید. تعریف کلی موضوع و توضیح کلیات از آمار و اطلاعات برای این بخش مناسب است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تغییر پس‌زمینه پاورپوینت

اهمیت تحقیق

طراحی این بخش برای پایان نامه تا حد زیادی اختیاری بوده و شما می‌توانید درباره آن با استاد راهنما مشورت کنید. برای مطالب این بخش می‌توانید از همین قسمت در فصل یک پایان نامه خود کمک بگیرید تا به صورت خیلی کوتاه و خلاصه‌وار، ضرورت تحقیق درباره این موضوع را شرح دهید.

نظریه ها، سؤالات و اهداف تحقیق

برای طراحی این بخش شما می‌توانید تمام سؤالات و نظریه‌ها و همچنین اهداف موجود در فصل یک پایان نامه را بدون نیاز به خلاصه‌نویسی، مورداستفاده قرار دهید. طراحی این بخش به صورت اسمارت آرت هم می‌تواند تا حد زیادی بر روی جذابیت پاورپوینت پایان نامه شما اثرگذار باشد.

بخش پیشینه تحقیق و مبانی نظری

در این بخش شما باید به صورت کاملا خلاصه‌وار، به بیان تعاریف، تئوری‌ها و مهم‌ترین مبانی درباره موضوع مورد نظر بپردازید. به دلیل محدودیت زمانی شما نمی‌توانید به صورت کامل این مفاهیم را توضیح دهید؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم فقط به بیان موارد ضروری، آن هم به صورت جزئی و بسیار خلاصه شده بپردازید. برای پیشینه تحقیق هم بهتر است اطلاعات را در قالب یک جدول ارائه دهید تا زمان کمتری از شما بگیرد. برای تکمیل کردن این قسمت می‌توانید نام چند نفر از محققین را همراه با موضوع تحقیق آن‌ها در این بخش ارائه دهید.

A group of people in a classroom Description automatically generated

روش شناسی تحقیق

برای ارائه این بخش هم باز باید به صورت خلاصه عملکردِ و از بیان جزئیات پرهیز کنید. در این قسمت باید اطلاعاتی مانند روش تحقیق، جامه آماری نمونه، روش نمونه‌گیری، روش آماری و … را قرار دهید. در برخی از مواقع شما می‌توانید این قسمت را در بخش مربوطی به مقدمه و کلیات قرار دهید تا زمان بیشتری برای ارائه مطالب در اختیار داشته باشید.

نتایج و بحث

این قسمت از پاورپوینت پایان نامه را می‌توانیم به عنوان مهم‌ترین قسمت ارائه شما در نظر بگیریم. در این قسمت باید تمام یافته‌ها و داده‌های به دست آورده را به صورت متن، جدول، نمودار و اسمارت آرت به صورت خلاصه به نمایش بگذارید. در عین خلاصه بودن این مطالب، شما باید با تسلط کامل، توضیحات کاملی درباره این موضوعات ارائه دهید و توجه استادان داور را به سمت خود جلب کنید.

نتیجه گیری کلی در آموزش پاورپوینت پایان نامه

برای محتوای این بخش می‌توانید از نتیجه‌گیری فصل پایانی پایان نامه خود کمک گرفته و مطالب را به صورت تیتروار و بدون توضیحات ثبت کنید. اگر می‌خواهید محتوای طراحی‌شده جذابیت بیشتری برای بیننده داشته باشد، می‌توانید از اینفوگرافی هم در این قسمت استفاده کنید. همچنین حتما نمودارهای رسم شده در پایان نامه را هم در این قسمت قرار داده و تعداد اسلایدهای بیشتری را به آن اختصاص دهید.

نتیجه گیری کلی در آموزش پاورپوینت پایان نامه

پیشنهادات

اگر در طول تحقیق موضوعاتی ذهن شما را به خود درگیر کرده‌اند که احساس می‌کنید جای تحقیق بیشتر دارند، می‌توانید در این بخش به معرفی آن‌ها بپردازید. از این رو باید کسانی که به این موضوعات علاقه‌مند هستند را به تحقیق و پژوهش درباره این موضوعات دعوت کنید.

منابع و مراجع در آموزش پاورپوینت پایان نامه

در این قسمت از پاورپوینت پایان نامه خود باید نام همه منابع و مراجعی که برای جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها استفاده کرده‌اید را عنوان کنید. این موارد شامل انواع کتاب‌ها، مقالات، سایت‌های مختلف و … می‌شوند. به صورت کلی نام هر عاملی که در روند تحقیق پایان نامه به شما کمک کرده باید در این بخش ثبت شود.

منابع و مراجع

تشکر و قدردانی

آخرین اسلایدی که در روند طراحی پاورپوینت پایان نامه باید به کار می‌برید، مربوط به تشکر و قدردانی از اساتید محترم، داوران و حضار در جلسه است. همچنین در این بخش، بهتر است آیکونی قرار دهید که مربوط به پرسش و پاسخ بوده و فرصت را در اختیار اساتید قرار می‌دهد. بعد از نمایش این اسلاید، ارائه شما به اتمام رسیده و می‌توانید نفس راحتی بکشید.

تشکر و قدردانی

نکات مهم آموزش طراحی پاور پوینت پایان نامه

هزینه ساخت پاور پوینت پایان نامه معمولا بالا بوده و به همین دلیل اغلب دانشجویان تمایل دارند که روند تبدیل پایان نامه به پاور پوینت را خودشان انجام دهند. برای اینکه بتوانید این کار را به درستی و بدون کمترین میزان خطا انجام دهید، توصیه می‌کنیم چند نمونه پاورپوینت پایان نامه را مورد بررسی قرار دهید.

آموزش جامع و کامل نرم افزار پاورپوینت

 

در ادامه مهم‌ترین نکاتی که برای طراحی پاورپوینت باید در نظر داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

  • به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید کل پایان نامه خود را برای حضار ارائه دهید. بسته به رشته و دانشگاه خود، بین 15 تا 30 دقیقه زمان دارید تا مهم‌ترین قسمت‌های پایان نامه را بیان کنید. از این رو بیشترین تمرکز خود را بر روی بخش‌های روش انجام تحقیق و همچنین تحلیل نتایج و در نهایت قسمت نتیجه‌گیری قرار دهید.
  • در زمان ارائه شما نباید به روخوانی پاورپوینت طراحی‌شده بپردازید؛ از این رو طراحی را به صورتی انجام دهید که پاورپوینت صرفا یک ابزار کمکی برای ارائه شما باشد و به مخاطبین کمک کند تا درک بهتری از موضوع داشته باشند. پس حتما مطالب را به صورت خلاصه‌وار در آن قرار دهید.
  • بهتر است در تمامی صفحات پاورپوینت، عنوان پایان نامه و نام ارائه دهنده را بنویسید تا اگر شخصی در میانه دفاع شما وارد شد، بداند که در حال صحبت کردن درباره چه موضوعی هستید.
  • حتما شماره اسلاید را در پایین صفحات بزنید؛ توصیه می‌شود که این شماره را به صورتی درج کنید که نشان دهد تعداد کل اسلایدهای شما چقدر است؟ برای مثال در زیر اسلاید شماره 10، عبارت 10 از 40 را بنویسید. به این ترتیب، افراد می‌دانند که حدود 30 اسلاید دیگر باقی مانده است.
  • شلوغ کردن اسلایدهای پایان نامه یک اشتباه بسیار رایج است. از این رو توصیه می‌کنیم مطالب موردنظر را بیشتر به شکل تصاویر، جداول، نمودار، اینفوگرافی، اسمارت آرت و متون کوتاه تیتر وار در اسلایدها به کار ببرید.
  • بسیاری از اساتید و داوران عقیده دارند که در هر اسلاید باید شامل 10 خط 10 کلمه‌ای باشد، اما این مقدار می‌تواند بنا به موضوع و رشته شما تغییر کند. نکته با اهمیت این است که اسلایدها را شلوغ و پر از متن و نوشته نکنید.
  • توجه داشته باشید که طراحی اسلایدها و انیمیشن‌ها باید به صورت شکیل و رسمی طراحی شوند. از هرگونه موارد فانتزی در روند طراحی باید پرهیز کنید. در برخی از مواقع شما می‌توانید بدون استفاده از افکت هم محتوای خود را تکمیل کنید.
  • انتخاب نوع فونت و سایز آن‌هم از دیگر نکات مهم در این زمینه بوده که باید به آن توجه داشته باشید. نوع و سایز فونت باید به گونه‌ای باشد که همه حضار بتوانند مطالب را بخوانند. تیترها باید حتما بزرگ‌تر از زیر بخش‌ها انتخاب شوند تا توجه مخاطب را به سمت خود جلب کنند. در کل اسلایدهای پاور پوینت، شما می‌توانید از یک یا نهایتا دو فونت استفاده کنید. به هیچ‌عنوان به سراغ گزینه‌های فانتزی نروید.
  • رنگ بک‌گراند و متون نوشته شده باید متضاد باشند تا در زمان ارائه به درستی در پروژکتور به نمایش درآیند. انتخاب رنگ بک‌گراند روشن و نوشتار تیره، می‌تواند گزینه خوبی محسوب شود.
  • توجه داشته باشید که همه اسلایدهای ساخته‌شده نیاز به شماره گزاری دارند تا دسترسی به آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر باشد.
  • توصیه می‌کنیم برای اینکه نتیجه مطلوبی به دست آورید، از قالب‌های مخصوص دفاع برای ساخت پاورپوینت استفاده کنید. دانلود رایگان تم پاورپوینت برای دفاع پایان نامه از طریق سایت‌های مختلف امکان‌پذیر است.
  • به کار بردن تصاویر و جدول هم باید به صورت اصولی انجام شود. زیاده‌روی در استفاده از تصاویر نمی‌تواند جلوه مثبتی داشته باشد. توصیه می‌کنیم در انتخاب سایز تصاویر و جداول هم دقت داشته باشید و آن‌ها را به اندازه‌ای بزرگ قرار دهید تا مخاطبین بتوانند جزئیات را به خوبی ببینند. به صورت کلی تعداد این نمونه مطالب باید نسبت به اسلایدها و موضوع شما، در تعادل نسبی قرار داشته باشد.
  • حتما از فهرست نواری کنار اسلایدها استفاده کنید تا مخاطب شما متوجه شود که در حال حاضر، در حال توضیح دادن کدام بخش از پایان نامه خود هستید.
  • حتما از فونتی استفاده کنید که خوانایی داشته باشد و مخاطب شما را برای دسترسی به محتوا، دچار مشکل نکند.
  • بهتر است اگر تصویری از منابع دیگر برداشته و در اسلاید خود قرار می‌دهید، منبع تصویر را حتما در زیر آن ذکر کنید؛ به این ترتیب اگر شخصی از حاضرین تمایل به بررسی بیشتر داشته باشد، می‌تواند به راحتی به منبع شما دسترسی پیدا کند.

دانلود قالب پاورپوینت پایان نامه رایگان

در این بخش چند نمونه قالب پاورپوینت رایگان برای پایان نامه قرار داده شده است:

یادگیری پاورپوینت در مکتب خونه

اگر می‌خواهید پاورپوینت دفاع خود را به بهترین شکل ممکن بسازید و از افکت‌های جذاب در آن استفاده کنید، تنها کافی است یادگیری پاورپوینت در مکتب خونه را استارت بزنید. ما در سایت مکتب خونه، انواع مختلف فیلم‌های آموزش پاورپوینت از بهترین اساتید ایران را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا بتوانید با استفاده از آنها، بف صفر تا صد پاورپوینت مسلط شوید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش زمان بندی نمایش اسلایدها در پاورپوینت

سخن پایانی

ساخت پاورپوینت پایان نامه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از جلسه دفاع خود باید انجام دهید. تهیه یک محتوای خوب و باکیفیت در این راستا، می‌تواند تا حد زیادی در نمره جلسه دفاع شما اثرگذار باشد. از این رو توصیه می‌کنیم با در نظر گرفتن اصول و قواعد آموزش طراحی پاورپوینت پایان نامه شروع به این کار کنید تا بتوانید نتیجه مطلوبی به دست آورید.

کاملترین مرجع آموزش پاورپوینت با قابلیت ارائه گواهینامه معتبر

 

در بخش‌های قبلی به صورت کلی به معرفی بخش‌های مختلف پاور پوینت پایان نامه و مراحلی که باید برای ساخت آن پشت سر بگذارید پرداختیم با پشت سر گذاشتن این مراحل می‌توانید عملکرد خوبی برای ساخت پاورپوینت متحرک پایان نامه و یک محتوای جامع و کاربردی داشته باشید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا