برنامه نویسی اندروید با پایتون
مقدمه ای بر برنامه نویسی اندروید با پایتون
دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخاطر آنها، بخواهید نحوه برنامه نویسی اندروید با پایتون را شروع کنید. ساخت برنامهای که باعث ثروتمند شدن شما شود و تغییری در دنیا ایجاد کند تنها یک انگیزه است. پس از آموختن نحوه کدنویسی و یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای تولید برنامه، میتوانید به ساخت نرم افزار اندروید با پایتون پرداخته و هرآنچه که در فکرتان میگذرد را پیاده سازی نمایید.
برنامه نویسی برای اندروید یک مهارت فوق العاده برای یادگیری محسوب شده و در این زمینه پایتون امکانات مختلفی را در اختیار برنامه نویس قرار میدهد تا بدون محدودیت بتواند به ایدهها و افکار خود در رابطه با ساخت اپلیکیشن اندروید با پایتون جامع عمل بپوشاند.
کدنویسی کردن با زبان اندروید زیاد هم کار آسانی نیست. قبل از اینکه بخواهید یک برنامه ساده hello world را بنویسید، نیاز به نصب نرم افزار android studio همراه با jdk و باقی امکانات خواهید داشت. از طرفی نوشتن کد با اندروید کمی پیچیده است، به همین خاطر ما در این مقاله نحوه برنامه نویسی موبایل با پایتون را برایتان شرح دادهایم تا با سادگی و سرعت عمل بیشتری بتوانید به ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون بپردازید.
مراحل ساخت نرم افزار اندروید با پایتون
با پایتون کامپایل کردن کدهای شما و تست کردن آنها روی دستگاه اندروید، میتواند بسیار سریع انجام شود. پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی، یکی از سریع ترین روشهایی است که به وسیله آن میتوانید برنامه خودتان را تولید کرده و به راحتی آن را تا مرحله اجرا پیش ببرید.
زمانی که شما برنامه نویسی اندروید با پایتون را بیاموزید، میتوانید از ترفندهای شگفت انگیز زیادی درجهت امکانات بخشیدن به برنامههای تلفن همراه خود استفاده کنید. در برنامه نویسی موبایل با پایتون کافیست فقط با چند حرکت کوتاه یک برنامه APK کامل ایجاد نمایید.
پایتون فضای سفید زیادی را مورد استفاده قرار میدهد و باعث استفاده کارآمد از دستورات میشود، این یعنی با تعداد خطوط کمتری از دستورات میتوانید کارهای زیادی را انجام داده و امکانات بیشماری را به اپلیکشن اندروید خود اضافه نمایید.
1. تنظیم محیط
معمولاً ایجاد یک محیط جدید برای پروژههای جدید در موارد زیر خلاصه میشود:
این مرحله به حفظ نسخههای مختلف کتابخانههای مختلف کمک میکند. به عنوان مثال، جریان ML به نسخه کمتری از Numpy نیاز دارد و هنگامی که میخواهید جریان ML را در فهرست اصلی نصب کنید، این جریان با کتابخانههای از پیش نصب شده در تضاد است و مدیریت نسخههای مختلف را دشوار میکند.
این امر به جداسازی کدهای سفارشی کمک میکند و استقرار برنامه، بر روی هر پلتفرمی را آسانتر مینماید. بدین ترتیب ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون آسانتر میشود.
ما برای ایجاد و مدیریت محیط های خود از مدیر بسته Conda استفاده میکنیم. پس از راه اندازی Conda و anaconda ، پایانه Conda خود را باز کرده و کد زیر را در آن تایپ کنید:
conda create -n name-of-env python=version
“name-of-env” را با نام دلخواه خود جایگزین کنید و و “نسخه” دلخواه خود را نیز در کد فوق بگنجانید.
حال برای لیست تمام محیط های Conda ، عبارت زیر را تایپ کنید:
conda info –envs
حالا، پس از بررسی نام در اینجا، محیط را به این شکل فعال کنید:
conda activate nameofenv
ما آماده نصب کتابخانههای مورد نیاز هستیم. همانطور که برای ساخت بازی اندروید با پایتون، این زبان را انتخاب کردهایم ، pip یک راه عالی برای نصب و مدیریت بستههای پایتون است.
برای نصب Kivy و وابستگیهای آن، دستور زیر را یکی یکی تایپ کنید:
pip install kivy
pip install kivy-deps.angle
pip install kivy-deps.glew
pip install kivy-deps.gstreamer
pip install kivy-deps.sdl2
یک نکته اضافی: فایلی به نام Requires.txt بسازید، خطوط بالا را در فایل کپی کنید و سپس فایل را در یک مکان شناخته شده و ترمینال اجرا کنید:
pip install requirements.txt
کد فوق همه وابستگی ها را یکجا نصب میکند!
ما آماده ساخت نرم افزار اندروید با پایتون و توسعه برنامههای کاربردی فوق العاده هستیم، اما یک مشکل در اینجا وجود دارد. در ابتدا، به شما گفتم که ما نیاز به یک بسته اضافی برای استفاده با Kivy داریم. فعلا فقط آن را نصب کنید؛
pip install kivymd
2. شروع کد نویسی برای ساخت اپلیکیشن اندروید با پایتون
قسمتی که مدتها منتظرش بودید اینجاست. ما برای کد نویسی از Pycharm IDE استفاده میکنیم اما شما میتوانید به دلخواه خود از VSCode ، Sublime یا spyder استفاده کنید. قبل از شروع، ما باید نکاتی را در اینجا درک کنیم:
یک برنامه اندرویدی دارای قسمت جلویی (UI/UX) یا قسمت تعاملی است که در آن کاربر با برنامه شما تعامل دارد و همه ورودیها از طریق این لایه داده میشود.
ورودیها به لایه پشتیبان، که کد پایتون ما است منتقل میشوند. این لایه پشتیبان جریان را کنترل میکند، خروجیها را پردازش میکند و محتوایی که باید روی صفحه نمایش داده شود را پردازش میکند.
در اینجا، برنامه نویسی شی گرا بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر برنامه نویسی با استفاده از این مفهوم انجام میشود.
حالا IDE خود را سریع باز کنید و با این کد اساسی Hello World شروع کنید!
from kivy.app import App
from kivy.uix.label import Label
class Main(App):
def build(self):
return Label(text=’Hello World’)
Main().run()
بگذارید این کد را خط به خط توضیح دهیم:
خط اول، برنامه اصلی را از کتابخانه Kivy وارد میکند.
اکنون باید مقداری از متن را روی صفحه، نمایش دهیم و برای نمایش هر متنی، از قابلیت Label استفاده میکنیم و همانطور که گفتم اینها موارد مربوط به UI/UX هستند که آنها را از فهرست “kivy.uix” وارد میکنیم تا در روند برنامه نویسی موبایل با پایتون به مشکل بر نخوریم.
خط سوم کد، جایی است که مفهوم OOP ما مطرح میشود. برنامهای که ما از “kivy.app” وارد کردهایم کلاس اصلی برنامه است. منظور این است که Kivy همه موارد ضروری را برای اجرای برنامه ما تنظیم میکند و ما باید این کلاس برنامه را به ارث برده، آن را تغییر دهیم و برنامه خود را بسازیم.
نام این کلاس باید با حروف بزرگ شروع شود و همچنین به عنوان نام برنامه عمل میکند که میتواند بعداً تغییر کند.
تابع def build نقطه ورود برنامه است. همه موارد تعریف شده ابتدا در اینجا ساخته میشوند و سپس به اولین صفحه یا صفحه اصلی منتقل میشوند.
این قسمت از کد مقدار label را برمیگرداند که این ویژگی دارای متنی است که با “Hello World” مقداردهی شده است.
سپس آخرین خط، کلاس اصلی را فراخوانی میکند و آن را اجرا میکند.
3. پیش فرضهای kivy
به این ترتیب ما در اولین ساخت نرم افزار اندروید با پایتون موفق میشویم، اما آیا به یک نکته توجه کرده اید که پس زمینه به طور خودکار سیاه است و متن سفید است؟ ما حتی این را در کد ذکر نکردهایم. Kivy آن را به طور پیش فرض میگیرد. حال به قسمت جالب کدنویسی میرسیم. بیایید یک دکمه ساده و بدون پیشرفت در Kivy بسازیم:
from kivy.app import App
from kivy.uix.button import Button
class Main(App):
def build(self):
return Button(text=’Hello World’,
size_hint=(0.5, 0.5))
Main().run()
این ظاهر خیلی جذاب نیست و با این ظاهر تصور میشود که از برنامهای استفاده میکنید که دارای رابط کاربری مشابه است. افزایش ویژگیها در Kivy یک فرآیند خستهکننده است و نیاز به کدهای زیادی دارد. باور نمیکنید؟ برای ایجاد یک دکمه مسطح مستطیلی که در مرکز با حاشیه آبی، متن آبی و زمینه سفید قرار دارد، باید کد زیر را وارد نمایید:
from kivy.app import App
from kivy.metrics import dp
from kivy.uix.behaviors import TouchRippleBehavior
from kivy.uix.button import Button
from kivy.lang import Builder
KV = “””
<RectangleFlatButton>:
ripple_color: 0, 0, 0, .2
background_color: 0, 0, 0, 0
color: root.primary_color
canvas.before:
Color:
rgba: root.primary_color
Line:
width: 1
rectangle: (self.x, self.y, self.width, self.height)
Screen:
canvas:
Color:
rgba: 0.9764705882352941, 0.9764705882352941, 0.9764705882352941, 1
Rectangle:
pos: self.pos
size: self.size
“””
class RectangleFlatButton(TouchRippleBehavior, Button):
primary_color = [
۰٫۱۲۹۴۱۱۷۶۴۷۰۵۸۸۲۳۷,
۰٫۵۸۸۲۳۵۲۹۴۱۱۷۶۴۷۱,
۰٫۹۵۲۹۴۱۱۷۶۴۷۰۵۸۸۲,
۱
]
def on_touch_down(self, touch):
collide_point = self.collide_point(touch.x, touch.y)
if collide_point:
touch.grab(self)
self.ripple_show(touch)
return True
return False
def on_touch_up(self, touch):
if touch.grab_current is self:
touch.ungrab(self)
self.ripple_fade()
return True
return False
class MainApp(App):
def build(self):
screen = Builder.load_string(KV)
screen.add_widget(
RectangleFlatButton(
text=”Hello, World”,
pos_hint={“center_x”: 0.5, “center_y”: 0.5},
size_hint=(None, None),
size=(dp(110), dp(35)),
ripple_color=(0.8, 0.8, 0.8, 0.5),
)
)
return screen
MainApp().run()
4. معرفی Kivymd
تا اینجا در مورد Kivy بسیار صحبت کردهایم و میدانیم که بستر ایجاد برنامههای کاربردی را فراهم میکند. KivyMD مجموعه ای از ویدجتهای سازگار با Material Design است که برای استفاده با Kivy و تقریباً با مشخصات google Material Design طراحی شده است. Kivymd بر اساس Kivy است ولی کدگذاری آسانتری دارد.
Kivymd بسیار شبیه به Kivy است و فقط MD را در شروع در هر عنصر و ویجت اضافه میکند، علاوه بر این دارای طیف گستردهای از عناصر جدید دیگر است. اکنون کد موجود در Kivymd را برای ایجاد همان دکمه خروجی در روند برنامه نویسی موبایل با پایتون مشاهده کنید:
from kivymd.app import MDApp
from kivymd.uix.button import MDRectangleFlatButton
from kivymd.uix.screen import MDScreen
class Main(MDApp):
def build(self):
screen = MDScreen()
btn = MDRectangleFlatButton(text=”Hello World”,
pos_hint={‘center_x’: 0.5, ‘center_y’: 0.5}
)
screen.add_widget(btn)
return screen
Main().run()
سعی کنید این اسکریپت را اجرا کنید، در این صورت خروجی مشابه با کد طولانی Kivy را مشاهده خواهید کرد.
چرا بهتر است ساخت بازی اندروید با پایتون انجام شود؟
• پایتون توانایی اجرا در هریک از سیستم عامل های مهم از قبیل لینوکس، یونیکس،ویندوز، مک و غیره را دارد که میتواند گزینه مناسبی برای برنامه نویسی اندروید باشد.
• زبان پایتون، زبانی با مفهوم و هدفدار ارائه میکند تا به شما اجازه دهد برنامه هایی با مقیاس کوچک و بزرگ به صورت رایگان و بدون محدودیت توسعه دهید که در اینجا نتیجه میگیریم برنامه نویسی اندروید با پایتون بسیار ساده انجام میگیرد.
• انواع ابزارهای ارائه شده توسط پایتون برای هر دو گروه توسعه دهندگان و مدیران سیستم وجود دارد یعنی در برنامه نویسی اندروید با پایتون تنوع ابزار زیاد است.
• با توجه به توانایی پایتون برای انعطاف پذیر بودن و پویا بودن ، کاربرانی مانند گوگل، یاهو و آی بی ام از کار کردن با آن لذت می برند پس می توان گفت که ساخت اپلیکیشن اندروید با پایتون و برنامه نویسی اندروید با پایتون جالب تر خواهد بود.
• نرخ انتقال و سرعت توسعه در پایتون بسیار بالا می باشد که اجازه می دهد برنامه های مشابه در تمامی پلت فرم ها عمل کنند.
• پایتون برای کار بر روی یک وظیفه خاصی شامل کتابخانه های غنی و بسیاری از بسته های دیگر است پس در محدودیتی در توابع نداریم.
توضیحاتی در رابطه با ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون و معرفی چند نرم افزار ساخته شده با پایتون
توسعه برنامههای موبایل به دلیل گسترش دامنه آن به بخش عمده ای از کسب و کار تبدیل شده است. از طرفی چهارچوب پلتفرم پایتون در بسیاری از سیستم عاملها از قبیل اندروید، ویندوز۷، لینوکس و مک اجرا میشود.
پایتون یک ابزار عالی برای نوشتن اسکریپتهای ساده و برنامههای پیچیده چند نرخی میباشد. نکته قابل توجهی که در برنامه نویسی اندروید با پایتون وجود دارد آن است که این فرصت را بدست آورده است تا به صورت رایگان در دسترس باشد و کدنویسی در آن در سطرهای نامحدودی انجام میشود.
برنامه نویسان مشغول در زمینه ساخت اپلیکیشن اندروید با پایتون برای ارائه یک برنامه تلفن همراه عالی به مشتری خود، از تعدادی تکنیک توسعه چندسکویی (یعنی قابلیت اجرا در چندین سیستم عامل) استفاده میکنند.
تکنیک ساخت اپلیکیشن اندروید با پایتون در برنامههای زیر نمود دارد؛
• برنامه Aarlogic C05/3: یک برنامه ردیابی PCB از GSM/GPS استفاده می کند که با پایتون توسعه یافته است و با سرورهای نقشه گوگل مورد پشتیبانی قرار گرفته است.
• برنامه Pyroute: یک برنامه نقشه برداری و مسیریابی GPS مناسب برای موبایل می باشد.
• برنامه FoodPlus: یک برنامه موبایل سفارش غذا می باشد که روند فرآیند سفارش غذا و ردیابی را ساده می کند و مخصوص علاقه مندان به غذا با استفاده از برنامه نویسی اندروید با پایتون طراحی شده است.
• برنامه AppBackup: این برنامه دستگاه های IOS را جیلبریک می کند که باعث می شود امکانات پشتیبانی و بازیابی تنظیمات و داده های برنامه فروشگاه موبایل فعال شوند.
امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله که در قالب توضیحاتی پیرامون برنامه نویسی موبایل با پایتون و ساخت اپلیکیشن اندروید با پایتون نوشته شده بود، توجه شما را جلب کرده و نکات مفید متعددی را در اختیارتان قرار داده باشد.
در مجموع بهتر است بدانید که، حتما لازم نیست یک برنامه نویس متخصص پایتون باشید اما لازم است اطلاعات خودتان را در حدی پیشرفت دهید که به راحتی بتوانید از APIها و اسناد مربوطه در این زبان استفاده کنید.
سلام اموزش اندروید نویسی رو ندارین با پایتون؟
سلام. این مطلب برای شما مفید نبود؟
اصلا ! نحوه شروع اموزش وجود ندارد که باید از کجا و چگونه شروع کنیم …
سلام
ممنون از نظرتون در آینده درخواست شما برای آپدیت مقاله بررسی خواهد شد.
نخیر
داداش من مخم از این چیزا پره میخوام استارت بزنم فقط بگو چجوری شروع کنم با پایتون و کیوی و اینا اگ آشنایی نداشتم ک سایت شمارو باز نمیکردم داش گلم میخوام شروع کنم برنامه نویسی رو
کاش به مضراتش هم اشاره میکردید و حجم فایل های apk که با کیوی و buildozer ساخته میشه رو میگفتید! یه برنامه ساده ارسال و دریافت متن پنجاه مگ حجم داره! پس یادگیری کیوی رو به شخصه به هیچکس پیشنهاد نمیکنم!
سلام.ممنون بابت همراهی شما.
حتما در هفته ی آینده مقاله بروزرسانی می شود و به نکاتی که گفتید اشاره خواهد شد.
نشده که
سلام میشه نحوه کار با buildozer رو کامل توضیح بدید من با کامپایلش که توی وبسایتش گفته شده کلا مشکل دارم
اگر میشه جواب رو به این ایمیل بفرستید hosseininano94@gmail.com
سلام دوست عزیز.
برای تولید محتوای درخواستی شما اقدام شده است . حتمابعد از آماده شدن به شما اطلاع داده خواهد شد.
موفق باشید
پس نظر شما برای اندروید نویسی کدوم زبانه؟
سلام . وقت بخیر
بستگی به نیاز شما و کاری که می خواین انجام بدید باید زبان مورد نظر را انتخاب کنید. یه مقاله در این خصوص حتما می نویسیم.
شما میتونید از خود اندروید یا ری اکت نیتیو یا پایتون استفاده کنید.
موفق باشید
سلام و خسته نباشید
در کل برای طراحی اپلیکیشنی مثل MyIrancell یا آپ یا کافه اینستا با چی شروع کنیم؟
الیته شکی نیست که اینا اپ های سنگینین ولی میخوام رو یه زبانی ایده هامو پیاده کنم که توانایی رندر یه همچین اپ هایی رو داشته باشه
پیشاپیش ممنون بابت راهنمایی
سلام وقت بخیر .
از آموزش اندروید استفاده کنید.
موفق باشید
با سلام
سوال من اینه که بهترین روش برای پکیج کردن برنامه پایتون برای اندروید (ساخت فایل ای پی کی) چیه؟
اگه از کیوی استفاده بشه که خودش پکیج نمیکنه؛ نیاز به بیلدوزر هست یا نیاز به پایتون-فور-اندروید. استفاده از هردوی اینها سخته و بیلدوزر هم که الحمدلله فقط برای لینوکسه. جدیدا با سایت پای موب آشنا شدم که اونم نه لینک دانلود داره، نه آموزش نصب…
در واقع پایتون فقط برای ساخت اسکریپت راحته؛ ساخت یه فایل اجرایی مناسب برای هر پلتفرمی با پایتون سخته. جایی خوندم که حتی برنامه های اجرایی ساخته شده برای ویندوز از پایتون؛ در حقیقت یک مفسر کوچک پایتون همراه فایل اجرایی هست. این مسئله حجم برنامه رو بالا می بره و پوشه های برنامه رو هم شلوغ میکنه.
بدبختانه کیوی دیزاینر هم از آخرین نسخه کیوی حذف شده. آیا اصلا یه محیط طراحی گرافیکی پایتون برای ساخت اپ های اندروید و آی او اس وجود داره؟؟
سلام عزیز ممنون از همراهیتون
در کل راه حل سر راست و ساده ای برای این پیدا نشد. ولی میتوان راه حل های زیر رو برای آن پیشنهاد داد.
1-از اونجایی که bUILDOZER فقط مخصوص سیستم عامل لینوکس هست میتوان با استفاده از VMWARE یک سیستم عامل مجازی لینوکس ایجاد کرد و بعد داخل این سیستم عامل مجازی از BUILDOZER استفاده کرد. نحوه نصب یک سیسم عامل جازی لینوکس در VMWARE در لینک زیر گفته شده است.
https:// cybrit.ir/install-ubuntu-on-vmware/
2-روش دوم استفاده از کتابخانه python for android است. نحوه نصب و استفاده از این کتابخانه در آدرس زیر اورده شده.
https:// python-for-android.readthedocs.io/en/latest/
https:// github.com/kivy/python-for-android
3-یه سری ابزار هم برای اجرای پایتون روی اندروید داخل مقاله زیر معرفی شده
https:// towardsdatascience.com/tools-to-run-python-on-android-9060663972b4
https:// kivy.org/doc/stable/guide/packaging-android.html
سلام. ممنون از راهنمایی های شما و ممنون از دوستی که این مقاله رو نوشت.
نصب کامل یه سیستم عامل دیگه روی ماشین مجازی فقط برای ساخت یه فایل apk کمی سنگین نیست؟
به نظر من پایتون با وجود تبلیغات زیادی که براش میشه برای ساخت برنامه های اندروید گزینه مناسب یا حداقل راحتی نیست. فرض کنین یه اپ ساده اندروید بخوایم بسازیم که یه پیام کوتاه رو زمان مشخصی بفرسته. اگه از مفسرهای QPython و QPython3 روی گوشی استفاده کنیم که جواب نمیده. QPython3 هم که الحمدلله دسترسی پیام کوتاه رو تو نسخه های جدیدش متوقف کرده.
توی SoloLearn.com خوندم که ساخت اپ با Buildozer آشفته و همراه با باگ هست.
به نظر من راحت ترین راه برای ساخت اپ اندروید، B4A هست که چون ساده اس طبیعتا مورد تایید اکثر برنامه نویسا نیست.
خوشحالیم که مطلب برنامه نویسی با پایتون برای شما کاربردی واقع شده است. ممنون از اطلاعات مفیدت خشایار عزیز
سلام. .ممنون از مقاله تون. درمورد beeware هم توضیح میذارین؟ و مقایسه اش با kivy.
سلام ممنون از اینکه با ما همراه هستید
حتما در بروز رسانی های آینده، منظور خواهد شد.
سلام خسته نباشید من چندوقت هست که میخوام برنامه نویسی موبایل رو شروع کنم با تحقیق فهمیدم با جاوا و کاتلین میشه نوشت ولی به خاطر کار با اندروید استودیو که سیستم قوی میخواد نمیتونم کار کنم حالا سوالم اینه با پایتون چجوری میشه اپلیکیشن موبایل طراحی کرد یعنی از کجا باید شروع کنم لطفا راهنمایی کنید
برای نوشتن اپلیکشن موبایل چند روش وجود دارد که یکی نوشتن اپ native هست که برای نوشتن آن باید از اندروید(java) و kotlinبرای نوشتن برنامه اندرویدی و objective c برای نوشتن اپ iosاستفاده کرد. یکی از محدودیتهای نوشتن این نوع اپ ها لزوم داشتن سیستم قوی برای برنامه نویسی به نسبت سایر سیستم هاست.
در صورتی که قصد برنامه نویسی به زبان اندروید دارید سه گزینه به عنوان محیط برنامه نویسی وجود دارد.
Android studio که مشهورترین و پراستفاده ترین محیط برنامهنویسی اندروید است.
IntelliJ IDEA که توسط شرکت Jetbrains برای توسعه برنامههای جاوا و اندروید ایجاد شده است.
Eclipse که به نسبت اندروید کم تر استفاده میشود ولی امکان استفاده در سیستم های ضعیف تر را دارد و قابلیت های دو گزینه دیگر را ندارد ولی برای شروع قابل استفاده است.
بنابراین پیشنهاد میشود برای برنامه نویسی اندروید در سیستم های قدیمی و با سخت افزار ضعیف از Eclipse استفاده کنید. همچنین در بعضی از سیستم ها Android studioبرای برنامه نویسی قابل استفاده است ولی به دلیل قابلیت های سخت افزاری پایین امکان اجرای برنامه بر روی شبیه ساز یا emulator وجود ندارد. برای حل این مشکل میتوانید اپلیکیشن خود را بر روی device واقعی تست و اجرا کنید.
راه دیگری برای نوشتن اپلیکیشن استفاده از زبان Javascript و فریمورک ReactNative هست که به نسبت اندروید نیازهای سیستمی کمتری دارد و شما میتوانید سرویس های آنلاینی را برای تمرین کد نویسی پیدا کنید و همچنین به کمک ابزار expo به صورت آنلاین و به کمک یک QR code برنامه رو داخل device خودتون اجرا کنید. در صورتی که بخواهید اپ را داخل شبیه ساز اجرا کنید میتوانید از برنامه Phonegap استفاده کنید .(در صورتی که سیستم شما از قابلیت مجازی سازی پشتیبانی نکند باز هم نمیتوانید اپ را روی شبیه ساز اجرا کنید) در ضمن به کمک ReactNative میتوانید اپ Andrid و ios بنویسید.
روش دیگر استفاده از فریمورک Ionic است که به کمک زبان Javascript و html وCss به شما امکان ایجاد اپلیکیشن موبایل را میدهد .
روش دیگر استفاده از فریمورک kivy و زبان برنامه نویسی پایتون است که نسبت به روش های قبلی جدید تر بوده و کمتر شناخته شده است. برای استفاده از این فریمورک بهتر است که از سیستم عامل لینوکس استفاده شود. چون برخی از قابلیت های این فریمورک مثل biuldozer که برای ساخت فایل apk استفاده میشود روی سیستم عامل ویندوز به درستی کار نمیکند.
برای شروع کار برنامه نویسی با کیوی میتوانید از سایت رسمی آن (kivy.org) پکیج مربوطه را بر اساس نوع ابزار یا سیستم عامل ی که استفاده میکنید انتخاب کرده و دانلود کنید و در صورت امکان طبق دستورالعمل سایت مربوطه عملکرد پکیج را تست کنید
در ادامه لازم است که دانش عمومی درباره برنامه نویسی پایتون داشته باشید که برای یادگیری آن میتوانید به دوره آموزش پایتون و سایت رسمی آموزش پایتون (python.org) مراجعه کنید.
در مرحله بعد پیشنهاد میشود document مربوط به فریمورک kivy را مطالعه کرده و مثالهایی آن را در صورت امکان تست کنید و شروع به کد زدن با این فریمورک نمایید.
همچنین میتوانید در جوامع (community) و سایت های مربوط به کیوی عضو شده و در صورت امکان پروژه های open source که با این زبان تعریف شده اند مشارکت کنید.
لازم به ذکر است که از نظر تقاضای شغلی نیز برنامه نویسی اپ با پایتون به نسبت اندروید و ReactNative موقعیت های شغلی کمتری دارد.
بنابراین پیشنهاد میشود درباره تمام روش های بالا جستجو کنید و بهترین روش و فریمورک را بر اساس علاقه خود و پیشنیازهای سیستمی لازم انتخاب نمایید.
ازپروسسینگ استفاده کنید
شما به Qpython OL که پایتون ۲ و ۳ را باهم در یک برنامه جای داده توجه نکردید؟ آیا آن استاندارد نیست؟
سلام
متوجه منظورتون نمیشم
۹۸ درصد این مطلب بی فایده بود و در نهایت به هیچ نتیجه ای نرسید.
در واقع انگار ۱۰ گرم گوشت رو انداختید تو یه دیگ بررگ آب و آخرشم نه آبی گرم شد، نه هیچی. وقتمون تلف شد.
خیلیییییی پراکنده و مطالب غیر مرتبط و بیخودی .
حسرت بدلم موند یه آموز ایرانی درست ببینم
سلام
ممنون از نظرتون. مجله مکتوب مکمل وب سایت مکتب خونه میباشد و شما میتونید آموزش های جامع تخصصیتر رو از وب سایت مکتب خونه دنبال کنید.
سلام، من از کیوی استفاده کردم و برنامه ای را در پایتون نوشتم ، برای تبدیل به فایل apk ی اندروید ، بیلدوزر را در ماشین مجازی لینوکس اوبونتو (روی وی ام ویر) نصب کردم ولی با ارور sdk manager مواجه میشم و ارورش این هست که sdk manager نصب نیست، در حالی که فایل sdk tools را نصب کردم، ایا ممکن است به خاطر تحریم ها باشد این ارور؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
(هدف من این است که برنامه ای در اندروید داشته باشم و بتوانم متغیری را از پایتون روی لب تاب به برنامه اندروید روی گوشی بفرستم ، برای برنامه اندروید از کیوی و موارد بالا استفاده کردم و با اروری که عرض کرددم مواجه شدم، راه حل دیگری که انجام دادم qpython است که گویا روی گوشی موبایل اجرا نمیشود…)
اگه ممکنه بنده راهنمایی بفرمایید
با تشکر و ممنون
سلام
sdk manager رو بر روی سیستم عامل خود می توانید مشاهده کنید؟
همانطور هم که اشاره کردید، در صورتی که نصب کامل انجام شده و می توانید آن را ببینید، ناشی از مشکلات تحریم می تواند باشد.
ممنونم از پاسخ شما، ببخشید متوجه نشدم که چطور sdk manager را روی سیستم ام ببینم، سوال دیگه ای هم که دارم این هست که اگر مشکل از تحریم هست شما چه پیشنهادی دارید که آی پی رایگان وقوی ای باشه که بتونه کار بکنه
داخل اندروید استودیو در منوی بالا، یک بخشی به نام sdk manager قرار دارد که بر روی آن بزنید، sdk ها و پکیجهایی که نصب شده است را میتوانید مشاهده کنید.
میتونید از طریق سایت “شکن” (داخلی است) و تنظیم dns بر روی ارتباط اینترنت خود از سایتهای تحریمی بدون مشکل استفاده کنید و پکیجها را از طریق خود sdk manager و در داخل android studio دانلود کنید. از نظر سرعت هم، سرعت قابل قبولی دارد.
خیلی خیلی ممنون از پاسخ شما، ببخشید من کلا اندروید استودیو نصب نکردم، بیلدوزر نصب کردم و فایل های sdk و ndk را دانلود کردم ( به علت اینکه فقط میخواستم با بیلدوزر فایل پایتون را به apk اندروید تبدیل کنم)
سلام. برای صفحه جدید در kivy به طوری که اگر یک button کلیک بشه، اون صفحه جدید(با widget های جدید) ایجاد بشه باید چه کار کرد؟
سلام
این لینک میتونه بهتون کمک کنه
https: // kivy.org/doc/stable/api-kivy.uix.screenmanager.html
kivy حجم زیادی و کندی سرعت رو باعث میشه اصلا جالب نیست ولی در پایتون از معدود راه هاس حال حاضره ..
سلام جایی کلاس دارید برای اموزش
مطلبو برعکس گفتین از پیشرفته تا آسان.
لطفا بگید که ما بعد از آموزش پایتون حالا چکاز کنیم