برنامه نویسی و ITپایتون

آموزش نوشتن بازی حدس اعداد در پایتون + سورس بازی

پروژه بازی حدس عدد در پایتون

بازی حدس اعداد در پایتون یک پروژه کوچک رایج برای برنامه نویسان مبتدی  است که بر تولید اعداد تصادفی و جملات شرطی تأکید دارد.

پروژه بازی حدس اعداد در پایتون بر اساس مفهومی است که در آن بازیکن باید عددی رابین محدوده داده‌شده حدس بزند. اگر بازیکن عدد مورد انتظار را حدس بزند، بازیکن برنده می‌شود وگرنه بازیکن بازی را می‌بازد. ازآنجایی‌که در این بازی  تعداد تلاش‌ها محدود است، بنابراین، بازیکن باید تعداد تلاش‌های محدود را حدس بزند، در غیر این صورت بازیکن بازی را می‌بازد.

 

ساخت بازی حدس عدد در پایتون

قوانین پروژه بازی حدس اعداد با پایتون به صورت زیر است :

  • شما باید فقط عدد صحیح معتبر را در محدوده مشخص‌شده وارد کنید.
  • تلاش‌های محدودی برای حدس زدن تعداد به شما ارائه می‌شود.
  • پس از شروع، نمی‌توانید بازی را ترک کنید در غیر این صورت بازنده حساب می‌شوید.
  • اگر عدد واردشده کمتر یا بیشتر از عدد موردنیاز باشد، بازیکن پیغام (اشاره) را دریافت می‌کند تا در محدوده بالا یا پایین ادامه دهد.

در این بازی، ابتدا یک عدد تصادفی بین یک محدوده داده‌شده تولید می‌کنیم. از کاربر می‌خواهیم این عدد را حدس بزند. اگر حدس درست باشد، آن را چاپ می‌کنیم که حدس درست است و از حلقه خارج می‌شویم. در غیر این صورت می‌گوییم که آیا عدد از عدد واقعی کمتر است یا بیشتر. ما همچنین از کاربر می‌خواهیم کل حدس‌هایی را که مجاز به انجام آن است، ارائه دهد. وقتی تعداد حدس‌ها از این بیشتر شد، حلقه را قطع می‌کنیم.

 

دوره پیشنهادی: آموزش پایتون
آموزش پایتون

 

کاربر می‌تواند از این کمک‌های ما برای دانستن شماره واقعی استفاده کند. به‌عنوان‌مثال، اگر کاربر حدس بزند که عدد ۴۵ است و خروجی این است که عدد واقعی کمتر از ۴۵ است، کاربر می‌تواند تفسیر کند که عدد بین ۴۵ و ۱۰۰ قرار نمی‌گیرد (با توجه به اینکه محدوده تا ۱۰۰ است). . به‌این‌ترتیب کاربر می‌تواند به حدس زدن و تفسیر نتیجه ادامه دهد. ما تعداد حدس‌هایی را که کاربر برای دریافت درست پاسخ نیاز دارد را نیز چاپ می‌کنیم. پس تا به حال با قوانین و مقررات بازی حدس عدد در پایتون آشنا شدیم، حال میریم سراغ پیاده سازی آن.

 

بازی حدس اعداد در پایتون

 

اجرای بازی حدس اعداد در پایتون

در اینجا پیاده‌سازی بازی حدس عدد در پایتون است. سورس بازي و آموزش نحوه نوشتن بازی حدس عدد در پایتون به‌صورت زیر است:

 

import random

t = 0

g = int(input(“کل حدس‌ها: “))

low = int(input(“محدوده پایین را وارد کنید: “))

high = int(input(“محدوده بالایی را وارد کنید: “))

x = random.randint(low, high)

n = int(input(“یک عدد صحیح بین محدوده داده‌شده وارد کنید: “))

while (x != ‘n’):

if(t<(g-1)):

if n < x:

print(“تعداد حدس زده کم است “)

t = t+1

n = int(input(“یک عدد صحیح بین محدوده داده‌شده وارد کنید: “))

elif (n > x):

print(“تعداد حدس زده شده زیاد است “)

t = t+1

n = int(input(“یک عدد صحیح بین محدوده داده‌شده وارد کنید: “))

else:

print(“عدد حدس زده درست است “)

print(“کل حدس‌ها گرفته‌شده است: “, t+1)

break

else:

print(“تلاش‌ها تمام شد!”)

break

 

خروجی:

خروجی اول: وقتی حدس‌های ما درست نباشد و تعداد تلاش‌های ما به پایان برسد.

 

بازی حدس اعداد در پایتون

 

خروجی دوم:

وقتی‌که در تعداد تلاش‌ها به موفقیت برسیم. در این نتیجه تعداد کل حدس‌های زده شده را نیز برای ما چاپ می‌کند.

 

بازی حدس اعداد در پایتون

 

ما برنامه فوق را در پایتون ۳ ایجاد کردیم.

 

مقاله پییشنهادی : بهترین کتاب‌های آموزش پایتون

 

مراحل ایجاد بازی حدس اعداد در پایتون آمده است:

۱- ابتدا از کاربر خواستیم که محدوده‌ای را برای عدد تولیدشده مشخص کند. یک عدد تصادفی با استفاده از تابع randint() از ماژول تصادفی تولید می‌شود.

۲- ما یک متغیر را با ۰ مقداردهی کردیم تا کل حدس‌های انجام‌شده را پیگیری کنیم.

۳- حلقه while را اجرا کردیم تا عدد حدس زده با عدد واقعی برابر نباشد.

۴- ما از  if-else استفاده کردیم تا بررسی کنیم که عدد حدس زده کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از عدد واقعی است و مجموع حدس‌ها را در هر پاس افزایش دهیم.

۵- زمانی که حدس با عدد مطابقت داشت، از حلقه خارج شدیم.

۶- ما مجموع حدس‌های گرفته‌شده رازمانی که حدس درست باشد چاپ کردیم.

 

شما می‌توانید سورس بازی حدس عدد در پایتون را در ویرایشگرهای و محیط‌های برنامه‌نویسی خود اجرا کنید و با اعداد متفاوتی آن را امتحان کنید. همچنین می‌توانید پروژه بازی حدس عدد در پایتون را کاملاً سفارشی‌سازی کنید و بازی را بسیار پیشرفته‌تر کنید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا