توسعه فردی

چند راه کار ساده برای حذف گفتگوی درونی جهت تمرکز بیشتر

ذهن ما، گاه بسیار پرحرف می‌شود. این حرف‌های مداوم و نشخوارانه، می‌تواند ما را از زندگی در لحظه‌ی حال و کسب احساس آرامش از آن، منع سازد. بنابراین، ضرورت دارد تا بتوانیم این گفتار درونی را کنترل یا حذف کنیم. حذف گفتگوی درونی به‌خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که گفتگوی درونی منفی داشته باشیم. در این مطلب، راهکارهایی را برای خاموش کردن این جنگ‌های بی‌خاصیت، نشان می‌دهیم.

گفتگوی ذهن

همه‌ی ما با خودمان هم حرف می‌زنیم. در مغز ما، شخص دیگری حضور دارد که ما او را با عنوان «من» می‌شناسیم. این شخص، عالم دیگری دارد. حتی ممکن است شخصیت و خصیصه‌های اخلاقی‌اش با ما متفاوت باشد. این شخص، می‌تواند با ما حرف بزند، ما را سرزنش و یا تشویق کند و خلاصه احساسات و افکار ما را در یک جهت دیگر، تغییر دهد.

روش‌های مطالعه و یادگیری موثر

 

گفتگوی ذهن، همیشه بد نیست. این خودگویی اگر در جهت تشویق و حمایت ما باشد، می‌تواند احساسات خوب و انگیزشی را در ما بیدار کرده و دیدگاه خوبی برایمان بسازد. بنابراین یک مکالمه‌ی ذهنی خوب، حتی می‌تواند به موفقیت ما منجر شود.

با این‌حال، گاهی پیش می‌آید که مکالمه ذهنی ما، منفی و بدبینانه باشد. یعنی آن «من» به‌طرز سرزنشگر و کوبنده‌ای وارد عمل شود. این صحبت‌ها، هرگز تأثیر مثبتی روی ما نخواهد داشت. دیدگاه ما ناامیدانه و بد شده و احساسات منفی زیادی را تجربه خواهیم کرد. این‌جاست که اهمیت کنترل و حذف گفتگوی درونی، روشن می‌شود. ما باید یاد بگیریم که چطور و چگونه صدای ذهن را خاموش کنیم. گفتگوی ذهن

کنترل و حذف گفتگوی درونی

همان‌طور که در بخش قبل شرح دادیم، گفتگوی ذهنی زیاد و منفی، آثار مخرب زیادی بر روی ما و زندگیمان دارد. بنابراین باید به فکر راهکارهایی برای جبران و حذف آن باشیم. در این بخش، راهکارهای غلبه بر گفتگو با خود را عنوان کرده‌ایم.

محتوای صحبت با درون خود را بلند بخوانید

جلوی آینه بایستید. آن‌چه در ذهنتان می‌گذرد و مکالمات صحبت با درون خود را یک‌بار با صدای بلند بگویید. می‌توانید این کار را روی کاغذ نیز انجام دهید. در خلوت خود، این‌کار را انجام دهید تا بتوانید تمام کلمات و صحبت‌ها را بدون سانسور، بنویسید. صداقت شما، مهم‌ترین عنصر در این مرحله است. گاه شنیدن این افکار، به شما کمک می‌کند تا بیش‌تر به پوچ بودن آن پی ببرید.

باورهای خود را شناسایی کنید

بیش‌تر مکالماتی که با خودمان داریم،‌ ناشی از یک باور قدیمی و ریشه‌دار در ذهنمان است. مثلاً ممکن است با خودتان فکر کنید که شما بدشانس هستید و این رفته رفته در ذهن شما به یک باور عمیق تبدیل شده باشد. ممکن است چندین تجربه‌ی منفی و بدشانسی در زندگی، به این باور مهر تأیید زده باشد.

فنون یادگیری، تند خوانی و تقویت حافظه

 

در این مرحله، شما باید به دنبال باورهایی بگردید که آن محتوای گفتگوی ذهنی را در شما شکل داده است.

بدترین حالت ممکن را در نظر بگیرید

پی فکر ایجاد شده را گرفته و بدترین رویداد ممکن را تصور کنید. در بیش‌تر مواقع، متوجه خواهید شد که موضوع به آن بدی که فکر می‌کردید هم نیست. بنابراین اغراق‌آمیز بودن افکار خود را متوجه خواهید شد. حال به خودتان یادآوری کنید که همه‌چیز فقط در ذهن شما رخ داده و در دنیای واقعی، چیزی به وقوع نپیوسته‌ است.

مشغولیت ذهنی جدیدی بسازید

بیش‌تر ما در اوقات بیکاری ذهن، اقدام به خیالبافی و صحبت کردن با خودمان می‌پردازیم. پس اگر ذهن به یک کار مهم‌تر مشغول باشد، افکار منفی و بدبینانه فرصتی برای بروز پیدا نمی‌کنند. سعی کنید خودتان را با کاری سرگرم کنید. یادگیری یک مهارت جدید، انجام یک بازی فکری، حل جدول، مشغول شدن به یک کار و غیره، از راهکارهایی است که در این مقوله می‌گنجد.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ ترفند مهم تمرین دید سریع در مطالعه برای افزایش بهره‌وری

به خودتان انرژی مثبت بدهید

کلمات قدرت دارند. توسط همین کلمات، ذهن را به راحتی می‌توان به سمت مثبت اندیشی سوق داد. کافی است تا از جملات مثبت و کلمات خوب استفاده کنید. مثلاً به‌جای این‌که خودتان را آدم بی‌لیاقت و بدشانس بدانید، باید جملات خوب مثل «انسان پرتلاش»، «آدم موفق» و مشابه آن را به خورد ذهنتان بدهید. محتوای صحبت با درون خود را بلند بخوانید

مدیتیشن کنید

مدیتیشن و یوگای ذهن، ورزشی برای آرام ساختن ذهن و مقابله با گفتگوی درونی منفی است. در این ورزش، بیش‌تر تمرکز روی تنفس است. این تکنیک، سبب می‌شود تا تمرکز شما بر روی دم و بازدمتان قرار گرفته و به مرور، افکار مزاحم حذف شوند.

به جزئیات کم‌تر توجه کنید

طبق تجربه، افرادی که به جزئیات بیش‌تر توجه می‌کنند، احتمالاً گفتگوهای آزاردهنده را بیش‌تر لمس می‌کنند. بهتر است در برخی قضایا، آن‌قدر دیدگاه خود را ظریف و متوجه جزئیات نکنید. کمی از تابلوی زندگی، بیرون‌تر بایستید تا یک دید کلی داشته باشید.

برای درد و دل کردن، یار مناسب را انتخاب کنید

گاه نیاز داریم تا برای عبور از بحران‌های زندگی و آشفتگی‌های ذهنی خود با یک نفر صحبت کنیم. این شخص را باید با فکر و هوش زیاد انتخاب کنیم. طوری که اولاً گوش دادن به صحبت‌ها را بلد باشد و دوما این‌که بتواند با ما هم‌دلی کند. به عنوان یک نکته‌ی مهم نیز باید ذکر کنیم که جهت عدم سوء استفاده، سعی کنید در دام تخلیه‌ی هیجانی ناتمام، قرار نگیرید. به عبارت بهتر، تمام نقاط ضعف و مشکلات خود را بازگو نکنید.

خوش‌بین بودن را تمرین کنید

سعی کنید به عنوان یک تمرین، به محیط اطراف خود و آدم‌های زندگی‌تان با دیدگاهی مثبت نگاه کنید. جنبه‌ی خوب هر چیز را در نظر بگیرید. به ذهن خود بقبولانید که زندگی خوب است. این امر در دراز مدت سبب می‌شود تا دیدگاه منفی از ذهنتان دور بشود.

پیشنهاد مطالعه: ١٥ تکنیک شگفت انگیز برای یادگیری بیشتر در زمان کمتر

محیط خود را تغییر دهید

محیط بیرونی، تأثیر زیادی روی هر فرد دارد. بنابراین اگر بتوانیم از محیط فعلی، بیرون آییم، احتمالاً احساسات بهتری را تجربه خواهیم کرد. شما می‌توانید به طبیعت‌گردی رفته و یا برای تماشای یک فیلم خوب در سینمای شهرتان برنامه‌ریزی کنید. این کار را به‌طور دوره‌ای و مکرر انجام دهید تا شاهد تأثیرات مثبت آن باشید.

روی اهداف و آرزوهای خود تمرکز کنید

همه‌ی ما در زندگی اهداف و آرزوهایی داریم که حتی فکر کردن به آن هم برایمان خوشایند است. سعی کنید لیستی از اهداف خود تهیه کرده و مدتی از روز را به فکر کردن به آن‌ها اختصاص دهید. با توجه به علاقه‌ی شما به اهداف و آرزوهایتان، سبب می‌شود تا تمرکز بیش‌تری را بر روی این دسته از افکار قرار دهید و در نتیجه از گفتگوی منفی ذهن دور بمانید.

کتاب بخوانید

مطالعه هم می‌تواند شما را منجلاب افکار مزاحم و منفی نجات دهد. شما می‌توانید کتاب غلبه بر گفتگوی درونی منفی یا هر کتاب دیگری که دوست دارید را انتخاب کنید. مهم این است که از مطالعه‌ی خود لذت ببرید و بتوانید ذهنتان را دقیق بر روی متن کتاب متمرکز سازید. یک کتاب خوب، می‌تواند افکار شما را به‌سمت مثبت جهت‌دهی کند.

کلام پایانی

زندگی چالش‌های زیادی را پیش رویمان می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، همین افکار ما است. افکاری که اگر در جهت منفی قرار بگیرند، زندگی را سیاه، تار و تیره می‌نمایاند. در این مطلب به معرفی روش‌هایی برای حذف گفتگوی درونی مزاحم پرداخته و نشان دادیم که چطور می‌توان ذهن را از منفی‌بافی پاکسازی کرد.

آموزش تندخوانی، آموزش خود باوری و تقویت حافظه در مکتب خونه

برای تقویت حافظه و خودباروی، به شما شرکت در دوره‌های آموزشی ویژه مکتب خونه را پیشنهاد می‌دهیم. این دوره‌های آموزشی، با اساتید خبره و آگاه تدوین شده و اطلاعاتی بی‌نظیر را در این راستا در اختیارتان قرار می‌دهد. شرکت در دوره‌های آموزش تندخوانی و آموزش تقویت حافظه در مکتب خونه برای تمام علاقه‌مندان در هر رده‌ی سنی ایده‌آل خواهد بود.

مرجع کامل آموزش تندخوانی و تقویت مهارت مطالعه

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا