مالی و سرمایه‌گذاری

آشنایی با رازهای کلیدی استراتژی خرید و فروش پله ای در بورس

یادگیری مباحث مدیریت سرمایه و پرتفو موضوع بسیار داغ آموزش‌های بازار بورس حال حاضر می‌باشد. خرید و فروش پله‌ای نیز از جمله مهم‍‌ترین تکنیک‌های مدیریت سرمایه است که برای کاهش ریسک و افزایش سود بسیار حیاتی است. خرید و فروش پله ای دارای متدهای مختلفی است که آشنایی با انواع آن می‌تواند در کنار تحلیل بنیادی و  تحلیل تکنیکال و سیو سود به نفع شما در بازار بورس تمام شود. این استراتژی‌های معاملاتی در کنار سایر اصول مدیریت سرمایه و ریسک معنا می‌یابند و بایستی به صورت ترکیبی برای حضور در بازار سهام مورد استفاده قرار بگیرند.

در این پست سعی داریم چند متد از پرکاربردترین متدهای خرید و فروش پله‌ای را برای شما بازگو کنیم تا پس از این با ضرر و زیان در خرید و فروش سهام خداحافظی کنید و حضور موثری در بازار سهام داشته باشید. با یادگیری خرید و فروش پله ای قادر خواهید بود افراد دیگر را نیز در خرید و فروش هوشمندانه سهام در تالار بورس یاری کنید.

 

ویدیو پیشنهادی : فیلترنویسی در بورس
فیلترنویسی در بورس

متداول‌ترین متد خرید و فروش پله ای با رعایت حد ضرر:

در این متد خرید در یک پله با رعایت حد ضرر انجام شده و فروش به صورت پله‌ای می‌باشد. بر اساس این متد حمایت سهم جهت خرید با حداقل میزان بازگشت ۳۸ درصدی روند صعودی صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده علائم برگشتی خرید سهام انجام می‌شود.

در این مورد حد ضرر سهم در قیمتی نزدیک به قیمت خرید همان سهم در نظر گرفته می‌شود. اگر خرید با موفقیت روبرو شد و سهام رشد کرد فروش پله ای در سطوح مقاومت سهم صورت می‌گیرد. در این مورد فروش در دو یا حداکثر سه پله مطلوب بوده و اینگونه سیو سود به نحو مطلوبی انجام می‌شود. فروش در سه پله بایستی به شکل زیر انجام شود:

۱-فروش در پله اول در محدوده ۵ تا ۱۵ درصد رشد سهم صورت می‌گیرد(البته برای انجام این امر بهتر است که جو معاملاتی سهام مورد نظر با شاخص‌های کل اقتصادی کشور مورد بررسی قرار بگیرند).

۲-فروش در پله دوم با اولین سطوح مقاومت ناشی شده از همگرایی سطوح مختلف فیبوناچی حاصل می‌شود(آشنایی با این اصطلاحات ملزوم گذراندن دوره‌های مختلف آموزش بورس است).

۳-فروش در پله سوم با رسیدن قیمت سهام به حد ضرر دنبال می‌شود(این روند معمولا در طی ۸ تا ۱۳ روز از خرید سهام و شکست یک کف جزئی آغاز می شود). سیو سود قبلا در پله‌های اول و دوم انجام شده و بایستی در این حالت به فکر فروش سهام با قیمت خریداری شده باشیم و اینگونه ریسک موجود را کاهش دهیم.

 

ویدیو پیشنهادی : پرایس اکشن
 پرایس اکشن

 

دومین و رایج‌ترین استراتژی خرید و فروش پله ای با ایجاد پله‌های چندگانه هم در بخش خرید سهام و هم در بخش فروش سهام:

این روش از تجربه و مهارت دانش بورس بالایی برخوردار می‌باشد. برای این کار خرید و فروش پله ای با ایجاد پله‌های چهارگانه صورت می‌گیرد که هر کدام از این پله‌ها متناسب با سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. ابتدا در این کار سطوح حمایتی در سه یا چهار محدوده با آنالیز و تحلیل تکنیکال تعیین می‌شود. این کار بایستی قبل از خرید سهم صورت بگیرد. این پله‌های چهارگانه بایستی با دقت و حساسیت بالایی مشخص شوند تا یک حمایت خوب سهم در گذشته تامین گردد. پله‌های اول و دوم متناسب با اهداف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستند و در مواقع شکست سقف جزئی تعیین می‌شوند. در این پله سهام رشد مطلوبی را پشت‌سر گذاشته است.

پله‌های سوم و چهارم بایستی در بازه‌های زمانی هفتگی و با رعایت فاصله زیاد از دو پله قبلی تعیین گردند. این پله‌های متناسب با سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت هستند. آخرین پله سهم بایستی در فاصله‌ای تعیین گردد که در صورت افت قیمت، بازگشت قیمت سهم در بازه زمانی کوتاه مقدور بوده و معامله دوباره سودآور باشد.

خرید و فروش پله ای

استراتژی خرید پله ای و فروش پله ای :

استراتژی خرید و فروش پله‌ای از جمله راهکارهای معامله سهام است که می‌تواند بر اساس روحیات شخصی و میزان دانش و احساسات وی شخصی سازی شود. در تمامی سبک‌های معامله بایستی از این تکنیک متناسب با نوع سرمایه‌گذاری خود استفاده کرد.

در دو نوع سهام بایستی حتما از خرید و فروش پله ای استفاده کنید که عبارتند از: سهام‌هایی با روند رشد بسیار سریع و بالا و شرایط ریسک بالا، سهام‌هایی با تحلیل‌های بنیادی بسیار ضعیف و اعمال روش حد ضرر پس از سیو سود مناسب.

سهام‌هایی که از تحلیل‌های بنیادی بسیار قوی برخوردار هستند و شاخص‌های اقتصادی در آنها قوی است. در اینگونه سهام با میزان افت اندک می‌توان برای خرید پله ای اقدام نمود زیرا در بلندمدت دیگر زیانی نصیب اصل سرمایه نخواهد شد و پس از گذشت شش ماه تا یک سال، سرمایه قابل توجهی با ارزش ذاتی بالای سهم در اختیار فعال بازار بورس خواهد بود.

خرید و فروش پله ای بهترین ابزار معاملات ممکن برای رویارویی با ترس و طمع است که منجر به زیان و از دست رفتن سرمایه تریدر نمی‌شود. با امکان خرید پله ای بر ترس و ریسک موجود در خرید سهام غالب شده و با فروش پله ای طمع خود را کنترل کرده و سیو سود بالایی داشته باشید.

استراتژی خرید پله ای در سهامی با روند منفی:

پیش از این با فواید خرید و فروش پله ای آشنا شدید و از ترفندهای معاملاتی بر این اساس کاملا آگاه شدید. برای تبیین بهتر این متود به بیان مثالی در این رابطه خواهیم پرداخت. طبق روند متداول خرید و فروش پله ای در هر پله که به خرید سهم اقدام نمودید و با روند رشد سهم روبرو شدید، بایستی طبق پروسه‌های مثال زده شده در ادامه برای فروش اقدام نمایید:

برای مثال سهم پتایر در ۲۱۴ دارای محدوده حمایتی معتبر مثبتی است و پیش از این در محدوده ۲۲۵ اقدام به خرید نموده‌ایم. در صورت وجود این شرایط می‌توانیم دو کار کلیدی انجام دهیم. در همان محدوده ۲۱۴ با برقراری حد ضرر اقدام به معامله سهام کنیم. در پله‌های ۲۲۵، ۱۸۰، ۱۶۰ و ۱۱۰ خرید انجام دهیم(قابل ذکر است که بر اساس تغییر موج‌های صعودی مورد نظر می‌توان میزان سهم خریداری شده در پله‌های دوم تا چهارم را تغییر داد ولی بایستی در نزدیکی همان محدوده‌های اعمال شده باشند).

بسیاری از خرید و فروش پله ای در جهت روند انجام می‌گردد. در حقیقت بسیاری از فعالان بازار بورس به خرید و فروش سهام هم ارز روند اعتقاد دارند. این افراد متناسب شخصیت خود، به زبان ساده در روندهای صعودی اقدام به خرید سهام و برعکس در روندهای نزولی به فکر فروش سهام هستند و اینگونه مطابق تحلیل‌های تکنیکال اقدام به خرید و فروش سهام بصورت پله ای می‌کنند.

 

 

خرید و فروش پله ای

استراتژی خرید و فروش پله ای از جمله استراتژی‌هایی است که یک راهکاری کلیدی برای کاهش ضرر و افزایش سود محسوب می‌شود. در این استراتژی خرج سرمایه بر روی هر سهمی به صورت کاملا منطقی و عاقلانه انجام می‌شود و بر اساس آن خرید سهام در نزدیکی کف قیمتی و فروش سهام در نزدیکی سقف قیمتی صورت می‌گیرد. برای تعیین کف و سقف قیمتی تحلیل تکنیکال کاربرد بسیاری دارد. در حقیقت این روش به تریدر یاد می‌دهد که پله‌های بازار بورس را چند تا یکی طی نکند تا سرمایه‌اش به خطر بیافتد. بر پایه ترفندهای معاملاتی این تکنیک در بازه زمانی طولانی مدت بیشترین میزان سود را نصیب فرد معامله‌گر می‌کند.

اصول روانشناسی نهفته در خرید و فروش پله ای:

خرید و فروش پله ای مخصوص کسانی است که از رانت‌های اطلاعاتی بازار بورس خبر چندانی ندارند و تنها می‌خواهند سرمایه خود را چند برابر کنند. بسیاری از معامله‌گران ناشی بازار بورس به فکر خرید سهام در بازارهای سراسر مثبت هستند و البته از این کار بسیار پشیمان می‌شوند زیرا کمتر از گذشت چند روز با حذف صف خرید روبرو شده و در نهایت با زیان مالی روبرو می‌شوند. بهتر است بدانید که با این استراتژی خود را با روند صعودی یا نزولی بازار سرمایه وفق می‌دهند و به فکر حداکثرسازی سود شخص در تمامی پله‌های سهام هستند زیرا این کار را پله به پله انجام می‌دهند.

این استراتژی مطابق روند بازار جلو می‌رود. بازار همیشه مثبت یا همیشه منفی نیست و پس از روند صعودی فرآیند نزولی را می‌بینم و برعکس. بهترین کار ممکن برای مبتدیان بازار بورس استفاده از استراتژی خرید و فروش پله ای در شرایط نزولی برای حداکثرسازی سود است. کنترل هیجان در هنگام انجام معاملات بسیار اهمیت دارد.

 

 

بسیاری از افراد با دیدن صف‌های خرید چند صد میلیونی تمامی سرمایه خود را صرف آن سهام کرده و پس از گذشت بازه زمانی شاهد روند نزولی آن سهم می‌شوند. خرید پله ای حتی در سهام با رشد بالا و صف‌های خرید طولانی حرف اول را می‌زند. فروش پله ای نیز نشانگر هوش و تجربه معامله‌گر محسوب می‌شود. در حقیقت بزرگترین مزیت فروش پله ای حداکثرسازی سود حاصل از سهام می‌باشد در کنار اینکه می‌توان با حفظ اصل سرمایه سود بلندمدت را برای خود کسب کرد.

خرید و فروش پله ای

مزیت‌های کامل فروش پله ای سهام:

قبل از خرید و فروش پله ای سهام تعیین اصولی کف و سقف قیمت بسیار اهمیت دارد. بایستی احساسات طمع، ترس و هیجان را در فروش پله ای کنترل کنید. با رسیدن به سقف قیمتی حتما به فروش سهم خود اقدام کنید منتها به صورت پله پله. این کار یکی از قوانین تثبیت شده بازار بورس است و در صورت عدم عمل به آن سرمایه خود را به راحتی از دست خواهید داد.

 

مقاله پیشنهادی :تفاوت EPS و DPS
تفاوت EPS و DPS

 

بایستی بدانید که انتخاب تعداد پله‌ها تحت تاثیر میزان سرمایه مورد نظرتان و شخصیت ریسک‌پذیرتان است. برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با میزان سرمایه کم به طور کلی خرید و فروش پله ای دارای ۳ تا ۵ پله می‌باشد اما با افزایش مبلغ مورد نظر بایستی تعداد پله‌ها را زیاد کرد تا ریسک سرمایه پایین بیاید.

نحوه انتخاب پله‌ها به میزان خرید و فروش سهام بستگی دارد و روند بازار تعیین کننده آن است. در بازارهایی با روند مثبت حد فاصل پله‌ها با هم حدود ۸ تا ۱۰ درصد قیمت سهم خریداری شده می‌باشد و در بازارهایی با روند منفی این بازه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌باشد. بر فرض مثال در بازار با روند صعودی اگر سهمی با قیمت ۱۰۰ تومان خریداری شد، با رسیدن قیمت به ۱۰۸ یا ۱۱۰ پله دوم خرید سهم باید ایجاد شود. ایجاد پله در قیمت‌هایی بغیر از این میزان کار عاقلانه‌ای نیست.

 

ویدئو پیشنهادی : امواج الیوت
امواج الیوت

 

اطلاع از روند بازار و میزان ورود نقدینگی به بازار نقش موثری در فروش پله ای دارد. برای فروش سهام‌هایی با رشد بالا و بازارهای مثبت بهتر است که به صورت پله ای به فروش سهام بپردازیم و حجم‌های بالای فروش را در مقاومت‌های اصلی که تحت تاثیر فرایندهای روانی هستند، تحقق می‌بخشیم.

استراتژی خرید پله ای

 

مزیت‌های کامل خرید پله ای سهام:

نکته خرید پله ای در این کار نهفته است که میزان زیاد سرمایه را بایستی در پله‌های اول خرج کنیم. یعنی در پله‌ها تعداد میزان سهام بیشتری خریداری کنیم زیرا از رشد سهام و روند مثبت بازار مطلع هستیم و در نتیجه می‌توانیم به میزان بالایی سود کنیم. با فرض مطمئن بودن از شرایط مثبت بازار و تحلیل‌های بنیادی قوی نسبت به سهام بهتر است حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد خرید را در همان پله اول انجام دهیم و با گذشت زمان میزان حجم خرید را کم کنیم.

تبدیل حق تقدم به سهام عادی4

ویدئو پیشنهادی : آموزش بورس
آموزش بورس

بازارهای متعادل که میزان روند صعودی با روند نزولی تقریبا برابر است و در روزهای بعد از عید نوروز شاهد این بازارها در بورس ایران هستیم، استراتژی خرید و فروش پله ای به صورت زیر رخ می‌دهد: در هنگام خرید پله ای بایستی سرمایه را به قسمت‌های مساوی تقسیم کرده و در هر پله میزان مساوی سهم خریداری کنیم. درست است که میزان سود حاصل از این خرید پله ای نسبت به روش قبل کمتر است اما میزان زیان در صورت روند منفی سهم بسیار کمتر بوده و با یک صعود کوچک دوباره به سود‌آوری خواهیم رسید.

 

 

مقاله پیشنهادی :سیو سود به زبان ساده
سیو سود به زبان ساده

 

منابع:

  • خانه سرمایه
  • همیار سرمایه
  • ویرگول

 

ویدیو پیشنهادی : ایچیموکو
ایچیموکو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا