آموزش های تایپ

ترفندهای افزایش سرعت تایپ

روش‌های افزایش سرعت تایپ

افزایش سرعت تایپ دغدغه‌ی هر تایپیستی است که برای انجام امور رزومره و یا اداری خود به بیشتر شدن سرعت تایپ کردن نیاز دارد؛ روش‌های مختلفی برای افزایش سرعت تایپ وجود دارد که انجام هر کدام و تمرین و استمرار در آن‌ها می‌تواند سرعت دلخواه در تایپ را برایتان ایجاد کند.

این تصور که پس از یادگیری این روش‌ها به تایپیستی حرفه‌ای با سرعت بالای تایپ تبدیل شوید، اشتباه است چرا که در کنار داشتن دایره لغاتی بالا برای جلوگیری از توقف‌های حین تایپ، شما باید آموزش‌های تئوری خود را به صورت عملی با استمرار بالا انجام دهید.

راهکارهای افزایش سرعت تایپ

قبل از آنکه آموزشی را بر مبنای افزایش سرعت تایپ بگذرانید باید از سرعت تایپ خود آگاه شوید چرا که برای هر سطح از تایپ تمرین‌‌های متفاوتی است و در صورتی که از سرعت تایپ خود آگاهی نداشته باشید باعث می‌شود زمان خود را صرف آموزش‌هایی کنید که عملا برای شما مفید نخواهند بود.

برای سنجیدن سرعت تایپ خود می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی که برای این کار ساخته شده‌اند استفاده کنید.

پس از آنکه از میزان سرعت تایپ خود آگاهی پیدا کردید، به پیدا کردن نقاط ضعف خود حین تایپ بپردازید؛ بطور مثال خین تایپ به این نکته توجه داشته باشید که چه چیزی سبب کندی دست شما حین تایپ می‌شود و استفاده و عدم استفاده از کدام انگشتان سرعت شما را کند می‌کند.

ویدئو پییشنهادی : تایپ ده انگشتی چیست و چه مزایایی دارد؟

موضوعی دیگری که در افزایش سرعت شما می‌تواند مؤثر باشد، انتخاب صفحه کیبوردی است که بتوانید با آن ارتباط برقرار کرده و هنگام تایپ با آن راحت باشید؛ برخی از صفحه کلیدهای موجود در بازار صفحه کلیدهایی هسند که عملا برای کار تایپ مناسب نیستند.

در انتخاب نوع صفحه کلید توجه به طول سیم صفحه کلید، اندازه کلیدهای صفحه، راحتی کلیدها هنگام فشار دادن و تایپ، نبود فاصله کافی بین دکمه، نداشتن LEDهای راهنما و اندازه خود صفحه کلید می‌تواند در انتخاب نوع صفحه کلید مناسب به شما کمک کند.

تکنیک‌های حین تایپ

تکنیک‌های افزایش سرعت تایپ
تکنیک‌های افزایش سرعت

داشتن مهارت کافی، سرعت و دقت لازمه‌های افزایش سرعت است؛ اگر شما جایگاه دکمه‌ها در صفحه کلید را ندانید اگر بعد از مدتی هم سرعت تایپ شما افزایش پیدا کند اما به لحاظ کیفیت کار مناسب نخواهید بود بنابراین دانستن جایگاه صحیح دکمه‌های در صفحه کلید برای افزایش سرعت تایپ فارسی و انگلیسی بسیار مهم می‌باشد.

قبل از آن که دست به تمرین کردن‌های مستمر بزنید ابتدا با طرز صحیح تایپ، جایگاه‌های اصلی دکمه‌ها و شناخت تکنیک‌ها آشنا شوید سپس به تمرین و تکرار بپردازید تا شیوه‌ای نادرست را تکرار نکنید.

تایپ دو انگشتی یکی از روش‌های افزایش سرعت تایپ است اما سرعت آن به تایپ ده انگشتی نمی‌رسد؛ این نوع تایپ به استفاده همزمان شما از هر ده انگشت نیاز دارد مشابه عملی که یک پیانیست هنگام نواختن پیانو انجام می‌دهد!

یکی از اصول در تایپ ده انگشتی نحوه نشستن روی صندلی و قرار گرفتن پشت انگشتان پشت صفحه کلید است؛ اگر هب نحوه نشستن خود اهمیت ندهید به مرور به ستون فقرات شما آسیب وارد شده و از تایپ کردن لذت نمی‌برید که همین موضوع در کیفیت کار شما تایپ تأثیرگذار خواهد بود

نکته‌ی مهم در ارگونومی تایپ فاصله شما از صفحه‌ی نمایشگر است این فاصله باید به اندازه دست شما تا صفحه باشد که زاویه قائمه را ایجاد می‌کند. در صورتی که صفحه کلید اصلی از شما دور باشد می‌توانید از یک صفحه کلید بی سیم یا صفحهه کلید با سیم بلندتر استفاده کنید.

تمرین برای افزایش سرعت تایپ

وجود برآمدگی‌های روی کلیدهای F و J باعث می‌شود تا تایپیست‌ها از یک اصول برای افزایش سرعت تایپ خود استفاده کنند؛ در این اصل انگشتان اشاره دو دست بر روی کلیدهای گفته شده قرار گرفته و انگشتان شست بر روی  کلید Space قرار می‌گیرند و مابقی انگشتان به موازات انگشتان اشاره کار تایپ را ادامه می‌دهند.

کلیدهای شاخص
کلیدهای شاخص

تمرین مستمر این امکان را به شما می‌دهد تا با اطلاع از جایگاه کلیدها در صفحه از نگاه کردن به صفحه کلید خودداری کرده و با نگاه کردن به صفحه نمایش سرعت تایپ خود را افزایش داده و در صورت تایپ غلط آن را سریعا اصلاح کنید؛ این موضوع باعث می‌شود گردن شما حین تایپ خم نشده و خیره شدن به صفحه کلید جلوگیری شود.

نحوه قرارگیری انگشتان
نحوه قرارگیری انگشتان

در ابتدای کار شما باید کلماتی که پر کاربرد و پر تکرار هستند را به صورت مکرر بدون نگاه کردن به صفحه کلید تایپ کنید؛ این کار باعث می‌شود تا محل قرار گیری کلیدها در ذهن شما ذخیره شود؛ پس از آن به ساخت کلمات و بعد از آن به ساخت جملات متعدد بپردازید تا با شیوه اصلی تایپ آشنا شوید.

در روزهای اولیه تایپ کردن و انجام تمرین‌های مستمر از خطا کردن نترسید و سعی کنید با آرامش این کار را انجام دهید تا بهتر به نواقص کار خود پی ببرید؛ البته توجه به این خطاها و اصلاح آن‌ها موجب پیشرفت و افزایش سرعت تایپ شما خواهد شد، اگر نسبت به خطاهای خود ببی اهمیت باشید و اصلاح آن‌ها را به وقتی دیگر موکول کنید این کار باعث می‌شود که تایپ غلط در شما به عادت تبدیل شود که ترک عادت هم کار دشواری است!

ویدئو پییشنهادی : وظیفه‌ی تایپیست?شغل تایپیست و ویژگی های یک تایپیست

برنامه‌های افزایش سرعت تایپ

مهارت‌های لازم برای افزایش سرعت تایپ در فارسی با انگلیسی تفاوت‌هایی دارد که برای کسب مهارت در هر کدام باید به صورت جداگانه تمرین‌های لازم انجام شود. زمانی که شروع به یادگیری و تمرین می‌کنید طبیعی است که ابتدا سرعت تایپ با دو انگشت را ارتقا بخشید؛ زمانی می‌توان شما را در این کار حرفه‌ای دانست که در تایپ ده انگشتی با سرعت بالا و کیفیت عالی تایپ خود را انجام دهید.

یکی از برنامه‌هایی که به شما در این زمینه کمک می‌کند، RapidTyping 5.4 + portable است؛ این نرم‌افزار با ایجاد محیطی جذاب و انجام راهنمایی‌هایی حین تایپ به افزایش سرعت تایپ کاربران و همچنین آموزش تایپ ده انگشتی کمک می‌کند. نرم‌افزار پژواک نیز با نشن دادن آمارهای تایپ غلط و صحیح به صورت صوت تکرار و تمرین را برای کاربر محیا می‌کند

یکی از نکات مهمی که حین تمرین تایپ باید حتما آن را در نظر داشته نگاه کردن به صفحه کلید است؛ برای این کار باید از حافظه‌ای که به واسطه‌ی تایپ از طریق انگشتان به مغز انتقال داده شده است استفاده کنید. بعد از یادگیری اصول و تمرین‌های مکرر البته درست شما به یک تایپیست حرفه‌ای تبدیل شده‌اید.

هزینه تایپ پایان نامه چقدر است؟ 

کلام پایانی

با توجه به مجازی شدن کارها و افزایش فعالیت‌های دورکاری کسب مهارت برای افزایش سرعت تایپ به ویژه در افرادی که با بیشتر با صفحه کلید سروکار دارند، ضروری است؛ امیدواریم آموزش‌ها و نکات گفته شده مؤثر واقع شده باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا