آموزش های اپلای

شرایط مهاجرت تحصیلی و اپلای بدون سربازی چگونه است؟

فرآیند اپلای و مهاجرت به خارج از کشور، برای همه متقاضیان علاقه‌مند مراحل مختلف و دشواری دارد و چالش‌های بسیاری پیش روی افراد می‌گذارد. اگر دانشجوی پسر مشمول خدمت نظام وظیفه باشید، این چالش‌ها دوچندان خواهند شد.

مهم است بدانید اپلای بدون سربازی گرچه فرآیندی طولانی است اما غیرممکن نیست و شما می‌توانید به شیوه کاملا قانونی، این مانع را پشت سر بگذارید و ویزای کشور موردنظرتان را دریافت کنید. در این متن، به بررسی مراحل اپلای بدون داشتن کارت پایان خدمت می‌پردازیم و سپس به سوالات معمولی که در این مسیر برای متقاضیان ایجاد می‌شود،‌ پاسخ خواهیم داد.

توجه داشته باشید که سازمان نظام وظیفه در هر زمان ممکن است قوانین مربوط به این فرآیند را تغییر بدهد، پس سعی کنید با مراجعه به  سایت سامانه وظیفه عمومی اطلاعات خود را به‌روز‌رسانی کنید.

چه کسانی می‌توانند برای گرفتن معافیت تحصیلی  و اپلای به خارج از کشور اقدام کنند؟

گرفتن معافیت تحصیلی  و اپلای به خارج از کشور
چه کسانی می‌توانند برای گرفتن معافیت تحصیلی  و اپلای به خارج از کشور اقدام کنند؟

 

مشمولین سربازی فارغ‌التحصیل از مقطع کارشناسی یا بالاتر از دانشگاه‌های داخل کشور،‌ که علاقه‌مند به تحصیل خارج از کشور هستند می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم برای دریافت معافیت تحصیلی و مهاجرت بدون سربازی اقدام کنند. برای ادامه تحصیل مجدد در یک مقطع، معافیت تحصیلی داده نمی‌شود اما دانشجویان می‌توانند از دانشگاه انصراف دهند و برای همان مقطع اپلای کنند. البته از این امکان تنها یک‌بار در طول سنوات تحصیلی می‌توان استفاده کرد.

شرایط خروج از کشور و اپلای بدون سربازی چیست؟

 

  • فرد نباید غیبت از سربازی داشته باشد و وضعیت تحصیلی او مشخص باشد.
  • افراد فارغ‌التحصیل، انصرافی،‌ اخراجی که در مهلت معرفی یکساله باشند.
  • زمان معرفی به نظام وظیفه به پایان نرسیده باشد و فرد وثیقه تعیین شده را در مدت زمان معین ارائه دهد.

صفر تا صد مراحل اپلای حین سربازی

اپلای و مهاجرت بدون سربازی و پایان خدمت ممکن است؟

۱-مشخص شدن شرایط تحصیلی در دانشگاه مبدا و مقصد:

برای اپلای بدون سربازی ابتدا باید مراحل اولیه گرفتن پذیرش را طی و نامه پذیرش از دانشگاه موردنظر خود را دریافت کنید. دانشگاه شما باید مورد تایید نظام وظیفه باشد. سپس، باید از دانشگاه نامه خطاب به ناجا که شامل اطلاعات فارغ‌التحصیلی شماست را دریافت کنید. باید توجه داشته باشید این نامه تنها یک مرتبه صادر می‌شود.

۲-ثبت‌نام در سامانه نشا:

در سامانه نشا معافیت تحصیلی ثبت‌نام و سپس فرم مربوطه را پر کنید. برای پر کردن فرم، علاوه بر مشخصات احراز هویت به اسکن نامه پذیرش دانشگاه مقصد نیاز دارید. در قسمت مدرک تحصیلی و مدرک روشن شدن وضعیت نظام وظیفه نامه‌ای که از سمت دانشگاه صادر شده است را آپلود کنید. از قسمت درخواست‌ها، درخواست معرفی به نظام وظیفه بدهید.

۳-دریافت نامه از وزارت علوم:

با مراجعه به ساختمان امور دانشجویان وزارت علوم، و ارائه کپی همه مدارکی که در ثبت‌نام نشا استفاده کردید، اعم از نامه پذیرش دانشگاه مقصد و نامه دریافت‌شده از دانشگاه مبدا، درخواست ارسال نامه از وزارت علوم به نظام وظیفه می‌کنید.

۴- ارائه برگه سبز:

مطابق قانون مصوب سال ۱۳۹۷ نظام وظیفه، شما باید قبل از اقدام برای گذاشتن وثیقه برگه سبز اعزام را پر کرده و با داشتن این برگه به سازمان مراجعه کنید. به پلیس +۱۰ مراجعه و برگه‌های لازم از جمله برگه معاینه پزشکی و برگه واکسیناسیون را تحویل بگیرید. بعد از تکمیل فرم‌ها و زدن واکسن‌های لازم، برای گرفتن برگه سبز، فرم‌های معاینه پزشکی و واکسن را به پلیس +۱۰ تحویل دهید تا برگه سبز برای شما صادر شود.

۵- وثیقه سربازی:

مبلغ فعلی وثیقه معافیت تحصیلی خروج از کشور، ۲۰ میلیون تومان یا ۲۲.۵ میلیون تومان برای دریافت سود است. این مبلغ را در بانک به ودیعه می‌گذارید و از بانک ضمانت‌نامه دریافت می‌کنید.

۶- مراجعه به نظام وظیفه:

با در دست داشتن تمام مدارکی که تا اینجا آماده کرده‌اید به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید. با ارائه نامه وزارت علوم، برگه سبز اعزام و کارت ملی فرمی شامل چند بخش که نیاز به امضای متصدیان مربوطه را دارد تحویل خواهید گرفت. به بخش مالی، باجه اعزام، باجه تحصیلی و دیگر باجه‌های مربوطه و در نهایت دفتر رئیس برای مهر و امضا مراجهه کنید. حال با برگه معافیت که در دست دارید، می‌توانید به وزارت علوم و سپس دانشگاه مبدا برای آزاد کردن مدرک خود مراجعه کنید.

بهترین زمان اپلای دانشگاه‌های کانادا

آیا می‌توان برای اپلای در مقطع کارشناسی معافیت تحصیلی گرفت؟

خیر، برای دانشجویان مقیم ایران بعد از پایان مقطع متوسطه، جهت دریافت مقطع کارشناسی، معافیت تحصیلی خارج از کشور صادر نمی‌شود و باید از مقاطع بالاتر تحصیلی اقدام کنند. البته خروج از کشور قبل از رسیدن به سن مشمولیت یعنی از ابتدای ماه ۱۸ سالگی تمام، بدون مانع است.

آیا می‌توانم بعد از خروج از کشور تغییر رشته یا دانشگاه بدهم؟

شما  برای گرفتن مجوز تردد به داخل کشور نیاز به دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از همان دانشگاهی هستید که ابتدا از طریق آن معافیت تحصیلی خود را دریافت و بدون سربازی اپلای کرده‌اید، بنابراین نمی‌توانید پس از خروج از ایران تغییر رشته یا دانشگاه دهید.

مقاله پییشنهادی : معرفی بهترین رشته‌ها برای اپلای

 

پس از اتمام دوره تحصیل چقدر فرصت دارم تا خود را به نظام وظیفه معرفی کنم؟

سنوات تحصیل دانشجویان خارج از کشور همانند دانشجویان داخل کشور است. شما پس از فراغت از تحصیل، یا ترک تحصیل، انصراف، اخراج، یا عدم اتمام تحصیل در سنوات مجاز، موظفید ظرف مدت یک سال، یعنی دو ترم تحصیلی، خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور یا در صورت ورود به کشور به سازمان نظام وظیفه معرفی کنید.

بعد از اتمام دوره تحصیلی‌ام، اگر قصد ادامه اقامت در خارج از کشور را داشته باشم، آیا می‌توانم بدون گذراندن دوره سربازی به ایران رفت و آمد داشته باشم؟

بله، کلیه مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور دارای هر نوع اقامت اعم از تحصیلی، کاری و…، می‌توانند به شرط احراز شرایط موردنیاز جهت دریافت اجازه تردد اقدام کنند.

شرایط موردنیاز

  • داشتن حداقل سه سال اقامت پیوسته در خارج از کشور: اقامت در هر سال نباید کمتر از ۹ ماه پیوسته یا ناپیوسته باشد. یعنی هر ۹ ماه اقامت در خارج و سه ماه تردد به داخل کشور به عنوان یک سال اقامت محاسبه می‌شود.
  • فرد به دوره غیبت خود وارد شده باشد: باید یک سال از اتمام دوره تحصیلی گذشته و فرصت معرفی به نظام وظیفه به پایان رسیده باشد.
  • در مهلت معرفی سابقه تردد نباید داشته باشد.

این متقاضیان، ابتدا باید اتمام معافیت تحصیلی خود را در سامانه وظیفه عمومی ثبت کنند، وثیقه مربوط به تحصیل آنان به نفع دولت ضبط خواهد شد. سپس باید به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت مراجعه کنند، مدارک مربوطه را ارائه دهند، گذرنامه آن‌ها پس از احراز شرایط مهر تردد با عنوان «اجازه تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم حارج از کشور» خواهد خورد. همچنین، شما می‌توانید با انصراف از دانشگاه محل تحصیل و طی کردن همین مراحل، مجوز تردد به کشور را دریافت کنید.

سخن پایانی

شاید تا به حال فکر می‌کردید که بدون داشتن کارت پایان خدمت نمی‌توان از کشور خارج شد و یا بدون سربازی اپلای کرد. در این نوشته ما مراحل مختلف اپلای بدون سربازی و اپلای حین خدمت را با هم بررسی کردیم و به تمام سوالاتی که ممکن است در طول این مسیر برای شما پیش بیاید اشاره کردیم.

برای آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با مراحل اپلای بدون سربازی و اپلای حین خدمت می‌توانید دوره آموزش صفر تا صد اپلای در مکتب‌خونه را ببینید. در این دوره تمام اطلاعات لازم برای اپلای و راهنمای قدم به قدم مهاجرت تحصیلی را برای شما آورده‌ایم تا بدون هیچ مشکلی بتوانید در یک دانشگاه معتبر، پذیرش تحصیلی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا