مقالات دیجیتال مارکتینگ

کوتاه سازی لینک چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

کوتاه سازی لینک، چرا و چگونه؟

بعید نیست که در نگاه اول به این عنوان به دید یک کاربرد ساده نگاه کنید، آن هم این که کوتاه سازی لینک باعث کوتاه شدن لینک‌ها در سطح وب شده و دیگر خبری از کاراکترهای طولانی و در هم تنیده نیست.

اما این فقط یک گوشه از ماجراست، در این گزارش درباره‌ی کوتاه سازی لینک صحبت‌ کرده و این موضوع که کوتاه سازی لینک چه تاثیری در سئو دارد بررسی می‌شود، همچنین با چندین سرویس ارائه دهنده‌ی کوتاه کننده لینک داخلی و خارجی آشنا شده و به بررسی مزایا و معایب هرکدام می‌پردازیم.

ویدیو پیشنهادی : آموزش دیجیتال مارکتینگآموزش دیجیتال مارکتینگ

 

شاید عجیب و دور از ذهن به نظر برسد، اما کوتاه سازی لینک شما را به درآمد هم می‌رساند. با ما باشید تا با دنیای کوتاه سازی لینک بیشتر آشنا شوید.

کوتاه سازی لینک

مزایای کوتاه سازی لینک

لینک‌های طولانی مناسب درج بر روی کارت ویزیت، تبلیغات و حتی در شبکه‌های اجتماعی به مانند توییتر که با محدودیت کاراکتر مواجه هستید، نیست. کوتاه کننده‌های لینک باعث می‌شوند که لینک‌های طولانی بیشتر قابل کنترل بوده و مدیریت آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. آدرس کوتاه شده فضای کمتری اشغال می‌کند، به یاد ماندنی‌تر بوده و متن شما را مرتب نگه می‌دارد.

از موارد دیگری که برای URL های کوتاه شده استفاده می شود ایجاد تغییرات یک پیوند است تا بتوانید به راحتی ترافیک منبع را ردیابی کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک URL کوتاه برای استفاده در توییتر ایجاد کنید، یک آدرس دیگر برای Facebook  و یک آدرس سوم برای استفاده در خبرنامه ایمیل ایجاد نمایید.

از ویژگی های جذاب و خدمات کوتاه سازی لینک ‌های URL  می‌توان به ابزارهای ردیابی جامعی اشاره کرد که این امکان را فراهم می‌کنند که شما به عنوان ادمین ببینید، چه کسی بر روی لینک و پیوند شما کلیک کرده، این شخص در کجای دنیا واقع شده و به چه زبانی صحبت می‌کند. این اطلاعات جذاب شما را در بهبود مسیر پیشرفت کمک بزرگی خواهد کرد.

به عنوان مثال، می‌توانید از این اطلاعات برای تشخیص میزان کلیک، این‌که مخاطب شما کدام مرورگر را ترجیح داده و از چه دستگاه هایی به محتوای شما دسترسی پیدا کرده‌اند، برسید. حتی جالب است بدانید که برخی از سرویس‌ها به شما  این امکان را می‌دهند که نام دامنه سفارشی خود را برای ایجاد سرویس  برند خود بیاورید.

مقاله پیشنهادی : الگوریتم مرغ مگس خوار 
الگوریتم مرغ مگس خوار

 

کوتاه سازی لینک در یک نگاه جامع

در این قسمت، در یک نگاه جامع به بررسی بیشتر کوتاه سازی لینک و خدمات آن می‌پردازیم. عجیب نیست که از لحاظ بازاریابی عصبی اگر کاربر با لینک کوتاه شده روبرو شود ترجیح به اشتراک گذاری‌اش بیشتر بوده و ترغیب می‌شود لینک را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

این کار  منجر به دیدن شدن صفحه‌ی شما، پروموت شدن کسب و کار شما می‌شود. شرکت‌های بزرگ و دیجیتال مارکترها ترجیح می‌دهند از کوتاه کننده‌ی لینک استفاده کنند چرا که  می‌خواهند با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس میزان ورودی از یک مکان خاص را مورد سنجش قرار بدهند.

البته این کار با UTM نیز قابل اجرا است، اما UTM  لینک را بسیار بزرگ می‌کند و همان‌طور که قبل‌تر گفته شد ممکن است در فضای شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر که با محدودیت کاراکتر مواجه هستید، دچار مشکل بشوید. اگر پیوند طولانی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، می‌تواند به عنوان هرزنامه به نظر برسد.

کوتاه سازی لینک و زیبایی لینک‌ ها

شاید این‌طور به نظر برسد که اگر URL فارسی باشد، تاثیر بهتری داشته و رتبه بهتری در سئو داشته باشد، این مطلب می‌تواند درست باشد، اما قبل‌تر از همه‌ی این‌ها، همواره کاربر و خواسته‌هایش اولویت بوده است، کاربر ترجیح می‌دهد با یک لینک شکیل‌ و جمع‌ و جور تری روبرو بشود، تا اینکه در میان هجمه‌ای از کاراکترها سردرگم شود. بنابراین این یک پیشنهاد است که از URL های انگلیسی استفاده کنید.

 

کدام یک از کوتاه‌ کننده ‌های لینک و چرا؟

قبل از انتخاب و بررسی کوتاه کننده‌های لینک باید به چند سوال زیر پاسخ دهید تا تاثیر کوتاه سازی لینک را در محتوا و ارتقای کسب و کار خود مشاهده کنید.

  1. سر و کارتان با کوتاه سازی لینک چند وقت یک بار است؟ همیشه؟ اغلب؟ گاهی اوقات؟
  2. فقط به یک سری خدمات رایگان و سریع نیاز دارید یا آماده‌ی پرداخت هزینه‌های اضافی به ازای یک سری خدمات و ویژگی بیشتر هستید؟
  3. ترجیحتان استفاده از دامنه‌ی سفارشی است؟
  4. مدت فعالیت این سامانه‌ها چقدر است؟ اگر این کسب و کارها به فعالیت خودشان پایان بدهند آیا به معنی این است که لینک‌های شما ممکن است شکسته شده و بلااستفاده باقی بمانند یا خیر؟
  5. سرعت تغییر مسیر آن‌ها چقدر است، به این معنی که وقتی از کوتاه سازی لینک استفاده می‌شود، در ابتدا کاربر بر روی لینک کلیک کرده و به سرور خود می‌رود و سپس به URL اصلی هدایت می‌شود. این تغییر چقدر زمان می‌خواهد ؟

کوتاه سازی لینک با Bit.ly

Bitly یک سرویس کوتاه کننده‌ی آدرس اینترنتی کامل و دارای درجه تجاری است. استفاده از حساب رایگان Bit.ly حداکثر ۱۰۰۰ پیوند بدون مارک و گزارش پیوند به مدت سی روز ارائه می‌دهد، از این روز برای مشاغل کوچک بسیار کاربرد دارد. اما اگر از دسته‌ی صاحبان مشاغل بزرگ هستید، طرح سازمانی آن این امکان را به شما می‌دهد که در ماه، ۳۰۰۰ لینک را مارک کرده و از خدمات آن بهره ببرید.

Bit.ly بسیار ساده، جامع و کاربردی بوده و به راحتی قابل استفاده است. این ابزار کوتاه سازی لینک دارای یک داشبورد جامع است به طوری که در آن می‌توانید بیش از ۲۰ نقطه داده در زمان واقعی، از جمله مکان بازدید کنندگان، اشتراک‌های ارگانیک و موارد دیگر را ردیابی کنید. ابزارهای ردیابی کمپین‌ها نیز به راحتی قابل استفاده هستند.

کوتاه سازی لینک با استفاده از bitly

باید بگوییم که با استفاده از حساب محدود Bitly، می‌توانید نصف URL های کوتاه شده خود را سفارشی کنید، نرخ کلیک را ردیابی کرده و درباره ارجاع دهنده‌های برتر خود اطلاعات کسب کنید، اما فقط برای ۱۰۰۰ پیوند غیر مارک در ماه این اتفاق می‌افتد. در این میان طرح Basic یک دامنه سفارشی رایگان فراهم کرده  و به شما این امکان را می‌دهد که ۱۵۰۰ لینک در ماه ایجاد کرده و و داده‌های بیشتری درباره اینکه چه کسی بر روی لینک‌های شماکلیک می کند نشان می دهد. اگر به خدمات بیشتری از Bitly نیاز دارید، نگران نباشید.

جالب است بدانید که Bitly  هم بهترین کوتاه کننده URL برای مشاغل بزرگی که به دنبال مارک گذاری و پیگیری لینک ها هستند، بوده و همچنین برای مشاغل کوچک که می خواهند URL کوتاه تولید کنند و آمار خود را برای تعداد متوسطی از کمپین ها دنبال کنند ، یک گزینه  بسیار عالی است.

Rebrandly بهترین ابزار کوتاه سازی لینک برای لینک‌های برند دار

با وجود این‌که Rebrandly مانند دیگر ابزارهای کوتاه سازی لینک، یک کوتاه کننده لینک URL است اما جذابیت آن کمی منحصر به فرد است. Rebrandly معتقد است که برندها ، خواه یک محصول یا یک شخص باشند، از شخصی سازی لینک‌ها به محتوایی که از سراسر وب به آنها ارجاع می‌دهند، ارزش کسب می‌کنند. طرح رایگان آنها پنج دامنه سفارشی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، باب ویلا می‌تواند لینک ورودی ویکی پدیا را از en.wikipedia.org/wiki/Bob_Vila به BobVila.Tools/wikipedia شخصی سازی نماید. همچنین لینک یکی از کتاب‌های او در آمازون می‌تواند BobVila.Tools/amazon-book باشد که باب ویلا می‌تواند از این لینک‌ها در سایت شخصی خود، کارت ویزیت یا تبلیغات استفاده کند.

کوتاه سازی لینک با استفاده از Rebrandly

Rebrandly شامل ابزارهایی برای ردیابی محبوبیت هر لینک و تولید کد QR به صورت خودکار است. اگر Rebrandly بیش از نیاز شما باشد ، is.gd برای نسل QR نیز مفید می‌باشد.

  پروژه‌ی دلخواه برنامه نویس‌ها Polr

Polr یک پروژه متن باز است که به افراد دارای دانش فنی اجازه می‌دهد میزبان کوتاه کننده URL خود باشند.

این ابزار از طریق صفحه پروژه Polr و از  (GitHub – cydrobolt/polr: A modern, powerful, and robust URL shortener) GitHub در دسترس است. اگر توانایی برنامه نویسی دارید می‌توانید از ابزار به صورت موجود استفاده کنید (اگر خیلی تمایل دارید این پروژه با استفاده از MySQL به عنوان پایگاه داده اصلی آن با PHP و Lumen نوشته شده است.) اگرچه مشابه Yourls، یکی دیگر از کوتاه کننده‌های URLمتن باز و رایگان است، اما Polr ظاهری آرام‌تر داشته و این ابزار کوتاه سازی لینک با احساس مدرن و مینیمالیستی طراحی شده است. در نظر داشته باشید که اگر فقط می‌خواهید واسط اصلی را امتحان کنید، Polr یک صفحه آزمایشی را ارائه می‌دهد.

کوتاه سازی لینک

کوتاه‌ سازی لینک با TinyURL

کوتاه کننده آدرس اینترنتی رایگان TinyURL از سال ۲۰۰۲ به عرصه‌ی ابزارهای کوتاه سازی لینک پا گذاشت و برای ظهور دلیل خوبی داشت. تصور کنید عجله دارید و نیازمند لینک کوتاه شده‌ای هستید که تاریخ آن هیچ‌ وقت منقضی نشود. TinyURL بهترین گزینه برای این اوقات است.

TinyURL می‌تواند URL کوتاه‌تری را برای شما پیشنهاد دهد، یا شما می‌توانید نتیجه را سفارشی کنید. TinyURL همچنین یک بوک مارکت، قطعه کوچکی از جاوا اسکریپت را که به نوار ابزار مرورگر وب خود اضافه می‌کنید و ی لینک کوتاه از یک صفحه وب با کلیک یک دکمه ایجاد می‌کند، ارائه می‌دهد. اگرچه استفاده از TinyURL کاملاً رایگان و ناشناس است، اما هیچ گزارشی یا اطلاعاتی درباره لینک‌ها و محبوبیت آن‌ها ارائه نمی‌دهد.

کوتاه سازی لینک با استفاده از Tiny url

برای کوتاه سازی لینک از BL.INK استفاده کنید

BL.INK یک سرویس کوتاه کننده URL با ویژگی‌های کامل است که قادر است نه تنها URL های طولانی را به کوتاه تبدیل کند، بلکه همچنین ترافیکی را که از لینک‌های شما به دست می‌آید ردیابی کند.

کوتاه سازی لینک با استفاده از Blink

در فرایند کوتاه سازی لینک با BL.INK داشبورد آن پیوندهای پرطرفدار و آمار عمومی را نشان می‌دهد، در حالی‌که یک صفحه تجزیه و تحلیل به شما  این امکان را  می‌دهد تا بر اساس دستگاه، مکان و مراجع مراجعه کنید.جالب است بدانید که همچنین می‌توانید کلیک‌ها را با توجه به زمان روز انجام دهید. تگ‌هایی که می‌توانید به لینک‌های کوتاه شده‌ی خود اضافه کنید امکانات جالبی فراهم می‌کنند، این‌که شما می‌توانید ترافیک لینک خود را به روش‌های جدید و سفارش مشاهده کنید و به این ترتیب برای ردیابی و هماهنگی کمپین‌ها مناسب هستند.

BL.INK چهار دسته از طرح‌های پولی را ارائه می‌دهد تا براساس تعداد لینک‌هایی که برای تولید و پیگیری نیاز دارید، گزینه‌های مختلفی را به مشاغل کوچک، تیم‌ها و شرکت‌ها ارائه دهد. در این میان دارندگان حساب رایگان می‌توانند ۱۰۰۰ لینک ایجاد کنند ، تا ۱۰۰۰ کلیک در هر لینک را ردیابی کنند و یک دامنه سفارشی برای ایجاد  لینک‌های مارک دار ایجاد کنند. اگر مشاغلی هستید که نیاز به کوتاه کننده آدرس URL با سرویس کامل دارید و برنامه Bitly’s grade-grade گزینه‌ای است که کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد ، BL.INK یکی از بهترین گزینه‌ها برای کوتاه سازی لینک است.

کوتاه سازی لینک چه تاثیری در سئو دارد؟

هر کسب و کار کوچک یا بزرگی ترجیح می‌دهد بدون آن‌که کلی پول خرج کند  تا بتواند در پیج رنک صعود خوبی را تجربه کند. با وجود این‌که کوتاه کننده‌های لینک URL  از سال‌های پیش حضور داشتند، اما کارشناسان بازاریابی می‌گویند که نحوه‌ی استفاده از کوتاه سازی لینک می‌تواند بر تعامل کسب و کار با مشتریان فعلی و حتی آینده تاثیر بگذارد و همچنین رتبه بندی را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

هنگام تغییر مکان صفحات وب، غالباً از تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده می‌شود. اگر در حال انتقال یک صفحه وب به مکان دیگری در وب سایت خود هستید، می‌توانید از یک تغییر مسیر ۳۰۱ برای حفظ رتبه بندی جستجوی صفحه استفاده نمایید. تغییر مسیر ۳۰۱ به مکان قدیمی صفحه اضافه شده و در آن‌جا کاربران را به مکان جدید صفحه هدایت می‌کند خود گوگل حتی قبلاً کوتاه کننده آدرس URL را برای کوتاه سازی لینک ارائه می‌داد. شرکت Mountain View که به goo.gl معروف است، آن را در دسامبر ۲۰۰۹ برای استفاده در Google Toolbar و همچنین Feedburner منتشر کرد اما در مارس ۲۰۰۹ ارائه‌ی این خدمات متوقف شد.

برنامه کوتاه سازی لینک گوگل

یکی از روش‌های بک لینک گرفتن در حوزه سئو استفاده از سایت‌های کوتاه کننده لینک است. کلید اصلی در این مسئله نحوه ریدایرکت کردن سایت کوتاه کننده لینک است. اگر سایتی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کند می‌توان گفت: بک لینک گرفتن از سایت‌ها تاثیر مثبتی بر روی رتبه در گوگل خواهد داشت. اما باید در نظر گرفت اگر این سایت‌ها در زمان مناسبی به سایت اصلی هدایت شده و دارای تبلیغات و اسپم نباشند، می‌توانند تاثیر مثبتی بر بهینه سازی موتور جستجو داشته باشند. سوال این است چه زمانی از کوتاه سازی لینک استفاده کنید و چه زمانی استفاده نکنید. مسئله همان مسئله‌ی نه افراط و نه تفریط است.

نکات کوتاه سازی لینک

  1. حتما از کوتاه کننده‌های لینک و شناخته شده استفاده کنید تا با مشکلات قطع فنی و قطع ارتباط از سرور ها روبرو نشده و مشکلی برای لینک‌هایتان پیش نیاید.
  2. همیشه قبل از انتشار لینک‌‌ها، یک بار خودتان بر روی لینک کوتاه شده لینک کنید اگر با ارور ۴۰۰ روبرو شدید، لینک کوتاه شده را آنلاین منتشر نکنید و در عوض از یک لینک استاندارد استفاده کرده و یا به سراغ یک کوتاه کننده‌ی لینک دیگری بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا