مالی و سرمایه‌گذاری

آموزش حسابداری صرافی – بررسی اصول و قواعد

آموزش حسابداری صرافی و یادگیری اصول حسابداری در صرافی نقش موثری در مدیریت و کنترل امور مالی، امور سرمایه گذاری و معاملات خرید و فروش در صرافی‌ها دارد. اخیرا با رشد اقتصادی کشورها و گسترش خدمات صرافی‌ها نیاز به افراد متخصص در حوزه حسابداری صرافی بیش از پیش شده است. با این وجود، افراد علاقمند به حسابداری می‌توانند با یادگیری اصول حسابداری در صرافی فرصت‌های شغلی جدیدی پیدا کنند و آینده کاری درخشانی برای خود رقم بزنند. در ادامه در مورد قوانین و استانداردهای مهم حسابداری در صرافی صحبت خواهیم کرد.

آموزش حسابداری صرافی؛ کنترل بهتر اطلاعات مالی در صرافی

صرافی‌ها واسط یا کارگزاهایی هستند که به منظور تسهیل امر خرید و فروش، معامله و نقل و انتقال ارز فعالیت زیادی دارند. از آنجایی که معاملات صرافی‌ها در حجم بالایی انجام می‌شود، یادگیری روش‌ها و تکنیک‌های حسابداری برای بهبود مدیریت جریان نقدینگی در صرافی‌ها فوق‌العاده اهمیت دارد.

مرجع کامل و جامع آموزش حسابداری + اعطای گواهینامه معتبر

 

در واقع فرقی ندارد فعالیت صرافی به صورت آنلاین انجام می‌شود یا حضوری؛ در هر حال حجم بالای اطلاعات ناشی از معاملات در صرافی‌ها نیاز به متخصصانی زبده دارد تا بدون اشتباه این اطلاعات را ثبت و تجزیه و تحلیل کنند. اغلب به منظور تهیه گزارشات کاربردی، برنامه ریزی مالی برای آینده فعالیت صرافی و حفظ اطلاعات مالی صرافی از این علم وسیع (علم حسابداری صنعتی) استفاده می‌شود.

حسابداری صرافی چگونه انجام می‌شود؟

در کل با حسابداری صرافی یک اتفاق خاص می‌افتد. شما باید یک ارز را به گونه‌ای به ارز دیگر تبدیل کنید که بیشترین میزان سود را برای صرافی به ارمغان بیاورد. با دو روش مختلف می‌توانید اطلاعات لازم را حفظ، ذخیره و تحلیل کنید تا در مواقع لزوم از آن‌ها بهره بگیرید:

  1. گاهی فعالیت حسابداری طوری است که هر نوع ارز به عنوان موجودیت نقدی در نظر گرفته می‌شود. این گونه ارزها دسته بندی نمی‌شوند و در معاملات کاربردی ندارند.
  2. گاهی فعالیت حسابداری در صرافی به گونه‌ای است که ارزها به عنوان موجودیت ارزی و در قسمت موجودیت طبقه بندی می‌شوند‌. در این موارد برای تهیه ترازهای مالی از اطلاعات مربوط به ارز کمک می‌گیرند.

حسابداری صرافی چگونه انجام می‌شود؟

برای این که صرافی به اهداف اصلی خود برسد، لازم است با سنجش دقیق بهترین روش حسابداری صرافی انتخاب شود. شما اگر می‌خواهید آگاهانه عمل کنید و روش خوبی را انتخاب نمایید، به دوره‌های آموزش حسابداری صرافی نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین کتاب‌های آموزش حسابداری با اکسل

هدف آموزش حسابداری حرفه‌ای در صرافی

برای آن دسته از افرادی که در حوزه مالیات و حسابداری فعالیت می‌کنند و در صدد ورود به این حرفه هستند، آموزش‌های حسابداری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. شاید بپرسید هدف از آموزش حسابداری در صرافی چیست؟ معمولا افراد با هدف بهبود معاملات ارزی، مدیریت ریسک حساب‌های مالی و سرمایه گذاری، مالیات، بانکداری مربوط به صرافی، شناخت اصول و استاندارد حسابداری صرافی، شناخت مفاهیم اصلی و رایج در حسابداری صرافی و مدیریت مالی در دوره‌های آموزش حسابداری ویژه صرافی شرکت می‌کنند.

استانداردهای حسابداری؛ اطمینان از دقت و شفافیت حساب‌ها

در کتاب حسابداری صرافی یا دوره‌های آموزش حسابداری صرافی مجموعه‌ای از قواعد، رویه‌ها و روش‌های استاندارد تعریف شده‌اند که هر حسابداری باید در انجام امور مالی صرافی‌ها نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشد. این استانداردها سبب افزایش دقت، افزایش شفافیت و افزایش اطمینان نسبت به اطلاعات مالی می‌شود.

آموزش رایگان حسابداری برای مدیران

 

مهم‌ترین استانداردهایی که می‌توانیم برای حسابداری در صرافی‌ها نام ببرژم، موارد زیر هستند:

  • استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IFRS)

این گونه از استانداردهای حسابداری صرافی برای گزارش مالی شرکت‌های بین‌المللی کاربرد دارند. این استاندارد توسط بورس اوراق بهادار بین‌المللی تعریف شده است.

  • استانداردهای حسابداری بانکی (IAS)

برای ایجاد گزارش‌های بانکداری صرافی‌ها و گزارشات مالی این مؤسسات از استانداردهای حسابداری بانکی IAS) ) استفاده می‌شود.

  • استانداردهای حسابداری مالی (FAS)

این گونه از استانداردهای حسابداری صرافی برای گزارش دهی مالی، ایجاد صورتحساب‌های مختلف صرافی و … کاربرد دارند. استاندارد FAS توسط سازمان حسابرسی فدرال در ایالات متحده تعریف شده‌اند.

  • استانداردهای حسابداری بانکداری اسلامی

استانداردهای حسابداری بانکی مخصوص ثبت حساب‌ها، گزارش گیری و معاملات مالی مخصوص است.

قوانین حسابداری در صرافی‌ها

از جمله مهم‌ترین قوانین و مقررات فعالیت حسابداری صرافی موارد زیر هستند:

  • صرافی‌ها باید در عملیات حسابداری قوانین و مقررات سازمان حسابرسی را در نظر بگیرند.
  • صرافی‌ها باید برای تمامی خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، رسید ارائه کنند. بهتر است اطلاعات رسیدها در صرافی ثبت شده باشد.
  • همه صرافی‌ها باید از پولشویی پیشگیری کنند و حسابداری صرافی باید به گونه‌ای باشد که قوانین و مقررات جلوگیری از پولشویی را بر امورات مالی حاکم نماید.
  • معاملاتی که مبلغی بیشتر از ۱۰ میلیون ریال دارند، باید با احراز هویت فروشنده انجام شوند.
  • تمامی صرافی‌ها موظفند معاملات و خرید و فروش‌های خود را در سامانه سنا بانک مرکزی صحبت کنند. هدف از انجام این کار نظارت بر نرخ ارز در کشور است.
  • صرافی‌ها موظفند هر زمان که نیاز بود، اجازه بازرسی به بازرسان بانک مرکزی را بدهند. این افراد می‌بایست سریعا تمام اطلاعات موجود در حساب‌ها را در اختیار بازرسان قرار دهند تا بر فعالیت صرافی‌ها نظارت بهتری صورت گیرد. همچنین هر گونه تغییراتی که در کار صرافی ایجاد می‌شود، باید زیر نظر بانک مرکزی باشد.

در دوره‌های آموزش حسابداری صرافی شما در کنار یادگیری کار با نرم افزار حسابداری صرافی، با قوانین و اصول حسابداری صرافی‌ها نیز آشنا خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه: بررسی فرمول‌های کاربردی اکسل برای حسابدارن

اصطلاحات رایج در حسابداری صرافی‌ها

حال که بحث ما در مورد حسابداری صرافی و آموزش‌های مربوط به آن است، لازم است در مورد اصطلاحات رایج حسابداری در صرافی‌ها صحبت کنیم. در آموزش حسابداری صرافی یاد می‌گیرید که ثبت‌های حسابداری صرافی‌ها و اطلاعات مربوط به هر اصطلاح صرافی و هر عملیات باید چگونه انجام شوند.

آموزش اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

 

برخی از مهم‌ترین اصطلاحات حسابداری صرافی در اکسل موارد زیر هستند:

  • نرخ اسکناس خرید و فروش: نرخ اسکناس به معنای قیمت و ارزش یک واحد پول در زمانی مشخص است. صرافی‌ها با توجه به نرخ اسکناس معاملات خود را پیش می‌برند.
  • حواله ارزی: حواله ارزی مدرکی است که دستور پرداخت پول را به مؤسسات مالی و بانک‌ها می‌دهد.
  • ارز دولتی: ارزهای دولتی ارزهایی هستند که دولت برای واردات کالا از خارج به شرکت یا اشخاص مختلف پرداخت می‌کند ارزهای دولتی قیمت کمتری نسبت به ارزهای آزاد دارند.
  • کارمزد صرافی: در حسابداری صرافی کارمزد همان هزینه‌ای است که به جهت نقل و انتقال پول خرید یا فروش سرمایه‌ها و معاملات از مشتریان دریافت می‌شود با توجه به نوع معامله و قوانین مربوط به کارمزد میزان کارمزد متفاوت است.
  • تسعیر ارز: تسعیر ارز به معنای تبدیل واحدهای پولی یک کشور به واحد پولی کشور دیگر است. تسعیر ارز جزو عملیات پرکاربرد صرافی‌ها است و اطلاعات مالی آن و حسابداری تسعیر ارز اهمیت زیادی دارد.

اصطلاحات رایج در حسابداری صرافی‌ها

آموزش حسابداری صرافی؛ یادگیری نرم افزار حسابداری صرافی

امروزه برای سهولت در حسابداری صرافی از نرم ‌افزارهای به خصوصی استفاده می‌شود. برای کسب و کارهایی که چندین واحد پولی دارند این نرم ‌افزارها کاربردی هستند. با کمک این نرم ‌افزارها صرافی می‌تواند چندین ارز را فاکتور کند، اسناد مالی صادر کند، گزارشات مالی تهیه کند و فاکتور فروش و معاملات خود را ثبت نماید.

نرم‌ افزارهای حسابداری صرافی از بخش‌های مختلفی همچون حسابداری مالی بخش خزانه‌داری یا دریافت و پرداخت، بخش خرید و فروش ارز و بخش مدیریت منابع ارزی برخوردار شده‌اند. نرم افزار حسابداری صرافی محک، نرم افزار هلو، سپیدار و چرتکه جزو برجسته‌ترین نرم افزارهای حسابداری صرافی هستند.

ویژگی‌های بهترین نرم ‌افزار حسابداری صرافی چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، نرم افزارهای متعددی برای انجام امور حسابداری صرافی‌ها طراحی شده‌اند. یکی از سوالاتی که در ذهن حسابداران ایجاد می‌شود این است که از کدام نرم ‌افزار حسابداری صرافی برای بازدهی بیشتر استفاده کنیم؟ سرعت بالا، دقت در عملیات، قابلیت ثبت و نگهداری اطلاعات موجود و خرید و فروش سریع و مطمئن از جمله مهم‌ترین امکانات و ویژگی‌هایی است که نرم ‌افزارهای برتر حسابداری صرافی دارند.

آموزش حسابداری با سپیدار برای شرکت‌های تولیدی

 

برای مثال نرم افزار حسابداری صرافی چرتکه قابلیت ایجاد اسناد ارزی، انجام عملیات مربوط به خرید و فروش و ثبت اطلاعات مشتریان را دارد. سایر ویژگی‌های مهمی که نرم افزار حسابداری صرافی باید داشته باشد، موارد زیر هستند:

  • قابلیت ارائه صورت‌های مالی و حسابداری به صورت لحظه‌ای یا دوره‌ای
  • قابلیت افزودن کاربران و تعریف اطلاعات جدید برای کاربران
  • تعیین سطح دسترسی کاربران
  • امکان معرفی منابع و دارایی‌های گوناگون
  • قابلیت انجام امور مربوط به تبدیل ارزها
  • قابلیت قیمت گذاری
  • انجام عملیات مختلف خرید فروش انتقال و معامله ایجاد حواله‌های ارز
  • ایجاد انواع گزازش‌های کاربردی مثل صورتهای مالی صرافی‌ها و صورت‌های سود و زیان و غیره

پیشنهاد مطالعه: آموزش ماشین حساب حسابداری – راهنمای جامع

کلام پایانی

در این مطلب در مورد آموزش حسابداری صرافی صحبت کردیم. حسابداری در صرافی به منظور کنترل امور مالی و تنظیم اسناد مربوطه صورت می‌گیرد. حسابداری صرافی‌ها به دو روش مختلف و با کمک نرم افزارهایی همچون هلو، سپیدار، چرتکه و محک انجام می‌شود. افرادی که نیاز به حسابداری صرافی دارند یا می‌خواهند از این حرفه کسب درآمد کنند، می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزش حسابداری پیشرفته صرافی مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

مکتب خونه دوره‌های کامل و جامع آموزش حسابداری برای کاربران خود در نظر گرفته است که می‌توانید از مفاهیم آن بهترین بهره را ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید دوره همین حالا به صفحه آموزش حسابداری سر بزنید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا