زبان خارجی

جاهای دیدنی ترابزون: 11 مکان شگفت‌انگیز در ترابزون ترکیه که باید دید

آشنایی با ترابزون

جاهای دیدنی ترابزون در مقایسه با سایر جاهای دیدنی ترکیه در دهه اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اگر چه این منطقه در برنامه بسیاری از گردشگران قرار نداشت اما در سال‌های اخیر مردم زیادی جهت کشف آن هجوم آورده‌اند. ترابزون در شمال شرقی ترکیه واقع شده است. ترابزون به منطقه دریای سیاه (کارادنیز) تعلق دارد که به دلیل آب و هوای خاص خود بسیار حاصل‌خیز است. این منطقه نه تنها یکی از اماکن دیدنی ترکیه به حساب می‌آید بلکه توانسته است به رکورد بسیار خوبی در بازار املاک و مستغلات دست پیدا کند.

ترابزون از شهرها و روستاهای کوچکی تشکیل شده است که به دل کوه‌های پونتیک کشیده شده‌اند. این استان در همجواری مرکز چای ترکیه استان ریزه قرار گرفته است. برای رسیدن به ترابزون کافی است که با اولین پرواز خود را به استانبول برسانید سپس با پرواز به سمت ترابزون یک فرود زیبا با چشم‌انداز خط ساحلی را تجربه کنید.

اگر چه همچنان ترابزون در برنامه سفر ایرانیان جایگاه خود را پیدا نکرده است اما یه قطعه زیبا و بی‌نظیر از ترکیه است که دارای جاذبه‌های گردشگری چشم‌نوازی است.

جاهای دیدنی‌ ترابزون

در ادامه به بررسی 15 مکان از جاهای دیدنی ترابزون پرداخته شده است که نباید آن‌ها را از دست داد.

موزه ایاصوفیه

ترابزون که به احتمال زیاد اوایل قرن 8 توسط مهاجران یونانی پایه‌گذاری شده است خیلی زود توانست به عنوان بخشی از مسیر تجارت ایران و مدیترانه رونق بگیرد. یکی از جاهای دیدنی ترابزون موزه ایاصوفیه است که در قدیم به عنوان کلیسا از آن استفاده می‌شده است. این موزه توسط امپراطورکنستانتین اول بلافاصله پس از ورود وی به ترابزون از قسطنطنیه (استانبول امروزی) در سال 1204 ساخته شده است.

طرح صلیبی این کلیسا به کمک یک شبستان و نقاشی آبرنگ روی گچ‌های دیوار آن چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در امتداد ورودی جنوبی یک کتیبه وجود دارد که داستان حضرت آدم را شرح داده است که نشان از اثر فرهنگ شرق در آن دوران است. با وجود اینکه نقاشی‌های دیواری به شدت آسیب دیده‌اند اما همچنان زیبا هستند.

موزه ایاصوفیه

 

صومعه سومولا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ترابزون

از جاذبه‌های محبوب و شناخته‌شده ساحل دریای سیاه می‌توان به صومعه سومولا یا همان صومعه مریم مقدس اشاره کرد. این صومعه که به نظر می‌رسد از دل صخره‌ها جوانه زده است یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ترابزون به حساب می‌آید. این صومعه در حدود 70 کیلومتری جنوب ترابزون واقع شده است که قدمت آن به دوران بیزانس برمی‌گردد. تا سال 1923 به عنوان یک صومعه فعالیت خود را ادامه داد و در آن سال بسته شد.

این صومعه که در ارتفاع هزار و دویست متری قرار دارد توسط امپراتوری‌های مختلف منطقه اداره، تخریب و نابود شده است. نقاشی‌های دیواری فوق‌العاده پر جنب و جوش با وجود آسیب‌های فراوان در داخل کلیسای اصلی وجود دارد. اتاق‌های متفرقه از جمله اتاق تحصیل و نمازخانه‌های کوچک مجموعه به خوبی به شما کمک می‌کند تا ریاضت زندگی مذهبی را در قرن‌های گذشته تصور کنید. البته بدون شک بزرگترین نکته قابل توجه این مکان دیدنی منظره فوق‌العاده‌ای است که شبیه کوه‌های آلپ است و هر کسی نمی‌تواند از آن بگذرد.

صومعه سوملا

 

عمارت آتاتورک

این عمارت در فاصله 5 کیلومتری از مرکز ترابزون واقع شده است. این بنا توسط یک معمار یونانی در سال 1903 به سبکی شبیه ساختمان‌های دریای سیاه در کریمه بنا شد. این عمارت از سه طبقه تشکیل شده که روی تپه‌ای از تپه‌های ترابزون واقع شده است. هنگامی که آتاتورک در سال 1937 از این شهر بازدید کرد خانواده روس ساکن آنجا آن را به او هدیه دادند.

این کاخ که یکی از جاهای دیدنی ترابزون به حساب می‌آید به یک موزه تبدیل شده است که با معماری منحصر به فرد خود، باغ‌های زیبا و دکوراسیون داخلی قابل توجه‌ای که دارد گردشگران زیادی را در قرن بیستم جذب کرده است. این موزه از ساعت 9 صبح کار خود را شروع می‌کند و تا ساعت 7 عصر در خدمت گردشگران است.

عمارت آتاتورک

 

موزه ترابزون

موزه ترابزون یک کاخ قرن بیستمی با طراحی داخلی چشم‌نواز است. انواع طلا، جواهرات، گیاهان، گل‌ها  و همچنین آداب و رسوم مردم ترابزون و برخی از موارد مورد استفاده آن‌ها در این موزه مردم‌شناسی جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ و شناخت مردم این منطقه قرار داده شده است.

سقف نقاشی شده این موزه به همراه آثاری از عصر بیزانسی و عصر هلنیستی دل هر گردشگری را به دست می‌آورند. این موزه در خیابان اوزون ترابزون واقع شده است که از ساعت 9 صبح تا 6 عصر از گردشگران پذیرایی می‌کند.

موزه ترابزون

 

قلعه ترابزون

دیوارهای دفاعی شهر ترابزون یا همان قلعه ترابزون یکی از جاهای دیدنی ترابزون است که از دوران بیزانس به جای مانده است. این قلعه عثمانی در یک تپه خارج از شهر در کنار ساحل دریای سیاه واقع شده است.

این قلعه از سه قسمت قلعه تحتانی، قلعه مرکزی و قلعه فوقانی تشکیل شده است که قلعه فوقانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. قلعه‌های مرکزی و تحتانی توسط الکسیوس دوم ساخته شده است.

این قلعه نمادی از مقاومت مردم شهر ترابزون است که از آن به عنوان یک ساختمان نظامی استفاده می‌شده است. بخش زیادی از دیوار و برج‌های این قلعه به جای مانده است که نباید دیدن آن را از دست داد.

قلعه ترابزون

 

دریاچه اوزون گول یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ترابزون

دریاچه اوزون گول در جنوب شرقی ترابزون در منطقه چایکارا در استان ترابزون در شمال شرقی ترکیه و در نزدیکی دریای سیاه واقع شده است. نام این دریاچه از روستای اوزون گول گرفته شده است که به دریاچه‌های طولانی خود که توسط کوه‌ها و علفزارهای سبز احاطه شده است معروف است. اوزون گول در ترکی به معنای رودخانه طولانی است که طول این دریاچه به یک کیلومتر می‌رسد.

این دریاچه یکی از بهترین مکان‌ها برای اردو زدن، قدم زدن و گشت و گذار در طبعیت و سایر فعالیت‌ها است. در مسیر رسیدن به این دریاچه می‌توانید از دیدن کارخانه چاقو که از صنایع دستی اجدادی منطقه استو مزارع چای معروف ترک و چشیدن طعم چای سنتی نیز لذت ببرید.

دریاچه اوزون گول

 

ارتفاعات سلطان مراد

ارتفاعات سلطان مراد یکی از جاهای دیدنی ترابزون است که در غرب ترکیه واقع شده است. این منطقه ییلاقی 75 کیلومتر با ترابزون و 35 کیلومتر با دریاچه اوزون گول فاصله دارد. این مکان در شیب‌های کوهستان واقع شده است که مراسم‌های باستانی متعددی در آنجا نیز برگزار می‌شود.

ارتفاعات سلطان مراد به دلیل چشم‌اندازهای خیره‌کننده خود مورد توجه گردشگران بسیاری به خصوص عرب‌ها قرار گرفته است. وجود یک هتل در این ارتفاعات به گردشگران کمک می‌کند تا زمان بیشتری را در این منطقه سپری کنند. در این ارتفاعات ابرها از گردشگران پذیرانی می‌کنند و در فصل زمستان برف مانند کتی بر تن این و آن‌ خودنمایی می‌کند.

ارتفاعات سلطان مراد

 

غار Çаl یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ترابزون

دومین غار طولانی جهان است که طول مسیر شناسایی شده آن به 8 کیلومتر می‌رسد. این غار در حدود 47 کیلومتری مرکز ترابزون واقع شده است. اگر چه عمق آب این غار در تابستان در حدود 25 سانتی‌متر است اما در زمستان تا 1.5 متر افزایش پیدا می‌کند. این غار که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترابزون به حساب می‌آید، در سال 2013 جهت پذیرایی از گردشگران درهای خود را به روی آن‌ها گشود. سالانه نزدیک به 25000 گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه دیدن می‌کند.

بازدیدکننده‌ها تنها مجاز به مشاهده 1 کیلومتر از این غار هستند. این غار دارای سیستم تهویه طبیعی است و هوای داخل غار به حدی تمیز است که هیچ مشکلی برای گردشگران حتی افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند پیش نخواهد آمد. بعضی از بومی‌های منطقه معقتد هستند که آبی که در داخل این غار جریان دارد به درمان عفونت‌های سینوسی و آسم کمک می‌کند.

 

غار چال

فلات حیدر نبی

فلات حیدر نبی یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی ترابزون است که زیبایی آن چشم هر گردشگری را نوازش می‌کند. ارتفاع این فلات به 1600 متر می‌رسد و تمام امکانات متمایز رفاهی و گردشگری در این منطقه تامین شده است.

فاصله این فلات با مرکز شهر ترابزون حدود 55 کیلومتر است. گردشگران زیادی در تابستان این منطقه را به دلیل آب و هوای خنک انتخاب می‌کنند. با این حال این منطقه به دلیل طبیعتی جادویی، مه و باران، دریاچه‌ها و چشمه‌ها مانند دریاچه ماهی و مراتع و چمنزارهای سرسبز خود بین گردشگران خارجی شناخته شده است.

شما می‌توانید هنگام بازدید از دریاچه ماهی در فلات حیدر نبی خودتان را با یک وعده ماهی غافل‌گیر کنید. در بالای فلات حیدر نبی رستوران‌ها و کافه‌های متعددی وجود دارد که از گردشگران پذیرایی می‌کنند. در این منطقه شما می‌توانید از لمس ابرها و منظره خیره‌کننده لذت ببرید.

فلات حیدر نبی

آیدر یکی از خیره‌کننده‌ترین جاهای دیدنی ترابزون

آیدر یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترابزون است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این منطقه آلپی کوه‌های مرتفع و خارق‌العاده‌ای را در خود جای داده است که شکوه و جلال خاصی را به آن می‌بخشند. آیدر در زبان یونانی به معنای دامنه‌های کوهستانی است که ساکنان این منطقه در آنجا زندگی می‌کنند.

کوه‌ها و طبیعت خیره‌کننده آیدر تنها دلیل محبوبیت این منطقه نیست. در حقیقت آیدر محبوبیت خود را مدیون چشمه‌های آب گرم و خواص آب گوگردار است. امکانات تفریحی بسیار زیادی در این منطقه جهت دوچرخه‌سواری در طبیعت، کوهنوری و حتی کایاک‌سواری در رودخانه‌ای که به سمت ترابزون در جریان است در این منطقه در اختیار گردشگران قرار داده شده است.

 

روستای همسیکوی

این روستای جذاب در 52 کیلومتری جنوب مرکز شهر ترابزون واقع شده است که زندگی عجیب و غریبی در آن جریان دارد. این روستا یکی از زیباترین مناطق ترکیه است که جایگاه بسیار خاصی میان علاقه‌مندان به ورزش اسکی دارد. این منطقه در زمستان برف بسیار سنگینی را تجربه می‌کند و در تابستان با هوای معتدل خود از مهمانان پذیرایی می‌کند.

همسیکوی به ترکی به معنای پنج روستا است. این دهکده از پنج روستای کوچک تشکیل شده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. قبل از ورود به این روستا از منظره چشمگیر آن شگفت‌زده خواهید شد و در فضای دل‌انگیز این دهکده آرامشی جادویی را احساس خواهید کرد. از دیگر ویژگی‌های این دهکده می‌توان به محصولات لبنی آن اشاره کرد که بهترین مکان برای طرفداران شیر و فراورده‌های آن است.

روستای همسیکوی

 

غذا

غذاهای ترکیه‌ای از شهرت خاصی میان مردم جهان بهره می‌برند. به لطف غذاهای منحصر به فرد منطقه دریای سیاه لذت بازدید از جاهای دیدنی ترابزون دو چندان می‌شود. هامسی (آنچوی) به لطف تجارت محلی ماهی‌گیری یکی از غذاهای اصلی منوهای ترابزون است. علاوه بر آن یک کوفته بسیار خاص از منطقه آقچه‌آباد و یک صبحانه بسیار مقوی به نام کویماک که به آن مهلاما نیز گفته می‌شود را امتحان کنید.

کلم سیاه در این منطقه به وفور پیدا می‌شود و اغلب در سالادها و سوپ‌ها وجود دارد. باقلوای ترکی نیز یک میان وعده بی‌نظیر است که هیچ گردشگری بدون امتحان کردن آن از ترکیه خارج نمی‌شود. اگر چه پیده یک غذای ملی به حساب می‌آید اما نسخه ترابزون آن که با تخم‌مرغ تهیه می‌شود به گواه گردشگران یکی از لذیذترین غذاهای ترکیه است.

از آن گذشته هر گردشگری که عاشق نوتلا است پس از رسیدن به ترابزون عاشق این منطقه خواهد شد. این منطقه یکی از تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های عمده فندق ترکیه به حساب می‌آید.

بهترین زمان سفر به ترابزون

بهترین زمان بازدید از ترابزون

آب و هوای ترابزون با سواحل جنوبی و غربی ترکیه متفاوت است. آب و هوای مدیترانه‌ای یعنی تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد در این منطقه غالب است. میانگین دمای سالانه 17 درجه و متوسط رطوبت 58 درصد است و به طور میانگین 226 میلی‌متر باران در این منطقه می‌بارد. از آذر تا فروردین باران و برف زیادی در این منطقه می‌بارد که بازدید از بعضی از جاهای دیدنی ترابزون مانند دریاچه اوزون گول را دشوار می‌کند. بهترین آب و هوا را می‌توان در بهار و اوایل تابستان در این منطقه تجربه کرد. لازم به ذکر است مرداد و شهریور گرم‌ترین ماه‌های ترابزون به شمار می‌آیند.

به لطف نزدیکی کشور ترکیه می‌توانید به طور زمینی به ترابزون سفر کنید. فراموش نکنید هنگام سفر زمینی به مجوز خروج (کاپوتاژ)، سند ماشین و گواهینامه بین‌المللی نیاز دارید. البته این امکان فراهم شده است که از مرز بازرگان به کمک تاکسی‌های بین شهری ترکیه یا اتوبوس‌های VIP سفر خود را ادامه بدهید. امکانات اقامتی و تفریحی نیز در این شهر مانند سایر شهرهای ترکیه در دسترس قرار دارد که به با قیمتی مقرون به صرفه می‌توانید در یکی از آن‌ها مستقر شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا