پایتون

نحوه کار با پایتون کاروفناوری نهم

برنامه نویسی و اهمیت آن باعث شده تا بخشی از کتاب درسی دانش آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم به  آموزش اصول آن اختصاص داده شود. زبان برنامه نویسی که برای آموزش انتخاب شده، زبان برنامه نویسی پایتون (Python) است. دلیل انتخاب زبان پایتون، سادگی آن است که باعث شده تا به عنوان یکی از پودمان‌ها در نظر گرفته شود. این زبان برنامه نویسی ساده می‌تواند فرایند یادگیری را برای دانش آموزان راحت‌تر کند. در ادامه در مورد این زبان و نحوه کار با پایتون کار و فناوری پایه نهم صحبت می‌کنیم.

اهمیت یادگیری برنامه نویسی چیست؟

با یادگیری برنامه نویسی شما می‌توانید نحوه نوشتن دستورالعمل‌ها را با رایانه آموزش ببینید و به رایانه خود بگویید که چه‌کاری را برای شما انجام دهد. این دستورالعمل‌ها با کمک یک زبان برنامه نویسی نوشته می‌شود. زبان پایتون می‌تواند برای شروع یادگیری برنامه نویسی برای همه سنین گزینه‌ای ایده‌ال باشد؛ زیرا شما می‌توانید آن را به صورت رایگان بر روی همه دستگاه‌ها نصب و کار با آن را شروع کنید.

مسئله دیگر این است که رایانه‌ها زبان مربوط به خود را دارند و نمی‌توان با زبان عادی انسان‌ها با آن‌ها سخن گفت. این دستگاه‌ها از زمانی که اختراع شده‌اند تا به حال بسیار سودمند بوده و توانستند کارهایی که برای انسان‌ها دشوار و زمان‌بر است را به راحتی انجام دهند. زبان برقراری ارتباط با رایانه‌ها همان زبان برنامه نویسی است و چه‌بهتر که از همان سنین پایین‌تر این زبان را یاد بگیریم. زبان‌های برنامه نویسی انواع مختلفی دارند و هر کدام برای منظور خاصی استفاده می‌شوند.

مزایای یادگیری پایتون از سنین پایین

دانش آموزان با تقویت مهارت برنامه نویسی می‌توانند با روش‌های خلاقانه برای حل مسئله آشنا شوند و درنتیجه آن تفکر الگوریتمی، خلاقیت و مهارت حل مسئله آن‌ها پرورش پیدا کند. بر اساس تحقیقات هر چقدر دانش آموزان مهارت برنامه نویسی را از سنین پایین‌تر آموزش ببینند، قدرت حل مسئله در وجود آن‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. همچنین آموزش پایتون و دیگر زبان‌های برنامه نویسی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی و قدرت درک مفاهیم ریاضی دانش آموزان تأثیر مثبت خواهد گذاشت به طوری‌که نگرش آن‌ها را در یادگیری، استدلال منطقی و خطاها تغییر دهد.

چرا زبان پایتون برای دانش آموزان انتخاب شده است؟

حال که در این مطلب کار با پایتون کاروفناوری نهم با اهمیت یادگیری برنامه نویسی آشنا شدیم، این سؤال پیش می‌آید که چرا برای یادگیری دانش آموزان، زبان برنامه نویسی پایتون را انتخاب کرده‌اند. از مهم‌ترین دلایل آن این است که پایتون در اجرای برنامه‌ها و حروف‌چینی، گرامر ساده‌ای دارد. یادگیری این زبان برای دانش آموزان بسیار ساده است و در عین حال می‌تواند کارایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

زبان پایتون برای دانش آموزان

خوانایی کدهای این زبان بسیار بالا هستند و نوشتن برنامه‌های آن به تعداد خط کد کم‌تری در مقایسه با زبان‌های C و جاوا نیاز دارد. علاوه بر این، این زبان با منبع کد آزاد به حساب می‌آید و به طور رایگان می‌توان از آن استفاده کرد. پایتون کتابخانه‌های مختلفی برای کاربران خود دارد. از طرفی این زبان به عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب در میان افراد مبتدی و حرفه‌ای شناخته می‌شود. قدرت این زبان را می‌توان از به کارگیری آن توسط شرکت‌های بزرگی مانند ناسا، گوگل و بسیاری از مراکز علمی متوجه شد. در کل وجود کتابخانه های پایتون گسترده و کاربردهای پایتون در صنایع مختلف به اهمیت و محبوبیت این زبان بسیار افزوده است.

چگونگی نصب پایتون در کار با پایتون کاروفناوری نهم

پایتون یک نرم افزار متن‌باز است که کدهای آن به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد. نسخه قابل‌اطمینان نرم افزار نسخه Stable آن است که بهتر است آن را برای نصب انتخاب کنید.

آموزش پایتون مقدماتی با جادی

 

مراحل نصب نرم افزار در ادامه به صورت گام به گام توضیح داده شده است:

  • اطلاع از نسخه سیستم عامل

در ابتدا باید از نسخه سیستم‌عامل سیستم خودآگاهی داشته باشید. در صورتی که از نسخه آن آگاهی ندارید، می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کرده تا بدانید کدام‌یک از نسخه‌های 32 یا 64 بیتی نرم افزار را باید دانلود کنید.

  • در میز کار ویندوز، روی آیکون This PC کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.
  • در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید از نسخه سیستم‌عامل ویندوز باخبر شوید.
  • دانلود نرم افزار پایتون

حال برای دانلود پایتون به آدرس Python.org بروید. در فهرست  Downloads روی گزینه Windows به منظور انتخاب نسخه ویندوز کلیک کنید.

  • نصب فایل

بعد از دانلود نرم افزار، روی فایل نصبی کلیک راست کنید و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید. برای تائید پیام ظاهرشده، گزینه Yes یا Run را انتخاب کنید.

برای نصب لازم است تا هر دو گزینه زیر فعال شود.

  • گزینه Install launcher for all users را فعال کنید. از این طریق برنامه پایتون برای همه کاربران تعریف شده در ویندوز اجرا می‌شود.
  • اگر گزینه Add Python 3.10 to PATH را فعال کنید، مسیر برنامه به متغیر PATH ویندوز اضافه خواهد شد و می‌توانید به طور مستقیم برنامه exe را از طریق هر مسیری با CMD اجرا کنید. برای آغاز نصب، گزینه Install Python 3.10.1 را انتخاب کنید.

برای کپی فایل‌ها روی سیستم خود منتظر بمانید. زمانی که پیام Setup was successful ظاهر شد، روی دکمه Close کلیک کنید. اگر توضیحات فوق کامل نبود و دوست دارید که با جزئیات بیشتری با نحوه نصى پایتون آشنا شوید، هم اکنون مطلب آموزش نصب پایتون را مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین منابع آموزش پایتون در سال 2023

کار با پایتون کاروفناوری نهم

برای شروع کار با پایتون کاروفناوری نهم از فهرست Start، گزینه IDLE (Python 3.10) را انتخاب کنید. IDLE یک محیط توسعه یکپارچه را در اختیار شما قرار می‌دهد که تمام ابزارهای لازم برای نوشتن و اجرای برنامه‌ها را دربرگرفته است. استفاده از این محیط به دو صورت زیر خواهد بود:

  • زمانی که IDLE پایتون را اجرا کنید، در ابتدا محیط Shell Window ظاهرشده که می‌توانید دستورات را به صورت خط به خط اجرا و نتیجه آن را مشاهده کنید. برای چاپ خروجی باید از دستور print()‎ استفاده شود.
  • گزینه New File را از فهرست File انتخاب کنید تا فضای ویرایشگر متن نشان داده شود. شما در این محیط می‌توانید مجموعه‌ای از دستورات را نوشته، آن‌ها را ویرایش و ذخیره کنید و اجرا و نتیجه آن‌ها را به طور یکجا مشاهده کنید.

 پایتون کاروفناوری نهم

تمام آنچه تا به این جای کار گفته شد در کتاب‌های کار و فناوری ششم تا پایه‌های بالاتر آورده شده است و دانش آموزان می‌توانند در پودمان‌های مختلف مانند پودمان ترسیم، پودمان خودرو، الگوریتم و دیگر پودمان‌ها مهارت‌های لازم را به دست آورند. هرکدام از کارهای کلاسی با هدف خاصی طراحی شده‌اند و شما می‌توانید از طریق آن‌ها با مفاهیمی مانند متغیرها، دریافت مقدار ورودی، عملگرهای ریاضی، عملگرهای مقایسه‌ای، شرط‌ها و دستورات آشنا شوید. در ادامه مثال‌هایی از کار کلاسی صفحه‌های مختلف کتاب کار و فناوری نهم را توضیح می‌دهیم.

کار کلاسی صفحه ٥٢ کتاب درسی

هدف این کار کلاسی، طراحی کارت شناسایی است که برای انجام آن باید گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • به کتابخانه turtle بروید و یک نمونه از نوع ترتل را بسازید.
Laki=turtle.Turtle()
  • لاکی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد که همان شکل لاک‌پشت برای آن انتخاب می‌شود. دستور آن به شکل زیر است:
 Laki.shape(‘ turtle’)

وقتی‌که قصد داشته باشیم لاک‌پشت کاری را انجام دهد، مقابل نام آن یک نقطه می‌گذاریم و بعد آن کار را می‌نویسیم. کارهایی که لاک‌پشت انجام می‌دهد، متد نام دارد. متدهای زیادی برای لاک‌پشت تعریف شده که می‌توانید با هر یک از آن‌ها آشنا شوید.

  • برای حرکت لاکی تا 50 پیکسل می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:
Laki.forward(50)
  • می‌توانید برنامه را ذخیره کرده و آن را با کلید F5 اجرا کنید. برای تکمیل کارت شناسایی می‌توانید با دستورات دیگر نیز در کتاب آشنا شوید.

با استفاده از کتابخانه turtle python و دستورات مختلف در طی کارهای کلاسی یاد می‌گیرید که چگونه هشت ‌ضلعی، شش ‌ضلعی و دیگر ترسیمات را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا ابتدا در مورد هدف یادگیری برنامه نویسی و دلیل انتخاب زبان پایتون برای دانش آموزان صحبت کنیم. فرآیند کتاب‌های درسی کار و فناوری در پایه‌های مختلف به این صورت است که شما ابتدا با دستورات ساده پایتون آشنا شوید و سپس یاد بگیرید که چگونه می‌توان از دستورات پیچیده‌تر استفاده کنید. برای مثال یاد می‌گیرید که می‌توان کارهای ترسیم با دستورات مختلف را انجام دهید و نتایج آن‌ها را تحلیل کنید.

آموزش پایتون پیشرفته با جادی

 

با یادگیری دقیق دستورات پایتون، کار با پایتون کاروفناوری نهم و اجرای دقیق کارهای کلاسی یاد می‌گیرید که چگونه خود را به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای در آینده تبدیل کنید و حتی بازی‌های رایانه‌ای بسازید. به امید اینکه مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد.

آموزش پایتون

اگر به فکر یادگیری پایتون از صفر تا صد هستید و دوست دارید در کمترین زمان ممکن مهارت‌های پایتون خود را افزایش دهید، استفاده از دوره‌های آموزش پایتون به شما توصیه می‌شود. استفاده از دوره‌های آموزش پایتون به شما امکان می‌دهد در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید. برای این هدف در پلتفرم آموزشی مکتب خونه انواع دوره آموزشی با اهداف گوناگون در دسترس است. از دوره‌های پایتون مقدماتی گرفته تا دوره‌های پیشرفته پایتون به صورت رایگان و پولی در مکتب خونه موجود است. همچنین آموزش فریمورک‌های محبوب پایتون، آموزش پایتون برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، آموزش پایتون برای نوجوانان و کودکان و غیره نیز از دوره‌های موجود در مکتب خونه محسوب می‌شوند. هم‌اکنون از طریق صفحه آموزش پایتون می‌توانید از این آموزش‌ها دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا