زبان خارجی

افتتاح حساب بانکی در ترکیه: بررسی کامل روند افتتاح حساب به همراه اخرین تغییرات

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

ترکیه، شرق و غرب، مدرن و کهن را گرد هم آورده است. ترکیه به ویژه استانبول خانه هزاران مهاجر است که برای کار، تحصیل یا بازنشستگی در یک محیط پر جنب و جوش به آنجا نقل مکان کرده‌اند. اگر قرار است این کشور جذاب و خوش آب و هوا را به خانه خود تبدیل کنید باید به فکر افتتاح حساب بانکی در ترکیه باشید.

 

ویدیوهای پییشنهادی : آموزش زبان ترکی استانبولی
آموزش زبان ترکی استانبولی

 

بدون افتتاح حساب در ترکیه در موراد ضرروی مانند پرداخت قبض تلفن همراه، قبض آب یا دسترسی به اینترنت به مشکل خواهید خورد. اما نیاز نیست که نگران باز کردن حساب بانکی در ترکیه باشید زیرا در سال‌های اخیر ترکیه با هدف ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی با وضع قوانین جدید روند افتتاح حساب را بهبود بخشیده است. در حقیقت یک حساب بانکی در ترکیه به یک خارجی کمک می‌کند که به راحتی پول برای خانواده خود در خارج از کشور بفرستد و همچنین نیازهای روزمره او را برطرف کند.

با تمام این تفاسیر ممکن است روند افتتاح حساب بانکی در ترکیه بانک به بانک متفاوت باشد. برای مثال ممکن است به درخواست شما در بانک Bankş Bankası بسیار سریع رسیدگی شود در حالی‌که در بانک TEB این درخواست به آن سرعت بررسی نشود. در ادامه این روند را با تمام جزئیات از جمله چگونگی باز کردن حساب بانکی در ترکیه بدون داشتن اقامت را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

انواع حساب بانکی در ترکیه

افتتاح حساب بانکی در ترکیه کمتر از ۱۰ دقیقه با هر ارز رایجی امکان‌پذیر است. تمام حساب‌های بانکی در ترکیه تا ۱۰۰ هزار لیر ترکیه توسط دولت ترکیه بیمه و نقدشوندگی آن‌ها تضمین می‌شود. به طور کلی شما می‌توانید با یک حساب بانکی در ترکیه:

  • یک واحد آپارتمان یا یک خانه ویلایی در ترکیه بخرید و ثمن معامله را از طریق حساب بانکی خود انتقال دهید.
  • یک شعبه از شرکت خود را در ترکیه افتتاح کنید.
  • با حساب پس‌انداز درآمد ماهیانه داشته باشید.
  • در ترکیه کار کنید و ماهیانه حقوق خود را دریافت کنید.
  • قبوض خدمات شهری از قبیل آب و برق ماهیانه، wi-fi را پرداخت کنید.
  • با کارت نقدی متصل به حساب بانکی در ترکیه خرید کنید.

بنابراین شما با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از انواع مختلف حساب بانکی در ترکیه را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی ویژگی‌های مختلف این حساب‌ها خواهیم پرداخت.

 

مقاله پییشنهادی : چرا باید زبان ترکی استانبولی را یاد بگیریم؟
چرا باید زبان ترکی استانبولی را یاد بگیریم؟

 

حساب جاری

این حساب به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان وجه‌ مورد نظر خود را واریز یا برداشت کنید. هیچ سودی به حساب تعلق نمی‌گیرد. شما می‌توانید از خدمات بانکی این حساب از جمله انتقال پول، دسته چک، بازپرداخت وام، پرداخت هزینه‌ها و اجاره، قبوض و مالیات‌ها، مبادله ارزها و فلزات گران‌بها استفاده کنید.

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

حساب مشارکتی

این نوع حساب‌ها توزیع بازده در محدوده مشارکت سود و زیان را بین صاحب حساب و بانک عامل امکان‌پذیر می‌کند. وجوه جمع‌آوری شده از حساب‌های شرکت‌کننده جهت تامین مالی بخش‌های تجارت، صنعت، کشاوری و خدمات در راستای اصول بانکداری اسلامی بدون ربا استفاده می‌شود.

مهم‌ترین نکته در این سیستم تعیین نرخ بازده در انتخاب دوره به جای ابتدا آن است.

حساب جاری طلا

این نوع حساب بانکی در ترکیه فرصت ارزیابی پس‌انداز را به شکل طلا فراهم می‌کند. برخی از بانک‌ها ممکن است ارزیابی پس‌انداز را بر اساس قیمت سایر فلزات نیز ارائه دهند.

  • از حساب طلا می‌توان برای پس‌انداز استفاده کرد.
  • در هر زمان می‌توان به قیمت روز نسبت به خریداری یا فروش طلا اقدام کرد.
  • حداقل معامله معمولا یک صدم گرم است.
  • یک حواله در ازای طلای ذخیره شده در بانکی که خرید و فروش طلای واقعی در آن صورت می‌گیرد مانند Kuwait Turk Bank صادر می‌شود.
  • شما می‌توانید بر حسب گرم طلا را از برخی از شعب و خودپردازهای بانکی که عملیات خرید و فروش طلا دارند برداشت کنید.

انواع دیگری از حساب‌های بانکی در ترکیه مانند حساب پس‌انداز نیز وجود دارد.

افتتاح حساب بانکی در ترکیه چگونه است؟

دو روش مختلف افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای اتباع خارجی وجود دارد. روش اول مختص افتتاح حساب‌های شخصی است و روش دوم مخصوص شرکت‌هاست. برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه هر بانک شرایط و قوانین خاص خود را دارد. به طور کلی یک شهروند خارجی برای باز کردن حساب بانکی در ترکیه به مدارک زیر نیاز دارد.

  • قبل از هر چیزی شخصی که قرار است یک حساب بانکی در ترکیه باز کند باید آدرس مشخصی را تعیین کند. این آدرس توسط یک اجاره‌نامه یا قبض خدمات شهری باید تایید شود.
  • شهروندان خارجی برای داشتن حساب بانکی در ترکیه باید شماره مالیاتی داشته باشند. به این منظور شهروند خارجی باید با مراجعه به اداره مالیات در مدت زمانی کوتاه نسبت به دریافت یک شماره مالیات اقدام کند.
  • با شماره مالیاتی دریافت شده از اداره مالیات به همراه آدرس بانکی شخص می‌تواند نسبت به افتتاح حساب بانکی در ترکیه اقدام کند.
  • ممکن است در برخی از بانک‌ها ارائه یک شماره تلفن همراه نیز الزامی باشد. به همین منظور نیاز است که شهروند نسبت به تهیه یک شماره تلفن همراه از یک اپراتور در ترکیه اقدام کند. همچنین برای افتتاح حساب شما باید فرم تایید امضا را پر کنید.

برای اطلاع از سایر مدارک مورد نیاز خود می‌توانید به وب‌سایت رسمی بانک مراجعه کنید. خوشبختانه تمام بانک‌های معتبر ترکیه مانند QNB Finansbank، Halbank، Vakifbank، ING Bank نسخه انگلیسی قابل قبولی را در اختیار کاربران گذاشته‌اند که قبل از مراجعه به شعبه بانک می‌توانید تمام مدارک مورد نیاز را بررسی کنید.

مدارک مورد نیاز یک شرکت برای باز کردن حساب بانکی در ترکیه

همانطور که در بالا اشاره شد روش دوم مختص شرکت‌هایی است که به دنبال افتتاح حساب در ترکیه هستند. هر شرکت برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه باید به طور کلی روند زیر را دنبال کند.

  • برخلاف حساب‌های بانکی شخصی حساب‌ بانکی یک شرکت تنها و تنها توسط یک مدیر با اختیار امضا می‌توانند افتتاح شود.
  • شماره مالیاتی باید از اداره مالیات تهیه شود. برای تهیه آن نیاز به استقرار شرکت در ترکیه یا فعالیت مالی در ترکیه نیست. داشتن یک آدرس مشخص کفایت می‌کند.
  • به منظور باز كردن حساب بانكي در تركيه، مدیر شرکت به همراه شماره مالیات و کلیه اسناد شرکت که توسط دفتر اسناد رسمی یا کنسولگری تایید شده به بانک مراجعه می‌کند.

 

مقاله پییشنهادی : ثبت شرکت در ترکیه
ثبت شرکت در ترکیه

آیا می‌توان از خارج از کشور یک حساب بانکی در ترکیه باز کرد؟

گزینه‌های شما برای افتتاح حساب در ترکیه از خارج از کشور به نوع حسابی که می‌خواهید باز کنید و همچنین این مساله که آیا اجازه اقامت در ترکیه دارید یا نه بستگی دارد. بانک‌های اصلی علاوه بر ارائه خدمات به ساکنان محلی خدماتی را برای مشتریان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند. تمام بانک‌های اصلی کارمندان انگلیسی‌زبانی را برای ارائه توضیحات روند دسترسی به این خدمات را در نظر گرفته‌اند که می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید.

اجازه اقامت

باز کردن حساب بانکی در ترکیه بدون داشتن اقامت یکی از دغدغه‌های غیربومی‌هایی است که علاقه زیادی به ایجاد رابطه کاری یا سرمایه‌گذاری در ترکیه دارند. همچنین ممکن است که نیاز باشد قبل از مهاجرت به ترکیه نسبت به اجاره یک آپارتمان اقدام کنید که بدون شک بدون افتتاح حساب در ترکیه این امر امکان‌پذیر نیست.

هنگام درخواست اجازه اقامت در ترکیه احتمالا از شما خواسته شود که وضعیت مالی خود را اثبات کنید اما ارائه مشخصات حساب بانکی در ترکیه به هیچ عنوان الزامی نیست.  در حقیقت اظهارنامه بانکی شما از کشور مقصد قابل قبول است و اظهارنامه بانکی شما از ترکیه تنها می‌تواند شانس شما را بیشتر کند. آنچه شما باید روند درخواست اجازه اقامت در ترکیه ارائه دهید توانایی شما در حفظ توانایی مالی در ترکیه است.

به طور کلی افتتاح حساب بانکی به عنوان یک غیربومی بدون اجازه اقامت کمی پیچیده است. مهاجرانی که در حال حاضر در ترکیه حضور دارند توصیه می‌کنند که برای مذاکره با بانک در صورت وجود نقص در مدارک حاضر باشید. به طور کلی شما اگر بتوانید یک شماره مالیاتی کشور ترکیه را تهیه کنید می‌توانید نسبت به باز کردن حساب بانکی در ترکیه اقدام کنید. شماره مالیاتی یکی از مدارک الزامی برای باز كردن حساب بانكي در تركيه است که یک غیربومی قادر است طبق شرایطی آن را به دست بیاورد.

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

آیا می‌توانم بدون اجازه اقامت حساب بانکی در ترکیه باز کنم؟

همانطور که در بالا اشاره شد این مساله از آن‌ چیزی که به نظر می‌رسد مبهم‌تر است. برخی از مهاجرانی که پیش از شما نسبت به باز کردن حساب بانکی در ترکیه بدون داشتن اقامت اقدام کردند ادعا می‌کنند این امر بسیار بعید است که بتوانید بدون اجازه اقامت یا کار موفق شوید مگر اینکه بسیار خوش‌شانس باشید.

به طور معمول برای باز کردن حساب ارزی در ترکیه به اجازه اقامت نیاز ندارید. هر چند قوانین و شرایط هر بانکی متفاوت است و شما قبل از هر کاری بهتر است که با مشاوران بانک صحبت کنید. بانک‌ها بیشتر تمایل دارند که هنگام درخواست افتتاح حساب بانکی در ترکیه شخص مجوز اقامت حداقل ۶ ماه را در دست داشته باشد. اگر شخص این اجازه اقامت را ارائه ندهد در بیشتر موارد بانک درخواست افتتاح حساب را رد می‌کند. هیچ قانون مشخص و واضحی در این مورد وجود ندارد و تمام این مسائل سیاست‌های داخلی بانک‌ها است.

مقدار پولی که شما قرار است وارد ترکیه بکنید بسیار تاثیرگذار است. این مساله می‌تواند اهرم فشار بسیار قوی در مذاکره با بانک باشد. شانس خود را در ایجاد رابطه و شروع مذاکره از دست ندهید. نه تنها قوانین افتتاح حساب در ترکیه از بانکی به بانک دیگر متفاوت است بلکه هر شعبه با شعبه دیگر بانک نیز متفاوت عمل می‌کند. در حقیقت هر محله‌ای ممکن است نسبت به شرایط خود سیاست‌های سخت‌گیرانه یا آسانی را وضع کند. برای مثال شعبه آق‌سرای (یک محله نسبتا فقیر) برای افتتاح حساب بانکی سخت‌گیرانه‌تر از شعبه همان بانک در اتیلر برخورد می‌کند.

در صورتی که شهروند کشورهای لیست سیاه باشید بدون اجازه اقامت نمی‌توانید نسبت به باز کردن حساب بانکی در ترکیه اقدام کنید. به طور کلی شهروندان غیرترک هنگام افتتاح حساب در ترکیه تجربه‌های متفاوتی داشتند که بر همین اساس نمی‌توان به یک نتیجه کلی رسید.

 

کدام بانک را انتخاب کنم؟

در این بخش به بررسی ۴ بانک بزرگ پرداخته‌ایم که می‌توانید هنگام افتتاح حساب بانکی در ترکیه به سراغ آن‌ها بروید. دلیل اصلی انتخاب این ۴ بانک خدمات ویژه‌ و پشتیبانی فوق‌العاده‌ای است که به مشتریان بین‌المللی خود ارائه می‌دهند. این خدمات شامل ارائه خدمات به زبان انگلیسی و سایر زبان‌های بین‌المللی و همچنین خدمات متناسب با نیازهای مهاجران است.

از طرف دیگر اکثر بانک‌های بین‌المللی در ترکیه نیز فعالیت دارند. اگر حوصله دنبال کردن روند افتتاح حساب در ترکیه را ندارید بهتر است به سراغ آن‌ها بروید. این بانک‌ها به شما این امکان را می‌دهند که حساب خود را به نزدیک‌ترین شعبه به محل سکونت خود در ترکیه منتقل کنید تا از آن استفاده کنید.

چهار بانک بزرگ ترکیه

جا دارد بار دیگر به این نکته اشاره شود که هر بانکی روند ویژه و مخصوصی برای راه‌اندازی حساب جدید دارد. بنابراین بهتر است تمام جزئیات را از طریق وب‌سایت رسمی بانک بررسی کنید. در صورت نیاز حتی می‌توانید یک قرار ملاقات با کارمند انگلیسی‌زبان بانک هم هماهنگ کنید تا با بررسی تمام جوانب نسبت به افتتاح حساب در ترکیه اقدام کنید.

Isbank به عنوان بزرگترین بانک ترکیه مطمئنا شعبه‌ای از این بانک را در نزدیکی محل سکونت خود پیدا خواهید کرد. آن‌ها همچنین چندین شعبه در خارج از ترکیه در مناطقی مانند خاورمیانه، چین و انگلیس نیز دارند. برخی از شعبه‌ها در ترکیه در امور بانکی برای مشتریان خارج از کشور تخصص دارند که ممکن است تجربه راه‌اندازی حساب بانکی را برای شما شیرین کنند.
Garanti Bankası این بانک دومین بانک خصوصی ترکیه است. البته این بانک از نظر کارمندان انگلیسی‌زبان شناخته شده است. در برخی از شعبه‌ها رابطه بسیار خوبی بین کارمندان و مشتریان خارج از کشور وجود دارد. همچنین خدمات تلفنی به مشتری‌های انگلیسی‌زبان و آلمانی‌زبان نیز در نظر گرفته شده است.
Akbank این بانک یکی از بزرگترین بانک‌های ترکیه با سابقه بسیار زیاد است. آن‌ها طیف کاملی از حساب‌ها و کارت‌های مختلف را ارائه می‌دهند. همچنین شما پس از باز كردن حساب بانكي در تركيه می‌توانید از شعب و دستگاه‌های خودپرداز مختلف این بانک بهره ببرید. علاوه بر این این بانک خدمات مختلف بین‌المللی و خدمات تلفنی به مشتریان انگلیسی‌زبان را نیز ارائه می‌دهد.
Yapı Kredi هر چند نسبت به ۳ بانک معرفی شده از نظر حجم کوچکتر است اما این بانک کاملا معتبر است. همچنین طیف وسیعی از محصولات و خدمات بانکی را پوشش می‌دهد. آن‌ها حساب‌های مخصوص و کارت‌های بانکی مختلفی را برای مشتریان بین‌المللی خود در نظر گرفته‌اند.

 

کارمزدها و هزینه‌های بانکی

هنگام انتخاب حساب بانکی در ترکیه بسیار مهم است که شرایط و ضوابط را به ویژه زمانی که پای کارمزد و هزینه‌های بانکی در میان است با دقت بسیار بالایی مطالعه کنید. بدون توجه به این قوانین ممکن است پس از افتتاح حساب بانکی در ترکیه با هزینه‌های سرسام‌آوری روبرو شوید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در ادامه به برخی از آن‌ها و راه‌حل‌های ممکن اشاره شده است.

احتمالا با این مساله برخورد خواهید کرد که برای باز نگه داشتن حساب بانکی در ترکیه یا استفاده از کارت‌های اعتباری یا نقدی هزینه‌های مربوط به مالیات به طور منظم دریافت می‌شود. این هزینه‌ها با گذشت زمان افزایش پیدا خواهند کرد. هزینه رایج دیگر کارمزد دریافت وجه از خودپراز بانک دیگر است. با انتخاب یک بانک با شبکه بسیار قوی دستگاه‌های خودپرداز می‌توانید از این مشکل دوری کنید.

مشکل رایج دیگر مهاجران هزینه‌های گنجانده شده در جابجایی پول بین حساب‌هایی است که از دو ارز مختلف استفاده می‌کنند. هزینه‌های بانکی در این بخش می‌توانند بسیار گران تمام شوند.  بسیاری از بانک‌ها به عنوان کارمزد معاملاتی پول شما را با نرخی تبدیل می‌کنند که از نرخ مطلوب بسیار فاصله دارد. شما با استفاده از ترنسفر وایز برای نقل و انتقال پول بین‌المللی می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

 

مقاله پییشنهادی : هزینه های مهاجرت به ترکیه در سال ۲۰۲۰
هزینه های مهاجرت به ترکیه در سال 2020

 

با استفاده از ترنسفر وایز  می‌توانید از طریق همان نرخ واقعی ارز پول را بین حساب‌ها منتقل کنید. هیچ مبلغ پنهان یا اضافه‌ای وجود ندارد. در عوض برای انتقال خود با هزینه مشخصی روبرو خواهید شد که از بهترین نرخ ارز موجود نیز بهره‌مند شوید. در واقع ترنسفر وایز یک صرافی حامل است که به شما در انتقال منصافانه بین‌المللی کمک خواهد کرد.

افتتاح حساب در ترکیه

نحوه افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای ایرانیان

کار ایرانیان برای باز کردن حساب بانکی در ترکیه بدون داشتن اقامت به مراتب سخت‌تر از سایر کشورها است. در حقیقت به این دلیل که تمام بانک‌ها با ایرانیان برای افتتاح حساب در ترکیه همکاری نمی‌کنند. تنها بانکی که به ایرانیان اجازه افتتاح حساب می‌دهد بانک زراعت (Ziraat Bankası) است. البته تمام شعب این بانک برای ایرانیان حساب باز نمی‌کنند و این کاملا بستگی به رئیس شعبه دارد .

سود سالانه‌ بسیار بالای بانک زراعت یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن و همچنین افتتاح حساب بانکی در ترکیه بوده است. تا سال گذشته قبل از تغییر قوانین کشور ترکیه این بانک سود ۲۰ تا ۲۴ درصدی پرداخت کرده است. اگر چه در حال حاضر این رقم به دلیل تغییر کلی قوانین با کاهش چشمگیری مواجه شده است. در حقیقت سقف سود پرداختی توسط بانک مرکزی ترکیه برای حساب‌های شش ماهه تا یک ساله (لیر) ۱۲ درصد تعیین شده است.

ایرانیان می‌توانید دو نوع حساب در ترکیه داشته باشند. حساب اول حساب ارزی دلار یا یورو بسته به انتخاب شما است. باید بدانید این حساب یک حساب بین‌المللی نیست زیرا شما نمی‌توانید از خارج از کشور به این حساب‌ها پولی واریز کنید. حساب لیر است. در انتها شما یک کارت نقدی دریافت می‌کنند. فراموش نکنید کارت نقدی با کارت اعتباری تفاوت زیادی دارد. در حقیقت کارت نقدی به حساب لیر شما متصل است و پس از خرید پول به طور مستقیم از حساب شما کسر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا