توسعه فردیمدیریت

تأثیر ابعاد فن بیان در مدیریت کسب و کار

میزان زیادی از درصد موفقیت در کسب و کار به مهارت شما در انتقال افکار، احساسات و اطلاعات به مخاطب هدف یا مشتری دارد. یعنی این که چه چیزی را کجا و چگونه بیان کنید تا طرف مقابل قانع شود که محصول یا خدمت شما برای او مفید است. یا این که در سخنرانی برای کارکنان به گونه‌ای ظاهر شوید که اعتماد، اطمینان و وفاداری آن‌ها را جلب یا ارتقا دهید. در این مقاله از مجله مکتب خونه به بررسی تأثیر ابعاد فن بیان در مدیریت کسب و کار می‌پردازیم. اگر داخل یک سازمان وظایف مهمی چون بازاریابی، فروشندگی یا مدیریت، فعالیت دارید این نوشته می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

هدف استفاده از فن بیان در مدیریت کسب و کار «MBA»

علم مدیریت کسب و کار «Master of Business Administration» یک دانش بین رشته‌ای به شمار می‌‌رود؛ چرا که یک مدیر موفق فردی است که مهارت خوبی در زمینه‌های مختلفی مانند روان‌شناسی، جامعه شناسی، نحوه مدیریت و دیگر موضوعاتی که می‌توانند سطح ارائه خدمات یک مجموعه را ارتقا دهند داشته باشد.

مرجع کامل و جامع آموزش فن بیان + اعطای گواهینامه تخصصی

 

فن بیان یک مهارت ارتباطی است. این مهارت را می‌توانید در مکالمه، مکاتبه، سخنرانی و از طریق رسانه‌های ارتباطی به کار بگیرید تا بتوانید ارتباط مؤثر و پایداری را میان بخش‌های مختلف داشته باشید. وقتی فردی را در جایگاه مدیریت می‌گمارند، وظیفه دارد در برقراری ارتباط مؤثر میان خود و بخش‌های مختلف تمام تلاش خود را به کار گیرد. برای این منظور نیز نیاز به کسب مهارت فن بیان پیدا می‌کند.

هدف استفاده از فن بیان در مدیریت کسب و کار «MBA»

 

همه ما می‌دانیم که تمرینات و کلاس‌های فن بیان بیشتر برای آمادگی برای گویندگی و سخنرانی استفاده می‌شوند. مدیر یک مجموعه به عنوان سخنگو و پل ارتباطی میان اجزای مختلف سازمان و حتی گاهی اجزای داخل سازمان با سازمان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی خارج از آن عمل می‌کند؛ بنابراین در واقع یک سخنران و گوینده به شمار می‌رود. از این رو لازم است با تأثیر ابعاد فن بیان در مدیریت کسب و کار آشنا باشد تا بتواند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع ابزارهای سخنرانی

کاربرد فن بیان در مدیریت کسب و کار

شاید بر این باور باشید که کاربرد فن بیان در بازاریابی و مدیریت کسب و کار محدود به متقاعد کردن مشتری برای خرید است. این باور تا حدودی می‌تواند درست باشد. در واقع برای این که بتوانید توجه و انگیزه یک نفر را برای خرید افزایش دهید لازم است شناخت کافی از او داشته باشید. به این معنی که باید بتوانید زبان خاص مخاطب، محدوده خواسته‌های او، ماهیت شرکت و ارزش‌های محصولات آن را به درستی تشخیص دهید.

آموزش اصول و فنون مذاکره و متقاعدسازی

 

از سوی دیگر نمی‌توان این باور را به طور جدی و کامل تأیید کرد؛ زیرا یک مدیر بیشتر با کارکنان برخورد دارد تا مشتریان. اینجاست که تأثیر ابعاد فن بیان در مدیریت کسب و کار بسیار گسترده‌تر می‌شود. پس باید آگاهی، دانش و مهارت قابل قبول در مورد فن بیان به دست آورد. برای این بهتر بتوانیم این موضوع را روشن کنیم لازم می‌دانیم چند تکنیک مؤثر را در این حوزه مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد فن بیان در مدیریت کسب و کار

استفاده صحیح از زبان بدن

این که بدانید جایگاه زبان بدن در تأثیر ابعاد فن بیان در مدیریت کسب و کار چیست اهمیت زیادی دارد. بدن و زبان آن یکی از عناصر اصلی در انتقال مفاهیم و برقراری ارتباط بر پایه اعتماد است. طبق تحقیقات انجام شده مهارت‌های غیرکلامی حدود ۵۵ درصد از ارتباطات بین افراد را تشکیل می‌دهند و تنها ۷ درصد ماجرا را می‌توانید با کلام و بیان کلمات مدیریت کنید.

آموزش سخنرانی در جمع

 

بر این اساس حدود ۶۵ درصد از موفقیت شما در مدیریت کسب و کار تنها با این مهارت اکتسابی شکل می‌گیرد که به تنهایی عدد قابل توجهی است.

وضوح صحبت کردن شما مهم است

این که مشتری یا هر مخاطب دیگری دچار سردرگمی و عدم درک صحبت‌های شما شود لطمه بزرگی به ارتباط شما وارد خواهد کرد. با بتوانید کاملاً واضح و مختصر صحبت کنید. کلمات باید کاملاً فکر شده، قابل فهم و به درستی ادا شوند. برای این منظور می‌توانید سؤالاتی مرتبط با موضوع مورد بحث از مخاطب پرسیده و گفتگوی خود را بر اساس آن شکل دهید.

پیشنهاد مطالعه: دلایل ترس از سخنرانی و راهکارهای مقابله با آن

باید بر لحن و صدای خود مسلط باشید

جملات و کلمات شما باید لحنی متناسب با لحن مخاطب داشته باشند. همچنین باید بتوانید صدای خود را نیز با صدای طرف صحبت خود تنظیم کنید. این کارها باعث می‌شوند مخاطب بتواند احساس راحتی بیشتری با شما داشته و علاقه بیشتری هم برای ادامه مکالمه نشان دهد.

زبان و گویش مخاطب اهمیت دارد

در صورتی که به زبان یا گویش خاصی تسلط دارید لازم است از آن برای ایجاد و تحکیم ارتباط با مخاطب خود استفاده کنید. این مورد نیز می‌تواند احساس نزدیکی مخاطب به شما را افزایش دهد. در واقع مخاطب حس می‌کند شما حرف‌های او را بهتر درک کرده و راهنما یا مدیر خوبی برای او هستید.

شروع مکالمه با پرسش

گاهی لازم است مکالمه خود را با یک سؤال درست شروع کنید. یکی از مزایای این تکنیک القای حس صمیمیت به مخاطب است؛ چرا که این که شما می‌خواهید با شناخت چالش‌ها و نیاز‌های منحصر به فرد او آشنا شوید برای او باورپذیرتر می‌شود. در واقع مخاطب حس خواهد کرد که شما درک بهتری از او داشته و بهتر می‌توانید کمکش کنید. همچنین سؤال درست و به جا حس مهم بودن را نیز به او می‌دهد.

لازم است سرعت با سرعت کمی صحبت کنید

وقتی نیاز‌های مخاطب را شناختید نوبت ارائه راهکار و پیشنهاد است. در این لحظه باید بتوانید سرعت صحبت کردن خود را کنترل کنید؛ چرا که سرعت کم باعث می‌شود تمرکز بهتری روی کلمات داشته و واژه‌های مهم را با تأکید بیشتری به زبان آورید. تأکید و آکسان گذاری درست نفوذ کلام شما را افزایش می‌دهد.

تنها در شرایط زیر می‌توانید سرعت صحبت خود را افزایش دهید

هدف شما به عنوان یک مدیر تشویق مخاطب به انجام کاری است. یا این که در حال فروش هستید و قصد دارید رضایت مشتری را برای خرید جلب کنید. در این شرایط وقتی می‌خواهید مطالبی را ارائه دهید که مخاطب آرزوی رسیدن به آن را دارد می‌توانید سرعت خود را افزایش دهید. با این کار هیجان در وجود او برانگیخته شده و سعی می‌کند آنچه را که آرزویش را دارد احساس می‌کنند. احساس و باور رسیدن به آرزو بهترین محرک برای دادن انگیزه به افراد است.

پیشنهاد مطالعه: معرفی ۱۱ کتاب‌ آموزش فن بیان انگلیسی و فارسی

مکث کردن را فراموش نکنید

اگر مخاطب حس کند که شما بدون توقف حرف می‌زنید و علاقه‌ای به شنیدن خواسته‌ها و حرف‌های او ندارید به احتمال زیاد از این مکالمه پشیمان شده و انگیزه خود را از دست می‌دهد. پس باید به موقع مکث کرده و فرصت فکر کردن یا طرح سؤال و خواسته جدید را به او بدهید. اگر تکنیک‌های قبلی را هم به درستی انجام داده باشید جای نگرانی نیست؛ زیرا این کار اعتماد او را به شما افزایش می‌دهد.

کمی شوخ طبعی بد نیست

بدون این که بخواهید زیاده‌روی کرده و شوخی‌های بی‌جا کنید لازم است در گفتگوی خود را آمیخته به طنز و شوخی کنید. با این کار انرژی و حس خوب در طرف مقابل ایجاد می‌شود. اگر رفتارتان کاملاً جدی و خشک باشد مخاطب را از خود دور خواهید کرد. زیاده‌روی در شوخی یا استفاده از الفاظ نامناسب نیز حس توهین و بی‌ادبی را در او ایجاد کرده و ممکن است اتفاقات بد‌تری هم رقم بزند. پس تعادل را در این زمینه رعایت کنید.

در راستای نیاز مخاطب صحبت کنید

یکی از تکنیک‌های تبلیغ نویسی که در این زمینه نیز کاربرد زیادی دارد اولویت بخشیدن به نیاز افراد است. به این معنی که مخاطب باید قهرمان اصلی قصه‌ای باشد که در حال ساخت آن هستید. نیازها و خواسته‌های او باید به اندازه‌ای مورد تأکید و تأیید قرار گیرد که انگیزه‌ او برای همکاری و همراهی با شما افزایش پیدا کند.

سخن پایانی

امروزه هر کسی در هر جایگاهی که باشد، نیاز به کسب مهارت‌های اولیه ارتباطی دارد. یکی از مهارت‌های اصلی در برقراری ارتباط مؤثر و پایدار فن بیان است. بر خلاف باور بسیار فن بیان محدود به ارتباطات عمومی افراد نیست. همچنین برای یادگیری چنین مهارتی لازم نیست حتماً یک سخنران یا گوینده حرفه‌ای بوده یا قصد ورود به این حرفه‌ را داشته باشید.

آموزش فن بیان و مهارت‌های ارتباطی کودک و نوجوان

 

مدیریت کسب و کار و سازمان‌ها و حتی فروش بهتر نیز بر اساس این مهارت ویژه بهبود پیدا کرده و در بسیار موارد عامل نجاتی برای آن‌ها محسوب می‌شود. از این جهت بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار‌ تمرکز خود را به سمت یادگیری و کسب این توانایی معطوف کرده‌اند. در این مقاله تأثیر ابعاد فن بیان در مدیریت کسب و کار را مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردیم راهکارهایی برای گسترش آن ارائه دهیم.

پیشنهاد مطالعه: ۱۴ راهکار برای آموزش فن بیان و اعتماد به نفس

آموزش فن بیان و مدیریت کسب و کار در مکتب خونه

آشنایی با تاثیر ابعاد فن بیان در مدیریت کسب و کار قطعا شما را به فکر یادگیری تکنیک‌های آن می‌اندازد. در این صورت نوشته مناسبی برای مطالعه انتخاب کردید؛ چرا که در این بخش قصد داریم در مورد دوره‌های آموزش فن بیان و آموزش مدیریت کسب و کار در آکادمی آموزش مجازی مکتب خونه صحبت کنیم.

مکتب خونه بر اساس نیاز‌های متفاوت، اقدام به تولید دوره‌های آموزشی مختلفی در این زمینه‌ها کرده است. اگر زمان کافی برای حضور در آموزشگاه‌ها ندارید، بهتر است از طریق آموزش مجازی این کار را یاد بگیرید. در کنار آن مطالعه کتاب فن بیان نیز فراموش نشود.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا