آموزش اصول و فنون مذاکره و متقاعدسازی

poster
پیش‌نمایش دوره

امروزه همه چیز حول محور مذاکره و متقاعدسازی دیگران می‌گذرد. انسان‌ها با دانستن این اصول و کسب مهارت آن به مقصودشان می‌رسند. همانطور که توماس كارلايل در باب اهميت متقاعد سازي می‌گوید: اگر به ديدگاه ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.2 (12 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با آداب مذاکره

 آشنایی با انواع مذاکره

 چگونگی تحلیل مذاکره

 آشنایی با شیوه‌های متقاعدسازی

پیش‌نیاز‌ها

کلیه مطالب این دوره به‌صورت پایه‌ای بیان شده و نیاز به‌پیش نیاز خاصی نمی‌باشد.

سرفصل‌های دوره آموزش اصول و فنون مذاکره و متقاعدسازی

معرفی و انواع مذاکره

مذاکره به عبارت بسیار ساده مهارت گفتگوکردن است و برخی می‌گویند مهارت چانه‌زنی است و برخی می‌گویند مذاکره مهارت ردوبدل‌کردن امتیاز است اما اگر بخواهیم تعریف کامل داشته باشیم.

  معرفی دوره و تعاریف پایه
مشاهده
"12:22  
  آداب شروع مذاکره - بخش اول
"09:12  
  آداب شروع مذاکره - بخش دوم
"23:29  
  شیوه های متقاعدسازی
"15:19  
  کادر بندی در مذاکره
"10:30  
  تحلیل یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای (فیلم 12 مرد خشمگین) - بخش اول
"10:55  
  تحلیل یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای (فیلم 12 مرد خشمگین) - بخش دوم
"30:10  
  تحلیل یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای (فیلم 12 مرد خشمگین) - بخش سوم
"21:00  
  جمع‌بندی
"06:30  

درباره دوره

امروزه همه چیز حول محور مذاکره و متقاعدسازی دیگران می‌گذرد. انسان‌ها با دانستن این اصول و کسب مهارت آن به مقصودشان می‌رسند. همانطور که توماس كارلايل در باب اهميت متقاعد سازي می‌گوید: اگر به ديدگاه يا باوري اعتقاد داشته باشيد و سپس بكوشيد ديگران را نسبت به آن متقاعد كنيد، در حال پادشاهي كردن هستيد. دوره آموزش اصول مذاکره و متقاعدسازی با هدف آموزش این ترند در مکتب خونه تهیه و تدوین شده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

آموزش اصول مذاکره و متقاعدسازی

این دوره آموزش اصول مذاکره و متقاعد سازی به‌صورت فشرده آماده شده است و آموزش کلیات اصول و فنون مذاکره، ارتباطات مؤثر و زبان بدن را مدنظر قرار داده‌ایم. در این دوره سعی داریم به بایدها و نبایدها تفکرات استراتژیک راهبردی در مذاکره و بحث  یا زبان بدن بپردازیم و بیشتر نگاه فعالانه و مخالفی از دیگر برنامه‌ها یا آموزش‌ها داشته باشیم. در این دوره می‌خواهیم فقط و فقط تمرکز داشته باشیم برای درآمدزایی، جذب مشتری و نگه‌داشتن مشتری یا تمرکز داشته باشیم برای ارتباط قوی‌تر و پایاتر با مشتری‌های خود چه به‌صورت بالقوه و چه به‌صورت بالفعل.

دوره آموزش اصول مذاکره و متقاعدسازی برای چه کسانی مناسب است؟

دوره آموزشی اصول مذاکره و متقاعدسازی برای متخصصان رشته‌های مختلف مناسب است که به دنبال تقویت مهارت‌های مذاکره و متقاعدسازی خود هستند. این برای افراد درگیر در مشاغل، فروش، قانون، دیپلماسی و نقش های رهبری پاسخ مناسب است. این دوره بینش‌ها و تکنیک‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهد که هم برای مبتدیان و هم برای مذاکره کنندگان با تجربه قابل استفاده است.

سرفصل‌های دوره آموزش اصول مذاکره و متقاعد سازی چیست؟

در دوره آموزش اصول مذاکره مفاهیم و موضوعات زیر پوشش داده می‌شوند:

  • معرفی دوره و تعاریف پایه
  • آداب شروع مذاکره - بخش اول
  • آداب شروع مذاکره - بخش دوم
  • شیوه‌های متقاعدسازی
  • کادر بندی در مذاکره
  • تحلیل یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای (فیلم 12 مرد خشمگین) - بخش اول
  • تحلیل یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای (فیلم 12 مرد خشمگین) - بخش دوم
  • تحلیل یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای (فیلم 12 مرد خشمگین) - بخش سوم
  • جمع‌بندی

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سید مازیار میر

سید مازیار میر، دانش‌آموخته دکترای مدیریت و رهبری و دارای گواهینامه مربی کارآفرینی هستند. ایشان تجربه فعالیت با عنوان مشاور و مدرس در حزب اعتدال و توسعه، شرکت کارکنان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و معاونت، دبیرکل جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه،  توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و غیره را دارند. از مهارت‌های مدیرت و رهبری ایشان می توان به موارد آموزش اصول حرفه ای language body و رفتار شناسی، شخصیت شناسی و زبان بدن حرفه ای، استراتژی ها و تکنیک های بزرگترین مدیران جهان، آیین سخنرانی و سخنوری برای کارکنان معاونت راهبردی ریاست جمهوری اشاره کرد و غیره اشاره کرد. دکتر سیدمازیار میر موالف چندین مقاله در زمینه های مذاکره، کسب و کار، مشاوره و غیره هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
سید یاسر سجادی 1402-08-20
این دوره هر چند کوتاه، ولی بسیار کاربردی بود و به زیبایی هر چه تمام تر تدریس شد. سپاس ویژه از آقای دکتر میر
شاهین تقی خانی 1402-03-18
دوره خوب بود
فاطمه نگاری 1402-03-07
دوره ی دکتر بسیار عالی بود
یحیی پور رضا 1402-07-03
ممنون بسیار مفید بود
جمال ملکی 1402-05-14
با سلام وعرض ادب دوره خیلی کلی و کوتاه بود و راه کارهای تقویت تکنیک های مذاکره را بیان نمیکرد و حالت سرفصلی و گذرا به تکنیک های مذاکره پرداخته بود در کل با توجه به زمان کوتاه این دوره خوب بود.
امیر مستقیمی 1402-04-28
با سلام و احترام با توجه به محدود بودن زمان و فشردگی آن، دوره نسبتا خوبی بود. با تشکر

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

مذاکره چیست؟

به عبارت ساده‌تر، مذاکره، بحثی است بین دو یا چند نفر که در تلاشند راه‌حلی برای مشکل خود بیابند. این فرآیند بین فردی یا بین گروهی می‌تواند در سطح شخصی و همچنین در سطح شرکتی یا بین المللی رخ دهد. مذاکرات معمولاً به این دلیل صورت می‌گیرد که طرفین می‌خواهند چیز جدیدی ایجاد کنند که هیچ‌کدام نمی‌توانند به تنهایی انجام دهند، یا یک مشکل یا اختلاف بین آنها را حل کنند. افراد ترجیح می‌دهند به جای بروز اختلافات آشکار، تسلیم شدن یا قطع ارتباط، به دنبال توافق ‌باشند. 

دراقع ما مذاکره را در جهت دستیابی به توافق بر سر مسئله‌ای انجام می‌دهیم. یا بهتر بگویم گفتگویی که هدف آن توافق بین طرفین باشد را مذاکره می‌نامند. همچنین مذاکره کردن فضای مناسبی برای حل مشكلات خانوادگي، سازماني و اجتماعي فراهم مي‌كند. مذاکره یک فرآیند بوده و شامل مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌ها است. مذاکره به دیدگاه افراد نیز بستگی دارد. افرادی که اهل مذاکره هستند معمولا اهل بازنگری و قادر به دیدن دنیایی غیر از دنیای خود هستند.

 ما مهارت‌های مذاکره را با اهداف متفاوتی دخیل می‌کنیم تا بتوانیم نتیجه‌ی مطلوبی کسب کنیم در این خصوص می‌توانیم به مهارت مذاکره و فروش، مهارت مذاکره و حل تعارض و مهارت مذاکره و متقاعدسازی اشاره نماییم. دوره آموزش اصول مذاکره و متقاعدسازی معرفی شده در بالا با هدف آموزش این اصول گردآوری شده است.

مهارتهای مذاکره

در نظر داشته باشید در صورت عدم آشنایی با فرآیند مذاکره، مذاکره شما ممکن است به مجادله تبدیل گردد؛ بنابراین بهتر است مهارتهای مذاکره را بشناسید. برای پاسخ به این سوال که مهارت‌های مذاکره را نام ببرید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

مهارت‌های نرم

مهارتهاي نرم همان مهارت‌های توسعه فردي هستند. شما باید علاو بر توجه به تخصص فرد باید از مهارتهی شخصی و ذاتی، مهارتهای ارتباطی و عکس العمل آن در برابر بحران‌ها اطلاع داشته باشید. مهارت‌های نرم مانند، احساسات و ادراك درونی افراد هستند. جالب است بدانید ما مهارتهای سخت نیز داریم که یادگیری آن مهارت ها از یادگیری مهارتهای نرم آسانتر است.

مهارت‌های نرم شامل نوع نگرش، توانايي برقراري ارتباطات، تفكر خلاق، اخلاق و وجدان كاری، كار گروهی و تيمی، شبكه سازی، تصميم‌گيری، مثبت‌نگری، مديريت زمان، انگيزه، انعطاف‌پذيری، حل مسأله، تفكر نقادانه و حل منازعه در زمره مهارت‌هاي نرم هستند.

مهارت‌های سخت

در مهارت‌های سخت تخصص مدنظر است. برای مثال شما دنبال یک نیروی خیاط می‌گردید نیرویی که مسلط به حرفه‌ی خیاطی باشد را می‌گوییم مهارت سخت دارد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که داشتن مهارت‌های نرم باعث موثر جلوه دادن مهارتهای سخت می‌گردد. مهارت‌های نرم در همه جا موثر و ثابت است برای مثال اگر قصد داشته باشید شغلتان را تغییر دهید نیازی به یادگیری مهارت‌های نرم جدید نیست.

از مهارت‌های تاثیرگذار در مذاکره به ظور خلاصه می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • آشنايي با فرهنگ‌ها
  • انتخاب محل مذاكره
  • آراستگي ظاهر
  • رعايت ادب و احترام (حريم‌ها وحرمت‌ها)
  • آشنايي با روانشناسی
  • برقراری ارتباط موثر
  • هنر سخنوری
  • زبان بدن
  • و غیره

ويژگي‌های مذاكره كننده موفق

از مهمترین ویژگی‌های یک فرد مذاکره کننده موفق می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آگاهي كامل به موضوع مذاكره و اشراف به تمام جوانب آن
  • احترام به تخصص و شخصيت اعضاي تيم خودي در مذاكره
  • انصاف و در نظر داشتن منافع طرف مقابل
  • جلب مشاركت اعضاي تيم خودي در جلسات
  • آگاهي از زبان بدن و تسلط بر اصول و فنون گفتار بي‌صدا
  • مديريت زمان در طول جلسات
  • تسلط بر مهارتهاي گفتاری
  • داشتن نگرش سيستمی

متقاعد سازی و اقناع

در کتاب اصول مذاکره و متقاعدسازی دکتر حسن افشار محمدیان در خصوص متقاعد سازی، اقناع ديگران، توافق و تفاهم بیان شده است: اين عظمت كوهی نيست كه در مقابل شماست؛ بلكه اين سنگريزه‌های درون كفش شماست كه مانع بالارفتن شما از كوه شده است. در باب تاثيرگذاری و متقاعدسازی، مذاكره‌كنندگان اغلب بايد طرف مقابل را مجاب كنند كه چيز با ارزشي ارائه كرده‌اند. پيشنهادهايشان منطقی است و نمی‌توانند چيزی بيش از اين پيشنهاد كنند؛ همچنين ممكن است مذاكره‌كنندگان بخواهند باورهای طرف مقابل در مورد اهميت اهدافش را تغيير دهند و او را متقاعد كنند امتيازاتی كه ارائه كرده، آن قدرها كه فكر مي‌كند با ارزش نيست. مذاكره‌كنندگان ممكن است خود را افرادی دوست‌داشتنی نشان دهند كه بايد به نحو شايسته‌ای با آن‌ها رفتار كرد.

تمام آن تلاش‌ها برای آن است كه با استفاده از اطلاعات و در كنار آن خصوصيات فرستنده و گيرنده اطلاعات، مواضع، ادراكات و عقايد طرف مقابل تعديل شود. ما اين دسته از تاكتيك‌ها را تاكتيك‌های تاثيرگذاری مي‌ناميم. افراد از لحاظ توانايی استفاده از تاكتيك‌های تاثيرگذار بر ديگران متفاوت هستند. برخي از مشاهده‌کنندگان تصور مي‌كنند كه توانايی متقاعدسازی، نعمتي است كه افراد با آن زاده مي‌شوند (يا اين توان را دارند، يا ندارند و نمي‌توانند آن را كسب كنند) با اينكه توانايي‌های طبيعی افراد در متقاعدسازی متفاوت است؛ متقاعد كردن ديگران بيشتر يك علم بوده تا يك توانايی مادرزادی. در واقع، بهبود مهارت‌ها‌ی متقاعدسازی فرصتی است كه پيش‌روی همگان قراردارد.

هدف نهايی مذاكره، همان متقاعدسازی و توافق نهايی است. حال اگر فرآيند مذاكره به درستی پيش رود؛ ولی به متقاعدكردن طرف مقابل نينجامد، عملا اقدام موثری صورت نگرفته است و اختلافات همچنان پا برجا خواهد ماند.

نکاتی در خصوص متقاعد کردن افراد

در این توضیحات به عنوان مکمل دوره آموزش اصول مذاکره و متقاعدسازی چند نکته مهم بیان می‌گردد:

١. هرچه متقاعدكننده بهتری باشيد؛ در مذاکره، موفق‌تر خواهيد بود. توانايی تغییر مسیر ذهن‌ها به آنچه مقصود شماست، توانايي بسيار مهمی است.

٢. متقاعدسازی، مهارتی اكتسابی است که نیاز به یادگیری دارد با یادگیری آن می‌توانید متوجه شوید در ذهن دیگران چه چیزی می‌گذرد و چطور باید از آن استفاده نمایید.

۳. شما می‌توانيد متقاعدكننده باشيد؛ بدون اينكه مكار يا حيله‌گر باشيد. در واقع خط روشنی بين متقاعدسازی قدرتمند و مكاری و حيله‌گری وجود دارد.

۴. مردم فقط توسط افرادی كه دوستشان داشته باشند، متقاعد می‌شوند.

۵. متقاعدسازی، رابطه مستقيمی با نحوه ارتباطات دارد. اگر خودتان را شبیه فرد مقابل نشان دهید طوری که با شما احساس راحتی کند متقاعد کردن آن شخص آسان‌تر می‌گردد.

۶. آماده‌سازی ضروري است. هيچكس نمی‌تواند وقتي در موقعيت اصلی قرار می‌گيرد؛ همانطوري فكر كند كه در اتاقش و در سكوت و آرامش می‌تواند فكر كند. اول، دقيق درنظر بگيريد كه چه چيز می‌خواهيد به دست آوريد. چگونه می‌خواهيد آن را به دست آوريد و سپس در ذهنتان به سؤالات يا نگرانی‌هایی كه ممكن است مطرح شود؛ فكر کرده و جواب آن‌ها را از قبل آماده کنید.

۷. ذهنتان را خالی کرده، آرام باشید نگاه کنید و بشنوید. افراد با کسانی که حاضر به حرفایشان گوش دهند بهتر کنار می‌آیند. گاهی اوقات از این روش سرنخ‌هایی بدست می‌آورید که اگر خوب گوش ندهید آن‌ها را از دست خواهید داد.

۸. شما می‌توانيد با ایجاد قوانین انحصاری مردم را در مذاکره فروش مجاب کنید که محدودیت زمان و کمیابی وجود دارد. 

۹. شما می‌توانيد با باريك‌بيني و يك سري ظرافت‌های رفتاری، ديگران را متقاعد كنيد. به جزئيات دقت كنيد. سعی نکنید به اجبار کالا یا خدمات خود را به مردم بفروشید. مردم وقتی متوجه می‌شوند که تحت فشار هستند یک گام به عقب برمی‌دارند.

۱۰. قانون ارتباط متقابل را پیاده‌سازی کنید. مردم وقتی احساس دین می‌کنند در صدد جبران لطف یا کار شما قدمی برمی‌دارند.

۱۱. در نظر داشته باشید در مذاکره برای روش مردم تمایل دارند محصول یا خدماتی که افراد معروف و اکثر بیشتر مردم استفاده می‌کنند را استفاده نمایند. در واقع وقتی دیگران قدرت آنالیز و ارزیابی یک محصول را ندارند پیشرو جماعت می‌شوند.

۱۲. متقاعدسازی؛ هنر ارتباط برقرار كردن با احساس آدم‌هاست. تا وقتی كه مردم به شما مي‌گويند كه تصميم منطقی گرفته‌اند؛ معنای واقعياش اين است كه نود درصد تصميم آن‌ها بر اساس احساس و علاقه بوده است.

۱۳. متقاعدسازي مرتبط با شرافت، كمال و اخلاق انسانی است. اگر با کلک و فریب و حیله کار خود را پیش ببرید دوره‌ی موفق بودن شما به عنوان یک متقاعد کننده کوتاه خواهد بود. صداقت در متقاعد سازی اعتماد و اطمینان را جلب می‌کند نباید از آن غافل بود.

نتیجه‌گیری

امیدواریم این توضیحات به عنوان مکمل دوره آموزش اصول مذاکره و متقاعدسازی برای شما کارساز بوده باشد. اصول و فنون مذاکره نه تنها یک واحد درسی جذاب است بلکه دوره‌های آموزشی آن شما را در زندگی واقعیتان به یک مذاکره کننده و متقاعد کننده‌ی حرفه‌ای تبدیل می‌کند. شما با کسب این مهارت‌ها می‌توانید در فروش و بازاریابی و جذب مشتری، حل تعارضات خانوادگی و اجتماعی، مدیریت گفتمان‌ها و غیره موفقیت کسب نمایید.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)